Adun Pkr Gesa Anwar Diangkat Jadi Pm Secepat Mungkin


Diterbitkan Hari ini 12:02 tengahari

KATA ADUN Berikutan kekalahan Pakatan Harapan (PH) sebanyak dua kali berturut-turut dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) baru-baru ini, saya percaya kerajaan PH perlu bertindak segera untuk memperbetulkan kesilapan yang telah mengundang rasa ketidakpuasan hati rakyat.

Saya yakin bahawa untuk menentukan hala tuju masa depan PH, Anwar Ibrahim perlu diangkat sebagai Perdana Menteri ke-8 seperti dipersetujui sebelum ini.

Seperti yang kita semua sedia maklum, Anwar mahir dalam urusan ekonomi negara. Pengalaman yang dimiliki oleh beliau sebagai mantan timbalan perdana menteri Malaysia merangkap menteri kewangan Malaysia akan menjadi tunjang kekuatan beliau untuk menjadi pemerintah yang berkesan.

Rombakan kabinet

Di samping itu, proses rombakan kabinet perlu dilaksanakan kerana didapati terdapat juga beberapa jemaah menteri tidak memainkan peranan selaras dengan portfolio diberikan. Pegawai-pegawai tertinggi yang tidak efisien di setiap kementerian juga perlu digantikan bagi melicinkan perjalanan pentadbiran dengan berkesan.

Saya berpendapat kekalahan PH di dua PRK bukan kerana rakyat beralih kepada BN tetapi untuk memberi mesej tersirat kepada PH bahawa hukuman tersebut adalah kerana kegagalan mengotakan janji yang masih menjadi tunggakan kerajaan.

Oleh yang demikian, PH perlu segera bangkit dan memperbetulkan keadaan supaya kerajaan baru ini terus dikekalkan sebagai kerajaan pilihan di PRU15.

Sekiranya PH lewat bertindak kemungkinan besar akan menerima impak yang besar pada PRU15, dengan ini segala usaha yang dilakukan untuk menukar kerajaan yang korup selepas 60 tahun memerintah negara ini menjadi sia-sia dan usaha ke arah membentuk Malaysia Baru tidak tercapai sepenuhnya.

Maka dengan ini saya menyeru agar kerajaan menyegerakan proses peralihan kuasa jawatan Perdana Menteri kepada Anwar dimana ia menjadi satu titik permulaan untuk mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap PH semula.

Seperti dinyatakan di atas pengalaman Anwar ia akan menjadi tunjang kekuataan beliau dan Kerajaan PH. Hubungan baik beliau dengan pemimpin-pemimpin negara luar juga akan membantu negara kita dari segi ekonomi dan memacu negara kita ke arah negara maju.

Di sini saya juga menyarankan kerajaan PH untuk mewujudkan polisi-polisi baru yang relevan dengan keadaan masa kini memandangkan kita masih menggunakan polisi yang sedia ada dimana ia diwujudkan semasa pemerintahan BN. Sebagai kerajaan pemerintah baru, PH harus memperkenalkan polisi-polisi baru demi kesejahteraan dan kemakmuran rakyat bagi membuktikan PH sebagai kerajaan prihatin yang mempedulikan rakyat.

Dalam konteks ini, polisi yang menjadi keutamaan buat masa sekarang ialah menangani peningkatan kos sara hidup yang semakin menekankan bukan sahaja golongan B40 namun semua lapisan rakyat.

Perlu tunai janji manifesto

Sejajar dengan ini, usaha menunaikan janji-janji yang terkandung dalam manifesto PRU14 perlu dilaksanakan dari semasa ke semasa memandangkan kewangan negara masih terumbang-ambing disebabkan parti pemerintah yang lalu dan kini masih dalam proses pemulihan, kita tetap perlu berusaha untuk mencari jalan untuk menunaikan janji-janji manifesto contohnya penangguhan pembayaran balik pinjaman PTPTN dan penstabilan harga minyak.

Kedua-dua perkara ini perlu diberi keutamaan memandangkan pinjaman PTPTN melibatkan pengundi muda manakala harga minyak membabitkan dari anak muda hingga warga emas. Kini di media sosial dapat dilihat anak-anak muda sudah mula menunjukkan rasa ketidakpuashatian terhadap kerajaan PH di ruangan komen.

Anwar merupakan individu yang terbaik dimana beliau berwibawa untuk memperkenalkan jalan penyelesaian atau formula baru menangani peningkatan kos sara hidup di samping merancang hala tuju kerajaan PH. Diharapkan pengumuman proses peralihan kuasa jawatan Perdana Menteri kepada Anwar sebagai PM ke-8 akan diumumkan dalam tempoh masa terdekat.

KUMARESAN ARAMUGAM adalah Ahli Dewan Undangan Negeri Batu Uban, Ketua AMK Bayan Baru dan Naib Pengerusi Majlis Pengakap Negeri Pulau Pinang (MPNPP) serta Ketua AMK Bayan Baru.
Tulisan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://wak-labu.blogspot.com/2019/03/adun-pkr-gesa-anwar-diangkat-jadi-pm.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Dah Tiada Masa Angkat Segera Anwar Jadi Pm Untuk Pulih Imej Kata Adun Pkr Viralhancing

Ph Dah Tiada Masa Angkat Segera Anwar Jadi Pm Untuk Pulih Imej Kata Adun Pkr Viralhancing

papar berkaitan - pada 4/3/2019 - jumlah : 336 hits
KATA ADUN Berikutan kekalahan Pakatan Harapan sebanyak dua kali berturut turut dalam Pilihan Raya Kecil baru baru ini saya percaya kerajaan PH perlu bertindak segera untuk memperbetulkan kesilapan yang telah mengundang rasa ketidakpuasan ha...
Belum Tanding Pkr Dah Tikam Sama Sendiri Bawak Bincang Kat Luar Kan Boleh Malukan Anwar Ibrahim Bakal Pm 8 Jer

Belum Tanding Pkr Dah Tikam Sama Sendiri Bawak Bincang Kat Luar Kan Boleh Malukan Anwar Ibrahim Bakal Pm 8 Jer

papar berkaitan - pada 9/3/2019 - jumlah : 263 hits
Penyelaras Pakatan Harapan bagi DUN Rantau Dr S Streram menegaskan beliau difitnah tidak membayar balik pinjaman kewangan daripada seorang ahli parlimen PKR Sambil mengesahkan menerima pinjaman kewangan daripada individu tersebut Streram me...
Dap Berusaha Secepat Mungkin Memusnahkan Kekuatan Ekonomi Orang Melayu Islam Prksemenyih

Dap Berusaha Secepat Mungkin Memusnahkan Kekuatan Ekonomi Orang Melayu Islam Prksemenyih

papar berkaitan - pada 1/3/2019 - jumlah : 331 hits
https i2 wp com pakdin my wp content uploads 2019 02 20190228 dap musnahkan ekonomi melayu jpg fit 600 2C400 ssl 1Institut kajian DAP mendapati kekuatan ekonomi orang Melayu ada pada 2 tempat Pertama pada gaji 1 juta lebih kakitangan keraja...
Anwar Pkr Ada Berbelas Nama Calon Prk Rantau

Anwar Pkr Ada Berbelas Nama Calon Prk Rantau

papar berkaitan - pada 5/3/2019 - jumlah : 340 hits
MALAYSIAKINI Presiden Parti Keadilan Rakyat Anwar Ibrahim hari ini berkata partinya belum memutuskan nama calon bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Rantau daripada berbelas nama yang telah dicadangkan Anggota Parlimen Port Dickson...
Panas Pkr Nafi Audio Individu Kecewa Dengan Dr Mahathir Azmin Adalah Anwar Ibrahim

Panas Pkr Nafi Audio Individu Kecewa Dengan Dr Mahathir Azmin Adalah Anwar Ibrahim

papar berkaitan - pada 28/2/2019 - jumlah : 369 hits
Panas Pkr Nafi Audio Individu Kecewa Dengan Dr Mahathir Azmin Adalah Anwar Ibrahim
Biarlah Anwar Percaya Fitnah Rm90 Juta

Biarlah Anwar Percaya Fitnah Rm90 Juta

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 232 hits
Naib Presiden PAS Ustaz Idris Ahmad berkata biarlah Dato Seri Anwar Ibrahim percaya fitnah RM90 juta Kami ahli PAS tetap tidak percaya Dato Seri Anwar melakukan liwat ujarnya kepada Harakahdaily Katanya kalau 30 juta rakyat Malaysia memperc...
Hentikan Politik Fitnah Dan Bohong Anwar

Hentikan Politik Fitnah Dan Bohong Anwar

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 338 hits
KUALA LUMPUR Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim menggesa supaya Pas berhenti menggunakan politik sebagai gelanggang untuk menabur fitnah dan pembohongan Saya nasihat sebagai orang Islam saya ingin nyatakan kita boleh berpolitik tetapi he...
Anwar Ibrahim Becoming Biblical

Anwar Ibrahim Becoming Biblical

papar berkaitan - pada 23/2/2019 - jumlah : 269 hits
allegations denials over plot within Pakatan to remove Dr Mahathir banners appeared urging prime minister to step downBangsar banner Mahathir letak jawatan AI PM ke 8 Demi Selamatkan M sia similar banner at MRR2 Taman Permatano smoke withou...
Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Harga Kesihatan Memastikan Suplemen Makanan Dilindungi Di Malaysia

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Don T Wait For A Leak Proactive Planning For Oil Tank Replacement

Kelantan Kereta Rumah Ditembak Suspek Diburu Polis

Pm Perlu Terus Tekan Untuk Menaikkan Gaji Minima Ke Rm2000



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Vivo V30e 5g Membuat Pengenalan Unggul Di Malaysia Dengan Warna Sky Mirror Dan Aura Light Portrait 3 O

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Kempen Mari Beli Lokal Ramadan Raya 2024 Kembali Lagi

Antara Pilihan

Hantam Terus Frans Kritik Dr Haji Murariau Dosen Akademi Dakwah Di Riau

Bahagia Ibu Meninggal