Agensi Kerajaan Negeri Turut Berkempen Dalam Prn Sarawak


 



Kempen pilihan raya menurut undang undang pilihan raya hanya dibenarkan kepada parti parti politik yang bertanding.

Bagaimanapun, menurut Setiausaha Agung KEADILAN, Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, dalam kunjungan beliau ke DUN Telang Usan mendapati agensi kerajaan turut menganjurkan aktiviti yang dikhuatiri menjurus kepada berkempen.
"Saya menemui kakitangan Majlis Perkembangan Sosial Sarawak yang kita tahu sangat dekat dengan Kementerian Kebajikan Sarawak, yang hari ini aktif menjalan kegiatan di dewan serbaguna Kampung Long Late dengan penglibatan pensyarah Universiti Malaysia Sarawak (Unimas) mengadakan himpunan dengan komuniti setempat.
"Waktu saya sampai, komuniti setempat baru tiba dan melakukan pendaftaran. Ini melanggar peraturan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) kerana yang dibenarkan berkempen adalah parti parti bertanding. Juga kita perlu dapatkan kebenaran dan maklumkan dulu kepada pihak berkuasa.
"Di sepanjang saya berada, polis, SPR mengikuti kami namun kami dibenarkan berkempen. Tetapi apa yang berlaku di Long Late ini, bagaimana penglibatan agensi kerajaan. Saya sempat bertanya dan mereka dari Unimas serta Majlis Perkembangan Sosial Sarawak, mereka kata menjalankan kajian ke atas masyarakat Penan. Agak aneh dalam (waktu kempen) 18 hari ini mereka membuat kajian," katanya dalam sidang media di Bilik Gerakan Utama di Miri.
Selain itu, Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu itu juga mempersoalkan mengenai dewan serbaguna Long Late yang bakal digunakan sebagai pusat mengundi tetapi keadaannya diselimuti dengan bendera Gabungan Parti Sarawak yang sepatutnya dibersihkan oleh SPR sekiranya mahu dijadikan tempat mengundi.
"Dewan serbaguna ini pada 18 Disember diwartakan sebagai tempat mengundi. Sehingga tadi dewan itu diselimut pelbagai poster GPS.
"Saya menyeru SPR segera bertindak kerana sangat tidak sesuai dewan serbaguna itu dijadikan tempat membuang undi, pada ketika poster dan bendera calon GPS sangat ketara di sana
"Kita makmum undang undang SPR, calon, agen, apa lagi penbgundi tak dibenarkan masuk ke dewan mengudi membawa simbol parti. Saya membuat kenyataan ini untuk SPR segera bertindak membersihkan simbol parti berkenaan," katanya.
Bagaimanapun, pada sisi lain, Saifuddin berasa puas hati dengan sambutan kaum Penan di rumah panjang panjang Long Permang dan Long Betian yang dikunjungi beliau.
Katanya, sambutan hangat yang diberikan meyakinkan calon yang diletakkan KEADILAN, Philip Jau Ding akan memberi tentangan sengit dalam PRN kali ini.
"Saya dapat merasai sambutan cukup hangat di kedua dua rumah panjang. Saya sempat bermalam di sana.
"Secara peribadi, berdasarkan pengalaman membantu kempen calon, saya sangat optimis calon keadilan untuk Telang Usan ini mempunyai potensi memberi cabaran sengit kepada penyandang," katanya lagi.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/12/agensi-kerajaan-negeri-turut-berkempen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Spr Tak Benar Rentas Negeri Untuk Berkempen Di Sarawak

Spr Tak Benar Rentas Negeri Untuk Berkempen Di Sarawak

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 134 hits
AGENDA DAILY Pilihan Raya Negeri Dewan Undangan Negeri Suruhanjaya Pilihan Raya tidak membenarkan aktiviti rentas negeri bagi tujuan berkempen sepanjang tempoh Pilihan Raya Negeri Sarawak Ke 12 kecuali lima pemimpin tertinggi parti politik ...
Prn Sarawak Pilihan Raya Negeri Pertama Gps

Prn Sarawak Pilihan Raya Negeri Pertama Gps

papar berkaitan - pada 6/12/2021 - jumlah : 339 hits
Fajar Pilihan Raya Negeri Sarawak ke 12 menyinsing di Bumi Kenyalang hari ini Tidak seperti sebelumnya PRN Sarawak kali ini banyak kelainannya Ada banyak yang pertama dan ada banyak sejarah baharu yang telah sedang dan bakal tercatat Beriku...
Prn Sarawak 23 043 Mengundi Awal Hari Ini

Prn Sarawak 23 043 Mengundi Awal Hari Ini

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 234 hits
Hari ini bakal berlangsung proses pengundian awal bagi Pilihan Raya Negeri Sarawak Ia bakal melibatkan 23 ribu 043 pengundi SUBSCRIBE now Astro Awani https www youtube com c astroawani sub confirmation 1 Astro AWANI LIVE https www astroawan...
Rosmah Tak Tanding Prn Sarawak Dap Naikkan Poster Kempen Guna Gambarnya

Rosmah Tak Tanding Prn Sarawak Dap Naikkan Poster Kempen Guna Gambarnya

papar berkaitan - pada 14/12/2021 - jumlah : 213 hits
AGENDA DAILY Poster provokasi yang dinaikkan DAP Sarawak dibawa turun pihak Suruhanjaya Pilihan Raya Suruhanjaya Pilihan Raya terpaksa membawa turun poster gambar poster Datin Seri Rosmah Mansor yang dinaikkan jentera DAP sebagai bahan kemp...
Bawa Semula Ruu Perjanjian Malaysia 1963 Untuk Ambil Sentimen Prn Sarawak

Bawa Semula Ruu Perjanjian Malaysia 1963 Untuk Ambil Sentimen Prn Sarawak

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 168 hits
Oleh MALAYSIA DATELINE December 15 2021AMANAH menyifatkan tindakan membawa semula Perjanjian Malaysia 1963 ke dalam Parlimen semalam sebagai langkah untuk mengambil sentimen pilihan raya negeri Sarawak selepas ia ditolak oleh Gabungan Polit...
Analisis Prn Sarawak Padang Tak Sama Rata Untung Siapa

Analisis Prn Sarawak Padang Tak Sama Rata Untung Siapa

papar berkaitan - pada 15/12/2021 - jumlah : 163 hits
JIKA anda sekarang di bandar raya Kuching atau Sibu Bintulu dan Miri okey sahaja capaian internetnya Tetapi keluar sahaja dari bandar bandar itu menghala ke pinggir bandar apa lagi pedalaman ke laut lah liputannya Tenggelam timbul Kawasan k...
Mb Aminuddin Jangka Pengundi Sarawak Berubah Prn Kali Ini

Mb Aminuddin Jangka Pengundi Sarawak Berubah Prn Kali Ini

papar berkaitan - pada 13/12/2021 - jumlah : 186 hits
Pihan Raya Negeri Sarawak kali ini dijangka akan mencatat sejarah kebangkitan rakyat untuk berubah selepas 58 tahun diperintah oleh GPS tanpa pembangunan yang nyata Menurut Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Aminuddin Harun tanda tand...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Opening Young People S Eyes To Workers Rights

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Penyokong Diseru Jalankan Tanggungjawab Sebagai Pemilik Sabah Fc

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats

Bila Duit Nak Masuk

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Kembali Menulis

Lagu Popular Thailand Tahun 2024

Starting Somewhere

Ktm Kenalkan 4 Model Motosikal Duke Sempena Ulangtahun Ke 30

Sambutan Ulang Tahun Ke 30 Dan Pelancaran 4 Model Motosikal Ktm Duke

First Impressions Make A Powerful Impact With A Creative Digital Business Card