Aku Benci Raya Kali Ni Diasak Soalan Tak Sensitif Tentang Anak Hati Wanita Ini Sedih Terguris


Wanita mana yang tak mahu menjadi seorang ibu selepas berkahwin namun ia bergantung pada rezeki. Tak semua orang akan terus dikurniakan cahaya mata, ada yang terpaksa mencuba dan menanti bertahun lamanya sebelum mengandung dan melahirkan anak.
Sebab itulah, sebagai orang yang ada di sekeliling pasangan yang masih mencuba untuk hamil ni, kita kena sentiasa menghormati dan menjaga perasaan mereka.

Tak mudah nak berhadapan dengan soalan “Bila nak ada anak?” atau “Takkan masih berdua lagi?”, pertanyaan begini sangat mencalar emosi terutamanya pada wanita yang sememangnya memasang impian untuk hamil. Jagalah sensitiviti dan gunakan ayat yang lebih sesuai untuk bertanya soalan seperti itu kepada mereka.
Seperti yang dikongsikan oleh pemilik akaun TikTok Eyqa Lee, dia menceritakan tentang pengalaman ketika beraya dan diasak dengan soalan sensitif yang sangat mengguris perasaannya.
Menurutnya, ketika beraya di rumah saudara di kampung dia telah ditanyakan soalan tentang zuriat. Apa yang menyedihkan adalah kerana pertanyaan itu seolah-olah tidak sensitif.
Tambah lagi, mereka turut mengatakan tempoh perkahwinan Eyqa dan suami selama tiga tahun sudah terlalu lama untuk mereka tidak mempunyai anak.
Tonton video ini;
@its.eyqaleeAku benci raya kalini♬ original sound – Eyqa Lee Ada yang menyarankan untuk berikhtiar dan berubat, tetapi dengan pendekatan yang ‘kasar’ tanpa memikirkan perasaan membuatkan wanita ini terasa dan sangat sedih.
Lebih mengguris hatinya apabila ada yang membandingkan dirinya dengan bekas isteri suami dengan mengatakan mereka dahulu dikurniakan anak tanpa perlu menunggu lama selepas berkahwin.
“Kalau betullah anak tu satu pengukur kebahagiaan, kenapa depa boleh anak cepat pun, depa boleh bercerai.”
Baca Juga:
Hari-Hari Tambah Sayang! Amal Doa Kekal Romantis Suami Isteri Paling Mudah
“Bukan Sengaja Nak Tantrum, Anak Tak Mampu Kawal Emosi.” Ayah Ini Kongsikan Fakta Kita Perlu Tahu
Mak Ayah Tak Sedar Kadang-Kadang Pilih Kasih Pada Anak, Ustaz Azhar Jelaskan Hal Ini
Tidak dapat menahan sebak, wanita ini menangis apabila bercerita tentang situasi dirinya. Apa yang membuatkan Eyqa semakin terasa kerana setiap rumah yang dikunjungi ketika beraya pasti akan bertanyakan soalan tentang anak.
“Kenapa hangpa nak kena tanya benda-benda macam tu? Hangpa tak tau pun apa yang aku lalui, macam mana aku diet dah turun 10kg. Macam mana aku makan ubat subur itu ini, sakit betul aku dengan mulut hangpa ni.”
Tambahnya lagi, sebenarnya dia tak ada masalah untuk orang bertanyakan tentang cahaya mata tetapi biarlah dengan cara yang tidak mengguris perasaan. Menerusi ruangan komen, ramai yang memberi kata-kata semangat kepada wanita ini dan turut mendoakan agar dia dan suami dikurniakan rezeki untuk menimang cahaya mata sendiri.



Seharusnya kita lebih sensitif dan elakkan bertanya soalan begini kepada pasangan yang masih berusaha untuk mendapatkan cahaya mata. Banyak lagi topik lain yang boleh dibawa bersembang, tak perlulah menyentuh soal jodoh atau rezeki zuriat kepada orang lain. Doakan mereka, semoga setiap urusan mereka dipermudahkan.
Untuk lebih banyak info terkini jom sertai Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents) atau channel Telegram Pa&Ma (https://t.me/majalahpama)

Sambil mewarna boleh tengok kucing-kucing comel, jom daftar sekarang. Hadiah pun lumayan tau! Klik SINI untuk register! 
 
The post “Aku Benci Raya Kali Ni.” Diasak Soalan Tak Sensitif Tentang Anak, Hati Wanita Ini Sedih & Terguris appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/aku-benci-raya-kali-ni-diasak-soalan-tak-sensitif-tentang-anak-hati-wanita-ini-sedih-terguris/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Soalan Sensitif Elakkan Bertanya Pada Ibu Berpantang Waktu Raya Nanti Jaga Silaturrahim

Soalan Sensitif Elakkan Bertanya Pada Ibu Berpantang Waktu Raya Nanti Jaga Silaturrahim

papar berkaitan - pada 10/4/2024 - jumlah : 75 hits
Adat kunjung mengunjung di bulan raya nanti pastinya menambahkan keakraban dan silaturrahim diantara kita Namun jangan keruhkan keadaan dengan soalan soalan yang sensitif dan kurang sedap di dengar Lebih lebih lagi jika ada ibu yang sedang ...
Dua Kali Ditangkap Khalwat Janda Anak Satu Jadi Wanita Pertama Kena Hukuman Sebat Di Terengganu

Dua Kali Ditangkap Khalwat Janda Anak Satu Jadi Wanita Pertama Kena Hukuman Sebat Di Terengganu

papar berkaitan - pada 19/4/2024 - jumlah : 104 hits
Seorang ibu tunggal anak satu menjadi individu pertama yang dikenakan hukuman sebat di Terengganu selepas wanita itu membuat pengakuan bersalah atas kesalahan khalwat berulang Hukuman itu diperintahkan oleh Hakim Kanan Syarie Rosdi Harun di...
Kahwini Duda Wanita Sedih Diperli Saudara Suami Sebab Masih Tiada Zuriat Dengan Bini Dulu Kejap Je Dah Ada Anak

Kahwini Duda Wanita Sedih Diperli Saudara Suami Sebab Masih Tiada Zuriat Dengan Bini Dulu Kejap Je Dah Ada Anak

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 71 hits
Ketika berkunjung ke rumah sanak saudara di hari raya sudah tentu kita mahu suasana yang gembira dan penuh dengan keseronokan Namun kadang kala keseronokan itu terbantut apabila ada pula yang bercakap tentang hal hal yang sensitif seperti y...
Video Sedih Anak Lorong Buka Hati Bukan Melayu Bantu Abe Hae

Video Sedih Anak Lorong Buka Hati Bukan Melayu Bantu Abe Hae

papar berkaitan - pada 11/4/2024 - jumlah : 108 hits
NGO Pertubuhan Jejak Jalanan menyediakan juadah berbuka puasa kepada golongan memerlukan di sekitar Chow Kit sepanjang Ramadan lalu KUALA LUMPUR Azhan Adnan masih ingat pertolongan seorang wanita India yang menghubunginya selepas terkesan m...
Duit Raya Ni Tak Perlu Minta Minta Wanita Bengang Ada Ibu Bapa Spam Whatsapp Hantar Qr Minta Duit Raya Anak

Duit Raya Ni Tak Perlu Minta Minta Wanita Bengang Ada Ibu Bapa Spam Whatsapp Hantar Qr Minta Duit Raya Anak

papar berkaitan - pada 19/4/2024 - jumlah : 75 hits
Di bulan Syawal ini sudah menjadi tradisi turun temurun untuk ahli keluarga atau orang dewasa memberi duit raya kepada kanak kanak dan remaja Selalunya duit raya akan diberikan dalam sampul namun kini lebih ramai menggunakan kod QR kerana i...
Nak Bawa Anak Travel Waktu Raya Jangan Lupa Ubat Ubatan Ni Dalam Beg Ibu

Nak Bawa Anak Travel Waktu Raya Jangan Lupa Ubat Ubatan Ni Dalam Beg Ibu

papar berkaitan - pada 13/4/2024 - jumlah : 103 hits
Bila punya anak kecil usah dilupakan ubat ubatan setiap kali hendak bercuti Musim cuti sekolah dan musim perayaan ini apa kata ibu ayah semak dahulu barang keperluan dan ubat ubatan wajib ada dalam beg sebelum travel Ini penting sebagai per...
Sakit Hati Suami Bagi Mas Kahwin Palsu Wanita Nekad Tuntut Cerai

Sakit Hati Suami Bagi Mas Kahwin Palsu Wanita Nekad Tuntut Cerai

papar berkaitan - pada 18/4/2024 - jumlah : 116 hits
Seorang wanita yang dikenali sebagai Syifa mengakui tidak sangka bahawa suami yang baru dinikahinya itu tergamak berbohong dan mengkhianatinya dengan memberikan barang emas palsu ketika majlis perkahwinan mereka yang berlangsung di wilayah ...
Jangan Sedih Pagi Raya

Jangan Sedih Pagi Raya

papar berkaitan - pada 9/4/2024 - jumlah : 68 hits
Jangan sedih pagi iniTak dapat kita bersamaMeraikan Aidilfitri yang mulia Bait lagu raya nyanyian Sudirman yang keluar dari corong radio kereta menerpa ke telinga dalam perjalanan pulang ke kampung Ini antara lagu raya yang kerap diputarkan...
Jom Throwback 5 Drama Raya Sedih Yang Mampu Buat Penonton Menangis Teresak Esak

Jom Throwback 5 Drama Raya Sedih Yang Mampu Buat Penonton Menangis Teresak Esak

papar berkaitan - pada 9/4/2024 - jumlah : 106 hits
Boleh dikatakan setiap kali Syawal menjelang pasti akan ada satu atau dua drama raya yang mampu membuat hati korang 8216 hancur 8217 susulan terlalu sedih Jom kita sama sama 8216 throwback 8217 5 drama sempena Hari Raya Aidilfitri yang mamp...
Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Rumah Terbuka Wld Raya 2024

Tutorial Cara Daftar Asb Online Dan Cara Semak Asb Guna Ic

Biodata Shalin Zulkifli Ratu Boling Tenpin Negara

Pramugari Malaysia Airlines Meninggal Dunia Tak Sempat Pulang Ke Tanah Air

Flexibility In Business Operations

Transit Aliran Automatik Di Putrajaya Percuma Selama Tiga Bulan



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Sbdj Siri 201 Tak Dapat Kawal Perasaan

Panduan Pilih Ketam Segar

Perbanyakkan Niat Yang Baik

Sambut Birthday Maira

Declutter Your Life Minimalist Cabinetry Solutions

Zubir Khan Feat Ezra Kairo Omk Chord