Adakah Sama Fahaman Politik Termasuk Dalam Makna Sekufu



Soalan:
Bolehkah berikan sedikit pencerahan berkenaan maksud sebenar bagi istilah sekufu dalam perkahwinan. Adakah sefahaman dalam politik diambil iktibar dalam menentukan ciri sekufu dalam sesebuah perkahwinan?

Jawapan:
Sekufu adalah suatu perkataan dalam bahasa Melayu yang yang diambil dari perkataan Al-Kafa’ah dalam bahasa arab. Menurut Kamus Dewan sekufu adalah; setaraf, sedarjat, sama martabatnya. [Rujuk Kamus Dewan Edisi Keempat]

Manakala perkataan Al-Kafa’ah pula membawa erti: Sama taraf pada kekuatan dan kemuliaan. Antaranya adalah al-Kafa’ah dalam perkahwinan: Dari sudut seorang lelaki itu setaraf dengan orang perempuan dari sudut pangkat dan agama serta selainnya. [Rujuk Al-Mu’jam al-Wasith]

Sebahagian pula berpendapat, Al-Kafa’ah membawa maksud: Seorang lelaki itu sepadan atau setanding dengan seorang perempuan, atau dia (lelaki itu) lebih tinggi darinya dari sudut kedudukan dan juga keagamaan. [Rujuk Mu’jam Mustalahat al-Fiqhiyyah]

Pensyariatan Sekufu Dalam Perkahwinan

Seperti yang diketahui, Al-Kafaah merupakan antara perkara yang dituntut dalam sesebuah perkahwinan. Ini dinyatakan dalam beberapa nas daripada al-Quran dan juga al-Sunnah itu sendiri. Antaranya adalah firman Allah S.W.T:

وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ
“Dan perempuan-perempuan yang baik itu adalah untuk lelaki-lelaki yang baik begitu juga lelaki-lelaki yang baik itu adalah untuk perempuan-perempuan yang baik.” [Surah An-Nur (26)]

Dalam ayat ini terdapat petunjuk kepada pensabitan sekufu dalam perkahwinan. Ini kerana, Allah S.W.T menjelaskan bahawa orang-orang perempuan yang baik itu adalah untuk orang-orang lelaki yang baik dan demikianlah juga sebaliknya.

Seperti yang diketahui, perkataan الطَّيِّبَاتُ adalah menunjukkan kepada makna yang umum. Justeru, sekiranya seseorang lelaki itu baik agamanya, tidak kira sama ada dia kaya atau miskin, berbangsa Quraisy atau tidak, maka dia dianggap layak dan sekufu kepada pasangan perempuan yang juga baik dari sudut agamanya.

Kata Al-Syeikh al-Sya’rawi dalam tafsirannya terhadap ayat di atas: “Kami menyatakan pada tafsir Surah al-Nur ayat 3 sesungguhnya perkahwinan itu didirikan atas dasar sekufu sehingga tidak meninggi satu kedudukan daripada kedudukan yang lain. Salah satu bentuk sekufu adalah Surah al-Nur ayat 26.” [Rujuk Tafsir al-Sya’rawi (16/10243)]

Demikian juga penetapan al-Kafaah dalam perkahwinan diambil berdasarkan sebuah riwayat daripada Ummu al-Mu’minin A’isyah R.Anha bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

تَخَيَّرُوا لِنُطَفِكُمْ وَانْكِحُوا الأَكْفَاءَ وَأَنْكِحُوا إِلَيْهِمْ
“Pilihlah yang terbaik untuk zuriat kamu dan juga yang sekufu dengan kamu, dan bernikahlah dengan mereka.” [Riwayat Ibn Majah (1968)]

Ciri-Ciri Sekufu

Kata Imam Ibn al-Qayyim: “Sesungguhnya para fuqaha telah berbeza pendapat terhadap ciri-ciri al-Kafa’ah. Imam Malik dalam zahir mazhabnya berpendapat bahawa ia adalah sekufu dari sudut keagamaan. Dan dalam sebuah riwayat yang juga daripadanya (Imam Malik), kafaah itu adalah pada tiga sudut iaitu; agama, merdeka, dan juga selamat dari keaiban-keaiban.”

Manakala Imam Abu Hanifah pula berpendapat bahawa kafaah itu adalah pada nasab (keturunan) dan juga agama.

Imam Ahmad bin Hanbal pula berpendapat bahawa kafaah itu adalah pada agama dan nasab secara khususnya. Manakala sebuah riwayat yang lain dari beliau menyebutkan bahawa kafaah itu ada lima iaitu; agama, nasab, merdeka, kepakaran (pekerjaan), dan juga harta benda. Dan apabila diambil kira nasab dalam isu kafaah ini, maka terdapat dua riwayat daripada Imam Ahmad.

Pertama: Golongan arab dengan arab adalah dianggap sebagai sekufu.

Kedua: Seseorang yang berbangsa Quraisy tidak sekufu melainkan dengan orang Quraisy juga. Begitu juga kelompok Bani Hashim tidak dikira sekufu melainkan dengan individu dari kalangan Bani Hashim juga.

Manakala para ashab Imam Al-Syafi’e berpendapat: “Diambil kira pada kafaah itu adalah pada agama, nasab, merdeka, kepakaran, dan juga sejahtera dari aib-aib (kekurangan) yang menyebabkan orang jauh daripadanya.” [Rujuk Zad al-Ma’ad, Ibn Qayyim al-Jauziyyah (5/145)]

Kami menyatakan bahawa penetapan nasab keturunan sebagai syarat sekufu adalah kurang tepat. Ini kerana pada zaman Nabi S.A.W baginda ada mengahwinkan beberapa orang sahabat atau sahabiyyah yang berbangsa Quraisy dengan pasangan yang bukan berbangsa Quraisy.

Sebagai contohnya, baginda S.A.W mengahwinkan Bilal bin Rabah R.A dengan saudari perempuan Abd al-Rahman bin ‘Auf R.A yang berbangsa Quraisy. Begitu juga baginda mengahwinkan Zainab binti Jahsy dari kalangan bangsa Quraisy dengan anak angkat baginda iaitu Zaid bin Haritsah.

Maka keadaan ini jelas menunjukkan bahawa sekufu pada nasab keturunan bukanlah suatu yang paling utama diambil kira dalam perkahwinan.

Oleh kerana itulah Imam Ibn Qayyim al-Jauziyyah berkata: “Maka yang menjadi teras hukum Nabi S.A.W adalah mengambil kira isu agama dalam soal al-kafa’ah secara asas dan juga kesempurnaan. Maka tidak boleh dikahwinkan wanita yang beragama Islam dengan lelaki yang kafir. Tidak boleh juga wanita yang baik dikahwinkan dengan lelaki yang jahat. Dan al-Quran serta al-Sunnah tidak mengambil kira soal sekufu ini pada perkara-perkara selain dari itu (agama).”

Kata beliau lagi: “Nasab (keturunan) dan juga pekerjaan tidak diambil kira (dalam isu al-Kafaah). Demikian juga tidak diambil kira isu kaya atau miskin. Lalu dibolehkan untuk golongan selain Quraisy berkahwin dengan wanita-wanita berbangsa Quraisy. Begitu juga boleh untuk golongan selain Bani Hashim berkahwin dengan wanita-wanita dari kalangan Bani Hashim. Serta dibolehkan untuk orang-orang yang miskin bernikah dengan perempuan-perempuan yang senang (berada).” [Rujuk Zaad al-Ma’ad, Ibn Al-Qayyim (5/144)]

Bahkan antara hujah yang menguatkan penetapan agama sebagai suatu faktor penting dalam isu sekufu dalam perkahwinan adalah berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

إِذَا أَتَاكُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ خُلُقَهُ وَدِينَهُ فَزَوِّجُوهُ إِلاَّ تَفْعَلُوا تَكُنْ فِتْنَةٌ فِي الأَرْضِ وَفَسَادٌ عَرِيضٌ
“Apabila datang kepada kamu (golongan wali) mereka yang kamu redha akan akhlak dan agamanya maka kahwinkanlah dia (dengan anak-anak perempuan kamu). Sekiranya kamu tidak melakukannya, nescaya akan terjadi fitnah di atas muka bumi dan juga kerosakan yang besar.” [Riwayat Ibn Majah (1967)]

Syeikh Abu al-Hasan al-Sindi dalam syarahan beliau ke atas hadis ini berkata: “Iaitu apabila ada seorang lelaki yang datang meminang anak perempuan kamu adalah seorang yang kamu redha dengan akhlaknya, kerana akhlak adalah madar (ruang lingkup) bagi eloknya kehidupan seseorang sama seperti agama adalah madar bagi perlaksanaan hak-hak.” [Rujuk Hasyiah al-Sindi ‘ala Ibn Majah (1/606)]

Kesimpulan

Sebagai penutup, kami menyatakan bahawa pendapat yang paling utama dalam menjelaskan makna al-kafaah ialah kesepadanan atau setara pada agama. Ini bertepatan dengan hadis yang telah kami sebutkan tentang petunjuk dalam memilih menantu lelaki di atas.

Demikian juga petunjuk syarak dalam memilih orang perempuan yang sesuai untuk dijadikan sebagai isteri juga menitik beratkan soal agama. Ini berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

تُنْكَحُ الْمَرْأَةُ لأَرْبَعٍ لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَلِجَمَالِهَا وَلِدِينِهَا فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ
“Seorang perempuan itu dikahwini disebabkan empat perkara. (Iaitu) kerana hartanya, kedudukannya, kecantikannya, dan juga kerana agamanya. Maka pilihlah kamu wanita yang beragama nescaya tangan kamu akan bersih dari kotoran.” [Riwayat Muslim (1466)]

Maka kedua-dua dalil di atas ini merupakan isyarat yang jelas dalam menggambarkan bahawa ciri beragama bagi suami dan isteri merupakan faktor utama yang menjadi penekanan dalam sesebuah perkahwinan.

Meskipun begitu, kami juga tidak menafikan bahawa uruf setempat juga perlu diambil kira dalam isu kafaah ini. Iaitu kadangkala kesefahaman dalam politik, isu kenegerian, latar belakang keturunan juga perlu diambil kira dan diberi penekanan sebelum kedua-dua pasangan yang ingin berkahwin itu mendirikan rumah tangga.

Justeru sekiranya tidak ada kesefahaman dalam isu politik antara dua pasangan yang ingin melangsungkan perkahwinan akan menimbulkan implikasi negatif sepanjang tempoh perkahwinan, seperti pergaduhan berterusan atau membawa kepada perceraian, maka kafaah dalam isu-isu politik juga perlu diambil kira sebelum sesebuah perkahwinan itu didirikan. Inilah yang dimaksudkan dengan فقه المآل iaitu fiqh yang mengambil kira implikasi dan kesan yang bakal berlaku dari sesuatu tindakan yang ingin dilakukan.

Akhir kalam, semoga pencerahan ini sedikit sebanyak memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.

+ Ustaz Dr. Zulkifli Mohamad Al Bakri | Mufti Wilayah Persekutuan
+ Baca Respon Pembaca di Facebook Oh! Media
Oh! Makan
Sumber: Oh! Media

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2019/07/adakah-sama-fahaman-politik-termasuk.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekjen Ppp Harap Prabowo Hadiri Pidato Politik Jokowi

Sekjen Ppp Harap Prabowo Hadiri Pidato Politik Jokowi

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 165 hits
Acara ini tak hanya mengundang relawan pendukung pasangan 01 tapi juga mengundang kelompok pendukung pasangan 02 Prabowo Sandi
Hadir Pidato Politik Jokowi Airlangga Dan Bamsoet Sempat Bersalaman

Hadir Pidato Politik Jokowi Airlangga Dan Bamsoet Sempat Bersalaman

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 162 hits
Pemandangan ini menarik di tengah memanasnya persaingan antara Airlangga dan Bamsoet dalam memperebutkan kursi Ketua Umum Partai Golkar dalam Munas yang rencananya digelar Desember 2019 Dalam pertarungan perebutan kursi orang nomor satu di ...
Pengisytiharan Harta Lembaran Baru Politik Negara

Pengisytiharan Harta Lembaran Baru Politik Negara

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 216 hits
Langkah kerajaan mewajibkan semua anggota parlimen termasuk pembangkang mengisytiharkan harta masing masing merupakan satu langkah bijak dalam membuka lembaran baru politik negara Beberapa bekas wakil rakyat percaya langkah itu membolehkan ...
Piagam Politik Umno Pas Dimuktamadkan Selasa Ini

Piagam Politik Umno Pas Dimuktamadkan Selasa Ini

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 285 hits
Oleh Amir MamatMohamad diiringi Ab Rauf bergambar bersama perwakilan pada majlis perasmian Mesyuarat Perwakilan UMNO Wanita Pemuda dan Puteri UMNO Bahagian Jasin di Dewan Bistari Ayer Keroh NSTP Amir MamatAYER KEROH Piagam kerjasama politik...
Malaysia Perlu Pemimpin Lebih Utama Daripada Ahli Politik

Malaysia Perlu Pemimpin Lebih Utama Daripada Ahli Politik

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 377 hits
NIK BAKRI NIK MAT DALAM keadaan politik yang tidak menentu di Malaysia hari ini antaranya para pemimpin kerajaan tidak menghormati di antara satu dengan yang lain sebagai contoh isu terkini berkait dengan pelantikan individu transgender seb...
Polisi Bantah Keluarkan Selebaran Buru Caleg Gerindra Terlibat Politik Uang

Polisi Bantah Keluarkan Selebaran Buru Caleg Gerindra Terlibat Politik Uang

papar berkaitan - pada 16/7/2019 - jumlah : 172 hits
Selebaran berisi informasi polisi tengah memburu anggota calon legislatif DPRD DKI Jakarta dari fraksi Partai Gerindra Wahyu Dewanto beredar di aplikasi percakapan WhatsApp Dalam selebaran tersebut tertulis polisi memburu Wahyu terkait kasu...
Keadilan Dalam Neraca Politik

Keadilan Dalam Neraca Politik

papar berkaitan - pada 15/7/2019 - jumlah : 225 hits
OLEH AB JALIL BACKER BAGI rakyat yang bukan penyokong setia Pakatan Harapan negara ini dianggap berada dalam keadaan kesesatan kepimpinan dan salah urus yang serius baik dalam pengurusan ekonomi mahupun keadilan negara Sejak berdekad lalu p...
Sri Mulyani Soal Pertemuan Jokowi Prabowo Proses Politik Selesai Dengan Baik

Sri Mulyani Soal Pertemuan Jokowi Prabowo Proses Politik Selesai Dengan Baik

papar berkaitan - pada 14/7/2019 - jumlah : 171 hits
Menteri Keuangan Sri Mulyani Indrawati mengatakan pertemuan pertama antara Ketum Gerindra Prabowo Subianto dengan Presiden terpilih Joko Widodo merupakan sinyal positif proses politik di Indonesia
Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia

E Jamin Judiciary Bar Agree On Proposal To Reinstate Similar E Bail System

Video Suspek Serang Balai Polis Ulu Tiram Maut Ditembak

Adakah Batuk Membatalkan Solat Ust Azhar Idrus

Kelebihan Berpuasa Hari Putih

Buasir Otak Tv Hadiah Hari Guru Ikut Kerja Bapa Be Like

Ppim Sedia Bantu Cari Penyelesaian Harian Metro 17 05 2024

More Than 20 Ji Members In Johor Igp



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


Lebih Gempar Dua Ditahan Cuba Masuk Istana Negara Bawa Parang Dalam Kereta

Apa Aku Buat Sekarang Ni

Pas Showing It Should Lead Pn Says Analyst

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera

Infinix Gt 20 Pro Antara Golongan Pertama Telefon Pintar Di Seluruh Dunia Yang Menyokong Pubg Mobile Dalam 120fps

Govt To Continue Using E Jamin Bail System