Adakah Kerajaan Kedah Tidak Prihati Masalah Penduduk Kempung


 
Penduduk kampung protes ‘berjirankan’ anjingPredeep Nambiar -February 21, 2021 Dr Mohd Hayati Othman (kiri) menerima protes penduduk disampaikan Ketua Panitia Desa Kg Kubang Jelai, Md Daud Rusdi Hassan.ALOR SETAR: Penduduk sebuah kampung di Pendang membantah tindakan untuk memindahkan kira-kira 300 haiwan, kebanyakannya anjing dari pusat pengurusan haiwan terbiar ke kampung mereka di kawasan sawah.
Seorang ketua kampung menyerahkan nota tunjuk perasaan kepada ADUN mereka, Dr Mohd Hayati Othman, yang mempengerusikan jawatankuasa kesihatan dan kerajaan tempatan majlis eksekutif negeri.
Ketua Panitia Desa Kg Kubang Jelai, Md Daud Rusdi Hassan mengatakan, desa itu tidak sesuai sebagai tempat perlindungan kerana didominasi oleh orang Islam, dan prospek memiliki “400 lebih anjing” di halaman belakang mereka tidak dialu-alukan.
Pak Mie Shelter, dengan kira-kira 220 anjing dan 100 kucing, akan bergerak esok dari lokasi sekarang di tepi Sungai Kedah ke gudang seluas 6,300 kaki persegi yang dibiayai sepenuhnya dan diubah suai oleh pendakwah Ebit Lew.
Md Daud berkata, kemungkinan besar kotoran binatang dari tempat perlindungan baru akan dibuang ke parit pengairan yang membekalkan air ke ladang padi seluas 300 ekar di belakang gudang.
Gudang itu sebelumnya digunakan sebagai kilang memproses baja dan kemudahan pembungkusan, kata Daud.
“Kami kesal kerana Ebit membawa anjing-anjing itu ke sini dan akan menempatkannya di gudang. Dia telah datang ke sini dua kali tetapi tidak pernah bercakap dengan kami mengenai perkara itu. Kami mengetahui perkara ini dalam berita.
“Saya telah menelefonnya 20 kali tetapi dia tidak menjawab. Saya harap anjing-anjing itu tidak datang ke sini. Ini adalah kawasan orang Islam. Kami akan mengadakan tunjuk perasaan esok pagi. Kami tidak mahu anjing di sini, “katanya kepada wartawan.
Hayati berkata adalah tidak masuk akal untuk membawa anjing ke kampung Melayu yang mempunyai masjid berdekatan.
Beliau berkata, penduduk kampung telah membuat laporan polis kerana mereka prihatin sekiranya berlaku sesuatu yang “tidak diingini” kepada pemilik gudang tersebut.
Tambahnya, isu penempatan semula Tempat Perlindungan Pak Mie sudah lama berlaku. Dia berkata kerajaan Kedah sebelumnya telah merencanakan untuk memindahkannya ke Kampung Bukit Pak Kiau di Pokok Sena, tetapi juga telah menerima bantahan dari penduduk setempat.
Katanya, tidak ada petugas daerah di Kedah yang ingin memiliki tempat perlindungan anjing liar di tengah-tengah mereka, semasa mencari tanah yang sesuai untuk tempat perlindungan.
“Ini adalah kampung mereka, mereka berhak untuk memprotes. Saya mendesak Pak Mie Shelter untuk menangguhkan langkah mereka. Ebit Lew mesti memikirkan keadaan sekeliling. Anda tidak dapat menyelesaikan masalah di satu kawasan dan mendorongnya ke tempat lain, ”katanya.
Dia mengatakan bahawa jawatankuasa perancang negeri akan mencari penyelesaian akhir pada 28 Februari.
Pengendali Pak Mie Shelter Badirol Hisham Azmi berkata, dia kecewa dengan komen yang dibuat oleh penduduk kampung dan anggapan tempat perlindungan akan membuang najis ke saluran pengairan berdekatan.
Dia mengatakan bahawa gudang itu jauh dari kampung dan masjid sekurang-kurangnya 500m jauhnya.
“Saya bingung. Di mana sahaja tidak boleh. Semua tanah diduduki oleh manusia. Adakah anda mengharapkan kami ditempatkan di tasik, sungai atau di hutan? Kedah sangat besar, bukankah ada sedikit pun tanah untuk mengangkut haiwan liar? Kami tidak meminta lima ekar, hanya setengah ekar, ”katanya.
“Sepertinya kita tidak akan dapat bergerak esok. Saya hanya dapat berdoa kepada Allah untuk menolong kami,” katanya ketika dihubungi


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/02/adakah-kerajaan-kedah-tidak-prihati.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Salahuddin Mohon Istana Negara Periksa Masalah Negara Ditadbir Kerajaan 109

Salahuddin Mohon Istana Negara Periksa Masalah Negara Ditadbir Kerajaan 109

papar berkaitan - pada 16/2/2021 - jumlah : 162 hits
ARIF ATANAhli Parlimen Pulai Datuk Seri Salahuddin Ayub memohon agar Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah meneliti permasalahan negara yang ditadbir oleh kerajaan hilang majoriti Timbalan Presiden AMA...
24 Ngo Gesa Kerajaan Kedah Tolak Pelan Tambak Laut Dalam Projek Langkawi Rm40 Bilion

24 Ngo Gesa Kerajaan Kedah Tolak Pelan Tambak Laut Dalam Projek Langkawi Rm40 Bilion

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 353 hits
Imej daripada video projek Widad Langkasuka menunjukkan lakaran artis mengenai projek penambakan di kawasan pemecah ombak di Padang Mat Sirat Langkawi GEORGE TOWN Sekumpulan NGO menggesa kerajaan Kedah tidak meluluskan projek penambakan lau...
Henti Kegiatan Lombong Emas Itu Hak Kerajaan Pahang Mb Pahang Akan Ambil Tindakan Tegas Jika Ada Penduduk Yang Ingkar

Henti Kegiatan Lombong Emas Itu Hak Kerajaan Pahang Mb Pahang Akan Ambil Tindakan Tegas Jika Ada Penduduk Yang Ingkar

papar berkaitan - pada 26/2/2021 - jumlah : 290 hits
Henti kegiatan lombong emas itu hak Kerajaan Pahang MB Pahang akan ambil tindakan tegas jika ada penduduk yang ingkarMedia semalam melaporkan ada aktiviti perlombongan emas yang dilakukan oleh penduduk kampung di Daerah Kechau Pahang sehing...
Akibat Nak Belat Sungai Kerajaan Kedah Minta Bantuan Pusat Takut Qimau Turun Mai Bataih Kah

Akibat Nak Belat Sungai Kerajaan Kedah Minta Bantuan Pusat Takut Qimau Turun Mai Bataih Kah

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 167 hits
Tuuuuu dia yang tebuk atap pun risau jugak dengan qimau qupanya tu dia aihhhh tediaaaa aihhhhh no elok elok ayaq ada nak pi gagah belat sungai patah balik tu dia aihhhh no
Masalah Dolar As Adakah Retorik Fed Semasa Buruk Atau Baik

Masalah Dolar As Adakah Retorik Fed Semasa Buruk Atau Baik

papar berkaitan - pada 25/2/2021 - jumlah : 223 hits
Banyak salinan telah dipecahkan mengenai dasar monetari Rizab Persekutuan yang ada dan kesannya terhadap dinamika USD Pakar percaya bahawa strategi Fed saat ini menyumbang kepada melemahnya dolar AS yang telah berlangsung lama Sementara itu...
Setahun Kerja Dari Rumah Kerajaan Perlu Dengar Masalah Pekerja

Setahun Kerja Dari Rumah Kerajaan Perlu Dengar Masalah Pekerja

papar berkaitan - pada 13/2/2021 - jumlah : 215 hits
Masalah yang ditanggung pekerja yang bekerja dari rumah sejak hampir setahun lalu perlu diberi perhatian oleh kerajaan Kongres Kesatuan Pekerja Malaysia berpandangan banyak permasalahan mendepani para pekerja masih belum diselesaikan sepenu...
3 Kontena Daging Campur Aduk Dari Rumah Sembelih Tak Dilulus Kerajaan Disita

3 Kontena Daging Campur Aduk Dari Rumah Sembelih Tak Dilulus Kerajaan Disita

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 152 hits
Tiga kontena daging yang dipercayai diseludup disita Jabatan Perkhidmatan Kuarantin dan Pemeriksaan Malaysia dalam serbuan ke atas sebuah gudang sejuk beku di Puchong pada 5 Feb lalu PUTRAJAYA Pihak berkuasa menyita tiga kontena daging yang...
Kerajaan Perpaduan Satu Satu Cara Pulih Daripada Politik Wang Jawatan Dan Kepartian Kata Dr M

Kerajaan Perpaduan Satu Satu Cara Pulih Daripada Politik Wang Jawatan Dan Kepartian Kata Dr M

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 185 hits
Dr Mahathir Mohamad berkata politik negara terpalit dengan sindrom memperkayakan diri yang hanya boleh diatasi dengan penubuhan kerajaan perpaduan yang merentasi politik kepartian dan kepentingan peribadi Beliau berkata pembentukan kerajaan...
Kerajaan Yang Memanjang Berubah Polisi

Kerajaan Yang Memanjang Berubah Polisi

papar berkaitan - pada 7/2/2021 - jumlah : 140 hits
BOB KELANANG GILER ADER BERMACAM JENIS Gila tu ada bermacam jenis cukup banyak ader yang kata ader 1001 jenis gila KOH KOH KOH dan antara gila yang paling kronik adalah sesebuah Kerajaan yang polisinya sentiasa berubah Ini kegilaan yang mah...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Pelepasan Cukai Sukan 2024 Senarai 103 Sukan Tersenarai

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis

Cara Guna Cimb Dan Cara Check Status Loan Cimb



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


M U S M

Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools