Adab Meludah Dalam Islam




Disunnahkan bagi seseorang untuk menghiasi dirinya dengan adab atau tata krama di dalam masyarakat. Salah satu adab yang sering dilupakan yaitu ketika meludah. Masih ramai yang meludah di jalan, padahal itu merupakan perbuatan yang tidak patut dan dapat menyakiti orang lain.
Namun demikian kita tdak mendapatkan satu nash pun yang melarang meludah di jalan dan pada asalnya segala sesuatu adalah ibahah (boleh) hingga ada dalil yang mengharamkannya.
Terdapat beberapa pendapat ahli ilmu tentang hal ini. Pemilik “Mathalib Aulaa an Nahyi” mengatakan bahawa hal itu dibolehkan kecuali di masjid dengan menghadap ke sebelah kiri dan dibawah telapak kakinya.
Tidak ada larangan meludah di jalan baik pelakunya adalah seorang yang sedang sakit atau sihat kecuali apabila orang itu menderita penyakit menular yang dapat menyebarkan penyakitnya itu melalui ludahnya.
Maka dilarang pada saat itu untuk meludah di jalan kecuali jika langsung di pendamnya (digosok-gosokkan di tanah) berdasarkan keumuman sabda Rasulullah saw, ”Janganlah saling menyakiti.” (HR. Malik)
Terdapat beberapa adab dalam meludah, diantaranya: menjauhi meludah ke arah kiblat dan ke sebelah kanannya. Didalam sunan Abu Daud dan yang lainnya dari Hudzaifah bahawa Rasulullah saw bersabda, ”Barangsiapa yang meludah ke arah kiblat maka ludahnya itu akan datang dihadapannya pada hari kiamat.”
Didalam riwayat Ibnu Khuzaimah dari hadits Ibnu Umar—marfu—Akan dibangkitkan orang yang meludah ke arah kiblat pada hari kiamat dan dia mendapati ludahnya itu di wajahnya.”
Ash Shan’aniy didalam “Subul as Salam” berkata, ”Meludah ke arah kiblat seperti meludah ke arah kanan sesungguhnya hal itu dilarang juga secara mutlak.
Diriwayatkan oleh Abdurrazaq dari Ibnu Mas’ud bahawa dirinya tidak menyukai meludah ke arah kanannya meski tidak dalam keadaan solat. Dari Muadz bin Jabal berkata, ”Aku tidak pernah meludah ke sebelah kananku sejak keislamanku. ”Dari Umar bin Abdul Aziz bahawa dirinya juga melarang hal demikian.
Di dalam “Mughni al Muhtaj Ila Ma’rifah Alfazh al Manhaj” yang ditulis Syarbiniy disebutkan bahawa makruh meludah ke sebelah kanan dan depannya meskipun tidak dalam keadaan solat, sebagaimana dikatakan penulisnya.
Berbeda dengan apa yang dipilih oleh al Azra’iy yang mengikuti pendapat as Subkiy yang mengatakan bahawa hal itu adalah mubah (boleh) akan tetapi tempat yang dimakruhkan adalah ke arah kiblat sebagaimana pendapat sebahagian mereka (ulama) untuk memuliakannya. (Markaz al Fatwa No. 61665)
Jadi sebaiknya bagi seorang yang berkendaraan untuk menahan diri dari meludah di jalan terlebih lagi apabila kendaraannya sedang berjalan kerana dapat memungkinkan ludah yang dikeluarkannya itu tertiup angin dan mengenai orang yang di belakangnya dan perbuatan ini termasuk menyakiti orang lain yang dilarang islam sebagaimana hadits, ”Janganlah saling menyakiti.” (HR. Malik)
Ketika sedang berkendara dan terasa hendak meludah, hendaklah memberhentikan kendaraan dan meludahlah di sebelah kirinya dan menggosokkan ludah tersebut dengan kaki. Boleh juga memperlambat laju kendaraan sebelum meludah kerana khawatir terkena kendaraan di belakang.
Mengenai larangan meludah ke arah kiblat, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam pernah bersabda,
“Barangsiapa yang meludah ke arah kiblat, maka ia akan datang pada Hari Kiamat dengan diludahi di antara kedua matanya.” (HR. Abu Dawud dan ibnu Hibban dari Hudzaifah, dan Syaikh Al Albani menshahihkannya dalam kitab Shahih Al-Jami’, 6160).
Sedangkan untuk larangan membuang hingus ke arah kiblat, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam pernah bersabda,
“Dibangkitkan orang yang mengeluarkan hingus ke arah kiblat pada Hari Kiamat, (dimana hingus itu) dikembalikan ke wajah orang tersebut.”
(HR.Al-Bazzar dari Ibnu Umar, dan Syaikh Al bani menshahihkannya di dalam Shahih Al-Jami’, 2910).
Ringkasan:-
– Ketika meludah pandanglah ke sebelah kiri
– Jangan meludah ke arah Kiblat
Wallahu a’lam bishawwab. 
sumber ilmu[islampos]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ustazcyber.com/2020/10/adab-meludah-dalam-islam.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lahad Datu Bank Islam Branch Temporarily Shut After Covid 19 Case

Lahad Datu Bank Islam Branch Temporarily Shut After Covid 19 Case

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 124 hits
The Bank Islam employee from the Lahad Datu branch is now being treated at a government hospital PETALING JAYA Bank Islam Malaysia Berhad has temporarily closed its Lahad Datu branch in Sabah including its self service terminals from today ...
Pakai Hukum Islam Pembunuh Rangga Dan Pemerkosa Ibu Di Aceh Timur Diganjar Qisas Nyawa Dibayar Nyawa

Pakai Hukum Islam Pembunuh Rangga Dan Pemerkosa Ibu Di Aceh Timur Diganjar Qisas Nyawa Dibayar Nyawa

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 65 hits
Aksi keji pelaku pembunuh Rangga dan pemerkosa ibunya secara Hukum Islam wajib mendapat hukuman qisas Ketua Forum Kerukunan Umat Beragama Kota Langsa Dr H Zulkarnain MA menyebutkan pelaku wajib diganjar qisas jika menurut Hukum Islam Berdas...
Tersentuh Saat Dengar Lantunan Ayat Alquran Pemuda Ini Akhirnya Mantap Masuk Islam

Tersentuh Saat Dengar Lantunan Ayat Alquran Pemuda Ini Akhirnya Mantap Masuk Islam

papar berkaitan - pada 20/10/2020 - jumlah : 101 hits
Seorang pemuda asal Dumai yang bernama Nico Andreas terketuk pintu hatinya untuk masuk Islam setelah sering mendengar lantunan ayat Alquran yang dibaca dengan merdu di tempat tinggalnya Rumbai Pekanbaru Saat terdengar bacaan Alquran membuat...
Mantap Masuk Islam Satu Keluarga Menangis Usai Bersyahadat

Mantap Masuk Islam Satu Keluarga Menangis Usai Bersyahadat

papar berkaitan - pada 19/10/2020 - jumlah : 52 hits
Satu keluarga asal Sumatera Utara tak kuasa membendung air mata setelah membacakan dua kalimat syahadat di Masjid Raya Agung An Nur Pekanbaru Jumat Mereka adalah Eslita Mayliza Sitorus Januari Sitorus Pane dan Mario Citra Leonardo Asyhadu a...
Janji Anwar Junjung Islam Melayu Sekadar Manis Di Mulut

Janji Anwar Junjung Islam Melayu Sekadar Manis Di Mulut

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 119 hits
ismaweb netCara fikirnya menjurus pluralisme kata kata penuh liberalismeBANGI 28 Safar 1442H Jumaat Rakyat dinasihat supaya tidak mudah tertipu dan sentiasa berwaspada dengan kata kata orang politik termasuk Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ib...
Kepentingan Islam Bangsa Dan Rakyat Diutamakan

