Ahmad Maslan Dicalon Timbalan Speaker Parlimen Tidakkah Ini Melanggar Sokongan Bersyarat Pn


 Setiausaha Agung UMNO, Ahmad Maslan dilaporkan akan dicalonkan sebagai Timbalan Speaker 
Dewan Rakyat dalam sidang Parlimen yang bermula Isnin depan.
Pencalonan beliau adalah bagi mengisi kekosongan jawatan itu yang sebelum ini dipegang oleh Azalina Othman Said.
Berikutan pertukaran Perdana Menteri daripada Mahiaddin Md Yasin kepada Ismail Sabri Yaakob baru-baru ini, Azalina yang juga Ahli Parlimen Pengerang telah mengambil keputusan meletakkan jawatannya.
Pencalonan Ahmad Maslan sebagai Timbalan Speaker yang difahamkan telah dipersetujui oleh kerajaan adalah sebagai tindakan untuk membelai hati UMNO, khususnya kumpulan kluster mahkamah yang dipinggirkan dalam sususan kabinet Ismail Sabri.
Dengan memberi laluan Ahmad Maslan menjadi Timbalan Speaker Parlimen, Ismail Sabri dipercayai dapat melunakkan hati kumpulan tersebut, di sebalik mereka itu telah berjasa besar dalam menjatuhkan Mahiaddin sebelum ini.


Memandangkan tiada nama lain difahamkan akan dicalonkan bagi pihak kerajaan mengisi jawatan itu, Ahmad Maslan yang juga Ahli Parlimen Pontian dipercayai tiada masalah untuk mendapatkan sokongan daripada 114 Ahli Parlimen blok kerajaan.
Begitu pun, memandangkan beliau sedang berdepan kes mahkamah berkaitan penggubahan wang haram, pemilihannya sebagai Timbalan Speaker Parlimen akan mencatat sejarah baru bagi negara.
Ini akan menjadikan beliau satu-satunya calon yang sedang dibicarakan di mahkamah pernah dicalonkan bagi jawatan itu dan seterusnya terpilih menjadi Timbalan Speaker Parlimen.
Setelah memegang jawatan itu nanti, Ahmad Maslan juga akan menjadi Timbalan Speaker Parlimen yang pertama perlu pergi ke mahkamah bagi menghadiri perbicaraan berkaitan pertuduhan penggubahan wang haram yang dihadapkan kepadanya.
Adakah ini suatu norma baru bagi kerajaan Keluarga Malaysia pimpinan Ismail Sabri?
Atau adakah pertuduhan terhadap Ahmad Maslan akan digugurkan sebaik beliau terpilih sebagai Timbalan Speaker bagi menjaga nama baik dan kemuliaan institusi Parlimen?
Selain daripada itu, dengan bersetuju terhadap pencalonan Ahmad Maslan juga bermakna Ismail Sabri telah dengan sengaja melanggar syarat gabungan Perikatan Nasional atau PN sebelum ini yang menolak sebarang pemberian jawatan dalam kerajaankepada kumpulan kluster mahkamah UMNO.
Pengerusi PN, Mahiaddin dalam kenyataan media sebaik perlantikan Ismail Sabri menegaskan, sokongan pihaknya kepada Naib Presiden UMNO itu sebagai Perdana Menteri adalah sokongan bersyarat.
Syaratnya iaitu agar tiada sesiapa daripada kluster mahkamah yang sedang dibicarakan di mahkamah diberikan apa-apa jawatan dalam kerajaan.
Memang Ismail Sabri tidak melantik sesiapa daripada kluster mahkamah sebagai menteri atau timbalan menteri, tetapi apakah memberi jawatan sebagai Timbalan Speaker Parlimen tidak bererti memberi jawatan dalam kerajaan juga dan melanggar syarat PN itu?
Lagi pula, berbanding jawatan dalam kerajaan sebagai menteri atau timbalan menteri, tidakkah jawatan dalam institusi Parlimen lebih suci dan penting untuk dipelihara?
Jadi, apakah dalam hal ini PN yang mempunyai 50 Ahli Parlimen yang sebelum ini menegaskan sokongan mereka adalah sokongan bersyarat masih sedia memberi sokongan kepada Ahmad Maslan?
Ataukah oleh kerana Mahiaddin sudah diberikan jawatan Pengerusi MPN bertaraf menteri, maka PN akan akur dan tunduk kepada apa saja tindakan Ismail Sabri dan UMNO serta boleh melupakan syarat yang pernah diberi sebelum ini?


 – ShahbudinHusin 10/09/2021.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/09/ahmad-maslan-dicalon-timbalan-speaker.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahmad Maslan Sogok Mp Secara Terbuka Untuk Jadi Timbalan Speaker Parlimen

Ahmad Maslan Sogok Mp Secara Terbuka Untuk Jadi Timbalan Speaker Parlimen

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 160 hits
agendadaily com11 9 2021Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan membuat 20 tawaran untuk mendapatkan sokongan Ahli Parlimen supaya beliau boleh menjadi Timbalan Speaker Dewan Rakyat Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan hari i...
Pas Tetap Sokong Ahmad Maslan Sebagai Timbalan Speaker Walau Kluster Mahkamah

Pas Tetap Sokong Ahmad Maslan Sebagai Timbalan Speaker Walau Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 11/9/2021 - jumlah : 221 hits
Pas memberikan sokongan kepada Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan untuk dilantik Timbalan Speaker Parlimen baharu pada persidangan Parlimen Isnin ini Naib Presiden Pas Senator Idris Ahmad berkata beliau yakin 18 ahli Parlimen dar...
Gagal Letakkan Ahmad Maslan Timbalan Speaker Dengan Cara Jantan Tanda Ismail Sabri Tiada Kekuatan

Gagal Letakkan Ahmad Maslan Timbalan Speaker Dengan Cara Jantan Tanda Ismail Sabri Tiada Kekuatan

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 188 hits
Hasrat seorang pemimpin UMNO Ahmad Maslan untuk menjadi Timbalan Speaker Parlimen meskipun telah membentangkan manifesto 20 pembaharuan yang mahu dilakukannya akhirnya tertangguh ke sidang Dewan Rakyat berikutnya iaitu pada penghujung Oktob...
Timbalan Speaker Gantung Rayer Dua Hari Dari Sidang Parlimen

Timbalan Speaker Gantung Rayer Dua Hari Dari Sidang Parlimen

papar berkaitan - pada 14/9/2021 - jumlah : 153 hits
Timbalan speaker gantung Rayer dua hari dari sidang parlimen Timbalan Speaker Dewan Rakyat Rashid Hasnon menggantung RSN Rayer hadir ke sidang Dewan Rakyat selama dua hari selepas dia menggesa Rashid menjelaskan tindakan menolak usul mengga...
After Ahmad Maslan Nominated Rais Yatim Says Deputy Speaker Candidates Should Not Have Pending Criminal Charges

After Ahmad Maslan Nominated Rais Yatim Says Deputy Speaker Candidates Should Not Have Pending Criminal Charges

papar berkaitan - pada 10/9/2021 - jumlah : 255 hits
Nominees to be the Speaker or Deputy Speaker of Parliament should not include those with unresolved criminal charges or scandals said Tan Sri Rais Yatim The Dewan Negara president said in an Utusan Malaysia report today that this is to ensu...
Parlimen Jadi Bahan Jenaka Jika Timbalan Speaker Dari Kluster Mahkamah

Parlimen Jadi Bahan Jenaka Jika Timbalan Speaker Dari Kluster Mahkamah

papar berkaitan - pada 9/9/2021 - jumlah : 200 hits
Abdul Aziz BariIPOH Cadangan melantik Ahli Parlimen Pontian Datuk Seri Ahmad Maslan sebagai Timbalan Speaker Dewan Rakyat akan meninggalkan kesan kepada kemuliaan dan ketinggian Parlimen sebagai badan perundangan negara Ketua Pembangkang De...
Ahmad Maslan Nominated As Dewan Rakyat Deputy Speaker

Ahmad Maslan Nominated As Dewan Rakyat Deputy Speaker

papar berkaitan - pada 8/9/2021 - jumlah : 200 hits
Prime Minister Ismail Sabri Yaakob s government has nominated Umno s Pontian MP Ahmad Maslan as its sole candidate for the position of Dewan Rakyat deputy speaker Umno s Padang Rengas MP Mohamed Nazri Abdul Aziz when contacted verified the ...
Sidang Parlimen Pemilihan Timbalan Speaker Tumpuan Hari Kedua

Sidang Parlimen Pemilihan Timbalan Speaker Tumpuan Hari Kedua

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 160 hits
Madiha AbdullahSeptember 14 2021 06 00 MYTSidang Parlimen ini adalah yang pertama di bawah kerajaan pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Gambar failKUALA LUMPUR Mesyuarat Pertama Penggal Keempat Parlimen ke 14 bersambung ...
Timbalan Speaker Dijangka Kembali Kepada Azalina

Timbalan Speaker Dijangka Kembali Kepada Azalina

papar berkaitan - pada 15/9/2021 - jumlah : 116 hits
Timbalan Speaker dijangka kembali kepada Azalina Ahli Parlimen Pengerang Datuk Seri Azalina Othman Said memberi gambaran akan mempengerusikan majlis persidangan Dewan Rakyat di sebelah petang hari ini Beliau ketika membahaskan usul titah di...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Afidivit Sokong Tahanan Rumah Najib Razak Ada Kesilapan

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Fam What Happened To The World Cup Tickets

Perjanjian Allah Swt Dengan Kaum Bani Israil

Filem Reversi



Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix


Kad Hari Raya Koleksi Idea Dan Rekabentuk Menarik

Masum 2024 Senarai Sukan Dan Tarikh Pertandingan

Tanda Tanda Kolesterol Tinggi Dan Cara Cara Mengurangkan Kolesterol Ke Paras Normal

Paling Kejam Bawa Mayat Ke Bank Untuk Apply Loan 3400 Walaweeiii

Pak Ngah Balik

Selamat Jalan Ke Negeri Abadi Kak Zah