Adakah Ph Sudah Dijinakkan Melalui Mou


 
Jika ada anggapan sedemikian, maka anggapan itu tidak betul. Pakatan Harapan (PH) sebagai gabungan parti pembangkang terbesar di dalam Parlimen masih kekal memainkan peranannya melakukan semak dan imbang di Dewan Rakyat.
Ini dapat dilihat dalam perbahasan Belanjawan 2022, dan suara lantang PH di dalam dan di luar Parlimen dalam pelbagai isu, misalnya Pandemik Covid-19, Pandora Papers, Bencana Banjir di Selangor, Pahang dan beberapa negeri lain dan terbaru isu SPRM melibatkan Ketua Pesuruhjaya, Tan Sri Azam Baki.
Kesimpulannya Memorandum Persefahaman (MoU) antara Kerajaan Pusat dengan PH tidak menghalang PH menjalankan tugas hakikinya menurut konvensi Perlembagaan di bawah sistem demokrasi berparlimen iaitu melakukan proses semak dan imbang ke atas badan Eksekutif ataupun kerajaan.
Adakah MoU Telah Mencapai Kejayaan?
Memorandum Persefahaman yang telah ditandatangani pada 13 September 2021 baru sahaja berumur empat bulan. Namun, setakat 20 haribulan Januari 2022 dianggarkan sebanyak 70 peratus perkara-perkara yang telah disepakati telah berjaya dilaksanakan.
Apakah contoh-contoh kejayaan MoU?
Misalnya Perlaksanaan Undi 18 telahpun diwartakan dan akan dilaksanakan jika ada pilihanraya umum atau pilihanraya negeri pada tahun 2022 ini. Tentu perkara ini satu pencapaian penting hasil dari MoU.
Apa lagi yang dicapai?
Rakyat amat marah dengan gejala lompat parti di kalangan ahli-ahli parlimen ataupun Dewan Undangan Negeri yang menyebabkan Kerajaan yang dipilih dan diberi mandat oleh rakyat tumbang.
PH telah memperjuangkan supaya digubal Akta Anti-Lompat Parti. Ini termasuk sebagai satu daripada klausa dalam MoU.
Kerajaan mahu membentang Akta Anti-Lompat Parti itu pada sidang Dewan Rakyat pada bulan Julai tahun 2022. Tetapi dibantah oleh PH. Garis Masa yang ditetapkan di dalam MoU ialah Akta Anti-Lompat Parti itu mesti dibentangkan dalam Sidang pertama bagi penggal tahun 2022 ini.
Akhirnya atas tuntutan PH maka Kabinet bersetuju untuk membentangkan Rang Undang-Undang Akta Anti-Lompat Parti pada Mesyuarat pertama Dewan Rakyat yang akan bermula 28 Februari 2022. Tidakkah ini satu kejayaan yang telah dicapai oleh PH? Tidakkah ini sesuatu yang positif dan baik bagi demokrasi di Malaysia dan dituntut oleh rakyat selama ini?
Adakah Setakat itu Kejayaan MoU yang berjaya dicapai?
Kelemahan PH ialah ia tidak pandai dari segi perhubungan awam untuk menghebahkan kejayaannya membawa perubahan hasil dari MoU. PH tak mahu jadi seperti ayam, bertelor sebiji, riuh sekampung.
Kerajaan pula yang ada radio dan televisyen semacam sengaja senyap sepi tidak mahu menceritakan kejayaan-kejayaan yang telah dicapai sepanjang MoU ditandatangani.
Logiknya mudah difahami, setiap kejayaan perlaksanaan MoU bermakna satu kejayaan di pihak PH yang boleh ditafsirkan sebagai Kerajaan berlemah dan mengalah terhadap tuntutan PH.
Tetapi dari segi realitinya, antara kejayaan terbesar MoU yang patut diraikan oleh rakyat dan kredit patut diberi kepada Kerajaan Pusat dan PH ialah reformasi yang sedang dibawa di Parlimen. PH selesa dengan istilah reformasi Parlimen tetapi Kerajaan yang mewarisi legasi lamanya mahu perubahan itu dipanggil transformasi.
Apakah reformasi atau transformasi parlimen yang telah berlaku hasil dari kejayaan MoU?
Jawapannya ialah pembentukan sembilan buah Jawatankuasa Pilihan Khas di Dewan Rakyat. Dari sembilan Jawatankuasa tersebut, lima dipengerusikan oleh ahli parlimen Kerajaan dan empat dipengerusikan oleh ahli parlimen pembangkang.
Misalanya pengerusi bagi jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Kesihatan, satu Jawatankuasa yang penting semasa Pandemik Covid-19 ini dipengerusikan oleh YB Ahli Parlimen Bandar Kuching (PH/DAP).
Manakala Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keselamatan dan Pertahanan yang juga penting, dipengerusikan oleh YB Ahli Parlimen Sungai Petani (PH/Keadilan).
Pada masa yang lepas-lepas semua Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen dipengerusikan oleh ahli parlimen Kerajaan sahaja. Tentu perubahan positif ini satu hasil baik dari segi kejayaan MoU.
Bukan itu sahaja. Hasil dari tuntutan PH ialah setiap Jawatankuasa Pilihan Khas itu jumlah keanggotaan adalah sama banyak antara Kerajaan dan Pembangkang, iaitu lima dari Kerajaan dan lima orang dari Pembangkang bagi setiap Jawatankuasa tersebut.
Kesimpulannya MoU ini bukanlah hanya bermakna ahli-ahli parlimen PH sekarang sekadar mendapat peruntukan dana yang sama seperti ahli-ahli parlimen Kerajaan, maka kerana itu ahli-ahli parlimen PH dianggap semakin jinak pada persepsi umum.
Pertama perlu disebut, peruntukan yang diterima oleh ahli parlimen pembangkang adalah wajar dan betul. Peruntukan dana itu ada dua komponen. Jumlah yang besar adalah dana untuk membantu rakyat di kawasan parlimen berkenaan. Ini menguntungkan rakyat. Manakala peruntukan bagi kos pengurusan Pusat Khidmat Ahli Parlimen telah dapat membantu ahli parlimen yang telah dipilih rakyat itu memberi khidmat yang terbaik kepada rakyat.
Malah PH yang berjiwa besar menuntut agar peruntukan yang sama diberi kepada semua ahli parlimen pembangkang, termasuk yang tidak turut menandatangani MoU seperti dari Parti Warisan, Pejuang, Muda, dan ahli-ahli parlimen bebas.
Ada 30 peratus lagi komponen di dalam MoU yang belum berjaya dilaksanakan. Apakah perkkara-perkara itu?
Antaranya ialah dalam isu menetapkan tempoh berkuasa seseorang Perdana Menteri supaya tidak melebihi dua penggal atau 10 tahun. Satu lagi ialah dalam soal menguatkuasakan semula Akta Perkhidmatan Parlimen.
Dua perkara ini tentu sahaja akan menyusul kemudian untuk melengkapkan perlaksanaan MoU yang telah berjaya sekurang-kurangnya setakat ini meredakan ketegangan politik yang selama ini telah mengwujudkan keresahan dan kebimbangan rakyat serta komuniti peniaga dan juga pelabur.
Dengan kejayaan MoU setakat ini membuktikan PH bukanlah satu gabungan politik yang rakus dan kemaruk untuk berkuasa. Sebaliknya PH muncul sebagai satu blok politik pembangkang yang konstruktif dan membina, yang bertanggungjawab serta sederhana dan selayaknya diberi peluang dan mandat oleh rakyat dalam Pilihanraya Umum ke-15 yang akan datang.
Hassan Abdul Karim
Ahli Parlimen Pasir Gudang
Jumaat 21 Januari 2022




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2022/01/adakah-ph-sudah-dijinakkan-melalui-mou.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kit Siang Credits Low Covid 19 Deaths To Putrajaya Harapan Mou

Kit Siang Credits Low Covid 19 Deaths To Putrajaya Harapan Mou

papar berkaitan - pada 29/1/2022 - jumlah : 168 hits
DAP veteran Lim Kit Siang claims the Putrajaya Pakatan Harapan memorandum of understanding helped slow down the number of Covid 19 cases and deaths He said the situation would have been significantly worse if the MOU was not signed last Sep...
Mou Penting Luluskan Undi 18 Ma63 Dan Ruu Anti Lompat Parti

Mou Penting Luluskan Undi 18 Ma63 Dan Ruu Anti Lompat Parti

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 130 hits
Serangan netizen ke atas Pakatan Harapan yang tidak cermat kononnya sejak memeterai memorandum kerjasama PH Kerajaan Persekutuan gabungan itu tidak lagi garang membangkitkan isu isu rakyat sebagaimana sebelumnya Pengerusi PH Datuk Seri Anwa...
Ini Kelebihan Perjanjian Mou Kepada Pakatan Harapan

Ini Kelebihan Perjanjian Mou Kepada Pakatan Harapan

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 127 hits
Dato Seri Anwar Ibrahim membicarakan terkait fungsi dan kedudukan MoU antara kerajaan dan Pakatan Harapan serta beberapa isu penting yang lain
Ini Jawapan Kenapa Pakatan Harapan Tidak Batalkan Mou

Ini Jawapan Kenapa Pakatan Harapan Tidak Batalkan Mou

papar berkaitan - pada 22/1/2022 - jumlah : 167 hits
Ahli Parlimen Lebah Pantai dan Pengarah Komunikasi KEADILAN YB Fahmi Fadzil memberikan penjelasan mengapa Pakatan Harapan masih kekal dengan perjanjian MOU bersama Kerajaan
Aplikasi Scammer Melalui Whatsapp Mampu Sedut Duit Dalam Akaun Bank

Aplikasi Scammer Melalui Whatsapp Mampu Sedut Duit Dalam Akaun Bank

papar berkaitan - pada 10/1/2022 - jumlah : 199 hits
Berupaya mencipta pelbagai aplikasi khas khusus digunakan untuk menggodam telefon pintar mangsa selain menyedut duit simpanan di dalam akaun bank dalam tempoh masa singkat kegiatan jenayah licik kian menjadi jadi selepas ramai mangsa diperd...
Cara Semak Keputusan Muet Melalui Sms Dan Online Tahun 2022

Cara Semak Keputusan Muet Melalui Sms Dan Online Tahun 2022

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 342 hits
MUET ialah ujian bahasa Inggeris yang dijalankan di peringkat pra universiti matrikulasi asasi diploma dan STPM MUET diperkenalkan untuk mengukur tahap penguasaan bahasa Inggeris pelajar institusi pengajian tinggi serta untuk mereka yang be...
Tuntut Kad Sim 5g Anda Melalui Yes Ya Ianya Percuma Sahaja

Tuntut Kad Sim 5g Anda Melalui Yes Ya Ianya Percuma Sahaja

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 198 hits
Kami sudah pun mengulas serba sedikit mengenai kelajuan 5G oleh DNB yang diuji menerusi kad SIM Yes Anda boleh baca ulasan tersebut di sini Setakat ini kelajuan 5G maksimum yang pernah saya sendiri dapat ialah 2 1Gbps di sekitar kawasan Cyb...
Dapatkan Ilmu Melalui Media Sosial

Dapatkan Ilmu Melalui Media Sosial

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 157 hits
DAPATKAN ILMU MELALUI MEDIA SOSIAL Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih Assalammualaikum wbt ADA BANYAK PILIH YANG BETUL DAN TEPAT AMBIL ILMU YANG BAIK AMALKAN Dulu mungkin terhad Nak dapatkan ilmu kena keluar rumah Berkum...
Kes Azam Baki Beri Peluang Siasatan Dijalankan Tidak Wajar Hukum Melalui Perang Media Faizal

Kes Azam Baki Beri Peluang Siasatan Dijalankan Tidak Wajar Hukum Melalui Perang Media Faizal

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 147 hits
Oleh Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki GAMBAR Abd Razak Aid SEMUA pihak perlu menegakkan kedaulatan undang undang atau rule of law di dalam kes yang melibatkan penjawat awam dan tidak sewenang wenang...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16