Mou Penting Luluskan Undi 18 Ma63 Dan Ruu Anti Lompat Parti



Serangan netizen ke atas Pakatan Harapan (PH) yang tidak cermat kononnya sejak memeterai memorandum kerjasama PH – Kerajaan Persekutuan, gabungan itu tidak lagi garang membangkitkan isu isu rakyat sebagaimana sebelumnya
Pengerusi PH, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, hakikatnya sejak memorandum ditandatangani pada September tahun lalu, hampir 75% daripada perkara yang dipersetujui telah pun dilaksanakan, dan banyak undang undang atau peruntukan yang tidak boleh diluluskan telah diluluskan.
“Jangan lupa tahun lalu, dalam mengemukakan penyelesaian Covid (Belanjawan 2022) kita bersetuju selain RM65 bilion yang diluluskan kita minta tambah RM45 bilion lagi untuk kemudahan kesihatan bagi rakyat. Untuk kesihatan awam itu sangat kritikal. Kerajaan bersetuju, jadi jumlah RM110 bilion.
“Kemudian langkah saringan yang lebih rapi kita cadangkan, bantuan tunai, ini semua dalan MoU. Kita minta tambah RM10 bilion.
” Jika rakyat terima, betul dari kerajaan tetapi ini persepakatan yang termeterai antara kerajaan dan PH,” katanya dalam siaran media malam tadi.
Anwar juga mengingatkan PH telah berjaya mendesak kerajaan membantu lebih banyak ke atas Perusahaan Kecil dan Sederhana yang terjejas teruk akibat Covid melalui MoU itu.
Begitu juga Undi 18, katanya. Memang Mahkamah Tinggi Kuching telah memutuskan agar pelaksanaannya dilakukan sebelum 2021 berakhir, tetapi kerajaan boleh sahaja merayu dan Undi 18 tidak akan berlaku sehingga selesai Pilihan Raya Umum ke 15.
Bagaimanapun kerajaan BN, kata Anwar, tiada pilihan kerana Undi 18 termaktub dalam MoU dan mesti dilaksanakan pada 2022.
“Undi 18 diluluskan semasa PH tetapi pelaksanaannya tidak ada ketegasan dan dalam MoU ini ditetapkan, yang memaksa itu PH. Kita paksa mesti ada kesediaan untuk meluluskan Undi 18 awal 2022. Maka itu dilaksanakan,” kata Anwar.
Hal yang sama, katanya berlaku kepada kelulusan Rang Undang Undang (RUU) Anti Lompat Parti.
Presiden KEADILAN itu memberi jaminan RUU berkenaan akan diluluskan dalam sesi Dewan Rakyat Mac ini dan bakal mengembalikan kepercayaan rakyat terhadap proses pilihan raya. Calon yang dipilih tiada jalan untuk mengkhianati mandat rakyat lagi.
“Pertemuan saya dengan PM semalam ada pengakuan akan dibentang Februari, dibahas Mac dan diluluskan RUU Anti Lompat Parti. Ini bukan mudah, kalau kita tak tandatangan yang lompat parti belah sana banyak.
“Lompat dari KEADILAN, lompat dari Umno. Majoriti dalam kerajaan ahli ahli lompat. Kita menyatakan kalau ada MoU ini mesti laksana RUU anti lompat. tetapi tidak boleh ke belakangkan (kuatkuasa), kalau begitu habis yang melompat itu,” katanya.
Selain itu, MoU juga akan meluluskan had tempoh PM memegang kuasa, tambah Anwar. Walau berwibawa sekali pun seorang PM had memerintahnya hanya 10 tahun.
MoU juga, kata beliau telah berjaya mereformasikan Parlimen. Jawatankausa Pilihan Khas Parlimen ada yang dipengerusikan kerajaan dan pembangkang, sesuatu yang tidak pernah berlaku sebelumnya.
Satu lagi kejayaan besar MoU, ujar Anwar, adalah pindaan Perjanjian Malaysia 1963 yang memberi lebih hak kepada Sabah dan Sarawak. Katanya, tidak pernah hal tersebut berjaya dilakukan sama ada ketika BN ada 2/3 majoriti di Parlimen atau ketika PH memerintah.
“Sabah, Sarawak Perjanjian Malaysia 1963, 2019 ada percubaan (pinda tetapi tidak berjaya). Dengan pengakuan tegas KEADILAN, DAP, Amanah ketika itu, barulah RUU ini dibentang dan dipersetujui.
“Saya akui parti dalam PN juga memberikan dukungan tetapi jangan lupa sepanjang pemerintahan BN sampai sekarang belum ada percubaan serius memeterai perjanjian (lengkap) di antara Perikatan (dan kemudian BN) dengan Sabah dan Sarawak. Ini yang kita capai,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33901

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jika Ph Tarik Diri Mou Akta Anti Lompat Parti Tak Lulus

Jika Ph Tarik Diri Mou Akta Anti Lompat Parti Tak Lulus

papar berkaitan - pada 21/1/2022 - jumlah : 124 hits
Persoalan rakyat bahawa Pakatan Harapan tidak lagi bertaring kerana masih meneruskan memorandum kerjasama dengan Kerajaan Persekutuan walaupun BN dan PN terbelit pelbagai skandal mempunyai alasan di sebaliknya iaitu demi memastikan kesejaht...
Ruu Anti Lompat Parti Dibentang 28 Feb Ini

Ruu Anti Lompat Parti Dibentang 28 Feb Ini

papar berkaitan - pada 20/1/2022 - jumlah : 110 hits
Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata sebuah jawatankuasa teknikal akan ditubuhkan minggu depan untuk meneliti dasar berkaitan isu anti lompat parti PETALING JAYA Kerajaan akan memuktamad dan membentangkan Rang Undang undang Anti Lompat Parti p...
Keyakinan Rakyat Kembali Jika Akta Anti Lompat Parti Lulus

Keyakinan Rakyat Kembali Jika Akta Anti Lompat Parti Lulus

papar berkaitan - pada 16/1/2022 - jumlah : 168 hits
Akta Anti lompat Parti dijangka akan memulihkan semangat dan mengembalikan mood rakyat untuk keluar mengundi Hal itu ditegaskan oleh Pengarah Komunikasi KEADILAN Fahmi Fadzil dalam forum anjuran Studio Keadilan malam tadi Katanya suasana su...
Parti Bangsa Malaysia Hanya Nak Pecah Undi

Parti Bangsa Malaysia Hanya Nak Pecah Undi

papar berkaitan - pada 11/1/2022 - jumlah : 149 hits
KUALA LUMPUR Parti Bangsa Malaysia pimpinan Ahli Parlimen Julau Larry Sng Wei Shien yang baharu ditubuhkan bakal berdepan situasi mencabar pada Pilihan Raya Umum Ke 15 sebelum sempat parti itu menyinar dalam arena politik negara T Lebih dib...
Khalid Samad Amalan Lompat Parti Dipertahanakan Oleh Perlembagaan This

Khalid Samad Amalan Lompat Parti Dipertahanakan Oleh Perlembagaan This

papar berkaitan - pada 14/1/2022 - jumlah : 129 hits
12 01 2022 Ceramah Parti Amanah Negara PM Baru Lagi Video Credit Kepada Mohamad Sabu FB Media Oren Jom Channel
Reformasi Bukan Lagi Naratif Pkr Umno Yang Usahakan Undang Undang Lompat Parti Dana Politik

Reformasi Bukan Lagi Naratif Pkr Umno Yang Usahakan Undang Undang Lompat Parti Dana Politik

papar berkaitan - pada 29/1/2022 - jumlah : 104 hits
Reformasi bukan lagi naratif PKR UMNO yang usahakan undang undang lompat parti dana politik Agenda pembaharuan bukan lagi mutlak diperjuangkan pembangkang kerana Umno kini turut mempelopori idea idea progresif kata Naib Presiden Umno Khaled...
Will Zuraida Join Parti Bangsa Malaysia Youth Chief Says Minister Invited Predicts Mass Defection From Pkr

Will Zuraida Join Parti Bangsa Malaysia Youth Chief Says Minister Invited Predicts Mass Defection From Pkr

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 213 hits
Parti Bangsa Malaysia Youth chief Muhammad Na im Brundage speaks during an interview at TTDI on January 11 2022 Picture by Miera ZulyanaKUALA LUMPUR Jan 28 Amid rumours Parti Bangsa Malaysia confirmed that it has invited PKR turned Bersatu ...
Ahli Pkr Gesa Guna Logo Parti Dan Tiada Halangan Bagi Ph Yang Lain Jangan Dok Kalut Berani Masuk Bertanding

Ahli Pkr Gesa Guna Logo Parti Dan Tiada Halangan Bagi Ph Yang Lain Jangan Dok Kalut Berani Masuk Bertanding

papar berkaitan - pada 28/1/2022 - jumlah : 126 hits
Pakatan Harapan telah putuskan parti komponen boleh pilih untuk guna logo parti atau logo PH KEADILAN telah pilih untuk guna logo parti untuk PRN Johor Keputusan ini diterima baik oleh AMANAH dan DAP Ada beberapa sebab kami putuskan begini ...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Nostalgia Bedak Sejuk

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats