Kerajaan Perpaduan Satu Satu Cara Pulih Daripada Politik Wang Jawatan Dan Kepartian Kata Dr M



(FMT) – Dr Mahathir Mohamad berkata politik negara terpalit dengan sindrom memperkayakan diri yang hanya boleh diatasi dengan penubuhan kerajaan perpaduan yang merentasi politik kepartian dan kepentingan peribadi.
Beliau berkata pembentukan kerajaan menerusi gabungan parti politik juga tidak akan membuahkan sokongan jelas daripada rakyat, sebagaimana yang diberikan pengundi kepada Barisan Nasional (BN) pada masa lalu.
Mahathir juga berkata, parti-parti yang sekarang juga tidak mampu memenangi pilihan raya dengan sendiri, justeru pembentukan kerajaan perpaduan yang melampaui politik kepartian adalah pendekatan terbaik.
Mahathir sebelum ini berusaha membentuk kerajaan perpaduan setelah Pakatan Harapan dijatuhkan dan beliau terpaksa berundur sebagai perdana menteri Feb tahun lalu.
Beliau berkata politik Malaysia terlalu dipengaruhi oleh kepentingan sempit dan merujuk kepada kerajaan Perikatan Nasional yang didirikan dengan menawar jawatan kepada pelbagai orang.
Beliau berkata walaupun begitu rapuh dan patut berundur, PN memperolehi kuasa-kuasa yang amat luas menerusi perisytiharan darurat bulan lalu.
“Kerajaan sekarang ditubuhkan oleh parti yang ditolak rakyat (pada PRU-14). Majoritinya amat rapuh…jadi ia kerajaan minoriti yang sepatutnya meletak jawatan, sebaliknya ia bertindak memperolehi pengisytiharan darurat dengan menggunakan alasan Covid-19, tetapi sebenarnya ia untuk tujuan politik,” kata Mahathir dalam wawancara khas dengan FMT.
Beliau berkata, susulan pengisytiharan darurat itu, kerajaan pimpinan Muhyiddin Yassin yang hanya mempunyai kelebihan dua Ahli Parlimen, kini mempunyai kuasa yang melebihi sebuah kerajaan majoriti.
Pengistiyharan darurat itu membuka laluan untuk Muhyiddin mengiystiharkan bahawa pilihan raya umum tidak akan diadakan buat masa ini, setelah beberapa Ahli Parlimen menarik balik sokongan terhadap kerajaannya.
Perkembangan itu sekali gus, menyebabkan keabsahanan kerajaan Muhyiddin sekali lagi dipertikaikan.
Sepanjang darurat, Parlimen dan Dewan Undangan Negeri juga tidak boleh bersidang.
Mahathir berkata kestabilan negara sukar dipulihkan selagi parti politik, yang menurut beliau, berjumlah terlalu banyak, didorong kepentingan sempit dan kekayaan peribadi sehingga meminggirkan kepentingan negara.
“Ramai orang menyedari mereka boleh meraih kemewahan menerusi politik, tentunya secara tidak betul…jadi mereka nampak ini sebagai mata pencarian, bukannya khidmat kepada negara,” kata Mahathir.
“Apabila ini berlaku, sudah tentu akan berlaku persaingan antara mereka. Semua orang mahu menjadi Ahli Parlimen, EXCO, menteri, dan perdana menteri. Tumpuan mereka adalah wang yang boleh diraih.
“Jadi mereka (menubuhkan) pelbagai parti kerana semua orang mahu menjadi perdana menteri atau menubuhkan kerajaan sendiri. Ini mengalihkan tumpuan mereka daripada apa yang penting untuk negara,” kata Mahathir yang menerajui Malaysia 22 tahun selaku perdana menteri keempat.
Akhirnya, Mahathir berkata, timbul keadaan ahli politik berkenaan hanya memikirkan kepentingan diri atau kepentingan parti yang diwakilinya dan tidak mengutamakan negara.
Pertimbangan sempit mereka ini, menurut Mahathir, mengakibatkan negara terpaksa menderita dan Malaysia tidak mempunyai sebuah kerajaan yang ‘betul’.
Mahathir berkata, satu-satu cara untuk keluar daripada kemelut sekarang adalah untuk membentuk sebuah kerajaan perpaduan.
“Semua orang yang menyertainya harus melupakan kepentingan parti. Fikirkan kepentingan negara,” kata Mahathir.
“Saya telah mencadangkan pembentukan kerajaan perpaduan di mana semua orang boleh menyumbang kepada kerajaan, termasuk yang kalah dalam pilihan raya. Mereka juga boleh memberi pandangan mengenai kerajaan,” kata beliau.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/02/07/kerajaan-perpaduan-satu-satu-cara-pulih-daripada-politik-wang-jawatan-dan-kepartian-kata-dr-m/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerajaan Perpaduan Di Bawah Anwar Penyelesaian Terbaik Kata Penganalisis

Kerajaan Perpaduan Di Bawah Anwar Penyelesaian Terbaik Kata Penganalisis

papar berkaitan - pada 27/1/2021 - jumlah : 200 hits
SITI NUR ZAWANI MISCON Penubuhan kerajaan perpaduan yang diterajui ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dilihat sebagai penyelesaian terbaik untuk blok pembangkang dan kerajaan berbanding tindakan mencabar proklamasi darurat Penganali...
Macai Masih Kata Kerajaan Tak Salah

Macai Masih Kata Kerajaan Tak Salah

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 246 hits
ZUS DIN Yang ni yang aku marah Macai macai ni sampai tahap tu nak pertahankan MO1 walau dia dah mengaku 1MDB ada masalah pengurusan Berlapiklah tu ego taknak mengaku yang 1MDB tu mcm SIAL Kerajaan tak salah kata macai Hanya pengurusan syari...
Peeegedah Duduk Lam Kerajaan Desak Macamana Hadi Kata Macamana Ajak La P Demo Padang Merbuk Peeegee La Mabuk Kuasa

Peeegedah Duduk Lam Kerajaan Desak Macamana Hadi Kata Macamana Ajak La P Demo Padang Merbuk Peeegee La Mabuk Kuasa

papar berkaitan - pada 25/1/2021 - jumlah : 185 hits
Pemuda PAS gesa kerajaan pinda undang undang jenayah syariah dengan lebih tegas21Dewan Pemuda Pas Malaysia meminta kerajaan kerajaan negeri meminda undang undang jenayah syariah dengan lebih tegas bagi mengekang dan membanteras perbuatan le...
4 Alasan Mengapa Ber Makeup Jadi Salah Satu Cara Menjaga Kewarasan Saat Karantina Yuk Coba

4 Alasan Mengapa Ber Makeup Jadi Salah Satu Cara Menjaga Kewarasan Saat Karantina Yuk Coba

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 206 hits
Salah satu cara melarikan diri dari situasi pandemi yang paling efektif Siapa yang sependapat
Menteri Balik Luar Negeri Tak Perlu Kuarantin 10 Hari Kata Warta Kerajaan

Menteri Balik Luar Negeri Tak Perlu Kuarantin 10 Hari Kata Warta Kerajaan

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 206 hits
Menteri balik luar negeri tak perlu kuarantin 10 hari kata warta kerajaan Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 8 Fe
Kerajaan Benarkan Makan Di Restoran Terhad 2 Orang Satu Meja Bermula Esok

Kerajaan Benarkan Makan Di Restoran Terhad 2 Orang Satu Meja Bermula Esok

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 233 hits
KUALA LUMPUR Pelanggan boleh makan di dalam restoran terhad dua orang satu meja dan mengikut prosedur operasi standard kata Menteri Kanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Menurutnya kerajaan juga bersetuju untuk membuka semula baki keseluruha...
Perdana Menteri Itali Letak Jawatan Susulan Pergolakan Politik

Perdana Menteri Itali Letak Jawatan Susulan Pergolakan Politik

papar berkaitan - pada 26/1/2021 - jumlah : 210 hits
AgensiJanuari 25 2021Pentadbiran Conte mula goyah selepas bekas Perdana Menteri Matteo Renzi menarik sokongan terhadap partinya Italia Viva pada 14 Januari lalu Foto REUTERS Yara Nardi PoolPerdana Menteri Itali Giuseppe Conte mengumumkan pe...
Keliru Mana Satu Fresh Cream Mana Whipping Cream Cara Ini Buat Anda Mudah Ingat Tak Buat Kesilapan

Keliru Mana Satu Fresh Cream Mana Whipping Cream Cara Ini Buat Anda Mudah Ingat Tak Buat Kesilapan

papar berkaitan - pada 29/1/2021 - jumlah : 259 hits
Dalam bab memasak kita juga perlu tahu jenis jenis bahan yang digunakan sama ada sesuai digunakan dalam masakan tersebut Maka dengan itu anda perlu hadam terma terma seperti yang dikongsikan ini agar masakan yang dihasilkan menjadi enak dan...
Kerajaan Setuju Benarkan Pelanggan Makan Di Premis Satu Meja Dua Orang Jarak Satu Meter

Kerajaan Setuju Benarkan Pelanggan Makan Di Premis Satu Meja Dua Orang Jarak Satu Meter

papar berkaitan - pada 9/2/2021 - jumlah : 188 hits
PUTRAJAYA Kerajaan bersetuju untuk membenarkan pelanggan makan di premis Menteri Kanan Ismail Sabri Yaakob dalam sidang media hari ini juga turut mengumumkan semua sektor runcit yang masih ada akan dibenarkan dibuka mulai esok dan seterusny...
Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024