Akidah Kukuh Di Bumi Daif




Oleh Mohd Rizal Azman Rifin
Kemboja antara negara Indochina yang penduduknya secara majoriti beragama Buddha. Namun demikian, Islam tetap terpancar mekar di bumi yang giat dengan usaha agrotani itu.
Negara berkenaan mempunyai keluasan 182,000 kilometer persegi, bersempadankan Laos di sebelah timur, Vietnam di selatannya serta di bahagian tenggara dan barat pula bersempadan dengan Thailand. Inilah rupa bentuk fizikal geografi bumi Kemboja.
Masyarakat Islam dianggarkan kurang 10 peratus keseluruhan rakyat Kemboja yang berjumlah 10 juta orang namun kualiti kehidupan masyarakat Muslim di sini agak daif dalam serba- serbi yang memerlukan bantuan dan ihsan daripada masyarakat luar khususnya saudara seagama.
Sudah tentu sebagai masyarakat minoriti dalam kelompok rakyat beragama Buddha, mereka lalui perjalanan hidup penuh getir dengan kurangnya perhatian diberikan pemerintah.
Walaupun begitu, tidak bermakna mereka tidak mampu berdikari menyara hidup meskipun dalam keadaan serba kekurangan.
Penulis turut terkesan dengan perjalanan hidup masyarakat Cham Khmer (Muslim Kemboja), malahan menerusi pembacaan buku sejarah berkenaan kedatangan Islam di bumi tersebut melonjakkan saya untuk sampai juga suatu masa nanti di sana demi menghayati sendiri detik masa kehidupan saudara seagama.
Dengan izin Allah juga, penulis bersama sekumpulan anak muda Muslim Malaysia seolah-olah dijemput Allah berada di bumi Kemboja selama lima hari dalam rangka kerja kemasyarakatan. Rombongan kami diketuai Safri Ibrahim yang lebih popular dengan panggilan Ustaz Safri al-Ridani itu berangkat menuju Phnom Penh iaitu ibu negara Kemboja.
Sebelum berangkat jemaah diberi taklimat ringkas Ustaz Safri mengenai kedudukan masyarakat dan geografi Kemboja khususnya kawasan perkampungan Muslim supaya kami bersedia dari awal. Malah, beliau menghuraikan secara jelas tentang tugasan di sana.
Sesampai di Lapangan Terbang Antarabangsa Phnom Penh yang berkeluasan 400 hektar, kami menunggu kedatangan kenderaan disewa khas membawa kami ke perkampungan Muslim di Kampung Perah Pedau yang terletak 120km dari ibu kota Phnom Penh.
Setelah berkenalan dengan ketua dan pengurusan kampung, rombongan jemaah dibawa ke tempat penginapan dan ternyata layanan mereka menyentuh hati kerana kesantunan budi pekerti terzahir pada perwatakan setiap penduduk kampung itu.
Namun, hakikat terpaksa ‘ditelan’ dan simpan kemas di lubuk sanubari ialah sedihnya melihat kemiskinan melingkari kehidupan masyarakat Islam di kampung berkenaan.
Penulis boleh membuat kesimpulan ia serba-serbi dalam kekurangan. Semua masyarakat di kawasan perkampungan itu bergantung kepada usaha tani yang ibarat kata, kais pagi makan pagi; kais petang, makan petang.’ Itulah yang boleh saya simpulkan. Hal itu menambahkan lagi hasrat hati membantu mereka.
Berbekalkan sumbangan dikumpulkan semasa di tanah air, rombongan mengagihkan kepada masyarakat di perkampungan berkenaan.
Tatkala menyaksikan kanak-kanak yang dalam gelak riang beratur mendapat hadiah sumbangan yang dihulurkan jemaah rombongan membuatkan air mata penulis menitis tanpa henti.
Apa tidaknya, meskipun ibu bapa mereka serba miskin dan daif namun si anak kecil tetap keriangan. Benarlah kehadiran zuriat itu anugerah penawar jiwa oleh Allah SWT.
Sebelum meninggalkan bumi Kemboja, tidak lupa jemaah rombongan mendoakan semoga masyarakat Islam terus hidup dalam keamanan dan makmur sejahtera. Semoga mereka tetap kekal menjulang tinggi akidah dan pegangan tauhid sekalipun dihimpit kemiskinan hidup.
Penulis adalah pensyarah Jabatan Kejuruteraan Mekanikal, Politeknik Muadzam Shah




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/03/13/akidah-kukuh-di-bumi-daif/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=akidah-kukuh-di-bumi-daif

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mengenal Asteroid Apollo Yang Lewati Bumi Saat Ramadhan

Mengenal Asteroid Apollo Yang Lewati Bumi Saat Ramadhan

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 252 hits
Pada awal Mei 2020 nanti sebuah benda langit yang dikenal dengan asteroid 2016 HP6 akan menyambangi Bumi yang kita tinggali Asteroid itu memiliki sumbu setengah panjang sebesar 1 579 SA atau 236 juta kilometer dengan kelonjongan orbit sebes...
Terkini Perairan Kota Marudu Sabah Digegar Gempa Bumi

Terkini Perairan Kota Marudu Sabah Digegar Gempa Bumi

papar berkaitan - pada 10/3/2020 - jumlah : 390 hits
Jabatan Meteorologi Malaysia melalui satu kiriman di laman Facebooknya memaklumkan satu kejadian gempa bumi lemah telah melanda kawasan perairan Kota Marudu Sabah pada jam 12 48 pagi Gempa bumi berkenaan yang berukuran 3 3 skala richter dil...
Bph Migas Diingatkan Tak Gegabah Tinjau Ulang Tarif Pipa Gas Bumi

Bph Migas Diingatkan Tak Gegabah Tinjau Ulang Tarif Pipa Gas Bumi

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 129 hits
Sebagai lembaga independen yang langsung di bawah Presiden BPH jangan ikut arus Hanya karena ada tekanan untuk menurunkan harga gas industri BPH ikut latah mau menurunkan tarif pipa transmisi
Allah Allah Ada Rumah Yang Roboh Lepas Kawasan Bogor Dilanda Gempa Bumi

Allah Allah Ada Rumah Yang Roboh Lepas Kawasan Bogor Dilanda Gempa Bumi

papar berkaitan - pada 11/3/2020 - jumlah : 186 hits
Susulan gempa bumi yang dilaporkan di kawasan Bogor Indonesia Seorang pengguna Facebook memuatnaik sebuah video menunjukkan keadaan di sebuah penempatan selepas kejadian gempa tersebut Allahhuakhbar Allahhuakhbar itulah yang diucapkan perak...
Menurut Pakar Genetika Wanita Terbersih Di Muka Bumi Adalah Wanita Muslimah

Menurut Pakar Genetika Wanita Terbersih Di Muka Bumi Adalah Wanita Muslimah

papar berkaitan - pada 9/3/2020 - jumlah : 266 hits
Seorang pakar genetika Robert Guilhem mendeklarasikan keislamannya setelah terperangah kagum oleh ayat ayat Al Quran yang berbicara tentang Masa Iddah bagi wanita Muslimah yang dicerai suaminya seperti yang diatur Islam Guilhem membuktikan ...
Langkah Mitigasi Bencana Gempa Bumi Dari Bnpd Wajib Diperhatikan

Langkah Mitigasi Bencana Gempa Bumi Dari Bnpd Wajib Diperhatikan

papar berkaitan - pada 5/3/2020 - jumlah : 254 hits
Dalam menghadapi beberapa bencana tersebut seseorang perlu memperhatikan langkah langkah penting yang harus diambil untuk evakuasi maupun saat sesudah pasca bencana Hal tersebut dijabarkan dalam mitigasi bencana
Gempa Bumi Sederhana Gegar Selatan Sumatera

Gempa Bumi Sederhana Gegar Selatan Sumatera

papar berkaitan - pada 29/2/2020 - jumlah : 186 hits
KUALA LUMPUR 29 FEB Gempa bumi sederhana berukuran 5 5 pada skala Richter melanda selatan Sumatera Indonesia pada 10 02 malam tadi Menurut kenyataan yang dikeluarkan Jabatan Meteorologi Malaysia gempa itu berlaku di kedudukan 86 kilometer b...
Bmkg Tiba Tiba Umumkan Potensi Gempa Bumi Dahsyat Dan Tsunami Di Wilayah Ini Pemda Diminta Waspada

Bmkg Tiba Tiba Umumkan Potensi Gempa Bumi Dahsyat Dan Tsunami Di Wilayah Ini Pemda Diminta Waspada

papar berkaitan - pada 2/3/2020 - jumlah : 310 hits
Indonesia merupakan negara yang sering dilanda gempa bumi Beberapa waktu lalu Badan Meteorologi Klimatologi dan Geofisika ungkap potensi adanya gempa bumi dahsyat hingga bisa memicu tsunami di Sukabumi Moms Dalam akun Instagram resmi BMKG i...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms