Agong Pun Terlucut Jawatan Jika Didakwa Inikan Pula Tpm Kata Mahathir



Bekas perdana menteri mempersoalkan apakah jawatan timbalan perdana menteri ‘lebih kanan’ sehingga perlu mendapat layanan lebih baik dari Yang di-Pertuan Agong. (Malaysia Now) – Dr Mahathir Mohamad hari ini memetik pindaan Perlembagaan yang diluluskan semasa penggal pertamanya sebagai perdana menteri, di samping mempersoalkan pelantikan kontroversi Ahmad Zahid Hamidi sebagai timbalan perdana menteri walaupun presiden Umno itu berdepan dengan pelbagai pertuduhan jenayah.
Pentadbiran Mahathir yang menghapuskan kekebalan raja-raja daripada sebarang tindakan bagi kes jenayah pada 1993, mengatakan peruntukan dalam Perlembagaan menyebut peranan Yang di-Pertuan Agong akan terhenti dalam pentadbiran kerajaan jika didakwa melakukan kesalahan.
“Ia berbunyi seperti berikut: ‘Jika Yang di-Pertuan Agong dipertuduh atas suatu kesalahan di bawah mana-mana undang-undang di dalam Mahkamah Khas yang ditubuhkan di bawah Bahagian XV dia hendaklah terhenti menjalankan fungsi Yang di-Pertuan Agong’,” kata Mahathir memetik Perkara 33A Perlembagaan Persekutuan.
“Jelas sekali didakwa di mahkamah atas kesalahan jenayah adalah sangat serius sehingga seseorang seperti Agong perlu berhenti menjalankan peranannya sebagai Agong.
“Ia (Perlembagaan) tidak menyebut bahawa Agong perlu didapati bersalah sebelum berhenti menjalankan tugasnya. Didakwa di mahkamah adalah jelas satu perkara yang serius di mana Perlembagaan menetapkan peranannya juga boleh terlucut,” tambahnya.
Zahid menghadapi 47 pertuduhan jenayah berkaitan salah guna dana Yayasan Akalbudi, selain 40 lagi pertuduhan rasuah visa luar negara yang kemudiannya dibebaskan daripada pertuduhan tersebut awal tahun ini.
Walaupun beliau masih berdepan pertuduhan jenayah, Perdana Menteri Anwar Ibrahim tetap melantik presiden Umno itu sebagai timbalannya selain dilantik memegang portfolio kemajuan desa dan wilayah yang merupakan portfolio penting dalam Kabinet.
Zahid memainkan peranan penting melonjakkan Anwar untuk menduduki jawatan perdana menteri, selepas beliau berjaya menyekat bantahan pemimpin Umno dalam usahanya berganding bahu dengan pengerusi Pakatan Harapan (PH) selepas Parlimen digantung sebaik pilihan raya umum November lalu melabuhkan tirai.
Awal bulan ini, Mahathir berkata pelantikan Zahid sebagai timbalan perdana menteri menunjukkan Malaysia tidak berpegang kepada prinsip kedaulatan undang-undang.
“Jika kita nak bersihkan negara, kita tak boleh pilih orang yang dianggap melakukan jenayah,” katanya kepada pemberita pada 7 Disember, beberapa hari selepas pengumuman barisan Kabinet Perdana Menteri Anwar Ibrahim.
READ MORE HERE
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/12/30/agong-pun-terlucut-jawatan-jika-didakwa-inikan-pula-tpm-kata-mahathir/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Fungsi Tpm Lebih Tinggi Daripada Agong Dr Mahathir Sindir Zahid

Fungsi Tpm Lebih Tinggi Daripada Agong Dr Mahathir Sindir Zahid

papar berkaitan - pada 31/12/2022 - jumlah : 163 hits
Takpalah saya akan jaga cucu sekarang Lupakan saja perkara ini sindir Tun Dr Mahathir Mohamad berkaitan fungsi Yang di Pertuan Agong dan Timbalan Perdana Menteri mengikut Perlembagaan Persekutuan Apakah fungsi Timbalan Perdana Menteri lebih...
2 Jawatan Tertinggi Umno Tak Perlu Tanding Cadangan Lapuk Tak Demokratik Kata Nazri

2 Jawatan Tertinggi Umno Tak Perlu Tanding Cadangan Lapuk Tak Demokratik Kata Nazri

papar berkaitan - pada 25/12/2022 - jumlah : 66 hits
freemalaysiatoday com December 25 2022 11 13 AMKetua Umno Bahagian Padang Rengas Nazri Aziz berkata cadangan untuk tidak dipertandingkan jawatan presiden dan timbalan presiden bakal menjadi satu lagi episod hitam selepas prestasi buruk part...
Anwar Tak Mampu Tangani Krisis Ekonomi Kata Dr Mahathir

Anwar Tak Mampu Tangani Krisis Ekonomi Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 26/12/2022 - jumlah : 125 hits
agendaily com25 12 2022Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad tidak yakin Datuk Seri Anwar Ibrahim mampu mengatasi masalah ekonomi dan pemulihan pasca pandemik kerana masih menumpukan kepada usaha mengekalkan jumlah sokongan di Dewan...
Mahkamah Mungkin Bebas Zahid Kerana Dia Tpm Ulas Dr Mahathir

Mahkamah Mungkin Bebas Zahid Kerana Dia Tpm Ulas Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 25/12/2022 - jumlah : 138 hits
Bekas Perdana Menteri dua kali Tun Dr Mahathir Mohamad bimbang kedaulatan undang undang di bawah pentadbiran PH BN diketepikan demi kepentingan peribadi orang tertentu Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang berdepan 47 tuduhan ras...
Mukhriz Pejuang Terima Peletakan Jawatan Dr Mahathir Sebagai Pengerusi

Mukhriz Pejuang Terima Peletakan Jawatan Dr Mahathir Sebagai Pengerusi

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 134 hits
KUALA LUMPUR Parti Pejuang Tanah Air menerima keputusan Tun Dr Mahathir Mohamad untuk berundur daripada jawatan Pengerusi parti berkenaan Presidennya Datuk Seri Muhkriz Mahathir berkata seluruh anggota Majlis Eksekutif Pusat dan ahli parti ...
E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

More Than 20 Ji Members In Johor Igp

Nepal Haram Produk Rempah Dari India Selepas Hong Kong Singapura

Kidzania Goodday Charge Smoothie Gym Kanak Kanak Pertama Di Malaysia

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju



Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan


Drama Anggun Mikayla Lakonan Alya Iman Nabil Aqil

Punca Otot Kejang

Aktiviti Majlis Forum Dan Pelancaran Buku Halatuju Nasionalis Ppim 18 05 2024

Status Hartanah Hakmilik Sementera Kekal Freehold Leasehold

Proses Pengubahsuaian Malaykord Baru

Pantangnya Dicampur Belacan