Air Dididih Guna Microwave Perlu Dikacau Sebelum Minum Ini Sebabnya


Barangan eletrik seperti microwave membantu memudahkan pengguna untuk memanaskan makanan dalam tempoh yang cepat. Tetapi, ada yang menjadikan fungsi microwave lebih fleksibel di mana ia digunakan untuk mendidihkan air.
Persoalannya, adakah kita boleh melakukannya? Ini kerana setiap barangan yang diciptakan telah mempunyai fungsi dan kegunaannya yang tersendiri.
Jangan ambil remeh, bimbang ianya membawa masalah kepada kesihatan kelak. Ikuti penjelasan oleh Hello Doktor seperti di bawah.
Ketuhar gelombang mikro Microwave atau ketuhar gelombang mikro merupakan satu peralatan rumah yang dicipta pada tahun 1940-an. Ia memudahkan dan mempercepatkan tugasan rumah, serta boleh digunakan untuk pelbagai perkara.
Walau bagaimanapun, isu mengenai kesan ketuhar gelombang mikro terhadap kesihatan masih menjadi kontroversial. Sehingga kini tiada bukti konklusif menunjukkan bahawa gelombang mikro mempunyai kesan yang boleh mengakibatkan kanser. Jadi penggunaan microwave boleh dianggap sebagai peralatan elektrik yang selamat untuk digunakan.
Didihkan air guna ketuhar gelombang mikro Apa yang berlaku jika menggunakan ketuhar gelombang mikro ini untuk mendidihkan air? Ketuhar gelombang mikro akan menggunakan gelombang elektromagnetik yang bergerak pantas dan ia akan menyebabkan terhasilnya geseran antara molekul air untuk menghasilkan haba.
Terdapat satu kajian yang mengesahkan bahawa kepelbagaian suhu dalam ketuhar gelombang mikro ini boleh mempengaruhi sifat-sifat air sekali gus memanaskan air hingga ke suhu mendidih.
Hasil kajian itu mendapati gelombang elektromagnet dalam ketuhar gelombang mikro memanaskan molekul air secara rawak. Ini bermakna jika dipanaskan untuk tempoh yang sepatutnya, mungkin akan wujud lapisan air mendidih di bawah air sejuk.
Kacau air sebelum menggunakannya Jadi secara ringkasnya, anda boleh didihkan air menggunakan microwave tetapi pastikan anda mengacau air tersebut sebelum menggunakannya. Malahan anda juga digalakkan untuk menggunakan cawan yang dikhaskan untuk kegunaan ketuhar gelombang mikro.
Cara selamat mendidihkan air Berikut adalah enam cara mudah yang boleh anda ikuti untuk mendidihkan air menggunakan ketuhar gelombang mikro:
Gunakan mangkuk khusus untuk microwave. Mangkuk seramik atau kaca adalah pilihan terbaik. Tuangkan air ke dalam bekas yang tidak bertutup. Jangan tutup bekas tersebut. Panaskan dalam tempoh yang pendek. Kacau selang 1-2 minit sehingga air mendidih. Ketuk sisi mangkuk untuk memeriksa sama ada terlebih panas atau tidak. Tindakan ini juga dapat mengganggu molekul haba dan membebaskan haba yang terperangkap. Keluarkan bekas tersebut dengan berhati-hati. Anda boleh gunakannya untuk pelbagai kegunaan seperti membancuh teh, coklat panas ataupun kopi. Jika anda ingin menggunakan ketuhar gelombang mikro untuk didihkan air, pastikan anda menggunakan cara dan kaedah yang betul.
Berhati-hati sewaktu mengendalikan air panas daripada microwave untuk mengelakkan sebarang kecederaan yang tidak diingini.
Sumber : Asyikin Md Isa via Hello Doktor
The post Air Dididih Guna ‘Microwave’ Perlu Dikacau Sebelum Minum, Ini Sebabnya appeared first on Siakap Keli.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/11/30/air-dididih-guna-microwave-perlu-dikacau-sebelum-minum-ini-sebabnya/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jambret Ini Minum Air Rendaman Celana Dalam Sebelum Beraksi

Jambret Ini Minum Air Rendaman Celana Dalam Sebelum Beraksi

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 240 hits
Air rendaman celana dalam biasa dicampurkan ke dalam makanan atau langsung diminum kata AS ketika diperiksa penyidik Sabtu
Gambar Abang Offshore Selamatkan Anjing Di Laut Siap Bagi Minum Air Jadi Viral Terima Pujian Netizen

Gambar Abang Offshore Selamatkan Anjing Di Laut Siap Bagi Minum Air Jadi Viral Terima Pujian Netizen

papar berkaitan - pada 3/12/2019 - jumlah : 465 hits
Tidak semua manusia yang bersikap kejam terhadap binatang Ada sahaja manusia yang sanggup bersusah payah membantu binatang yang dalam kesusahan Malahan ada orang yang sanggup menghabiskan wang ringgit yang banyak kerana seekor binatang peli...
Gm Bandara El Tari Benarkan Pilot Batik Air Pingsan Sebelum Pesawat Mendarat

Gm Bandara El Tari Benarkan Pilot Batik Air Pingsan Sebelum Pesawat Mendarat

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 343 hits
General Manager Bandara El Tari Kupang Barata Singgih Riwahono menuturkan sekitar pukul 12 45 Wita pilot pesawat udara Batik Air rute Jakarta Kupang mengalami kejadian tidak sadarkan diri
Tak Dapat Gugurkan Anak Ibu Bagi Bayi Minum Air Gas Supaya Mati Cepat

Tak Dapat Gugurkan Anak Ibu Bagi Bayi Minum Air Gas Supaya Mati Cepat

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 415 hits
Semakin lama masalah pengabaian anak dan bayi semakin meningkat di seluruh dunia hingga ada beberapa negara mengambil inisiatif untuk membenarkan pengguguran kandungan bagi menyelesaikan masalah ini sementara ada segelintir negara yang meng...
Tips Galak Anak Minum Air Kosong

Tips Galak Anak Minum Air Kosong

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 436 hits
KANAK KANAK selalu menganggap ibu bapa mereka seumpama adiwira dan contoh terbaik untuk diikuti maka tidak hairanlah mereka sering meniru perbuatan serta tabiat orang tua masing masing Misalnya ibu bapa ketagih meminum kopi maka anak kecil ...
Cara Amalkan Minum Air Rendaman Bendi Kekal Cergas

Cara Amalkan Minum Air Rendaman Bendi Kekal Cergas

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 588 hits
Balik kampung aritu sembang dengan kawan atuk umur dh 86thn tp masih kuat lagi bela lembu kambing tanam nenas dan cili 5 ekar Tiada penyakit seperti adik beradik dia yg lain tekanan darah ok gula dlm darah ok kencing manis xde kolestrol ren...
Berapa Banyak Air Yang Sepatutnya Kita Minum Setiap Hari

Berapa Banyak Air Yang Sepatutnya Kita Minum Setiap Hari

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 877 hits
Baru baru ni saya terbaca tentang perdebatan beberapa pengguna twitter tentang jumlah air yang sepatutnya kita minum Ini berikutan penjelasan seorang pengguna twitter yang menyarankan untuk kita minum air sebanyak mungkin Menurut beliau min...
4 Instalasi Pengolahan Air Laut Untuk Air Minum Warga Kepulauan Seribu Diresmikan

4 Instalasi Pengolahan Air Laut Untuk Air Minum Warga Kepulauan Seribu Diresmikan

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 179 hits
Pemprov DKI Jakarta meresmikan empat Instalasi Pengolahan Air Minum Sea Water Reverse Osmosis yang mengolah air laut menjadi air bersih untuk minum di Kepulauan Seribu DKI Jakarta
Minum Air Kosong Juga Boleh Memudaratkan Kesihatan

Minum Air Kosong Juga Boleh Memudaratkan Kesihatan

papar berkaitan - pada 20/11/2019 - jumlah : 452 hits
Minum air kosong banyak banyak takkan menguruskan badan Ia memudarat badan akibat dari water intoxication atau dalam bahasa Malaysia mabuk air 1 Mabuk air adalah disebabkan oleh pengambilan air secara BERLEBIHAN dalam masa yang singkat Kond...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Bila Kau Rajin Nak Tolong Kerja Orang

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Mushroom Jellyfish House By Ttdesign Vn In Tan Hiep Vietnam

Vanishing Landscape

Dapat Hadiah Hari Jadi

Keyakinan