Ahli Umno Dicuri Bersatu Pertimbang Tindakan Undang Undang Terhadap Asyraf



(Malaysiakini) – Bersatu mempertimbangkan tindakan undang-undang terhadap Ketua Pemuda Umno Asyraf Wajdi Dusuki setelah dia menuduh parti itu membeli ahli Umno, menandakan satu lagi masalah antara parti sekutu Perikatan Nasional.
Ketua Penerangan Bersatu Wan Saiful Wan Jan (gambar judul) menafikan tuduhan itu dan menuntut permohonan maaf daripada Asyraf.
“Tindakan beliau (Asyraf) menyebut “setiap yang menyertai Bersatu dibayar sehingga RM100, setiap cawangan yang ditubuh diperuntukkan RM3,000 sehingga RM5,000” tidak dapat diterima sama sekali.
“Saya dengan tegas menafikan tuduhan liar tanpa bukti ini. Saya menuntut Asyraf memohon maaf dan menarik balik tuduhan tersebut serta merta.
“Saya juga akan berbincang dengan pihak parti mengenai kesesuaian mengambil tindakan undang-undang dalam hal ini,” katanya pada hantaran di Facebook.

Bersatu nak lemahkan Umno?
Asyraf membuat tuduhan itu awal hari ini melalui hantaran di Facebooknya.
Dia tersinggung selepas artikel oleh BH Online baru-baru ini memetik Setiausaha Agung Bersatu, Hamzah Zainudin berkata parti pemerintah itu berhasrat memiliki 8,000 cawangan dalam masa tiga bulan akan datang.
Hamzah dilaporkan berkata Bersatu tidak memikat ahli Umno. Tetapi jelasnya, terserah kepada ahli Umno untuk menyertai Bersatu kerana kedua-dua parti itu anggota PN.
Asyraf menyoal sekiranya Hamzah mempertahankan apa yang didakwanya usaha berterusan Bersatu untuk “mencuri” ahli Umno.
“Sejak beberapa bulan ini, banyak sekali aduan dan keresahan di kalangan ahli dan pimpinan Umno akar umbi seluruh negara yang mendakwa Bersatu galak ‘mencuri’ dan ‘membeli’ ahli Umno.
“Justeru, kenyataan pimpinan tertinggi Bersatu yang semacam tiada rasa bersalah bahkan mempertahankan kemasukan ahli Umno ke dalam Bersatu atas dasar ‘keterbukaan’ dan alasan di bawah satu ‘bumbung Perikatan Nasional’ hanya akan menyebabkan hubungan Umno-Bersatu makin meruncing dan membarah.
“Fenomena ‘curi’ dan ‘beli’ ahli Umno jika diteruskan sebegini akan mengesahkan segala persepsi dan dakwaan selama ini bahawa matlamat Bersatu ditubuhkan dan gabungan besar Parti Perikatan Nasional diwujudkan hanyalah untuk melemahkan dan menggantikan Umno,” katanya.
Asyraf menggesa supaya Bersatu berhenti ‘memikat’ ahli Umno.
*************************************************************************************
PPBM MESTI HENTIKAN SEGERA ‘CURI’ DAN ‘BELI’ AHLI UMNO JIKA MAHU SELAMATKAN KERJASAMA
1. Ketika suasana hubungan UMNO-PPBM di akar umbi semakin panas dan getir lantaran perebutan dan ‘kecurian’ ahli yang semakin menjadi-jadi, Setiausaha Agong PPBM tidak wajar menambahkan lagi minyak ke dalam api yang sedang membara.
2. Sejak beberapa bulan ini, banyak sekali aduan dan keresahan di kalangan ahli dan pimpinan UMNO akar umbi seluruh negara yang mendakwa PPBM galak men’CURI’ dan mem’BELI’ ahli UMNO. Ada yang mengaku bahawa setiap yang menyertai PPBM dibayar sehingga RM100, setiap cawangan yang ditubuh diperuntukkan RM3,000 sehingga RM5,000.
3. Justeru, kenyataan pimpinan tertinggi PPBM yang semacam tiada rasa bersalah bahkan mempertahankan kemasukan ahli UMNO ke dalam PPBM atas dasar ‘keterbukaan’ dan alasan di bawah satu ‘bumbung Perikatan Nasional’ hanya akan menyebabkan hubungan UMNO-PPBM makin meruncing dan membarah.
4. Fenomena ‘curi’ dan ‘beli’ ahli UMNO jika diteruskan sebegini akan mengesahkan segala persepsi dan dakwaan selama ini bahawa matlamat PPBM ditubuhkan dan gabungan besar Parti Perikatan Nasional diwujudkan hanyalah untuk melemahkan dan menggantikan UMNO.
5. Seharusnya dalam suasana permuafakatan Kerajaan yang terbentuk, dimanfaatkan sepenuhnya untuk mencari titik-titik persefahaman dan merungkai segala bentuk perbezaan termasuk menghentikan sebarang usaha melemahkan antara satu sama lain demi agenda penyatuan lebih besar.
6. Ambillah juga ibrah pengajaran bagaimana runtuhnya kerjasama UMNO-PAS dalam Barisan Nasional, lantaran persaingan berebut ahli yang semakin parah sepanjang 1974-1977, mengakibatkan terpisahnya dua parti terbesar orang Melayu sehingga melarat kepada persengketaan puluhan tahun.
7. Daripada mengerahkan segala peruntukan dan sumber dana besar parti untuk menubuhkan cawangan, adalah lebih baik memanfaatkannya dengan penggemblengan parti-parti rakan kongsi seperti UMNO dan PAS untuk aktiviti bantu rakyat di peringkat akar umbi secara bersama.
8. Apatah lagi hampir semua Ahli Parlimen PPBM ketika ini termasuk yang ‘lompat’ daripada UMNO berjawatan Menteri dan Timbalan Menteri. Seharusnya fokus untuk digemblengkan segala sumber untuk bantu rakyat yang sedang susah dan resah memikirkan kelangsungan hidup dalam suasana Pandemik ketika ini.
9. Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia dengan ini berpendirian dan mendesak dihentikan segera sebarang usaha untuk bersaing mencuri dan membeli ahli antara satu sama lain jika masih ingin melihat kerjasama UMNO dan PPBM dalam Kerajaan Perikatan Nasional kini diselamatkan.
Dr Asyraf Wajdi Dusuki
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia
2 Januari 2021
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/01/02/ahli-umno-dicuri-bersatu-pertimbang-tindakan-undang-undang-terhadap-asyraf/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Permohonan Maaf Pemuda Umno Maran Buat Keputusan Tak Ambil Tindakan Terhadap Psap

Permohonan Maaf Pemuda Umno Maran Buat Keputusan Tak Ambil Tindakan Terhadap Psap

papar berkaitan - pada 27/12/2020 - jumlah : 275 hits
nbsp MARAN Pergerakan Pemuda UMNO Maran nbsp tidak akan mengambil tindakan terhadap Presiden NGO Pertubuhan Suara Anak Pahang Haslihelmi DM Zuhasli diatas ketelanjurannya mengeluarkan kenyataan berniat jahat terhadap kepimpinan UMNO Bahagia...
Pemuda Umno Mahu Ppbm Henti Curi Ahli Ppbm Gesa Asyraf Bukti Dakwaan

Pemuda Umno Mahu Ppbm Henti Curi Ahli Ppbm Gesa Asyraf Bukti Dakwaan

papar berkaitan - pada 2/1/2021 - jumlah : 261 hits
January 2 2021 11 58 AMPemimpin PPBM Wan Saiful Wan Jan meminta Ketua Pemuda UMNO Ashraf Wajdi Dusuki membuktikan dakwaan parti itu mencuri ahli PETALING JAYA Pemuda UMNO menggesa PPBM menghentikan aktiviti mencuri dan membeli ahli parti it...
Dakwaan Bersatu Beli Ahli Pemuda Pkr Minta Umno Lapor Sprm

Dakwaan Bersatu Beli Ahli Pemuda Pkr Minta Umno Lapor Sprm

papar berkaitan - pada 5/1/2021 - jumlah : 234 hits
January 5 2021 Ketua Pemuda PKR Akmal Nasir menyarankan agar Pemuda Umno membuat laporan terhadap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia berhubung dakwaan Bersatu membeli dan mencuri ahli Umno Menyifatkan perbuatan Bersatu sebagai mengkhian...
Kesilapan Terbesar Umno Ialah Bersekongkol Dengan Azmin Dan Bersatu

Kesilapan Terbesar Umno Ialah Bersekongkol Dengan Azmin Dan Bersatu

papar berkaitan - pada 31/12/2020 - jumlah : 176 hits
December 31 2020 Kesilapan terbesar UMNO adalah memilih untuk bersekongkol dengan pengkhianatan BERSATU dan Azmin AliKesan baik kepada UMNO yang kita dapat lihat adalah UMNO kembali sebagai kerajaan dalam tempoh 22 bulan kehilangan kuasa Na...
Sebaik Parlimen Dibubar Beberapa Pemimpin Umno Dijangka Lompat Sertai Bersatu

Sebaik Parlimen Dibubar Beberapa Pemimpin Umno Dijangka Lompat Sertai Bersatu

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 170 hits
Apakah Muhyiddin Yassin tidak berasa bimbang dengan penolakan UMNO secara besar besaran untuk bekerjasama dengan Bersatu dalam PRU akan datang sebagaimana dizahirkan dalam mesyuarat perwakilan bahagian bahagian parti itu sekarang ini Barang...
Beranikah Umno Bercerai Dengan Bersatu Atau Hanya Sembang Kedai Kopi

Beranikah Umno Bercerai Dengan Bersatu Atau Hanya Sembang Kedai Kopi

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 166 hits
January 4 2021 DIFAHAMKAN majoriti bahagian UMNO yang selesai bermesyuarat semalam menolak kerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia Nampaknya suara akar umbi parti itu nampak solid dan dipercayai lebih 180 daripada kesemua 191 bahagi...
Puad Zarkashi Ingatkan Annuar Musa Yang Rancang Nak Bubar Umno Adalah Bersatu Bukan Pkr Atau Dap

Puad Zarkashi Ingatkan Annuar Musa Yang Rancang Nak Bubar Umno Adalah Bersatu Bukan Pkr Atau Dap

papar berkaitan - pada 30/12/2020 - jumlah : 233 hits
Akan ada yang komen kenapa perbezaan pendapat dibahas di luar Pada mereka musuh akan untung jika berlaku perbahasan terbuka UMNO adalah parti besar Ia kembali bangkit UMNO wajar lebih terbuka Jangan sapu sampah bawah carpet Jangan apologati...
Umno Bersatu Ties Nazri Says Grassroots Cannot Be Ignored It S Over

Umno Bersatu Ties Nazri Says Grassroots Cannot Be Ignored It S Over

papar berkaitan - pada 7/1/2021 - jumlah : 258 hits
Umno has reached the point of no return with regard to severing ties with Bersatu according to Padang Rengas MP Nazri Abdul Aziz Pointing to a news report that claimed 189 out of 191 Umno divisions have decided to end the parties political ...
189 Dari 191 Umno Bahagian Tolak Bersatu Laporan

189 Dari 191 Umno Bahagian Tolak Bersatu Laporan

papar berkaitan - pada 4/1/2021 - jumlah : 312 hits
Sebanyak 189 daripada 191 bahagian Umno menolak kerjasama dengan Bersatu dalam pilihan raya umum ke 15 lapor Utusan Malaysia Perkara itu menurutnya diputuskan dalam mesyuarat bahagian bahagian itu semalam Hanya satu bahagian di Kelantan dan...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16