Agong Masih Beri Peluang Kerajaan Kemudi Urus Tadbir Negara


Oleh Luqman Arif Abdul Karim bharian.com.my
- Oktober 25, 2020 @ 8:59pm
[email protected]


Penganalisis politik, Azmi Hassan (kiri) dan Pakar perlembagaan, Prof Dr Shamrahayu Ab Aziz.
KUALA LUMPUR: Yang di-Pertuan Agong menaruh keyakinan bahawa ahli politik akan meletakkan kepentingan memerangi COVID-19, dengan meluluskan Belanjawan 2021 mengatasi agenda peribadi masing-masing.

Penganalisis politik, Azmi Hassan, berkata titah Baginda sebenarnya tersirat tiga isyarat utama, iaitu mengenai keperluan mengawal situasi penularan wabak, mengekang amalan taksub berpolitik dan memperjuangkan kebajikan rakyat.

Sehubungan itu, katanya, Yang di-Pertuan Agong masih memberikan peluang kepada kerajaan mengemudi urus tadbir negara, termasuk mengharungi 'ujian' menjelang pembentangan Belanjawan 2021, pada 6 November depan.

"Ia bukan lagi rahsia bahawa Rang Undang-Undang (RUU) Perbekalan 2021 yang akan dibentangkan di Dewan Rakyat nanti bakal dijadikan medan untuk mengusulkan undi tidak percaya kepada Perdana Menteri.

"Ia akan dapat dilakukan sekiranya RUU itu gagal diluluskan kerana tidak cukup majoriti, sekali gus mencerminkan kerajaan hilang mandat untuk menerajui negara, namun Yang di-Pertuan Agong berkemungkinan masih menaruh keyakinan.

"Seri Paduka mungkin memberi peluang dan ingin melihat sama ada ahli politik masih meletakkan keutamaan rakyat mengatasi agenda peribadi masing-masing, dengan memperhalusi RUU itu supaya menepati citra rakyat.

"Bukan menggunakan pembentangan RUU itu bagi tujuan mengusulkan undi tidak percaya kepada Perdana Menteri, sehingga mengheret negara ke kancah polemik politik sekali lagi," katanya ketika dihubungi BH, hari ini.

Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah, hari ini dilaporkan bertitah tiada keperluan untuk mengisytiharkan darurat di Malaysia, buat masa ini, selepas menerima permohonan berbuat demikian daripada Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, kelmarin.

Datuk Pengelola Bijaya Diraja, Datuk Ahmad Fail Shamsuddin, dilaporkan berkata permohonan itu adalah pelaksanaan Darurat Perkara 150(1) dan Permasyuhuran Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu 2020) mengikut Perkara 150(2B) Perlembagaan Persekutuan bagi memerangi ancaman wabak COVID-19.

Sekiranya Belanjawan 2021 gagal meraih majoriti untuk diluluskan, Azmi berkata 'tangan' Agong ketika itu akan terikat dan terpaksa menitahkan darurat bagi mengelak usaha memerangi COVID-19 terencat angkara amalan politik yang keterlaluan.

"Bagi saya, bukan sudah tertutup peluang untuk mengusulkan undi tidak percaya, tetapi bukan pada ketika ini kerana keutamaan paling penting sekarang ialah memperkasa usaha memerangi COVID-19.

"Bila keadaan sudah reda, mereka boleh mengusulkan undi tidak percaya kepada Perdana Menteri," katanya.

Pakar perlembagaan, Prof Dr Shamrahayu Ab Aziz, pula berkata Perkara 150(1) dan 150(2B) Perlembagaan Persekutuan dipersembahkan Perdana Menteri kepada Agong, berkemungkinan disebabkan faktor tertentu.

Beliau berkata, ia termasuk maklumat berkaitan COVID-19 yang dianggap sebagai rahsia kerajaan dan tidak boleh didedahkan kepada umum kerana bimbang ia bakal mencetuskan situasi panik dalam kalangan masyarakat.

"Jadi, permohonan darurat dipersembahkan supaya kerajaan dapat kekal seperti 'status-quo' dan membolehkan usaha memerangi COVID-19 didahulukan sehingga situasi reda.

"Dari sudut lain, kalau kita bercakap mengenai risiko hilang kepercayaan, kerajaan mengusulkan permohonan darurat sebelum perkara itu berlaku.

"Memandangkan Agong bertitah tiada keperluan mengisytiharkan darurat, permohonan sekali lagi untuk berbuat demikian selepas kerajaan hilang kepercayaan adalah tidak wajar.

"Ini kerana ia akan dilihat sebagai tindakan tidak bermoral oleh kerajaan dan bakal menjejaskan kredibiliti semasa pentadbiran," katanya


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2020/10/agong-masih-beri-peluang-kerajaan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anwar Insists He Did Give The List Of 121 Mps To The Agong Contradicting Istana Negara

Anwar Insists He Did Give The List Of 121 Mps To The Agong Contradicting Istana Negara

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 296 hits
Malaysia s opposition leader Anwar Ibrahim said on Friday that it is not the police s duty to obtain the list of parliamentarians backing him to form a new government after he emerged from a Bukit Aman interview He also clarified that he ha...
Agong Titahkan Masjid Seluruh Negara Buat Solat Hajat Doa Selamat

Agong Titahkan Masjid Seluruh Negara Buat Solat Hajat Doa Selamat

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 253 hits
M Update 16 10 2020 Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin AlMustafa Billah Shah hari ini menitahkan semua masjid di seluruh negara mengadakan solat hajat dan doa selamat supaya penularan wabak COVID 19 di negara ini dapat di...
Agong Minta Ahli Politik Bermuhasabah Elak Negara Kembali Ke Kancah Politik Tak Menentu

Agong Minta Ahli Politik Bermuhasabah Elak Negara Kembali Ke Kancah Politik Tak Menentu

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 296 hits
PETALING JAYA Yang di Pertuan Agong Sultan Abdullah Sultan Ahmad Shah menyeru rakyat khususnya ahli politik untuk bermuhasabah supaya negara tidak sekali lagi diheret ke kancah politik tidak menentu ketika semua masih berdepan ancaman pande...
Teori Politik Semasa Penyataan Anwar Ada Sokongan Masih Dalam Keraguan Agong

Teori Politik Semasa Penyataan Anwar Ada Sokongan Masih Dalam Keraguan Agong

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 232 hits
6 perkara perlu diambil perhatian1 Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah dipanggil menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah di Istana Negara semalam atas kapasiti beliau sebagai Ahli ...
Ssdu Sasar Urus Tadbir Bandar Pintar Terbaik Asia Tenggara Kali Ketiga

Ssdu Sasar Urus Tadbir Bandar Pintar Terbaik Asia Tenggara Kali Ketiga

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 169 hits
SHAH ALAM 23 OKT Smart Selangor Delivery Unit menyasarkan pengiktirafan sebagai Agensi Urus Tadbir Bandar Pintar Terbaik Asia Tenggara untuk kali ketiga berturut turut pada tahun depan Pengarah urusannya berkata agensi yakin mampu meraih an...
Agong Ambil Alih Pentadbiran Kerajaan Jika Darurat Politik Dilaksana

Agong Ambil Alih Pentadbiran Kerajaan Jika Darurat Politik Dilaksana

papar berkaitan - pada 23/10/2020 - jumlah : 395 hits
Hayati Ibrahim dan Suraya Roslan Yusmizal Dolah Aling dan Ekhwan Haque Fazlul Haqueam hmetro com myAl Sultan Abdullah FOTO Ihsan Jabatan Penerangan Kuala Lumpur Pelaksanaan darurat politik di negara ini memberi kuasa kepada Yang di Pertuan ...
Titah Agong Disambut Baik Seru Kerjasama Kerajaan Pembangkang

Titah Agong Disambut Baik Seru Kerjasama Kerajaan Pembangkang

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 212 hits
Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil menyambut baik keputusan Raja Raja Melayu bahawa tiada keperluan untuk mengisytiharkan darurat di Malaysia buat masa ini Menurut NGO itu keputusan tersebut juga senada dengan pendapat kebanyakan rakyat ...
Kerajaan Negeri Akur Titah Agong Mahu Usaha Bendung Covid 19 Diteruskan

Kerajaan Negeri Akur Titah Agong Mahu Usaha Bendung Covid 19 Diteruskan

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 262 hits
BernamaKerajaan negeri menjunjung kasih titah Yang di Pertuan Agong Bernama KUALA LUMPUR Pucuk pimpinan kerajaan negeri akur dan menjunjung kasih titah Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah yang mahuka...
Tiada Keperluan Isytihar Darurat Di Negara Ini Yang Di Pertuan Agong

Tiada Keperluan Isytihar Darurat Di Negara Ini Yang Di Pertuan Agong

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 290 hits
Dalam kenyataan media yang baharu dikeluarkan KDYMM Seri Paduka Baginda Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah Ibni Almarhum Sultan Haji Ahmad Shah Al Musta in Billah telah berkenan memperhalusi permoho...
Absolute Power Corrupts Absolutely

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Operator Tidak Berlesen Lupus Sisa Secara Haram Swcorp Negeri Sembilan

Elegan Dalam Minimalis

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Anak2 Harta Paling Berharga Bella Astillah Peminat Harap Ayden Jaga Mummy Elok2

Bahan Bacaan Berperingkat Kad Bacaan Bergred Bbm

Help Shape Ai With Malaysian Values Says Anwar