Al Fatihah Anak Dr Harun Din Menceritakan Saat Pemergian Ayahandanya Yang Sangat Dipermudahkan


TERASA KERDIL DIRI INI…
Siang tadi, Guru saya menceritakan kisah DR. HARUN DIN setelah kami selesai pengajian FIQH MUQARAN..
Setelah beliau pergi menziarahi keluarga Al Marhum.. Isteri Al marhum Dr. Harun Din menceritakan …
Beliau tidak tahu, pukul berapa Dr. HARUN DIN tidur kerana rumahnya sentiasa di datangi tetamu, kadang-kadang 8 pagi.. kadang 1 pagi.. dan Dr. Harun Din rai sungguh-sungguh tetamu tersebut.. waktu pengajiannya di Mesir dulu pun, Al Marhum Dr.Harun menjadikan rumahnya sebagai rumah persinggahan buat sahabat-sahabatnya..
Dr. Harun Din…Orangnya sentiasa dengan alQuran.. Qurannya sentiasa terbuka, setiap kali Isterinya datang ke biliknya… Dr. Harun Din Kuat berzikir.. kuat mengerjakan kebajikan.. orangnya sangat menjaga dan mengeratkan silaturrahim.. dengan menyatukan sanak saudaranya sampai ke Patani…. sangat menjaga Mulutnya dan tidak pernah kata kepada orang lain…

Beliau membina 10 buah masjid.. di kemboja dan lain2 lagi..
Beliau menginfaq RM 5 Juta kepada Yayasan BIRRUL WALIDAIN
Waktu ke Amerika.. tiket dibeli untuk dua minggu, tapi dalam perjalanannya.. Almarhum Dr. HARUN DIN berkata kepada anaknya, bahawa beliau boleh jamak.. anaknya terkejut kerana Babanya Alim dalam bab jamak.. rupa2nya pada hari ke tiga Allah telah menjemputnya…
ketika Doktor mencabut mask oxigen (maaf tak tahu istilah).. kebiasaannya orang lain akan tercungap-cungap mencari pernafasan. Dengan dada turun naik……..
tapi Dr. HARON DIN ini, lain orangnya kata Doktor tersebut.. malah nurse di situ juga mengakui…Dr. Haron ni, hanya tenang dan menyebut Allah…Allah..Allah.. kemudian mengucap .. semua Doktor yang ada di situ menangis..kerana belum jumpa orang seperti Dr.Harun Din..
Kata Guru saya lagi… Dr.Haron Din datang dari keturunan Ulamak Patani dan pejuang pejuang islam .. Ibunya menin ggal ketika sujud pada 17 Ramadan.
Semua kitab-kitab /BUKU -Buku Dr. Haron Din diinfakkan ke Universiti Islam Malaysia….
Semoga Allah mengangkat Darjat dan memuliakan Al Marhum Dr.Haron Din..
Terasa kerdil diri ini…..dengan kisah Al Marhum yang hebat dan ramai tidak mengetahui…
HAMBA ALLAH.
Sumber: Facebook Mohd Khalid Ismail
Anak jelaskan kenapa Haron dikebuumi di AS KUALA LUMPUR 18 Sept. – Anak Allahyarham Datuk Haron Din, Dr. Huda Haron, hari ini menjelaskan sebab-sebab mengapa ayahnya dikebuumikan di Tanah Perkubuuran Islam Five Pillars Farm Livermore di San Francisco, California, Amerika Syarikat

ISTERI Allahyarham Datuk Dr. Haron Din, Datin Khadijah Salleh menyiram air ke pusara pendakwah dan tokoh perubatan Islam itu di Tanah Perkuuburan Islam Five Pillars Farm Livermore, San Francisco, California, Amerika Syarikat.
Sambil memohon maaf, Huda melalui status yang dimuat naik dalam akaun Facebook miliknya pada pukul 8.30 pagi ini berkata, beliau bersama empat adik-beradiknya yang lain iaitu Hamdi, Salwa, Najmi dan Hana serta ibu mereka, Datin Khadijah Salleh sepakat membuat keputusan tersebut selepas mengambil kira banyak faktor.
Faktor utama mereka membuat keputusan untuk mengebumikan jenzah pendakwah dan tokoh perubatan Islam terkenal itu di Amerika adalah setelah mengambil kira pesanan Allahyarham yang mahu arwah dikebuumikan di tempat di mana beliau menin ggal dunia.
“Berat sungguh keputusan yang terpaksa kami ambil untuk semadikan jasad baba di bumi asing. Namun, ketentuan Allah tidak dapat kami sanggah dan terpaksa bertindak di luar batas insani dan kasih sayang.
“Semasa hayat baba, teri­ngat suatu ketika, hendak bawa jenzah dari Kuala Lumpur ke Perlis pun baba takkan izin. Inikan pula berjam-jam, malah berhari-hari dalam peti ais. Selain itu perlu melalui embalm (pe­ngawetan) yang pastinya menyeksakan segenap urat saraf.
“Banyak kali kuliah dan pesanan baba. Perlu disimpan (disemadikan) di tempat di mana malaikat datang menjemputnya. Walaupun ramai yang telah menghulurkan bantuan untuk urusan membawa pulang (jenzah Allahyarham), tapi jangka masa tujuh hari adalah sesuatu yang tidak dapat kami terima untuk biarkan baba tanpa penghormatan dan kemuliaan yang sepatutnya,” katanya.
Dalam nukilan yang penuh emosi itu Huda mengakui, hatta jika ditanya hati kecilnya sendiri yang mementingkan diri sendiri, memang beliau mahu ba­panya yang juga Musyidul Am Pas itu sentiasa ‘dekat’ bersama-samanya sentiasa.
“Supaya ingatan tidak padam sampai bila-bila kerana batu tandanya dekat dengan kita, Biar kita mampu ziarah (pusaranya) hari-hari. Biar semua yang lain dapat ziarah berkali-kali. Biar ada di hadapan mata. Itulah kehendak kita dan saya rasa itulah juga kehendak ramai lagi yang sayangkan baba.
“Tapi adakah keputusan itu tepat untuk baba? Menyegerakan pengendalian dan penyenggaraan jenzah juga dituntut syarak. Kita rasa baba milik kita, sebenarnya baba milik Allah! Maafkan kami seluruh rakyat Malaysia,” katanya.
Huda turut merakamkan penghargaan kepada kerajaan Malaysia, khususnya Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang bersusah-payah membantu menga­turkan pesawat persendirian bagi membawa pulang jenzah ayahnya ke tanah air.
Sementara itu, Cucu Allahyarham, Hakeem Hamdi yang mengimamkan solat jenzah ghaib di Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, dekat sini semalam, melahirkan rasa kagum dan bangga dengan keperibadian datuknya.
Ucapan itu dapat dibaca dalam akaun Facebook milik Tuan Guru Dato’ Dr. Harun Din (official) yang dimuat naik pukul 8.30 pagi ini.
“Tokwan (Allahyarham Dr. Haron Din), anda merupakan guru yang hebat. Sehingga ke saat akhir, tokwan masih me­ngajar kami tentang solat jenzah ghaib, penjagaan jenzah, khalifah, taman syurga, kesatuan keluarga dan lain-lain.
“Tokwan, mesti tokwan bangga dengan keluarga tokwan. Kami telah melakukan segalanya yang mampu walaupun ketika kami sedang bersedih dan menangis,” katanya yang turut mendoakan al-Fatihah kepada datuknya itu.
Sumber: Utusan Melayu
The post Al-fatihah, Anak Dr Harun Din Menceritakan Saat Pemergian Ayahandanya Yang Sangat Dipermudahkan appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/al-fatihah-anak-dr-harun-din-menceritakan-saat-pemergian-ayahandanya-yang-sangat-dipermudahkan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mudah Je Tak Adalah Teruk Sangat Potty Training Ibu Kongsi Tip Latih Anak 2 Tahun Ke Tandas

Mudah Je Tak Adalah Teruk Sangat Potty Training Ibu Kongsi Tip Latih Anak 2 Tahun Ke Tandas

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 514 hits
Seiring pertambahan usia ibu perlu melatih si kecil untuk menggunakan tandas Ia boleh dilakukan apabila anak bersedia Tip yang dikongsikan ibu ini boleh membantu Ibu Puan berkongsi apa yang dilakukan kepada anaknya Imani yang berusia 2 tahu...
Foto Muka Mommy Sangat Ni Fatin Afeefa Anak Dipuji Netizen Cemburu Part Mata Paling Cantik

Foto Muka Mommy Sangat Ni Fatin Afeefa Anak Dipuji Netizen Cemburu Part Mata Paling Cantik

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 1338 hits
Pelakon Fatin Afeefa diantara selebriti yang sering menjadi perhatian ramai dilaman sosial Instagram malah ada sahaja pujian buat pelakon Tentang Bulan ini FOTO Muka Mommy Sangat Ni Fatin Afeefa Anak Dipuji Netizen Cemburu Part Mata Paling ...
Bubbly Bar Produk Terbaru Carrie Junior Wangi Dan Sangat Disukai Anak

Bubbly Bar Produk Terbaru Carrie Junior Wangi Dan Sangat Disukai Anak

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 513 hits
Bubbly Bar Produk Terbaru Carrie Junior Wangi Dan Sangat Disukai Anak Masa mandi adalah lebih daripada sekadar rutin ia adalah masa yang tepat dan berharga untuk mengeratkan hubungan Ia merupakan rutian harian yang boleh memberi manfaat kep...
Video Comel Sangat 100x Nyanyian Anak Wawa Aeril Sempena Tahun Baru Cina Dipuji Sangat Comel

Video Comel Sangat 100x Nyanyian Anak Wawa Aeril Sempena Tahun Baru Cina Dipuji Sangat Comel

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 373 hits
Sempena Tahun Baru Cina Aeril Zafrel berkongsi ucapan dan telatah comel anaknya dikenali sebagai Hayla menerusi Instagram Video yang dimuat naik oleh Aeril ini membuatkan ramai geram dan terpikat dengan kecomelan Hayla Alahai comelnya Malah...
Berjalanlah Di Atas Rumput Tanpa Memakai Kasut Kerana Banyak Kebaikannya Tuan Guru Harun Din Rileks Media

Berjalanlah Di Atas Rumput Tanpa Memakai Kasut Kerana Banyak Kebaikannya Tuan Guru Harun Din Rileks Media

papar berkaitan - pada 19/2/2019 - jumlah : 309 hits
Allayarham Tuan Guru Dato Dr Haron Din pernah pesan kalau boleh cuba berjalan kaki ayam atas rumput tiap2 hari Coach Zack menperjelaskan bahawa tentang konsep bumi sering dip4nah pet1r beribu kali setiapa hari dan setiap kali dip4nah pet1r ...
Pamit Temui Keluarga Ibu Dua Anak Digerebek Suami Saat Selingkuh Dengan Pria Lain

Pamit Temui Keluarga Ibu Dua Anak Digerebek Suami Saat Selingkuh Dengan Pria Lain

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 378 hits
DC tak bisa berkutik lagi setelah mendengar pengakuan pria pasangannya Menurut RK sejak beberapa bulan terakhir mereka telah menjalin hubungan gelap meski sama sama memiliki anak dan istri
13 Komentar Paling Receh Warganet Saat Tanggapi Kelahiran Anak Pertama Raisa Maklum Kaum Selow

13 Komentar Paling Receh Warganet Saat Tanggapi Kelahiran Anak Pertama Raisa Maklum Kaum Selow

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 580 hits
Di samping cuma ngucapin selamat dan membahas proses persalinannya ya tetap ada di mana saja spesies selow yang sukanya guyon terooos 1
Sangat Dianjurkan Untuk Ibu Hamil Dan Anak Anak Inilah Manfaat Tersembunyi Buah Srikaya

Sangat Dianjurkan Untuk Ibu Hamil Dan Anak Anak Inilah Manfaat Tersembunyi Buah Srikaya

papar berkaitan - pada 16/2/2019 - jumlah : 307 hits
Buah srikaya sekilas nampak seperti buah sirsak Namun dari segi rasa keduanya jauh berbeda Buah berdaging putih ini rasanya manis Buah srikaya kaya akan nutrisi termasuk vitamin C dan vitamin B6 yang tinggi Selain itu juga mengandung kalsiu...
Bikin Terenyuh 7 Potret Anak Spesial Dan Boneka Berkarakter Mirip Mereka Ini Dibuat Untuk Alasan Yang Sangat Mulia

Bikin Terenyuh 7 Potret Anak Spesial Dan Boneka Berkarakter Mirip Mereka Ini Dibuat Untuk Alasan Yang Sangat Mulia

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 251 hits
Bersama boneka boneka spesial ini anak anak berkebutuhan khusus tak lagi merasa kesepian dan beda sendiri Orang di baliknya sungguh berhati emas dan pahlawan sejati
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

There Is An Awakening

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

App Inarah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ngedate

Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja