Akta Anti Lompat Parti Dijangka Dibentang Pada Julai Ismail



Perdana Menteri, Ismail Sabri Yaakob berkata, cadangan akta anti lompat parti dijangka dibentangkan di Parlimen pada Julai ini.
Katanya, sebuah jawatankuasa khas akan ditubuhkan untuk meneliti dan mengubal akta itu, dengan anggotanya terdiri daripada wakil kerajaan, pembangkang dan mungkin ahli akademik yang pakar dalam Perlembagaan.
“Saya harap perkara ini dipercepatkan, sasaran kerajaan untuk bentangkan akta anti lompat parti ini pada sesi Julai nanti, tetapi tergantung kepada jawatankuasa khas itu nanti, secepat mana mereka boleh cadangkan untuk dibentangkan kepada Kabinet untuk persetujuan sebelum boleh dibentang di Parlimen.”
Beliau berkata demikian selepas menghadiri taklimat khas mengenai Rang Undang-undang Perlembagaan (Pindaan) (No 3) 2022 yang dihadiri menteri, ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang serta dan ahli Dewan Negara.
Ismail berkata, terdapat cadangan untuk akta itu turut meliputi senator, tetapi ia tertakluk kepada kelulusan speaker Dewan Rakyat.
Beliau menegaskan kerajaan tidak berniat melengahkan pembentangan akta anti lompat parti, sebaliknya mahu peruntukannya diperincikan dengan lebih jelas.
“Tak ada niat kerajaan untuk lewat atau tidak bentangkan akta ini. Jadi, ada pihak terkeliru, cuba memainkan isu seolah-olah kerajaan tidak jujur dalam soal ini.
“Kita akan masukkan secara terperinci dalam akta ini, sebagai contoh adakah dipecat dari parti akan dianggap lompat parti dan sebagainya. Itu semua akan diperincikan dalam akta anti lompat parti, jadi tak ada isu, kita ikut peraturan.
“Tujuan kita bentangkan pindaan Perkara 10 Perlembagaan untuk membolehkan akta anti lompat parti dibentangkan di Parlimen, sebab tanpa pindaan kepada Perkara 10, mana-mana undang-undang yang dibentang, diluluskan tak boleh terpakai kerana bertentangan Perkara 10.”
Ismail berharap pembentangan RUU Perlembagaan (Pindaan) (No 3) 2022 di Dewan Rakyat pada esok akan diluluskan dengan lebih 148 undi supaya akta anti lompat parti boleh dibentangkan kelak.
“Semua dari pembangkang sokong, Pakatan Harapan pun dah buat kenyataan akan sokong. Tak akan timbul isu tentang pindaan ini tidak diluluskan, saya harap apa yang dijanjikan akan ditepati esok.”
Beliau turut menolak dakwaan ahli Parlimen pembangkang memboikot, dengan mengadakan taklimat berasingan berhubung isu sama.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang), Wan Junaidi Tuanku Jaafar dalam kenyataan berasingan berkata, empat ahli Parlimen menghadiri taklimat itu. Mereka ialah Wong Kah Woh (Ipoh Timor) dan Dr Kelvin Yii (Bandar Kuching) dari DAP serta Rozman Isli (Labuan) dan Ma’mun Sulaiman (Kalabakan) dari Warisan.
Dalam pada itu, Ahli Parlimen Lembah Pantai, Fahmi Fadzil mengesahkan taklimat berasingan sudah diadakan dengan blok pembangkang yang diketuai Anwar Ibrahim.
“Semua wakil pembangkang hadir, termasuk dari Pejuang, Warisan dan Muda,” katanya.
Semalam, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Annuar Musa menafikan pertelagahan berlaku dalam mesyuarat Kabinet mengenai akta anti lompat parti.
Sebaliknya, beliau berkata, Kabinet sebulat suara meminda Perlembagaan terlebih dahulu, berdasarkan nasihat peguam negara, supaya akta anti lompat parti tidak bercanggah dengan Perlembagaan. FMT
Baca Artikel Menarik:
Pandu 130km cari line internet, belajar dalam bonet kereta (Video) GOpinjam macam lintah darat, pengguna persoal kadar faedah setinggi 36% Aizat, Elyssa Bahagia Jalin Cinta, ‘Dia Ajak Saya Solat Bersama, Terus Jatuh Hati’ – Elyssa Kes saman: Saya tak pernah rayu sokongan mana-mana parti – Ismail Ceti Haram Salah Alamat Syamsul Debat, Dusuki dilarang ceramah di Selangor? Wanita Rusia adakan kempen gunting beg Chanel Nelayan Rusia temui anak naga Zamani Slam goyang jadi juri Pemandu Kurier Lesap Hantar Beg Louis Vuitton Harga RM6.5k Geng YakYakYeh, dulu plastik hitam kini beg hitam! Pekerja dikenakan tindakan kerana diskriminasi kaum – Mr DIY Layari Laman Facebook MYKMU.NET


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2022/04/11/akta-anti-lompat-parti-dijangka-dibentang-pada-julai-ismail/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kelewatan Bentang Ruu Anti Lompat Parti Harus Jadi Akta Lebih Baik

Kelewatan Bentang Ruu Anti Lompat Parti Harus Jadi Akta Lebih Baik

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 122 hits
Pertubuhan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil mengharapkan kelewatan membentang Rang Undang undang Anti Lompat Parti akan membawa kepada pembentukan akta yang lebih baik dan sempurna Menurut kenyataan BERSIH kelewatan pembentangan yang d...
Akta Anti Lompat Parti

Akta Anti Lompat Parti

papar berkaitan - pada 5/4/2022 - jumlah : 326 hits
SAIFUDDIN NASUTIONAkta Anti Lompat Parti Pagi ini saya dan Wong Chen memberi taklimat kepada semua Ahli Parlimen KEADILAN Menemani saya bersiaran dari ofis parti ialah William Leong Taklimat sebagai persiapan sidang khas parlimen 11April 20...
Ruu Anti Lompat Parti Satu Lagi Sidang Khas Diperlukan

Ruu Anti Lompat Parti Satu Lagi Sidang Khas Diperlukan

papar berkaitan - pada 9/4/2022 - jumlah : 130 hits
RUU Anti Lompat Parti Satu lagi sidang khas diperlukanPosted By on April 08 2022Rang Undang Undang Anti Lompat Parti akan tetap dibentangkan biar pun hasrat awal untuk membentangkannya pada sidang khas Parlimen 11 dan 12 April ini gagal dil...
Ruu Anti Lompat Parti Perbincangan Ph Kerajaan Setujui 4 Perkara

Ruu Anti Lompat Parti Perbincangan Ph Kerajaan Setujui 4 Perkara

papar berkaitan - pada 12/4/2022 - jumlah : 131 hits
Pemimpin utama Pakatan Harapan dan Perdana Menteri serta Menteri Undang undang dalam perbincangan pagi tadi telah menyetujui 4 perkara berhubung tindakan seterusnya ke atas Rang Undang undang Akta Anti Lompat Parti Menurut kenyataan Majlis ...
Ruu Anti Lompat Parti Dap Gesa Semua Parti Umum Pendirian Mp Sokong Atau Pun Tidak

Ruu Anti Lompat Parti Dap Gesa Semua Parti Umum Pendirian Mp Sokong Atau Pun Tidak

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 138 hits
PETALING JAYA Setiausaha Agung DAP Loke Siew Fook menggesa semua parti menyuarakan pendirian sama ada ada Ahli Parlimen mereka akan menyokong Rang Undang undang Anti Lompat Parti di Dewan Rakyat pada Isnin depan Ahli Parlimen Seremban itu b...
Tangguh Ruu Anti Lompat Parti Ada Gunting Dalam Lipatan Zahid Soal Kerajaan

Tangguh Ruu Anti Lompat Parti Ada Gunting Dalam Lipatan Zahid Soal Kerajaan

papar berkaitan - pada 7/4/2022 - jumlah : 128 hits
freemalaysiatoday com April 7 2022 9 09 AMAhmad Zahid Hamidi berkata sudah tiba masanya Umno dalam kerajaan lebih tegas menangani isu RUU Anti Lompat Parti sebelum menambahkan lagi kemarahan semua pihak PETALING JAYA Keputusan kerajaan untu...
Kumpulan Peguam Beri Amaran Tentang Hara Kiri Politik Jika Ruu Anti Lompat Parti Diluluskan

Kumpulan Peguam Beri Amaran Tentang Hara Kiri Politik Jika Ruu Anti Lompat Parti Diluluskan

papar berkaitan - pada 11/4/2022 - jumlah : 148 hits
Kumpulan peguam hak asasi Lawyers for Liberty hari ini memberi amaran berhubung rang undang undang anti lompat parti mengatakan usul pindaan Perlembagaan tersebut tidak mempunyai sebarang takrifan kukuh di mana ia memberi ruang disalahgunak...
Ruu Anti Lompat Parti Sukar Sebab Menteri Ramai Katak

Ruu Anti Lompat Parti Sukar Sebab Menteri Ramai Katak

papar berkaitan - pada 8/4/2022 - jumlah : 186 hits
PETALING JAYA Kerajaan sukar untuk membentang dan meluluskan Rang Undang undang Anti Lompat Parti berikutan Jemaah Menteri juga terdiri daripada katak politik sindir veteran Umno Shahrir Samad Shahrir berkata 39 ahli Parlimen yang berada di...
Undang Undang Anti Lompat Parti Perlu Disebabkan Orang Politik Tidak Amanah

Undang Undang Anti Lompat Parti Perlu Disebabkan Orang Politik Tidak Amanah

papar berkaitan - pada 13/4/2022 - jumlah : 94 hits
Orang politik tidak beramanah dan ramai melakukan jenayah pecah amanah Disebabkan itu mereka minta satu undang undang anti lompat parti Ini supaya macam kambing mereka boleh ditambat dalam kandang dan tidak boleh lari dari kandang tengah ma...
Pesanan Buat Sang Suami

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tinta Bernoktah

Peluang Bisnis Digital Apa Yang Bagus Tahun 2024

The Hardest Singing Show

Dato Azizul Khamis Feat Alyah Joget Celoteh Raya Chord

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta