Aktiviti Memerhati Hidupan Liar Pada Waktu Malam

Sambungan catatan trip ke Taman Negara Bako, Kuching. Entri sebelum ini - Penginapan di Taman Negara Bako, Kuching.

Aktiviti kami pada waktu malam di Taman Negara Bako - berjalan malam (night walk). Tak perlu buat tempahan awal, peserta hanya perlu hadirkan diri di kaunter pendaftaran pada pukul 7.45 malam. Tulis butiran diri di buku pendaftaran aktiviti night walk dan buat bayaran sebanyak RM15 seorang

7.38 malamSebelum menyertai aktiviti night walk, saya makan malam di Kafe Kerangas. Encik Suami masih kenyang sebab petang tadi dah makan mi goreng yang dibeli sewaktu sarapan pagi di Satok. Saya pulak sebenarnya tak ada selera nak makan - mungkin sebab keletihan, tapi terpaksa makan juga sebab perut rasa lapar. Hidangan makan malam disediakan secara bufet, bayar apa yang diambil sahaja. Satu senduk mi goreng (dalam foto) berharga RM3. Bagi menambah selera, saya order telur mata

Aktiviti Berjalan Malam (Night Walk)Aktiviti ini bertujuan memerhati hidupan liar pada waktu malam. Sebelum aktiviti bermula, semua peserta berkumpul untuk mendengar taklimat berkenaan keselamatan dan pengenalan haiwan yang ada di sekitar taman negara

Ada lebih kurang 25 orang peserta termasuk saya dan Encik Suami. Semuanya warga asing, kecuali kami orang Malaysia. Berdebar jugalah sebab dah sekian lama tak pernah ikut night walk dan sekumpulan dengan orang asing pula. Tapi sebab masih di bumi Malaysia dan guide orang tempatan, tidaklah rasa terasing sangat

Aktiviti bermula kira-kira pukul 8.05 malam. Kami dibahagi kepada tiga kumpulan, setiap kumpulan ada seorang guide. Masing-masing bawa lampu suluh sendiri dan juga peralatan lain seperti binokular dan kamera

Untuk trip ke taman negara ni saya bawa dua jenis lampu - headlamp dan lampu suluh mini (saiz besar jari). Lampu suluh Encik Suami dah dicuri (baca kisahnya DI SINI), jadinya saya beri guna headlamp saya. Saya pula gunakan lampu suluh mini, lebih mudah nak on/off sebab saya juga pegang handphone untuk merakam foto

Berikut merupakan foto-foto hidupan liar yang kami temui. Ada yang tak berjaya dirakam kerana kedudukan terlalu tinggi atau hasilnya kabur. Sila klik pada foto untuk paparan lebih jelas ya

Ular kapak (pit viper). Foto waktu siang boleh lihat DI SINI

Kubung (flying lemur). Saiz lebih kecil berbanding yang kami temui siang tadi

Kalau tak silap, ini ular lidi. Tak berbisa tapi tetap rasa seram bila terjumpa

Tinggi biawak ni memanjat 😄
Entah apa nama. Besar jugak saiznya

Pepatung

Katak kecil

Rupa macam ketam kecil

Labah-labah cantik warna hitam kuning

Tiba di suatu kawasan berair. Terdapat aliran mini air terjun dari celahan batu besar. Ada banyak ikan keli, ikan kecil (entah spesis apa) dan kura-kura.
Belalang ranting

Unik rupa serangga ni, berbintik putih dan ada banyak ‘kaki’

Penemuan paling rare - burung hantu! Menurut guide, agak susah nak jumpa burung hantu pada kedudukan rendah begini

Sejenis lagi serangga yang tak pernah saya temui. Entah apa namanya. Guide memang ada beritahu nama, tapi kadang tak berapa dengar kalau berada pada kedudukan belakang kumpulan

Alhamdulillah selesai aktiviti memerhati hidupan liar yang mengambil masa kira-kira 1 jam 30 minit. Tak terasa lama dan saya begitu seronok dapat ikut serta aktiviti begini

Ikut aktiviti begini juga mengajar saya satu hal - saling membantu dan bertolak ansur walau tak saling mengenali. Kalau ada bahaya seperti lubang, orang depan saya akan suluh pada lubang tersebut dan pandang saya (maksudnya suruh hati-hati lubang). Setiap kali jumpa hidupan liar, masing-masing bergilir memerhati dan merakam foto. Juga ada yang tolong suluhkan dan kadang ada juga yang rajin tolong sampaikan maklumat berkenaan hidupan tersebut dari guide di hadapan

Berborak Dengan Penghuni Bilik SebelahPenghuni bilik sebelah kami, iaitu dua orang perempuan warga United Kingdom (UK) ikut sama dalam aktiviti night walk tadi. Sebaik kami tiba di penginapan, mereka berdua pun baru tiba dan duduk berehat di bangku beranda

Kami sama-sama berehat di luar sambil berborak. Rupa-rupanya mereka berdua merupakan anak dan emak. Si anak bekerja di Singapura, emaknya datang dari UK bercuti tiga bulan untuk melawat anak sambil berjalan-jalan di Sabah dan Sarawak. Emaknya pertama kali berkunjung ke Malaysia dan kagum dengan keindahan bumi Borneo

Saya juga ditanya, datang sini sebab minat alam semula jadi atau saja jalan-jalan? Kalau tak kerana minat, mana mungkin saya sanggup bermalam di kawasan taman negara 😁
Sebelum beredar masuk bilik masing-masing, si anak sempat ucap ‘selamat malam’. Tersenyum lebar saya mendengar orang putih cakap Melayu

Rekod steps saya pada hari ini, paling tinggi sepanjang trip di Kuching. Terima kasih Allah yang memberi kudrat dan kesempatan buat kami 💙
Aktiviti eksplorasi hutan masih belum tamat, esok paginya kami jungle trekking ke Teluk Delima pula. InsyaAllah bersambung pada catatan seterusnya

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

Malam Malam Cak Imin Sambangi Kediaman Prabowo Bahas Pembentukan Kim Plus

papar berkaitan - pada 8/8/2024 - jumlah : 76 hits
Cak Imin terlihat memakai kemeja berwarna putih dengan celana berwarna krem lengkap dengan peci berwarna hitam
Ridwan Kamil Bakal Ketemu Airlangga Malam Ini Umumkan Jadi Cagub Di Jakarta

papar berkaitan - pada 8/8/2024 - jumlah : 75 hits
Pertemuan ini dilakukan setelah Partai Golkar hampir memutuskan Ridwan Kamil sebagai calon gubernur di Pilkada Jakarta
Kim Plus Dikabarkan Deklarasi Ridwan Kamil Di Pilkada Jakarta Besok Golkar Rapat Dadakan Malam Ini

papar berkaitan - pada 8/8/2024 - jumlah : 66 hits
Wakil Ketua Umum Partai Golkar Ahmad Doli Kurnia mengungkapkan partainya menggelar rapat internal pada Rabu malam di Kawasan Jakarta Selatan
Majlis Makan Malam Amal Meraikan Bintang 2024 Bagi Menghargai Veteran Atm

papar berkaitan - pada 8/8/2024 - jumlah : 131 hits
Hi Korang Jabatan Hal Ehwal Veteran ATM melalui Yayasan Veteran ATM sentiasa komited dalam menghulurkan bantuan kepada para wira dan wirawati negara Ini adalah selaras dengan slogan yang didukung selama ini iaitu Memperkasa Veteran Tanggung...
Liza Hanim Dan Jamal Abdillah Di Malam Amal Tabung Pahlawan 2024

papar berkaitan - pada 7/8/2024 - jumlah : 116 hits
Dua bintang tersohor negara iaitu Datuk Jamal Abdillah dan Liza Hanim bakal menghiburkan dan menyantuni para veteran ATM dengan alunan merdu vokal mereka di Malam Amal Tabung Pahlawan 2024 Majlis Malam Amal Tabung Pahlawan 2024 yang mengang...
Anak Demam Tengah Malam Boleh Cuba Jaram Dengan Air Asam Jawa

papar berkaitan - pada 9/8/2024 - jumlah : 110 hits
Anak demam tengah malam boleh cuba jaram dengan air asam jawa Demam biasanya tidak berbahaya melainkan jika suhu dah mula lebih dari 38 darjah celcius ke atas Anak Demam Tengah Malam Boleh Cuba Jaram Dengan Air Asam Jawa Untuk kanak kanak k...
Liga Super 2024 Sabah Fc Tumbangkan Skuad Tok Gajah 3 2 Di Stadium Temerloh Malam Tadi

papar berkaitan - pada 10/8/2024 - jumlah : 75 hits
KUANTAN Sabah FC meneruskan momentum pemburuan kelompok dua terbaik Liga Super apabila mengalahkan Sri Pahang FC 3 2 dalam perlawanan di Stadium Temerloh pada Jumaat Kemenangan keempat liga anak buah Datuk Ong Kim Swee merupakan tonik mujar...
Video Potret Airlangga Duduk Sebelah Jokowi Makan Malam Di Ikn Usai Mundur Dari Ketum Golkar

papar berkaitan - pada 13/8/2024 - jumlah : 82 hits
Sehari usai menandatangani surat pengunduran Airlangga langsung menuju Ibu Kota Nusantara bertemu Presiden Jokowi dan para menteri kabinet Indonesia Maju
Hilton Honors Rolls Out Exclusive Dining Offers Across Malaysia

Filem Housekeeping

Coway Launches Food Supplements Aimed At Elevating The Quality Of Life For Malaysians

Nga And Team Returned Unopposed At Perak Dap Convention

B40 Moving Up The Ranks By Living Down A Notch

Panduan Kewangan Untuk Pelajar Universiti

Pakej Lengkap Ibadat Melancong Ke Arab Saudi

Bidding For Special Ev Registration Numbers Opens Today

echo '';
10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Uncle Bos Mama Slot Megadrama Astro Ria

Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic