Agama Islam Tidak Diskriminasi Zalimi Sesiapa Mujahid



PUTRAJAYA, 20 Nov (Bernama) — Islam adalah agama rahmat yang tidak mendiskriminasi dan menzalimi sesiapa semata-mata atas dasar perbezaan agama dan budaya, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Dr Mujahid Yusof Rawa.
Beliau berkata semangat itu selari dengan surah al-Mumtahanah ayat 8 yang mana: “Allah SWT tidak melarang kamu untuk berbuat baik dan berlaku adil terhadap orang-orang yang tidak memerangimu kerana agama dan tidak pula mengusir kamu dari negerimu. Sesungguhnya Allah menyukai orang yang berlaku adil”.
Berucap pada sambutan Maulidur Rasul Peringkat Kebangsaan 1440H/2018 di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini, Mujahid berkata Islam amat mementingkan kebijaksanaan dalam melaksanakan sebarang tindakan.
Katanya kebijaksanaan merupakan kekuatan aqliah yang diciptakan oleh Allah SWT untuk mengawal nafsu amarah dan nafsu syahwat yang dipandu oleh syariat untuk melahirkan akhlak yang baik.
“Santun merupakan budi pekerti berakhlak mulia, beradab dan bersopan. Oleh itu, umat Islam seharusnya membentuk jati diri dengan sifat kesantunan untuk mencerminkan keindahan Islam,” katanya.
Dengan cara itu, Mujahid berpendapat masyarakat bukan Islam akan lebih tertarik untuk memahami Islam dengan lebih dekat, malah secara tidak langsung dakwah Islamiyah itu dapat disebarkan dengan mudah.
Dalam pembangunan negara berbilang kaum dan agama, beliau berkata program dan dasar pembangunan negara dibangunkan dengan berpandukan prinsip Maqasid Syariah dan ia akan mengambil kira segala kebaikan dan keadilan merangkumi seluruh alam tanpa terkecuali.
“Semua pihak akan menerima bahagian hak mereka daripada kebaikan Islam ini. Berpandukan ajaran Islam, dan dibantu oleh tadbir urus yang inklusif dan progresif, maka harapan dan cita-cita untuk menyaksikan negara yang sejahtera akan mampu dijayakan,” katanya.
Timbalan Yang di-Pertuan Agong Sultan Nazrin Muizzuddin Shah berkenan berangkat ke majlis Sambutan Maulidur Rasul itu yang bertemakan ‘Menyantuni Umat Membawa Rahmat’.
Sambutan tahun ini dimeriahkan dengan penglibatan pihak swasta seperti kempen #JomCintaNabi yang dianjurkan oleh Berita Harian (BH) dengan kerjasama Jabatan Kemajuan Islam Malaysia dan disokong rakan strategik daripada agensi kerajaan serta badan korporat.
Sumber : BERNAMA
The post Agama Islam Tidak Diskriminasi, Zalimi Sesiapa – Mujahid appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/agama-islam-tidak-diskriminasi-zalimi-sesiapa-mujahid/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Saran Romahurmuziy Untuk Guru Agama Islam Cegah Radikalisme Di Kalangan Pelajar

Saran Romahurmuziy Untuk Guru Agama Islam Cegah Radikalisme Di Kalangan Pelajar

papar berkaitan - pada 22/11/2018 - jumlah : 218 hits
Ketua Umum PPP yang juga menjabat sebagai Dewan Pembina Majelis Dakwah dan Pendidikan Islam M Romahurmuziy memberi saran agar guru Pendidikan Agama Islam di Indonesia bisa menangkal radikalisme Salah satunya paham dan menguasai teknologi in...
Perbuatan Sebar Agama Lain Selain Dari Islam Satu Kesalahan

Perbuatan Sebar Agama Lain Selain Dari Islam Satu Kesalahan

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 287 hits
KUANTAN Tindakan biadap beberapa individu yang dikesan menyebarkan Bible di tempat awam termasuk penganut Islam dan pelajar sekolah merupakan satu kesalahan dan perlu dibanteras Mufti Pahang Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman berkata pemimpin...
Cuba Bimbing Dia Agar Dekati Agama Islam Bercinta Dengan Jejaka Iban Chacha Maembong Serius

Cuba Bimbing Dia Agar Dekati Agama Islam Bercinta Dengan Jejaka Iban Chacha Maembong Serius

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 522 hits
Siti Aisyah binti Ismail atau lebih dikenali sebagai Chacha Maembong merupakan seorang pelakon wanita Malaysia dan adik kepada pelakon terkenal Emma Maembong Ayahnya Ismail Embong atau lebih dikenali sebagai Maembong adalah seorang pelukis ...
4 Negeri Belum Ada Enakmen Sekat Pengembangan Agama Lain Kepada Orang Islam

4 Negeri Belum Ada Enakmen Sekat Pengembangan Agama Lain Kepada Orang Islam

papar berkaitan - pada 23/11/2018 - jumlah : 254 hits
Diterbitkan 23 Nov 2018 7 27 pagi Empat buah negeri masih belum mempunyai Enakmen Kawalan dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam Kepada Orang Islam kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Mujahid Yusof Rawa Negeri negeri t...
Komnas Perempuan Nilai Ketum Psi Dituduh Penistaan Agama Bukan Diskriminasi

Komnas Perempuan Nilai Ketum Psi Dituduh Penistaan Agama Bukan Diskriminasi

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 174 hits
Komnas Perempuan Nilai Ketum PSI dituduh Penistaan Agama Bukan Diskriminasi Azriana mengatakan pembicaraan mereka pun sebenarnya lebih banyak membahas cerita dimana diskriminasi itu terjadi
Wujudkan Enakmen Kawal Agama Bukan Islam

Wujudkan Enakmen Kawal Agama Bukan Islam

papar berkaitan - pada 10/11/2018 - jumlah : 201 hits
2 Rabiulawal 1440H Sabtu Semua negeri di Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak wajib mempunyai Enakmen Kawalan Agama Bukan Islam bagi membolehkan siasatan dan pendakwaan dibuat apabila berlaku sebarang tindakan penyebaran agama lain dalam kal...
Tunku Azizah Umat Islam Di Seru Sama Sama Pertahan Agama

Tunku Azizah Umat Islam Di Seru Sama Sama Pertahan Agama

papar berkaitan - pada 11/11/2018 - jumlah : 440 hits
KUANTAN Umat Islam diseru bersama sama menegakkan agama agar tidak dipersendakan dan dihormati semua rakyat Malaysia berbilang kaum Tengku Puan Pahang Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah bertitah sebagai sebuah negara Islam umat Islam ...
Bagaimana Icerd Mencampuri Urusan Agama Di Negara Islam

Bagaimana Icerd Mencampuri Urusan Agama Di Negara Islam

papar berkaitan - pada 18/11/2018 - jumlah : 372 hits
ICERD Pengajaran dari Qatar Saudi dan IranYusfarizal YusufAda pihak mengatakan Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum tidak melibatkan diskriminasi berdasarkan agama Saya tidak pasti ia adalah hujah ilm...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Tamago Kake Gohan

Terimalah Kekurangan Sahabat Kita



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Enhancing Your Pubg Mobile Experience A Guide To Unknown Cash

Jamuan Saka Di Ruang Tamu

Puisi 35 Takdir

Raya Raya Raya 2024

Siput Serang Tanaman

Year Round Pool Fun Pool Place Easton Your Partner In Pool Maintenance