Agresifnya Pendakyah Kristian Di Malaysia



 
Disebabkan beberapa kes mahkamah antara saya dan pemimpin DAP adalah melibatkan isu Kristianisasi di Malaysia, saya telah membeli dan membaca buku-buku tertentu untuk lebih mendalami isu ini. Antara buku yang baru sahaja saya beli dan baca adalah sebuah buku yang dijual secara banyak sekali bertajuk:
“Lakukan Apa yang Benar: Satu Panduan Perundangan yang Praktikal untuk Gereja-gereja di Malaysia”. Buku ini diterbitkan hasil daripada “keperluan untuk membekali umat Kristian dengan pengetahuan asas undang-undang supaya mereka boleh melaksanakan hak Perlembagaan mereka dalam mengamalkan dan menyebarkan iman Kristian dengan bijaksana dan berani”.
Setelah membaca buku ini, fahamlah saya bahawa apa yang saya nyatakan selama ini mengenai keagresifan pendakyah Kristian di Malaysia sememangnya adalah sesuatu yang betul.
Berdasarkan kepada kandungan buku ini, maka nyatalah bahawa merekalah, dan bukannya umat Islam seperti saya, yang lebih banyak mengocak keharmonian kehidupan beragama di Malaysia. Sebegitu agresifnya mereka sehingga mereka boleh menganggap enakmen-enakmen kawalan dan sekatan penyebaran agama bukan Islam yang diluluskan oleh negeri-negeri sebagai “batal dan tidak berlaku vis-a-vis Perlembagaan Persekutuan”.
Alasan yang mereka berikan adalah “pembuat undang-undang negeri mungkin telah bertindak di luar kuasa yang sah dalam menguatkuasakan undang-undang ini” kerana “enakmen-enakmen tersebut memberi kesan larangan yang signifikan bahkan absolut untuk penyebaran agama-agama lain kepada orang Islam, dan bukan hanya satu kawalan dan sekatan”
“Pendirian mereka ialah “kerajaan negeri tidak diperkasakan untuk melarang mentah-mentah penyebaran agama-agama bukan Islam kepada seorang Muslim” kerana “di negara yang menjamin kebebasan beragama untuk setiap orang, termasuk seorang Muslim, perkataan ‘kawalan dan sekatan’ tidak boleh ditafsirkan sebagai ‘melarang secara total'”. Turut ditegaskan oleh mereka adalah bahawa “meletakkan tanggungjawab pada orang bukan Muslim untuk memastikan agama orang yang sedang berbincang atau bercakap dalam usaha menyekat penyebaran juga tidak dapat diterima akal”.
Ini diikuti oleh gesaan buku ini kepada gereja-gereja di Malaysia yang berbunyi begini:
“Kita tidak boleh berbau perkauman atau mendiskriminasi agama dalam penginjilan hanya kerana undang-undang buatan manusia yang tidak menguntungkan bagi kami. Lagi pula, siapa yang harus kita taati: Tuhan atau manusia?”
Salahkah jika kandungan buku ini membuat pembacanya menyimpulkan bahawa:
(1) Pendakyah Kristian di Malaysia tidak berpuas hati dengan kawalan dan sekatan yang dikenakan ke atas mereka untuk mendakyahkan agama Kristian kepada umat Islam.
(2) Pendakyah Kristian di Malaysia berpendirian bahawa enakmen-enakmen yang mengawal dan menyekat penyebaran agama bukan Islam kepada umat Islam adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan.
(3) Di atas alasan keterbatalan enakmen-enakmen ini, dan di atas alasan mereka perlu mentaati Tuhan dan bukannya manusia, pendakyah Kristian di Malaysia tetap mahu berusaha untuk mengkristianisasikan umat Islam.
Bukankah semua ini adalah punca utama kepada ketidakharmonian kehidupan beragama di Malaysia?
Dan keagresifan mereka tidak terhad dalam isu penyebaran agama sahaja kerana enakmen-enakmen yang menghalang kalimat dan ekspresi yang dikhususkan kepada umat Islam dari digunakan oleh orang bukan Islam juga turut dipersoalkan oleh mereka.
Tegas buku ini: “Sebagaimana yang telah dibahaskan dalam bab mengenai penukaran agama, adalah disarankan bahawa undang-undang yang melarang penggunaan istilah-istilah dalam Bahasa Melayu mungkin bertentangan dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan’.
Tambah buku ini lagi: “Tambahan pula, larangan mengenai penggunaan Bahasa Melayu sebagai media pengajaran di gereja juga bertentangan dengan Dasar Pendidikan Kebangsaan yang membuat Bahasa Melayu sebagai satu subjek wajib di semua sekolah rendah dan menengah”.
Begitulah agresifnya pendakyah Kristian di Malaysia ini.
The post Agresifnya “PENDAKYAH KRISTIAN” Di Malaysia appeared first on My KMU NeT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/07/03/agresifnya-pendakyah-kristian-di-malaysia/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=agresifnya-pendakyah-kristian-di-malaysia

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Vivo To Launch True Wireless Tws Neo Earphone In Malaysia

Vivo To Launch True Wireless Tws Neo Earphone In Malaysia

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 269 hits
Hi Everyone Earlier this year vivo unveiled its latest high end flagship X50 series along with the vivo TWS Neo earphones successfully launched in China which also hinted on the roll out of the X50 series globally in the second half of 2020...
Samsung Odyssey Q7 Bakal Tiba Di Malaysia Skrin Menyokong Sehingga 240hz

Samsung Odyssey Q7 Bakal Tiba Di Malaysia Skrin Menyokong Sehingga 240hz

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 245 hits
Samsung Malaysia telah mengumumkan monitor gaming terbaru yang akan memasuki pasaran Malaysia tidak lama lagi iaitu Samsung Odyssey G7 Ianya akan dijual pada harga bermula RM2 399 bagi yang 27 inci Monitor gaming Samsung ini didatangkan den...
Malaysia Dipilih Dexcom Inc Sebagai Lokasi Ketiga Untuk Pembuatan Kilang

Malaysia Dipilih Dexcom Inc Sebagai Lokasi Ketiga Untuk Pembuatan Kilang

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 463 hits
KUALA LUMPUR Syarikat penyedia pemantau glukosa berterusan untuk penghidap diabetes DexCom Inc memilih Taman Perindustrian Batu Kawan sebagai kilang pembuatan ketiganya Menurut laporan kilang pembuatan baharu itu merupakan merupakan projek ...
Media Malaysia Semakin Tidak Dipercayai Rakyat

Media Malaysia Semakin Tidak Dipercayai Rakyat

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 229 hits
Ketika era BN rakyat Malaysia sukar mempercatai berita dalam media Malaysia yang sering berpusing pusing mempotretkan kebaikan kerajaan Sebaik sahaja Pakatan Harapan mengambilalih pada 2018 kepercayaan rakyat meningkat lebih baik Namun sele...
Malaysia Kutuk Serangan Pemberontak Houthi Ke Atas Arab Saudi

Malaysia Kutuk Serangan Pemberontak Houthi Ke Atas Arab Saudi

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 290 hits
KUALA LUMPUR 25 Jun Malaysia mengutuk sekeras kerasnya serangan peluru berpandu dan dron oleh puak pemberontak Houthi di Yaman ke atas Arab Saudi sejak beberapa minggu yang lepas Wisma Putra berkata provokasi berterusan oleh Houthi adalah t...
Survey Adakah Dr Mahathir Dan Anwar Masih Relevan Dalam Politik Malaysia

Survey Adakah Dr Mahathir Dan Anwar Masih Relevan Dalam Politik Malaysia

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 376 hits
Pakatan Harapan kini berada di ambang kehancuran disebabkan oleh persengketaan yang tidak ada kesudahan antara Dr Mahathir dan Anwar Ibrahim Bukan admin simpati apa lagi menyokong Pakatan Harapan tapi dalam sistem demokrasi kita memerlukan ...
Berapalah Gaji Politikus Malaysia Ek

Berapalah Gaji Politikus Malaysia Ek

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 257 hits
Kadangkala terfikir kenapa manusia sibuk nak jadi ahli politik Setelah meneliti gambar di bawah ni barulah Tedi rasa Tedi mengerti kenapa Pernah berbual dengan seorang Pegawai Daerah dia kata kerja sebagai D O memang mencabar kerana nak jag...
Hiburan Nampak Remeh Tapi 6 Tabiat Rakyat Malaysia Yang Menjadi Punca Masalah Kulit Berminyak

Hiburan Nampak Remeh Tapi 6 Tabiat Rakyat Malaysia Yang Menjadi Punca Masalah Kulit Berminyak

papar berkaitan - pada 26/6/2020 - jumlah : 292 hits
Rakyat Malaysia ternyata bertuah kerana dapat bermandi cahaya matahari sepanjang tahun tanpa mengira musim ini kerana kedudukan negara Malaysia yang terletak di atas garisan khatulistiwa Disebabkan telah terbiasa dengan cuaca yang baik seja...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord