Adakah 5g Malaysia Akan Dimonopoli Syarikat Tunggal



Rangkaian 5G yang akan mendominasi sambungan telekomunikasi Malaysia pada beberapa tahun akan datang menjadi persoalan hangat di Dewan Rakyat pada sesi kali ini.
Menurut Jurucakap Parlimen KEADILAN bagi Teknologi Digital, Komunikasi dan Pengangkutan, Syed Ibrahim Syed Noh, pelbagai persoalan mengelilingi syarikat tujuan khas (SPV) Digital Nasional Berhad (DNB) yang ditubuhkan untuk menyediakan rangkaian 5G kepada syarikat telekomunikasi sedia ada.
“Dalam perbahasan titah diraja saya tanyakan sumber kewangan yang diberikan kepada DNB. Syarikat ini adalah syarikat SPV di bawah MOS dan dia merupakan pemborong tunggal rangkaian 5G.
“Dia akan berikan tawaran kepada operator talian yang lain. Soalan saya ialah dari mana sumber kewangan untuk biaya, kerana syarikat ini perlu membiayai rangkaian untuk tempoh 10 tahun.
“Berbelas bilion ringgit. Perkara ini ada disebut dalam RMK-12 dengan jumlah RM5 bilion. Tetapi disebut sebagai pembiayaan di bawah sektor swasta.
“Satu lagi saya tanya kos operasi DNB. Saya difahamkan kos operasinya RM6 bilion untuk tempoh 2021 – 2024. Kos operasi dikatakan mereka usahakan sendiri. RM6.1 bilion dalam 4 tahun ini jumlah besar.
“Saya juga dapat maklumat dalam tempoh itu DNB ada kekurangan RM4 bilion. Mereka kata akan dapatkan dari bank dan sebagainya. Itu persoalan untuk dijawab. Itu kebimbangan,” katanya dalam forum maya Lensa Parlimen: “Teknologi 5G, Apa Rakyat Perlu Tahu?” semalam.
Ahli Parlimen Ledang itu juga tertanya-tanya apakah perlunya syarikat DNB ditubuhkan sedangkan kerajaan mempunyai saham dalam syarikat-syarikat telekomunikasi sedia ada.
Begitu juga tender pembekalan 5G yang diberikan kepada syarikat Ericson sebagai pembekal tunggal.
“Saya tanya mohon perincikan peruntukan RM11 bilion yang diberikan kepada Ericson. Maknanya proses tender telah berlaku dalam DNB ini dan Ericson terpilih sebagai satu-satunya syarikat untuk melaksanakan projek ini dengan nilai RM11 bilion,” katanya.
Bagaimanapun kata Syed Ibrahim, jawapan yang diberikan pihak kerajaan tidak banyak menjernihkan persoalan. Menteri tidak menjawab secara tuntas mengenai kemampuan DNB dalam melaksanakan projek.
“Ada jawapan diberi kerajaan, iaitu DNB dijangka akan mencatat lebihan pada 2025 – 2030. Jadi 2021 hingga 2024 memang ada kekurangan. Ini unjuran.
“Mereka jawab kekurangan akan dibiayai melalui pembiayaan perdagangan, modal kerja,terbitan sukuk bon. Manakala syarikat telekomunikasi (telco) sedia ada tidak dibebani pelaburan insfrastruktur 5G.
“Namun hal berkaitan kemampuan (kewangan) DNB tidak dijawab. Dikatakan hal itu di bawah Kementerian Kewangan. Saya kena tanya Kementerian Kewangan pula,” katanya.
Mengenai persoalan apakah mungkin akan berlaku monopoli rangkaian dan caj yang tinggi dikenakan kepada pengguna apabila harga yang diperolehi oleh syarikat telco kelak pada kadar tinggi, hal itu masih belum boleh dipastikan.
“Apakah kadar borong yang diberikan kepada syarikat ini adil dan berpatutan?
“Di negara lain banyak juga masalah berlaku dengan cara macam ini. Saya ada sebut dalam perbahasan, contohnya di Rusia, Belarus, Mexico. Mereka laksanakan macam ini tetapi gagal.
“Kita bimbang adakah khidmat sampai pada kadar terbaik buat rakyat. Juga dari segi kos. Adakah peningkatan kos? Sekiranya kadar tidak ditetapkan secara berpatutan maka kos akan pergi kepada rakyat,” katanya lagi.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://suarapakatandaily.com/archives/33172

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Buku Teks Sejarah Uec Berkiblatkan China Tak Ajar Kehebatan Malaysia

Buku Teks Sejarah Uec Berkiblatkan China Tak Ajar Kehebatan Malaysia

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 189 hits
Dinasti Ming diagungkan kesultanan Melayu Melaka dilindungi BANGI Fungsi utama buku teks Sejarah untuk membina negara bangsa mengagungkan Perlembagaan serta kesultanan namun malang sekali apabila semua itu langsung tidak dimasukkan dalam si...
Tahniah Neutrovis Dan Kontinjen Paralimpik Malaysia

Tahniah Neutrovis Dan Kontinjen Paralimpik Malaysia

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 345 hits
Dato Sri Megat D Shahriman Dato Zaharudin Chef de Mission Kontijen Paralimpik Malaysia ke Sukan Paralimpik Tokyo 2020 dan Presiden Majlis Paralimpik Malaysia menyatakan ucapan terima kasih beliau kepada NEUTROVIS di atas sokongan ikhlas mer...
Keluarga Malaysia Bermula Dari Kita

Keluarga Malaysia Bermula Dari Kita

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 253 hits
TARIKH 10 September 2021 menjadi langkah mula ke arah harapan lebih cerah buat negara kita apabila kawasan paling teruk dilanda Covid 19 dibenarkan melangkah ke Fasa 2 Pelan Pemulihan Negara Garis sempadan antara Selangor Kuala Lumpur dan P...
Malaysia Covid Deaths Spike With Sixth Most In Week World Down 5

Malaysia Covid Deaths Spike With Sixth Most In Week World Down 5

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 231 hits
Malaysia has become a coronavirus hotspot with the sixth most deaths among nations last week despite overall being only 31st as the world s fatalities declined 5 and cases 9 The Asian nation of 32 9 million people recorded 2 648 deaths in t...
Kenali Youtuber Dan Jururawat Malaysia Sheron Tan

Kenali Youtuber Dan Jururawat Malaysia Sheron Tan

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 226 hits
Content oleh Team SimplySxy Editorial TeamPublished on September 18 2021 Saya Sheron Tan dari Sabah Malaysia Saya adalah sepenuh masa Jururawat dan penyanyi YouTube pada masa yang sama Bagaimana gaya fesyen anda dan dari mana anda biasanya ...
Rasuah Dan Kegagalan Pm Melayu Di Malaysia

Rasuah Dan Kegagalan Pm Melayu Di Malaysia

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 328 hits
ZUWAIRI MOHD YUSOF Mahathir PM4 PM7 Skandal FOREX spekulasi jual beli matawang asing Skandal BMF Bumiputera Malaysia Finance Skandal Perwaja Steel Skandal MAMINCO Skandal MAS Malaysia Airline System Skandal empangan BAKUN Sarawak Skandal PK...
Animasi Malaysia Omar Dan Hana Jadi Pilihan Paul Pogba

Animasi Malaysia Omar Dan Hana Jadi Pilihan Paul Pogba

papar berkaitan - pada 20/9/2021 - jumlah : 709 hits
Paul Pogba memuat naik fotonya berdiri di depan televisyen menonton siri animasi Omar dan Hana Foto IG Paul Pogba Baru Beli Tv Baru Pogba Up Foto Layan Animasi Omar Hana Bersama Anak anak POPULARITI siri animasi kanak kanak Omar dan Hana me...
Health Ministry Flags Rise In Covid 19 Cases Among Children In Malaysia Says 67 Dead Since Start Of 2021

Health Ministry Flags Rise In Covid 19 Cases Among Children In Malaysia Says 67 Dead Since Start Of 2021

papar berkaitan - pada 21/9/2021 - jumlah : 244 hits
The Ministry of Health today said that there has been a concerning rise of Covid 19 cases among children aged 18 and below with 67 children recorded dying of the disease this year up until yesterday MoH compared this to 2020 where the novel...
Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Jkt48 Heavy Rotation Chord

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Macc Nabs Three Senior Govt Agency Officers In Kelantan

Th Jamin 31 600 Jemaah Haji Berpeluang Ziarah Raudah

Memang Sibuk Wehh

Nak Tau 5 Langkah Menjadi Insan Hebat