Adakah Umno Akan Contohi Pas


 

Persepsi umum ialah Mohd Khairuddin Razali digugurkan daripada Jawatankuasa PAS Pusat kerana beliau pro-Umno, mahu PAS berbaik dengan Umno, mahu kedua-dua parti duduk rukun damai dalam Muafakat Nasional. Mengapa beliau mahu itu semua dan apa agendanya terpulang interpretasi masing-masing.
Sebaik sahaja “pemecatannya” disahkan Presiden PAS, Abdul Hadi Awang, FMT menghubungi Khairuddin dan bertanya pada hematnya mengapa beliau digugurkan.
Jawapannya kepada FMT ringkas: “Boleh baca apa yang tersirat”. Beliau turut memuat naik artikel terbaharu di Facebook selepas digugurkan. Artikel beliau mengingatkan pemimpin mengenai hukum syarak “wajib” untuk mengusahakan perpaduan antara PAS dan Umno.
Khairuddin bagaimanapun tidak menyentuh aspek Bersatu – parti yang PAS mahu duduk bersama dalam MN tetapi tidak diterima Umno.
Walau apa pun alasan diberikan pemimpin tertinggi PAS mengenai sebab Khairuddin digugurkan, Ahli Parlimen Kuala Nerus itu dan beberapa rakannya dalam PAS dilihat kerap mengambil pendirian yang bercanggah dengan Hadi, dalam isu MN dan hubungan tiga segi PAS-Umno-Bersatu, walaupun tidak secara terbuka.
“Pemecatan Khairuddin adalah isyarat dan peringatan kepada mana-mana individu yang ingin ajak PAS bergabung dengan Umno,” kata penulis buku politik veteran dan pemerhati PAS, Mohd Sayuti Omar .
Tentu sekali, kata Sayuti, pemimpin seperti Nik Abduh Nik Aziz, Zuhdi Marzuki , Nasaruddin Hassan, serta Nik Zawawi Salleh – semuanya dikatakan sekutu Khairuddin, mesti “ambil perhatian terhadap pemecatan itu”.
“Ini juga taktik Hadi untuk tunjuk dia tidak suka dan tolak Umno sedangkan sebelum ini dia yang beri restu kerjasama PAS dengan Umno. Tindakan ini cara Hadi selamatkan dirinya,” kata Sayuti.
Kemesraan dan keakraban Hadi dan PAS terhadap Bersatu bukanlah satu rahsia besar terutama selepas PAS diterima masuk kerajaan Perikatan Nasional berikutan pembabitannya dalam Langkah Sheraton pada Februari 2020.
Keakraban dengan Bersatu berterusan walaupun kerajaan yang PAS anggotai sekarang pimpinan orang Umno. Juga bukan rahsia ada pihak dalam Umno, yang seperti PAS, pro-Bersatu .
Berbalik kepada isu pengguguran Khairuddin sebagai AJK PAS Pusat. Timbalan Presiden PAS, Tuan Ibrahim Tuan Man, tampil mengatakan tindakan itu “tiada kaitan dengan MN”. Beliau senada dengan Hadi menyifatkan pengguguran Khairuddin sesuatu “yang biasa”.
Namun, lain pula nada yang diambil Setiausaha Agung PAS, Takiyuddin Hassan. Beliau mengaitkan pengguguran Khairuddin kepada “kelaziman” tindakan sedemikian diambil kerana “kesalahan disiplin”.
Namun, dalam menegaskan pengguguran itu tiada kaitan dengan isu MN, Takiyuddin tidak pula menyatakan secara jelas sama ada Khairuddin digugurkan kerana melanggar disiplin parti.
Imbas kembali pemilihan PAS November tahun lalu. Khairuddin gagal dalam perebutan kerusi AJK PAS Pusat. Pemerhati politik percaya kekalahannya ialah kerana beliau dilihat sebagai anti atau penentang Presiden manakala gelombang kemenangan milik “all the President’s men”.
Namun Hadi kemudian ( menunjukkan jiwa besar?) melantik Khairuddin sebagai AJK selaras dengan peruntukan perlembagaan parti yang memboleh Presiden berbuat demikian.
Tetapi kurang dua bulan kemudian, Hadi menarik balik pelantikan itu.
Bagi saya PAS sepatutnya menegaskan jika Presiden berhak membuat pelantikan, Presiden juga berhak membatalkan pelantikan itu. Ini sesuatu yang tegas dan logik yang tidak boleh dipertikaikan kerana membabitkan hak Presiden.
Tetapi PAS khususnya Tuan Ibrahim memilih untuk menjelaskan seperti ini: “Khairuddin dicadang dilantik oleh Presiden dan kemudian Presiden tarik balik pelantikan kerana selepas kita mesyuarat, Presiden ada cadangan nama lain dan Khairuddin digugurkan”.
Pada pandangan saya alasan sedemikan boleh mencetuskan pelbagai persoalan. Ia juga menunjukkan “kelemahan” parti terutama Presiden dalam mengambil tindakan awal iaitu ketika membuat pelantikan. Tidakkah ini menunjukkan PAS tidak fikir mendalam, tidak merancang rapi, dan tidak meneliti keadaan – lalu buat keputusan “separuh masak”?
Memang aneh dan menjejaskan kredibiliti parti dan Presiden apabila pelantikan dibuat tetapi kurang dua bulan kemudian Presiden sedar itu keputusan tidak betul lantas membatalkan pelantikan dan secara tiba-tiba mendapat ilham ada orang lain yang lebih sesuai dan “can do a better job”.
Oleh itu saya ulangi. Lebih baik jika PAS cakap sahaja Presiden boleh lantik, Presiden boleh gugurkan. Habis cerita. Tidak perlu “bersusah payah” membuat “justifikasi” yang boleh cetuskan polemik.
Hakikatnya, Khairuddin yang pro-Umno sudah digugurkan daripada Jawatankuasa PAS Pusat. Seperti yang dikatakan Sayuti, rakan-rakan yang sependirian dengannya mesti “ambil perhatian”. Awas.
Bagaimana pula Umno? Adakah Umno juga akan mengambil langkah tertentu yang tegas ke atas pemimpin yang pro-Perikatan Nasional? Maksudnya pro-Bersatu dan pro-PAS?
Bagi Naib Presiden Umno, Mahdzir Khalid, tidak wujud dua kelompok dalam Umno walaupun jawatan Presiden dan Perdana Menteri diterajui pemimpin berbeza.
Ismail Sabri Yaakob ialah Naib Presiden Umno. Maka dalam parti mesti akur kepada Presiden Ahmad Zahid Hamidi walaupun Ismail Perdana Menteri dan Zahid berada di luar kerajaan.
Namun bukan itu persoalannya untuk artikel ini.
Yang ingin diperkatakan ialah, bukan rahsia ada puak dalam Umno yang mahu parti berbaik dengan PAS dan Bersatu serta duduk dalam Muafakat Nasional sekali gus sokong Perikatan Nasional.
Ada tim dalam Umno yang tolak Bersatu berdasarkan keputusan Perhimpunan Agung Umno dahulu dan sekali gus tolak PAS yang curang dan bermain kayu tiga dengan Bersatu.
Bagi Umno kedua dua parti itu – Bersatu dan PAS – sudah tikam belakang.
Lalu perlu ditanya apa langkah Umno seterusnya? Mungkinkah presiden parti turut mengambil tindakan tertentu dengan kuasa luas yang ada padanya? - FMT
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/01/adakah-umno-akan-contohi-pas.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
We Ll Talk With Umno If Polls Called In Johor Says Pas

We Ll Talk With Umno If Polls Called In Johor Says Pas

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 754 hits
PAS says it is ready for polls in Johor but discussions on cooperation with Umno will continue SHAH ALAM PAS deputy president Tuan Ibrahim Tuan Man has hinted that the Islamist party could work with Umno should state elections be called in ...
Pas Respects Kelantan Umno S Decision To Sever Ties

Pas Respects Kelantan Umno S Decision To Sever Ties

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 186 hits
Kelantan PAS has accepted and respects the state Umno s decision to sever ties between the two parties The state s PAS commissioner Ahmad Yakob said even though his side had asked for the decision to be postponed till the 15th General Elect...
Umno Kelantan Mengambil Keputusan Memutuskan Kerjasama Dengan Pas Kelantan Berkuat Kuasa Serta Merta

Umno Kelantan Mengambil Keputusan Memutuskan Kerjasama Dengan Pas Kelantan Berkuat Kuasa Serta Merta

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 153 hits
UMNO Kelantan mengambil keputusan memutuskan kerjasama dengan Pas Kelantan berkuat kuasa serta merta SINARHARIAN COM MYTiada lagi hubungan UMNO dan Pas di KelantanKOTA BHARU UMNO Kelantan mengambil keputusan memutuskan k
Tamparan Knockout Bagi Pas Bersatu Pada Prn Johor Kata Pemimpin Umno

Tamparan Knockout Bagi Pas Bersatu Pada Prn Johor Kata Pemimpin Umno

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 203 hits
freemalaysiatoday com January 23 2022 PAS memegang satu kerusi manakala Bersatu 11 kerusi daripada 56 kerusi di DUN Johor yang kini telah dibubarkan JOHOR BAHRU Bersatu dan PAS akan menghadapi tamparan knockout di pilihan raya negeri Johor ...
Pas Will Remain With Umno Until Ge15 Says Mb Kelantan Ahmad Yakob

Pas Will Remain With Umno Until Ge15 Says Mb Kelantan Ahmad Yakob

papar berkaitan - pada 23/1/2022 - jumlah : 215 hits
Pas relationship with Kelantan Umno will remain until the 15th General Election said Datuk Ahmad Yakob Pic courtesy from Ahmad Yakob s FBKOTA BARU Pas relationship with Kelantan Umno will remain until the 15th General Election said Datuk Ah...
Umno Dan Pas Selangor Teruskan Mn

Umno Dan Pas Selangor Teruskan Mn

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 220 hits
ismaweb net Tak boleh ikut jejak Kelantan kerana kedua dua parti pembangkangBANGI 20 Jamadilakhir 1443H Ahad UMNO Selangor akan meneruskan kerjasama dengan PAS menerusi Muafakat Nasional Perkara tersebut ditegaskan Pengerusi Badan Perhubung...
Uniting Pas Umno Obligatory Not Optional Khairuddin

Uniting Pas Umno Obligatory Not Optional Khairuddin

papar berkaitan - pada 15/1/2022 - jumlah : 168 hits
Fresh from his sacking as a PAS central committee member Kuala Nerus MP Mohd Khairuddin Aman Razali issued a reminder on how Islam made it obligatory to pursue unity when commenting on the relationship between his party and Umno The Muafaka...
Umno Dissolved Johor Assembly Unilaterally Without Consulting Bersatu And Pas

Umno Dissolved Johor Assembly Unilaterally Without Consulting Bersatu And Pas

papar berkaitan - pada 24/1/2022 - jumlah : 184 hits
The decision to dissolve the Johor legislative assembly was made unilaterally without prior discussion with other parties that made up the state government a Johor Bersatu leader said today Johor Bersatu information chief Mohd Solihan Badri...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Syarikat Berkaitan Gisbh Berisiko Di Batalkan

Sang Saka Penipu

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Kaitan Al Arqam Rufaqa Dan Gisbh Dengan Pas

Obesiti Atau Kegemukan Di Malaysia

Nasi Ayam Penyet Waroeng Penyet Memenuhi Piawaian

New Found Hope Icon S Nostalgic Honda Vf1000f Interceptor Restomod


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Pgslot Web 15 24 Pgslot Top 85 By Ingeborg Pgslot Fullslotpg Org

Mengopi Di Cafe Amazon Hat Yai District Songkhla Thailand

Sayur Lemak Fucuk Suhun Masakan Kampung

Sedap Betul Miang Pla Di Dusun Riffaa Changlun

Rahsia Kembali Cantik Selepas Bersalin Misi Mak Mak Supermodel

Membagikan Konten Dakwah Apakah Tetap Mendapat Pahala Meski Tidak Ada Yang Membaca Atau Menontonnya