Kepentingan Islam Bangsa Dan Rakyat Diutamakan

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 57 hits
Ketua Pemuda UMNO Datuk Dr Asyraf Wajdi Dusuki menegaskan apa sahaja keputusan kepemimpinan tidak sesekali akan membelakangkan kepentingan Islam bangsa dan kebajikan rakyat keseluruhan Dalam kenyataan yang dimuat naik menerusi akaun Faceboo...
Niqab Itu Tidaklah Difardukan Dan Tidak Pula Ditolak Penjelasan Mengenai Niqab Dari Perspektif Islam

Niqab Itu Tidaklah Difardukan Dan Tidak Pula Ditolak Penjelasan Mengenai Niqab Dari Perspektif Islam

papar berkaitan - pada 16/10/2020 - jumlah : 77 hits
Cantiknya melihat foto Neelofa mengenakan niqab di Instagram miliknya Sebagai insan yang penuh dengan kekhilafan diharap beliau terus istiqomah dalam memperbaiki diri dan ampu melalui datangnya hari Subhanallah sesungguhnya Allah memberikan...
Covid 19 28 Sar Dan Tadika Islam Di Perak Ditutup

Covid 19 28 Sar Dan Tadika Islam Di Perak Ditutup

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 76 hits
IPOH Sebanyak 28 Sekolah Agama Rakyat Integrasi Kelas Al Quran dan Fardu Ain serta Taman Didikan Kanak Kanak Islam di Perak ditutup mulai 14 hingga 25 Okt akibat jangkitan COVID 19 Pengerusi Jawatankuasa Agama Islam dan Penerangan Negeri Mo...
Hotman Paris Nostalgia Di Ponpes Tebu Ireng Islam Agamaku Hotman Seleraku

Hotman Paris Nostalgia Di Ponpes Tebu Ireng Islam Agamaku Hotman Seleraku

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 99 hits
Pengacara flamboyan Hotman Paris Hutapea mendadak unggah foto lawasnya saat berkunjung ke Pondok Pesantren Modern Tebu Ireng Jombang Jawa Timur Dalam foto tersebut dengan wajah letih Hotman terlihat duduk di barisan belakang jemaah yang sed...
Mulut Jaga Sikit Jangan Main Bangsat Kat Sini Ali Puteh Sound Netizen Yang Komen Biadab Di Gambar Anaknya

Wanita Tak Jadi Bunuh Diri Nampak Kelibat Buaya Dalam Sungai

Cara Mohon I Sinar Kwsp Secara Online

Nenek Buat Pembedahan Plastik Untuk Kekal Cantik Di Depan Suami Muda

Lanjutan Moratorium B40 M40 Peniaga Kecil Cara Mohon Semakan Status

Halima Aden Berhenti Jadi Model Runway Ini Sebabnya

Nama Indah Penuh Makna Eusoff Emelia Pilihan Dr Sheikh Muszaphar Dr Halina

Sedekah Bisa Mengantarkan Ke Neraka Karena Kesalahan Ini



Kisah Penyokong Flat Earth Cari Penghujung Bumi

Mengapa Lelaki Lebih Sukakan Wanita Bermata Besar

Kenapa Babi Sering Dijadikan Bentuk Tabung Duit

Info Dan Sinopsis Drama Sang Pewaris Slot Lestary TV3

Kesan Pandemik COVID 19 Terhadap Bahasa Inggeris


Bersatu Pas Dan Umno Perlu Kekal Kerjasama Untuk Pru Ahmad Faizal

Ogah Ditemani Ambil Buah Nangka Halim Fauzan Tewas Usai Jatuh Terpeleset

9 583 Warga Padang Sembuh Dari Covid 19

Cekcok Di Lapo Tuak Sabda Bacok Jansen

Kebakaran Di Menteng Atas 23 Rumah Hangus Dan 151 Warga Mengungsi

Pengungsi Merapi Mulai Jenuh Pemkab Klaten Minta Bersabar