Ahli Silap Mata Vs Bomoh


 
EZRY  FAHMI








Ahli Silap Mata Vs. Bomoh

Negara saudara serumpun kita di seberang sekarang sedang heboh pertembungan antara Pesulap Merah bernama Marcel Radhival dengan seorang Dukun bernama Gus Samsudin.

Pesulap itu bahasa lain bagi ahli silap mata. Pesulap Merah ini dikenali beridentiti dengan pakaian serba merah, bahkan juga menggunakan wig atau rambut palsu dengan warna merah. Adapun perdukunan boleh juga difahami sebagai bomoh atau pawang (sedikit sebanyak berkongsi ciri yang sama). Gus Samsudin berpakaian ala-ala Ustaz, berserban atau songkok, dan berjubah.

Dari sudut pakaian luaran memang ramai lebih percayakan perwatakan Gus Samsudin. Setakat bacaan ringkas, Pesulap Merah dah lama membongkarkan trik magik para dukun. Cuma kali ini menjadi isu besar kerana Gus Samsudin juga adalah orang berpengaruh.

Umpamanya dalam proses menghalau atau membakar jin, lawak juga apabila Pesulap Merah membongkarkan beberapa trik yang digunakan oleh Gus Samsudin.

Orang yang kesurupan (kerasukan) didakwa adalah pelakon semata di lokasi rawatan. Pelakon akan menyerahkan sebungkus kertas (seakan mengandungi potassium permanganate?) kepada Gus Samsudin.

Gus Samsudin akan mengeluarkan jin daripada tubuh mangsa itu. Dia kemudian meludah dan berselawat ke arah dalam piring. Dan dalam piring itupun terbakar.

Di dalam piring didakwa telah tersedia cecair (dinamakan Glycerin). Difahamkan akibat tindak balas kimia apabila Glycerin bercampur dengan potassium permanganate maka proses teroksida maka akan terbakarlah dalam piring tersebut.

Konon ludah, rupanya cecair Glycerin.

Konon selawat sampai terbakar jin, rupanya memang proses reaksi kimia atau pengoksidaan.

Menarik bila ditanya Marcel Radhival dalam satu wawancara tentang orang tak terima pun tindakan beliau yang dianggap lebih mencari publisiti: "𝒀𝒂𝒖𝒅𝒂𝒉 𝒌𝒂𝒍𝒐 𝒈𝒂𝒌 𝒎𝒂𝒖 𝒅𝒊𝒕𝒐𝒍𝒐𝒏𝒈 𝒅𝒂𝒓𝒊 𝒌𝒆𝒃𝒐𝒉𝒐𝒏𝒈𝒂𝒏, 𝒔𝒊𝒎𝒑𝒆𝒍"

Kita sebagai penonton luar, tidaklah memihak mana-mana sangat, tetapi menarik melihat perkembangan di negara seberang ini dalam aspek membongkar isu penipuan dalam perbomohan. Nanti google jelah.

Isunya di Malaysia, ramai dukun/bomoh/pawang rasa mereka semacam berkuasa sebab jabatan agama negeri pun sendiri tak berani ambil tindakan (atas ritual mereka yang terang salah). Mereka ini berselindung di sebalik nama Perawat Islam.

Walaupun ritual itu kadang dibuat terbuka secara live streaming, umpama adegan berdialog dengan jin dalam bahasa Melayu atau sambil 'menurun' kerasukan hingga ada sambil bernyanyi-nyanyi (berqasidah). [Disclaimer: Jika anda perawat Islam yang bukan termasuk dalam kategori ini, dan rawatan diberikan selari dengan panduan al-Quran dan as-Sunnah, maka tidak perlulah nak terasa dengan isu ini].

Di akhir zaman, jika kita dah tak boleh harapkan lagi pencegahan dan penguatkuasaan oleh pihak yang diberi kuasa dan tanggungjawab, hanya kuasa viral yang mampu sedikit sebanyak membantu menyelamatkan orang ramai daripada terus ditipu.

Harap Malaysia juga akan ada (telah ada beberapa pembongkaran sebenarnya) dan terus dibongkar penyelewengan para bomoh yang boleh memberi kesan kepada harta dan juga akidah orang ramai.

Saya akhiri dengan tagline popular: Kekuatan BOMOH penipu ini terletak pada huruf 'M'. Jika huruf 'M' ditukar kepada huruf 'D', bunyinya kan lain.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/08/ahli-silap-mata-vs-bomoh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saya Tak Berniat Owner Taska Tampar Budak 2 Tahun Sehingga Bengkak Mata Amp Pipi Didenda Rm7 000

Saya Tak Berniat Owner Taska Tampar Budak 2 Tahun Sehingga Bengkak Mata Amp Pipi Didenda Rm7 000

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 171 hits
Seorang pengusaha taska didenda RM7 000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini kerana menganiaya seorang kanak kanak perempuan berusia dua tahun Jun lalu Hakim Emelia Kaswati Mohamed Khalid menjatuhkan hukuman itu ke atas Azlinawaty Julaihi ...
Guru Cedera Di Mata Kiri Selepas Dipukul Pelajar Tingkatan Tiga

Guru Cedera Di Mata Kiri Selepas Dipukul Pelajar Tingkatan Tiga

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 160 hits
DANIAL HAKIMSeorang guru disiplin wanita di sebuah sekolah menengah di Bukit Sentosa di Hulu Selangor cedera di mata kiri selepas dipukul seorang pelajar Tingkatan Tiga yang berang kerana rambut panjangnya dipotong Kejadian kira kira jam 12...
Mata Kucing

Mata Kucing

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 220 hits
For those of you who do not know the meaning of Mata Kucing the direct translation would mean cat s eye Its botanical name is Euphoria malaiense It is round and has a tough and brown exterior However on the inside it is juicy and tastes a l...
Cedera Di Mata Ketika Penggambaran Gyeongseong Creature Han Sohee Terima Rawatan Kecemasan Kini

Cedera Di Mata Ketika Penggambaran Gyeongseong Creature Han Sohee Terima Rawatan Kecemasan Kini

papar berkaitan - pada 3/8/2022 - jumlah : 164 hits
Ada berita sedih buat peminat Han So hee ARTIKEL BERKAITAN Pada 3 Ogos Han So hee dilaporkan mengalami kecederaan di muka berhampiran matanya ketika melakukan penggambaran Gyeongseong Creature melaporkan bahawa Han So he sedang merakam adeg...
Viral Video Mayat Mumai Kanak Kanak Berusia 300 Tahun Buka Mata

Viral Video Mayat Mumai Kanak Kanak Berusia 300 Tahun Buka Mata

papar berkaitan - pada 2/8/2022 - jumlah : 203 hits
Percaya atau tidak kanak kanak yang telah meninggal dunia sejak 300 tahun lalu dilapor membuka matanya baru baru ini Menurut portal online thesun co uk kejadian tersebut berlaku apabila seorang pengunjung merakam kejadian itu ketika mengunj...
Sebab Perlu Buat Pemeriksaan Mata Di Optom Eyecare

Sebab Perlu Buat Pemeriksaan Mata Di Optom Eyecare

papar berkaitan - pada 7/8/2022 - jumlah : 158 hits
hai assalammualaikumSebab perlu Buat Pemeriksaan Mata Di Optom Eyecare Baru baru ni nad join sesi live di Facebook page BIZNETWORK dengan tajuk Dari Mata Turun Ke Hati dengan objektif dialog berkongsi servis menerusi pengalaman mengurus mas...
Telefilem Air Mata Si Kudung

Telefilem Air Mata Si Kudung

papar berkaitan - pada 8/8/2022 - jumlah : 189 hits
Tonton Telefilem telemovie Air Mata Si Kudung ulang siar pada hari Sabtu 13 Ogos 2022 pukul 10 00 malam di Slot Cerekarama TV3 dibintangi pelakon Fizo Omar Nadia Nisa Norlia Ghani Mak Wan Ben Ladin Putri Luvvna Syaffik Sahli dan ramai lagi ...
Kerana Kasih Ku Pada Nabi Muhammad Semata Mata

Kerana Kasih Ku Pada Nabi Muhammad Semata Mata

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 171 hits
Ahli Selawat itu adalah pilihan Allah Allah memilih mereka yang dapat menyebut dan mendoakan akan kekasihNya iaitu Nabi Tidak pelik seorang itu dapat selawat berbelas belas ribu seharian bahkan berpuluh puluh ribu secara istiqomah kerana it...
Padah Model Wanita Berpakaian Menjolok Mata Penganjur Minggu Fesyen Kedah Bakal Kena Tindakan

Padah Model Wanita Berpakaian Menjolok Mata Penganjur Minggu Fesyen Kedah Bakal Kena Tindakan

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 236 hits
Kerajaan negeri akan mengambil tindakan terhadap penganjur Minggu Fesyen Kedah atau Kedah Fashion Week 2022 termasuk memanggil pihak berkenaan untuk memberi penjelasan selepas menampilkan model dengan pakaian yang menjolok mata Pengerusi Ja...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Ultimate Guide To Ghibli Park

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Tanding Pakaian Janda Kerja Gila 1 Mei Tuntut Naik Gaji



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Kuih Lopes

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

Panduan Menjalankan Sujud Sahwi Dalam Solat Dan Sebab Sebab Perlu Sujud Sahwi

April 18 2024 Pesan Orang Alim

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven