Ajak Anak Solat Berjemaah Sejak Dia Kecil Barulah Anak Lembut Hati Tak Degil


Islam merupakan agama yang lengkap dan sempurna. Kesempurnaan Islam terserlah dalam semua aspek kehidupan manusia termasuklah pendidikan. Menurut perspektif Islam, pendidikan kanak-kanak ialah proses mendidik, mengasuh dan melatih rohani dan jasmani mereka berteraskan nilai-nilai baik yang bersumberkan Al-Quran, Hadis dan pendapat serta pengalaman para ulama.

Ia bertujuan untuk mendidikan kanak-kanak pada usia muda amat penting bagi membentuk sifat dan peribadi yang mulia dalam diri mereka. Hal ini amat penting bagi memastikan mereka dapat menjadi seorang muslim yang sejati dan baik serta melahirkan Insan Rabbani yang beriman, bertakwa dan beramal soleh. Untuk mendidik anak ia melibatkan beberapa peringkat, bermula dari dalam kandungan sehinggalah ia lahir dan menjadi dewasa.

1.Cara komunikasi yang sopan
Haruslah mendidik anak bercakap benar, sopan santun dan mengucapkan perkataan yaang baik. Anda harus menjaga perilakuan supaya menjadi role model kepada anak-anak semasa anda berkomunikasi dengannya.
2.Doa penerang hati

Sebelum belajar didik anak membaca doa-doa penerang hati ia termasuk surah Al-Insyirah. Malah Rasulullah pernah menyuruh Ali RA membaca surah Al-Insyirah untuk kuat ingatan mudah faham, menjadi tenang, mudah patuh arahan ibu bapa dan tidak banyak meragam.
3.Mini perpustakaan Islamik
Sediakan mini perpustakaan yang bercirikan islamik di rumah dengan perbanyakkan pilihan buku-buku berkaitan Islam seperti kisah nabi-nabi dan rasul. Ini akan memupuk nilai membaca dalam diri anak-anak dan mendedahkan kegemilangan Islam dalam diri anak.
4.Posisi tidur
Jangan lupa ingatkan anak untuk mengamalkan cara tidur mengikut sunnah Nabi SAW. Pastikan anak-anak tidur mengiring kekanan agar otak jadi lebih pintar dan lena tidurnya.
5.Didik anak bawa kelengkapan solat
Jika pergi bercuti atau pulang ke kampung, biasakan kepada anak-anak untuk membawa kelangkapan solat. Dengan ini, mereka akan tahu betapa pentingnya solat sebagai seorang muslim.
6.Adab makan minum yang baik
Ajari anak makan dan minum dengan sopan. Oleh sebab itu, digalakkan anak membaca bismillah dan alhamdulillah sebelum dan selepas makan. Sikap yang tidak sopan seperti gelojoh ketika makan hendaklah ditegah. Beritahu juga kepada anak mengenai cara seperti mencuci tangan, duduk dengan sopan serta berdoa sebelum dan sesudah makan.
7.Lima minit membaca Al-Quran

Digalakkan ibu bapa boleh mengajar anak mereka untuk membaca dan memahami al-Quran. Boleh dilakukan sebelum mereka pergi ke sekolah atau tadika untuk mereka membaca dan memahami al-Quran walaupun hanya 5 minit setiap hari.
8.Adab baca doa sebelum tidur dan bangun
Didik anak sebaik sahaja bangun membacakan doa bangun tidur dan sebelum tidur. Seeloknya tidur dalam keadaan mengadap qiblat, membersihkan diri kaki dan muka sebelum dan selepas bangun daripada tidur.
9.Mengajar anak adab masuk dan keluar tandas,
Tandas juga salah satu adab yang tidak boleh diabaikan. Anak-anak perlu didik cara yang betul untuk membuang air kecil atau besar. Juga cara masuk ke dalam tandas antaranya menutup kepala, membaca doa, memakai selipar dan membelakangkan qiblat
10.Adab dengan ibu bapa
Mendidik anak untuk menghormati dan mengerti pengorbanan ibubapa terhadapnya. Ia penting untuk memberi kesedaran dan bersyukur kerana masih mempunyai kedua ibu bapa.
11.Sembahyang berjemaah
Biarpun anda sibuk dengan kerjaya, pastikan juga ada waktu untuk anda berjemaah dengan anak-anak terutama waktu solat subuh, mahgrib dan Isyak.Suasana seperti ini memberikan aura positif kepada anak dan rumah anda.
12.Bawa anak ke masjid
Jika masjid jauh daripada rumah, tak salah jika membawa anak ke masjid waktu cuti hujung minggu. Laungan azan yang berkumandang dalam masjid sesungguhnya membuatkan jiwa anak menjadi tenang.
13.Berpakaian sopan
Biarpun anak baru berusia enam tahun, tidak menjadi kesalahan mendidik anak pakaian yang menutup aurat. Cara ini secara tidak langsung didikan awal buatnya untuk berpakaian sopan.
The post Ajak Anak Solat Berjemaah Sejak Dia Kecil, Barulah Anak Lembut Hati & Tak Degil appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ajak-anak-solat-berjemaah-sejak-dia-kecil-barulah-anak-lembut-hati-tak-degil/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Doa Mohon Anak Soleh Dan Lembut Hati

Doa Mohon Anak Soleh Dan Lembut Hati

papar berkaitan - pada 19/11/2019 - jumlah : 602 hits
Doa untuk anak anak supaya berjaya dan mempunyai akhlak yang baik Anak anak dilahirkan seperti kain putih Kita yang mencorakkannya Kita yang memandunya untuk menjadi sesuatu menjadi seseorang yang berguna dan berakhlak mulia Anak anak selag...
Tak Perlu Layan Anak Macam Budak Kecil Setiap Masa Ada Masa Ajak Mereka Lakukan Kerja Rumah Bersama

Tak Perlu Layan Anak Macam Budak Kecil Setiap Masa Ada Masa Ajak Mereka Lakukan Kerja Rumah Bersama

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 286 hits
Konsep kekeluargaan merupakan satu intitusi kecil dalam masyarakat yang terdiri daripada ibu bapa dan anak Menurut kamus dewan keluarga ialah saudara dan kaum kerabat Dalam pembentukan kekeluargaan ibu bapa merupakan salah satu yang perlu m...
Anak Kecil Hampir Kena Austisme Akibat Tengok Handphone Lamak

Anak Kecil Hampir Kena Austisme Akibat Tengok Handphone Lamak

papar berkaitan - pada 15/11/2019 - jumlah : 556 hits
2012 MY STORY BEGINSMasa ni anak saya baru 7 bulan Leher belum tumbuh pipi sama labuh dengan dagu lengan macam roti kentang betis gemuk sampai tenggelam lutut bontot masih hijau Macam baby lain juga Haikal was cute adorable asyik minta duku...
Anak Yang Nakal Masa Kecil Itulah Kelak Yang Pandai Cari Duit Bila Besar

Anak Yang Nakal Masa Kecil Itulah Kelak Yang Pandai Cari Duit Bila Besar

papar berkaitan - pada 12/11/2019 - jumlah : 328 hits
Anak kecil sebenarnya mempunyai imaginasi yang besar Dan imaginasi yang besar itulah kelak memandaikan anak belajar cari duit bila besar Wanita ini usahawan Bidara Lab Farlina Abdul Rahaman berkongsi cerita bagaimana dari sebuah imaginasi d...
Pukul Dengan Tangan Pada Bahagian Badan Menjadikan Anak Semakin Degil

Pukul Dengan Tangan Pada Bahagian Badan Menjadikan Anak Semakin Degil

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 547 hits
Selalu terdengarkan orang kalau jumpa budak nakal or degil dia akan cakap anak siapa lah ni degil betul mak bapak dia tak ajar ke ni sampai teruk sangat perangai Sedih sebenarnya kalau dengar orang cakap macam tu Kalau yang kena herdik tu a...
Dari Tak Pandai Apa Apa Sejak Pantang Anak Ke 3 Hingga Ke 6 Semua Suami Buat

Dari Tak Pandai Apa Apa Sejak Pantang Anak Ke 3 Hingga Ke 6 Semua Suami Buat

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 406 hits
Biasanya isteri dalam pantang suami akan hantar ke kampung atau mak yang akan jaga Itu mentaliti kita sejak dulu lagi kan Sekarang ni pun dah banyak servis jaga ibu dalam pantang disediakan untuk lebih memudahkan semua pihak Namun bagi sese...
Galakkan Anak Kecil Anda Bermain Sticker Untuk Ransangan Otak Dan Ini 5 Kelebihannya

Galakkan Anak Kecil Anda Bermain Sticker Untuk Ransangan Otak Dan Ini 5 Kelebihannya

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 769 hits
Meskipun sticker dianggap benda biasa buat orang dewasa namun begitu ia sebenarnya bagus untuk pergerakan badan serta perkembangan minda anak anak kecil Bila ada anak kecil ini waktu masuk kedai mainan pasti akan buat ibu atau bapa sampai j...
Terdetik Rasa Nak Marah Anak Mak Ayah Amalkan 8 Tip Ini Cepatlah Hati Tenang

Terdetik Rasa Nak Marah Anak Mak Ayah Amalkan 8 Tip Ini Cepatlah Hati Tenang

papar berkaitan - pada 5/11/2019 - jumlah : 427 hits
Bila rasa nak marah dengan anak memang tak boleh nak elak untuk naikkan suara atau pukul anak Tapi sebenarnya ada cara yang boleh tenangkan hati Sebagai ibu bapa kena ingat dalam rumahtangga kehadiran cahaya mata merupakan pelengkap kehidup...
Cekal Laksana Ibadah Viral Pakcik Tunai Solat Walau Sedang Sakit Sentuh Hati Netizen

Cekal Laksana Ibadah Viral Pakcik Tunai Solat Walau Sedang Sakit Sentuh Hati Netizen

papar berkaitan - pada 9/11/2019 - jumlah : 419 hits
Solat itu tiang agama Tidak kiralah semasa sakit ataupun sihat solat tetap perlu dilaksanakan Sejak semalam tular rakaman video seorang pakcik dikatakan sedang tunai solat Melalui kiriman video daripada Si Penulis di laman Facebook menunjuk...
Towards More Comprehensive Pension Reform

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Drama Racun Rihanna Lakonan Intan Najuwa Rita Rudaini

Bunga Paling Seram Di Dunia

Logo Autentik Untuk Produk Asli Madu

Ucapan Hari Jadi Ucapan Lawak Untuk Kawan Islamik

Hadiah Hari Guru 40 Idea Hadiah Yang Menarik

Gara Gara Al Bani Menuduh Iamam Bukhari Kafir Karena Takwil