Adun Lompat Hang Nak Pujuk Diri Sendiri Ka Ni Mahfuz




Tahun lepas, dua ADUN Amanah dari Selangor dilaporkan melompat menyertai PKR, mereka ialah Adun Meru Mohd Fakhrulrazi Mohd Mokhtar dan juga Adun Sabak, Ahmad Mustain Othman.
Bagaimanapun Fakhrulrazi menafikan menyertai PKR, dia mengisytiharkan dirinya sebagai ADUN bebas yang menyokong perjuangan Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim.. 
Kelmarin dulu pula tiga lagi Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Amanah dari Johor, disahkan menyertai PKR.
Ini membabitkan Adun Senggarang Khairuddin A Rahim; Adun Serom Faizul Amri Adnan; dan Adun Mahkota, Muhamad Said Jonit.
Mahfuz Omar kata tindakan 3 ADUN Johor tu boleh membantu PKR merampas semula tiga kerusi Parlimen Johor yang telah dibawa lari kepada Perikatan Nasional (PN) ketika peristiwa Langkah Sheraton..
Mahfuz kata laa.. kononnya..
Lagi dua ADUN yang lompat masuk PKR di Selangor tu mungkin boleh membantu PKR rampas kerusi Gombak dan Ampang kot?..
KUALA LUMPUR – Ketiga-tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Johor daripada Parti Amanah Negara (Amanah) yang bertindak keluar parti dan menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak merugikan parti itu, mahupun Pakatan Harapan (PH).
Sebaliknya, Naib Presiden Amanah, Datuk Mahfuz Omar melihat tindakan tersebut boleh membantu PKR merampas semula tiga kerusi Parlimen Johor yang telah dibawa lari kepada Perikatan Nasional (PN) ketika peristiwa Langkah Sheraton, Februari tahun lalu.
“Mereka melihat ada peluang dalam PKR untuk mengambil alih tempat-tempat Parlimen yang ditinggalkan dan dibawa lari oleh ahli-ahli Parlimen yang pergi kepada Perikatan Nasional (PN) iaitu Bersatu.
“Kalau di Batu Pahat, ahli Parlimen daripada timbalan speaker yang dulunya adalah PKR kini lari kepada Bersatu.
“Kemudian Segamat sekarang jadi Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan juga lari kepada PN. Baru semalam dari Tebrau daripada PKR, kini mendokong Tan Sri Muhyiddin Yassin,” katanya dalam sesi wawancara bersama MalaysiaGazette, hari ini.
Sebelum ini, lima ADUN Amanah termasuk tiga dari Johor bertindak keluar parti dan berhasrat untuk menyertai PKR.
Mereka masing-masing ialah ADUN Senggarang, Khairuddin A Rahim; ADUN Serom, Faizul Amri Adnan dan ADUN Mahkota, Muhamad Said Jonit.
Selain tiga ADUN dari Johor, turut didakwa bertindak keluar parti adalah dua ADUN dari Selangor.
Dalam pada itu, Mahfuz percaya bahawa tindakan ketiga-tiga ADUN Johor itu berdasarkan perkiraan politik yang mana PKR tidak mempunyai bakat yang sesuai untuk mengisi kekosongan kerusi Parlimen yang dimenangi pada PRU14 lalu.
“Mesti ambil daripada orang yang ada nama dan kedudukan, iaitu ADUN. Sebagai ADUN sudah dikenali untuk mudah mempertahankan kerusi-kerusi yang dibawa lari tadi.
“Jadi saya ucap tahniah kepada PKR kerana bersedia untuk memberikan atau mengisi kekosongan kawasan-kawasan Parlimen itu kepada bekas ADUN-ADUN daripada Amanah,” katanya.
Mahfuz juga tidak terkilan malah menyambut baik hasrat ketiga-tiga ADUNnya yang mahu meningkatkan karier politik mereka tidak terhadap di peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) semata-mata.
“Jadi ada tiga kekosongan di Johor, jadi mereka merasakan bahawa takkan selama-lamanya nak duduk sebagai ADUN.
“Jadi nak dapat peluang bertanding Parlimen dalam Amanah ini sangat terhad sebab jumlah kerusi yang kita bertanding itu tidak banyak dan tidak boleh beri kepada semua orang,” jelasnya.
Beliau juga menegaskan, Amanah tidak akan menghalang wakil rakyatnya untuk menambah baik masa depan politik mereka, apatah lagi dalam membantu memperkukuhkan rakan komponen PH.
“Saya tak melihat mereka melompat itu kerana tiada keserasian dengan Amanah, salah seorang daripada ADUN yang melompat itu, mereka sedang mencari satu yang lebih baik untuk masa depan politik mereka.
“Mereka merasakan bahawa mereka perlu pergi lebih jauh iaitu sebagai Ahli Parlimen, cita-cita YB Khairuddin itu nak bertanding sebagai calon Parlimen.
“Saya melihat mereka mengejar cita-cita, mereka ada impian, kita harap mereka akan berjaya dalam mencapai cita-cita mereka,” katanya.
Di samping itu, katanya lagi Amanah berpeluang mencungkil bakat-bakat baharu dalam kalangan anak-anak muda daripada profesional dan aktivis untuk mengambil alih kerusi DUN yang ditinggalkan oleh ketiga-tiga individu ini.
“DUN ini tidak boleh dipertandingkan oleh parti lain sebab dalam PH itu sudah diperuntukkan kepada Amanah, jadi tanggungjawab Amanah untuk memberikan calon-calon yang baharu ambil alih tempat tersebut,” katanya.
Bekas Timbalan Menteri Sumber Manusia itu juga tidak melihat tindakan lompat parti boleh menjejaskan status quo PH di Johor.
“Perpindahan itu tidak menambahkan jumlah bilangan kerusi DUN PH, sebab dia dalam PH kepada (pindah) PH.
“Dia juga tidak memberikan penambahan kekuatan kepada PN, jadi dia kekal status quo, jumlah sedia ada (ADUN PH) akan kekal sampai pilihan raya umum akan datang.
“Saya tidak melihat ini akan memberikan satu implikasi kesan politik kepada kedudukan kerajaan di Johor itu sendiri,” katanya.
Beliau tidak menafikan tindakan ketiga-tiga wakil rakyatnya itu menimbulkan rasa tidak puas hati dan kekeliruan dalam kalangan ahli dan pemimpin dalam Amanah dan PH.
“Dalam konteks ini, mungkin PKR tiada pilihan sebab mereka tak dapat cari calon-calon yang baik untuk di ketiga-tiga Parlimen ini.
“Jadi mereka nampak bahawa ADUN Amanah ini yang mempunyai kaliber untuk diketengahkan sebagai calon-calon Parlimen Batu Pahat, Segamat dan Tebrau.
“Jadi soal itu akan dapat kita selesaikan dalam pertemuan dan perbincangan dalam Majlis Presiden PH nanti Insya-Allah,” katanya lagi. – MalaysiaGazette
PKR tiada pilihan sebab mereka tak dapat cari calon-calon yang baik untuk di ketiga-tiga Parlimen ini?
Ha.. ha.. Ha... hang nak pujuk hati sendiri ka Mahfuz sampai kata macam tu tu?.. sorang saja kot yang kata dia beralih arah untuk mencari peluang bertanding di kerusi Parlimen pada PRU15.

Ada atau tak ada Calon.. yang aku pasti.. Ahli-ahli PKR tak akan terima mana-mana ADUN yang melompat dari parti lain masuk PKR dicalonkan semula sebagai Calon pada PRU15 nanti.

Dalam PKR pun bersepah-sepah yang layak jadi Calon laa... nak bagi laluan kat orang yang baru msauk PKR buat apa

Baca apa Saifuddin kata ni Mahfuz.
  KULIM: PKR mengambil keputusan untuk kekal bertanding di kerusi Parlimen dan Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dimenangi dalam Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) termasuk di kerusi yang dikhianati wakil rakyat yang telah keluar atau dipecat dari parti berkenaan. 
Setiausaha Agungnya, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata, keputusan itu telah dibuat melalui kesepakatan selepas rundingan berhubung pembahagian kerusi PRU-15 dijalankan membabitkan komponen Pakatan Harapan (PH) yang dianggotai PKR, Parti Amanah Negara (Amanah) dan DAP.
Laporan penuh sila baca di SINI

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://darisungaiderhaka.blogspot.com/2021/03/adun-lompat-hang-nak-pujuk-diri-sendiri.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sajat Nak Murtad Pu Syed Minta Usahawan Salahkan Diri Sendiri

Sajat Nak Murtad Pu Syed Minta Usahawan Salahkan Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 365 hits
Kontroversi yang dilakukan oleh usahawan kosmetik Nur Sajat atau nama sebenarnya Muhammad Sajjad Kamaruzzaman seakan bertambah panas Dia didakwa mahu keluar daripada agama Islam susulan daripada isu mahkamah yang membelenggu dirinya ketika ...
Adun Amanah Lompat Parti Itu Strategi Politik Kata Mahfuz

Adun Amanah Lompat Parti Itu Strategi Politik Kata Mahfuz

papar berkaitan - pada 1/3/2021 - jumlah : 275 hits
March 1 2021 Parti Amanah Negara menyangkal dakwaan parti itu tidak lagi relevan sehingga menyebabkan tiga Ahli Dewan Undangan Negeri bertindak menyertai Parti Keadilan Rakyat Sebaliknya Naib Presidennya Datuk Mahfuz Omar menyifatkan penghi...
Usai Bunuh Majikan Art Tusuk Diri Sendiri Seolah Jadi Korban Juga

Usai Bunuh Majikan Art Tusuk Diri Sendiri Seolah Jadi Korban Juga

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 188 hits
Peristiwa ini terjadi di sebuah rumah di Jalan Cijawura Girang 5 Kompleks Buana Cigi Regency Blok B4 Kelurahan Sekejati Kecamatan Buahbatu Kota Bandung pada Kamis malam
Sayangi Hargai Diri Sendiri Kata Permaisuri Agong Sempena Hari Wanita

Sayangi Hargai Diri Sendiri Kata Permaisuri Agong Sempena Hari Wanita

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 244 hits
Raja Permaisuri Agong berkata kekuatan wanita terserlah ketika pandemik Covid 19 yang melanda negara kini apabila mereka mampu bangkit serta cekal mengatasi sebarang cabaran KUALA LUMPUR Raja Permaisuri Agong Tunku Hajah Azizah Aminah Maimu...
Naim Daniel Minta Janna Nick Hilangkan Diri Seketika Kalau Tiada Benda Baik Nak Cakap Kita Diam Sahaja

Naim Daniel Minta Janna Nick Hilangkan Diri Seketika Kalau Tiada Benda Baik Nak Cakap Kita Diam Sahaja

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 462 hits
PERNAH melalui pengalaman serupa dikecam peminat Kpop penyanyi Naim Daniel menasihatkan pelakon Janna Nick agar menghilangkan diri daripada media sosial buat seketika sehingga keadaan kembali reda Menurut Naim atau nama sebenarnya Muhammad ...
Tawar Umno Jawatan Tpm Muhyiddin Nak Selamatkan Diri Isham Jalil

Tawar Umno Jawatan Tpm Muhyiddin Nak Selamatkan Diri Isham Jalil

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 250 hits
Malaysiakini Jika benar Perdana Menteri Muhyiddin Yassin akan menawarkan jawatan timbalan perdana menteri kepada pemimpin Umno Ketua Penerangan BN Selangor Isham Jalil menyifatkan langkah itu sudah terlambat Isham berkata Muhyiddin sanggup ...
Nak Turun Kes Ramai La Lompat

Nak Turun Kes Ramai La Lompat

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 131 hits
IBRAHIM MAT ISAKalau ada lima ekor katak lagi yang melompat ke kolam sana kes Covid19 ini dijangka menurun di bawah angka 500 sehari Cepatlah katak Melompat laaaaaa
Satgas Perilaku Menyalahkan Diri Sendiri Banyak Terjadi Pada Penyintas Covid 19

Satgas Perilaku Menyalahkan Diri Sendiri Banyak Terjadi Pada Penyintas Covid 19

papar berkaitan - pada 18/2/2021 - jumlah : 139 hits
Kondisi tersebut menurut Endang mempengaruhi sosialisasi mereka dengan lingkungan sekitar dan produktivitas mereka setelah sembuh dari COVID 19
Binik Pentingkan Diri Sendiri Suami Tembak Isteri Sampai Mati Sumbat Mayatnya Dalam Tong Air Tanam Di Ladang Serai

Binik Pentingkan Diri Sendiri Suami Tembak Isteri Sampai Mati Sumbat Mayatnya Dalam Tong Air Tanam Di Ladang Serai

papar berkaitan - pada 7/3/2021 - jumlah : 972 hits
Binik pentingkan diri sendiri Suami tembak isteri sampai mati sumbat mayatnya dalam tong air tanam di ladang seraiMayat seorang wanita ditemui dalam sebuah tong air yang ditanam di sebuah ladang serai di Bandar Penawar Johor sekali gus meru...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik