Adun Amanah Lompat Parti Itu Strategi Politik Kata Mahfuz


 



March 1, 2021 Parti Amanah Negara (Amanah) menyangkal dakwaan parti itu tidak lagi relevan sehingga menyebabkan tiga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) bertindak menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR).
Sebaliknya, Naib Presidennya, Datuk Mahfuz Omar menyifatkan penghijrahan itu adalah sebahagian strategi politik untuk berdepan Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15).
Beliau turut menyelar kenyataan sesetengah pihak yang melabel tiga ADUN berkenaan sebagai pengkhianat
“Itu hanyalah strategi politik untuk pemimpin Amanah melangkah lebih jauh dalam politik. Tidak timbul isu khianat atau parti tidak relevan, Amanah tetap relevan sepanjang masa,” katanya kepada Sinar Harian pada Ahad.
Pada Sabtu, tiga ADUN Johor daripada Amanah iaitu ADUN Senggarang, Ir Khairuddin A Rahim; ADUN Serom, Faizul Amri Adnan dan ADUN Mahkota, Mohd Said Jonid dilaporkan telah menyertai PKR.
Mengulas lanjut, Mahfuz yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena berkata, perkara itu tidak perlu disensasikan ekoran ia tidak mengubah bilangan kerusi dimiliki Pakatan Harapan (PH) mahupun memberi penambahan kerusi kepada Perikatan Nasional (PN).
“Komposisi kerusi kerajaan dan pembangkang di negeri itu tetap sama, ia sekadar perpindahan dalaman PH dan tak beri apa-apa implikasi politik, cuma ia mengurangkan kerusi DUN dimiliki Amanah dalam konteks semasa,” katanya.
Menurutnya, bagaimanapun, kerusi DUN berkenaan tetap kuota Amanah untuk dipertandingkan pada PRU15 akan datang kerana telah diperuntukkan kepada parti itu meletakkan calon.
“Ini turut beri peluang kepada Amanah untuk kenal pasti calon-calon baharu yang akan mengambil alih kerusi yang ditinggalkan ADUN berkenaan. Kami memiliki ramai pemimpin pelapis dari golongan profesional, intelektual dan aktivis yang mampu galas tanggungjawab itu,” katanya.
Mahfuz berkata, pendirian tiga ADUN berkenaan harus dihormati kerana mereka bakal mengorak karier politik yang lebih tinggi.
“Mereka bercita-cita besar untuk melangkah jauh dan tak mahu terperap sebagai ADUN. Saya gembira dengan perkembangan ini kerana individu yang sertai politik harus ada cita-cita sebegitu. Tak salah mereka berhasrat mewakili PKR di kerusi Parlimen kelak, ia keputusan terbaik untuk dilakukan,” katanya.
Menurutnya, pihaknya turut yakin penghijrahan itu mendapat jaminan PKR yang seakan memberi lampu hijau untuk mereka dicalonkan di kerusi Parlimen, khususnya kerusi yang kosong setelah ditinggalkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu).
Mahfuz berkata, Amanah bersedia memainkan peranan sebagai kilang membekalkan calon kepada rakan PH bagi mengukuhkan gabungan itu.
Dalam perkembangan berkaitan, Mahfuz tegaskan ketiga-tiga parti iaitu Amanah, PKR dan DAP belum membincangkan pembahagian kerusi untuk ditandingi pada PRU15.
“Kita baru nak mulakan sesi rundingan termasuk kerusi yang ditinggalkan Bersatu dan kita akan nilai parti mana layak wakili kawasan tertentu,” katanya.
Katanya, sasaran Amanah adalah untuk meletakkan calon di 50 kerusi parlimen berbanding lebih 20 kerusi pada PRU lalu.
“PH juga belum putuskan lambang yang akan digunakan pada PRU15, walaupun PH sudah ada logonya sendiri yang digunakan pada PRK sebelum ini. Yang lebih penting adalah beri tumpuan kepada kerusi yang dikosongkan ADUN Amanah untuk diambil alih bakat baharu,” katanya. 




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/03/adun-amanah-lompat-parti-itu-strategi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adun Amanah Lompat Parti Salahuddin Patut Berterima Kasih Kepada Pkr

Adun Amanah Lompat Parti Salahuddin Patut Berterima Kasih Kepada Pkr

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 246 hits
Timbalan Presiden Amanah Datuk Seri Salahuddin Ayub disifatkan sebagai keliru antara rakan dan musuh berhubung penyertaan tiga Ahli Dewan Undangan Negeri ADUN Amanah di Johor ke dalam Parti Keadlilah Rakyat Setiausaha AMK Malaysia Syukri Ra...
Wakil Rakyat Lompat Parti Diumpan Politik Wang Kata Musa Hitam

Wakil Rakyat Lompat Parti Diumpan Politik Wang Kata Musa Hitam

papar berkaitan - pada 8/3/2021 - jumlah : 309 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Ahli parlimen yang melompat parti dilihat seolah mempersendakan politik di negara ini dan ia ada kaitan dengan politik wang kata bekas Timbalan Perdana Menteri Musa Hitam Beliau berkata politik wang adalah ideologi...
Adun Lompat Hang Nak Pujuk Diri Sendiri Ka Ni Mahfuz

Adun Lompat Hang Nak Pujuk Diri Sendiri Ka Ni Mahfuz

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 217 hits
Tahun lepas dua ADUN Amanah dari Selangor dilaporkan melompat menyertai PKR mereka ialah Adun Meru Mohd Fakhrulrazi Mohd Mokhtar dan juga Adun Sabak Ahmad Mustain Othman Bagaimanapun Fakhrulrazi menafikan menyertai PKR dia mengisytiharkan d...
Adun Warisan Keluar Parti Saya Belum Terima Maklumat Kata Setiausaha Agung

Adun Warisan Keluar Parti Saya Belum Terima Maklumat Kata Setiausaha Agung

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 283 hits
Bernama melaporkan Hassan keluar parti atas alasan Warisan masih mengutamakan politik berbanding kesejahteraan rakyat KOTA KINABALU Setiausaha Agung Warisan Loretto Padua berkata pihaknya masih belum menerima sebarang maklumat berhubung ken...
Selepas Fakhrulrazi 3 Lagi Adun Amanah Keluar Parti Sertai Pkr

Selepas Fakhrulrazi 3 Lagi Adun Amanah Keluar Parti Sertai Pkr

papar berkaitan - pada 27/2/2021 - jumlah : 229 hits
February 27 2021 Sekurang kurangnya tiga lagi ahli dewan undangan negeri Amanah dari Johor disahkan menyertai PKR Penyertaan ke PKR yang merupakan sekutu Amanah dalam PH membabitkan Adun Senggarang Khairuddin A Rahim Adun Serom Faizul Amri ...
Ppbm Umno Bersaing Tarik Wakil Rakyat Sabah Lompat Parti Kata Penganalisis

Ppbm Umno Bersaing Tarik Wakil Rakyat Sabah Lompat Parti Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 308 hits
Durie Rainer FongKOTA KINABALU Gabungan Rakyat Sabah mungkin mendapat manfaat daripada tindakan Ahli Parlimen pembangkang melompat parti untuk menyertainya namun penganalisis berkata ia boleh menjadi titik pertembungan dalam hubungan antara...
Annuar Muasa Kata Umno Umum Putus Dengan Bersatu Pramatang Kamu Ahli Parti Mana

Annuar Muasa Kata Umno Umum Putus Dengan Bersatu Pramatang Kamu Ahli Parti Mana

papar berkaitan - pada 4/3/2021 - jumlah : 299 hits
Bekas setiausaha agung BN Annuar Musa menyifatkan keputusan Umno untuk memutuskan hubungan dengan Bersatu pada PRU15 sebagai pendirian pramatang Dia mengulas surat yang diutus Presiden Umno Ahmad Zahid Hamid kepada Perdana Menteri dan Presi...
Amanah Jangan Main Politik Dua Kolam Seperti Diamalkan Pas

Amanah Jangan Main Politik Dua Kolam Seperti Diamalkan Pas

papar berkaitan - pada 28/2/2021 - jumlah : 225 hits
AMK saran Salahuddin muhasabah diri elak politik bermuka mukaSetiausaha Pemuda PKR Syukri Razab menyarankan supaya Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub bermuhasabah diri dan menjauhi sikap politik bermuka muka seperti parti lamanya PAS ...
Krisis Umno Ppbm Buka Jalan Kepada Parti Sabah Dan Sarawak Jadi Kingmaker Kata Penganalisis

Krisis Umno Ppbm Buka Jalan Kepada Parti Sabah Dan Sarawak Jadi Kingmaker Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 6/3/2021 - jumlah : 550 hits
Robin AugustinPETALING JAYA Seorang penganalisis politik menyifatkan keputusan Umno untuk tidak bekerjasama dengan PPBM dalam pilihan raya umum akan datang sebagai peluang terbaik kepada parti di Sabah dan Sarawak untuk menjadi kingmaker Fe...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls

Wee Barking Up The Wrong Tree

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Pengertian Pungli Contoh Dan Hukumannya

Lelaki Bunuh Bakar Saudara Sendiri

Filem Reversi

Pucuk Manis Khasiat Dan Kesan Sampingan

Arief Apa Salahku Chord

8 Tanda Tanda Buasir Berdarah Mungkin Sebenarnya Kanser Usus