Adakah Keputusan Kerajaan Ini Tepat


 





NORMAN RADZUAN


Kes sekitar 18-20k... kematian lebih 300

Berita gembira atau berita mengejutkan...

ADAKAH KEPUTUSAN KERAJAAN INI TEPAT?

Pasti ada yg berkata, apa sahaja keputusan kerajaan semua saya mahu bangkang. Jujur sebagai seorang ahli peniagaan tentulah perasaan gembira setelah kerugian yg terjejas teruk tetapi saya masih terkejut dan ragu2 adakah keputusan ini tepat dlm keadaan kritikal skg.

Mungkin ada juga rakan2 yg tidak bersetuju dgn saya. Tak mengapa utk kita berbeza pandangan. Saya melihat keputusan kerajaan ini atas dua faktor. Pertama 'beli jiwa' rakyat atau popular decision dan kedua kerana ekonomi...bukan atas faktor keselamatan/kesihatan.

Tidak lojik ketika kes sekitar 5-6k kita dikurung di dlm rumah tetapi apabila kes melonjak 20k tiba2 kerajaan ingin melonggarkan ke fasa pemulihan 2 atau 3. Hari ini sahaja 360 kematian angkara Covid. Hospital pula masih tidak cukup katil, tidak cukup tong oksigen, tidak cukup bilik mayat hingga perlukan bantuan kontena... kita boleh membebaskan rakyat ke sana ke sini?

Lebih menakutkan kita baru sahaja diserang Viran delta yg jauh lebih bahaya dari Covid19. Kita masih sdg belajar mengenal new variant ini. Malah saya hairan bagaimana kerajaan hanya menggunakan alasan kes menurun di hospital Sg Buluh utk mereka berusia 60 sebagai alasan utk kerajaan melonggarkan walaupun mengakui keputusan ini memberi risiko akn peningkatan jangkitan.

Jadi tentu bertanya kpd saya apa penyelesaiannya? Saya lebih suka kita bertahan utk tempoh sebulan lagi utk menurunkan angka kes ke paras bawah 10k dan kita mengenali Viran Delta ini bagaimana seriusnya menyerang kita. Sambil itu dlm tempoh sebulan ini kita segerakan vaksinasi agar setiap negeri mencapai herd immunity.

Saya setuju Perlis, Labuan dan Sarawak beralih ke Fasa 3. Tapi melonggarkan mereka yg sudah 2 kali divaksin merentas negeri pada Selasa ini saya rasa terlalu awal. Ini kerana terlalu byk kes mereka yg sudah divaksin masih boleh dijangkiti dan menjangkiti.

Sewajar dlm tempoh sebulan ini guru2, pensyarah, pelajar2 Universiti divaksinasi sepenuhnya. Step by step sb kes kita skg ini masih terlalu kritikal. Kenapa jika dine in dibolehkan, pelancongan domestik dibenarkan tetapi Parlimen ditutup??? Ini persoalan yg masih menjadi tanda tanya.

Masihkah kita ingat apabila sekolah2 dibuka. Tidak sampai 2 minggu Covid19 dgn pantas terus menyerang pelajar dan tenaga pengajar. Sudahkah kerajaan mempunyai data kes Delta yg jauh lebih bahaya ini?

Sekali lagi saya tegaskan keputusan ini lebih kpd faktor membeli jiwa rakyat dan ekonomi...bukan faktor kesihatan/keselamatan. Saya sendiri telah mengambil keputusan utk menutup peniagaan sejak Julai, Ogos sehingga September ini. Begitulah niat utk ke KL dari Julai saya tangguhkan sehingga September kerana melihat kita masih dlm kritikal.

Buat rakan2 apapun kekalkan Safety anda. Saya rasa Muhyiddin telah tersalah menerima nasihat dari penasihat barunya yg kelakar itu. Telah ramai org terdekat atau org yg dikenali telah meninggalkan kita. Benar ajal di tangan Tuhan tetapi kita berusaha utk mengelakkan... selepas itu kita serahkan kpdNya.

 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/08/adakah-keputusan-kerajaan-ini-tepat.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adakah Kerajaan Sekarang Tidak Direstui Oleh Yang Dipertuan Agong Yang Kamu Gatal Gatal Nak Jatuhkan Pm Kenapa

Adakah Kerajaan Sekarang Tidak Direstui Oleh Yang Dipertuan Agong Yang Kamu Gatal Gatal Nak Jatuhkan Pm Kenapa

papar berkaitan - pada 8/8/2021 - jumlah : 332 hits
Pentadbiran negara tetap berfungsi walau kerajaan PN tumbang ZahidPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi menyangkal dakwaan bahawa pentadbiran negara akan lumpuh sekiranya kerajaan Perikatan Nasional tidak lagi berkuasa Tidak benar sama sekali In...
Imej Kerajaan Beta Tercalar Teruk Akibat Kegagalan Dan Penderhakaan

Imej Kerajaan Beta Tercalar Teruk Akibat Kegagalan Dan Penderhakaan

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 247 hits
August 1 2021 Mahiaddin memang tak ada cukup sokongan utk kekal pm Tapi hal itu sukar dibuktikan di luar parlimen Istana tahu kerajaan yg ada sangat tidak stabil Situasi ini tidak baik dari sudut kepercayaan pelabur asing Imej negara dari s...
Kerajaan Derhaka Agenda Politik

Kerajaan Derhaka Agenda Politik

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 268 hits
Kerajaan derhaka agenda politik Beberapa hari lalu berlaku krisis pentadbiran yang agak unik antara pihak Eksekutif yang dipimpin Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dengan institusi Yang di Pertuan Agong yang ketika ini Al Sultan Abdu...
Jk Bebas Darurat Melapor Kepada Agong Bukan Kerajaan Kata Ahli

Jk Bebas Darurat Melapor Kepada Agong Bukan Kerajaan Kata Ahli

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 235 hits
Menurut Loke kali terakhir jawatankuasa itu bermesyuarat adalah dua minggu lalu Setiausaha Organisasi DAP dan Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke Siew Fook Gambar Bernama Ahli Parlimen Seremban Anthony Loke hari ini menegaskan Jawatankuasa ...
Kalau Selepas Mahiaddin Nyata Derhaka Ini Pun Tak Keluar Juga Daripada Kerajaan Eloklah Umno Dibubarkan Saja

Kalau Selepas Mahiaddin Nyata Derhaka Ini Pun Tak Keluar Juga Daripada Kerajaan Eloklah Umno Dibubarkan Saja

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 211 hits
Berikutan kemelut dan ketidaktentuan yang berpanjangan dalam kerajaan gagal pimpinan Mahiaddin Md Yasin terbaru dengan Yang Dipertuan Agong sendiri menunjukkan kemurkaan baginda UMNO akan mengadakan mesyuarat MT khasnya petang ini Mesyuarat...
Kerajaan Pn Lembab Beri Bantuan Kepada Pks 65 000 Hilang Pekerjaan Keadilan

Kerajaan Pn Lembab Beri Bantuan Kepada Pks 65 000 Hilang Pekerjaan Keadilan

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 210 hits
Kelembapan kerajaan Perikatan Nasional memberi bantuan kepada sektor Perusahaan Kecil dan Sederhana menyebabkan pertumbuhan sektor itu merosot teruk pada tahun ini dan tahun lalu Menurut Bendahari Agung KEADILAN Lee Chean Chung Berdasarkan ...
Surat 40 Ahli Parlimen Bn Sokong Kerajaan Tulen Kata Ismail Sabri

Surat 40 Ahli Parlimen Bn Sokong Kerajaan Tulen Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 241 hits
Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengesahkan ketulenan surat 40 Ahli Parlimen Barisan Nasional menyokong kerajaan bawah kepimpinan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang dikeluarkan pada 29 Julai lalu Ismail Sa...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib