Ada Risiko Jika Proses Bersalin Terlalu Lama Hingga Mencecah 18 Jam


Bakal ibu dan ayah pastinya tidak sabar bertemu si kecil setelah menanti selama 9 bulan tempoh kehamilan. Tetapi bagaimana jika tempoh bersalin menjadi lama? Jom ketahui lebih lanjut mengenai apa yang dikatakan lambat bersalin atau prolonged labor ini.

Tempoh bersalin lama?
Lambat bersalin adalah di mana proses beranak mengambil masa yang lama. Ia berlaku ketika seorang wanita memerlukan tempoh kira-kira 20 jam atau lebih jika ini merupakan kelahiran pertama kali, dan 14 jam atau lebih untuk kehamilan seterusnya.

Situasi melahirkan anak yang lama ini ditentukan oleh fasa bersalin dan apakah serviks telah menipis serta dibuka dengan betul bagi proses kelahiran bayi.
Secara amnya, fasa kelahiran bayi dibahagikan kepada 3 peringkat:
Peringkat pertama: Bermula daripada fasa awal melahirkan anak sehingga serviks melebar dan menipis sepenuhnya
Peringkat kedua: Bermula daripada pelebaran penuh hingga melahirkan
Peringkat ketiga: Bermula dengan kelahiran bayi sehingga plasenta dikeluarkan
Baca juga:
Tempoh bersalin yang berpanjangan berlaku pada peringkat pertama fasa bersalin. Ia boleh meletihkan dan menjejaskan emosi, tetapi jarang menimbulkan komplikasi kepada ibu.
Tahap awal bersalin lama: Melibatkan proses melahirkan anak yang berpanjangan selama lebih 8 jam tanpa melepasi peringkat pertama.
Tahap pertama bersalin lama: Apabila proses melahirkan anak berpanjangan selama lebih 12 jam tanpa melangkah ke peringkat kedua bersalin.
Tahap kedua bersalin lama: Biasanya memakan masa 5 hingga 30 minit. Tetapi ia menjadi berpanjangan jika:
2 hingga 3 jam bagi wanita yang pernah hamil sebelum ini
1 hingga 2 jam untuk wanita yang hamil kali pertama
Oleh itu, seorang ibu hamil dikatakan mengalami masalah lambat bersalin sekiranya masa untuk melahirkan anak itu berlangsung lebih daripada 20 jam. Sekiranya kandungan adalah bayi kembar atau berganda, maka tempoh bersalin lama adalah pada 16 jam.
Proses melahirkan anak yang berpanjangan boleh berlaku sekiranya:
Saiz bayi sangat besar dan tidak dapat bergerak melalui saluran kelahiran Bayi berada dalam kedudukan tidak normal, posisi songsang. Biasanya kepala bayi akan turun ke bawah dan menghadap ke belakang Saluran kelahiran terlalu kecil untuk dilalui bayi Proses kontraksi atau pengecutan rahim sangat lemah Tanda & gejala lambat bersalin
Antara tanda dan simptom lambat bersalin yang boleh diperhatikan adalah termasuk:
Tempoh melahirkan anak melebihi 18 jam: Tanda paling utama adalah kelewatan Keletihan ibu: Wanita yang sedang dalam proses beranak berasa lemah dan letih Gejala fizikal lain adalah seperti sakit belakang yang teramat sangat, denyutan nadi tinggi dan keadaan rahim lembut (tender) juga memberi amaran mengenai fasa bersalin berpanjangan Ketosis: Merupakan komplikasi dehidrasi dan kekurangan karbohidrat (atau glukosa) untuk tenaga dalam badan. Keadaan ini mengakibatkan pengumpulan keton dalam tubuh yang tidak normal Risiko tempoh bersalin lama
Fasa melahirkan anak yang berpanjangan boleh menyebabkan komplikasi serius pada ibu atau bayi, bahkan berisiko membawa maut.
Antara komplikasi biasa yang boleh dialami ibu adalah:
Jangkitan Pecah rahim Fistula genital Situasi lambat bersalin ini juga boleh membahayakan bayi. Ia boleh menyebabkan:
Tahap oksigen yang rendah untuk bayi Irama jantung yang tidak normal pada bayi Bahan tidak normal dalam cecair amniotik atau ketuban Jangkitan rahim Kematian dalam kandungan Sekiranya bayi berdepan kesukaran, anda mungkin perlu melalui fasa kelahiran kecemasan.
Ini melibatkan pemantauan rapi yang penting untuk memastikan tahap kesihatan anda dan bayi dalam kandungan.
Rawatan untuk tempoh bersalin lama
Sekiranya anda melalui fasa bersalin yang berpanjangan, doktor mungkin akan menyarankan untuk berehat sebentar. Adakalanya ubat akan diberikan untuk meringankan kesakitan proses bersalin dan membantu anda berehat.
Dalam sesetengah keadaan, anda mungkin akan berasa lebih selesa selepas mengubah posisi atau kedudukan badan. Rawatan tambahan untuk membantu tempoh bersalin lama ini adalah bergantung kepada punca atau sebab yang mendasari keadaan tersebut.
Sekiranya bayi sudah sedia berada dalam saluran kelahiran, doktor boleh menggunakan alat khas yang disebut sebagai forcep atau alat vakum bagi membantu mengeluarkan bayi melalui faraj.
Jika doktor berasakan anda memerlukan lebih kuat kontraksi, berkemungkinan akan diberikan 0xytocin. Ubat ini berfungsi untuk mempercepatkan pengecutan dan menjadikannya lebih kuat.
Seandainya selepas doktor berasa anda sudah cukup kontraksi dan tempoh bersalin masih lambat, proses kelahiran secara pembedahan caesarean adalah pilihan terakhir.
Sekiranya bayi terlalu besar atau ubat yang diberikan tidak mempercepatkan proses beranak, anda memerlukan C-Sec. Pembedahan Czer mungkin menjadi jawapan kepada beberapa masalah yang menyebabkan wanita berdepan situasi lambat bersalin.
Hampir sepertiga C-Sec dilakukan kerana tempoh bersalin yang berpanjangan.
Kelahiran Caesar adalah sangat biasa untuk kehamilan berganda. Diaggarkan hampir separuh kelahiran kembar dilakukan melalui prosedur C-Sec, sementara 90% kembar tiga dilahirkan dengan proses pembedahan ini.
Kredit: Hello Doktor
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)

Berminat untuk sertai Virtual Pa&Ma Gala Moms bersama artis terkenal secara PERCUMA? Daftar di sini https://toko.ideaktiv.com/product/pama-gala-moms-reunion/
The post Ada Risiko Jika Proses Bersalin Terlalu Lama, Hingga Mencecah 18 Jam! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ada-risiko-jika-proses-bersalin-terlalu-lama-hingga-mencecah-18-jam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahaya Tarik Terlalu Kasar Tangan Anak Boleh Sebabkan Risiko Sendi Siku Teralih

Bahaya Tarik Terlalu Kasar Tangan Anak Boleh Sebabkan Risiko Sendi Siku Teralih

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 208 hits
Pernahkah anda pegang tangan anak dan mengayunkan mereka ala putaran kipas helikopter Jika ya tindakan itu boleh menyebabkan kecederaan pada anak ini punca sendi siku teralih Keadaan sendi siku teralih Keadaan sendi siku teralih ini adalah ...
Gudang Sepeda Di Bandung Terbakar Api Berhasil Dipadamkan Setelah 9 Jam Berkobar

Gudang Sepeda Di Bandung Terbakar Api Berhasil Dipadamkan Setelah 9 Jam Berkobar

papar berkaitan - pada 13/7/2021 - jumlah : 245 hits
Gudang distributor sepeda yang berada di kawasan industri Jalan Babakan Ciparay Kota Bandung terbakar Selasa Petugas Pemadam Kebakaran dibantu warga berhasil memadamkan api
Ringkasan Kronologi Isu Caprice Ebit Liew Jadi Dingin Hingga Akaun Ig Caprice Kena Block

Ringkasan Kronologi Isu Caprice Ebit Liew Jadi Dingin Hingga Akaun Ig Caprice Kena Block

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 391 hits
Terima kasih buat kalian yang sudi menonton sudi LIKE sudi KOMEN dan sudi SUBSCRIBE ANDA JUGA BOLEH IKUTI BUDIEY DI Portal https www budiey com Instagram https instagram com budiey Twitter http twitter com budiey Facebook http
Minta Anju Buang Tatu Zoey Rahman Setia Teman Hingga Rawatan Selesai

Minta Anju Buang Tatu Zoey Rahman Setia Teman Hingga Rawatan Selesai

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 455 hits
Nampaknya hubungan mesra antara Zarina Anjoulie dan Zoey Rahman dilihat rapat walaupun masing masing tidak menjelaskan secara tepat mengenai status mereka berdua
3 Bus Di Garut Diubah Jadi Gerai Vaksinasi Bakal Keliling Hingga Pelosok

3 Bus Di Garut Diubah Jadi Gerai Vaksinasi Bakal Keliling Hingga Pelosok

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 233 hits
Kepolisian resor Garut menyulap tiga armada busnya untuk dijadikan tempat atau gerai vaksinasi Covid 19 keliling Kendaraan tersebut rencananya akan keliling hingga pelosok Garut untuk melakukan vaksinasi Covid 19
114 Doktor Di Indonesia Maut Dari 1 Hingga 17 Julai Kerana Covid 19

114 Doktor Di Indonesia Maut Dari 1 Hingga 17 Julai Kerana Covid 19

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 168 hits
114 doktor di Indonesia maut dari 1 hingga 17 Julai kerana Covid 19 JAKARTA Kematian doktor akibat COVID 19 di Indonesia meningkat dengan tinggi pada separuh pertama bulan ini Persatuan Doktor Indonesia berkata seramai 114 doktor meninggal ...
Pemerintah Tambah Anggaran Kesehatan Rp33 21 Triliun Untuk Nakes Hingga Oksigen

Pemerintah Tambah Anggaran Kesehatan Rp33 21 Triliun Untuk Nakes Hingga Oksigen

papar berkaitan - pada 17/7/2021 - jumlah : 151 hits
Menteri Koordinator Bidang Kemaritiman dan Investasi Luhut Binsar Pandjaitan menyatakan Pemerintah akan memberikan tambahan bansos kepada masyarakat terdampak PPKM dengan total anggaran Rp39 19 triliun
Polis Tidak Terima Surat Miti Di Sjr Dari 18 Hingga 21 Julai

Polis Tidak Terima Surat Miti Di Sjr Dari 18 Hingga 21 Julai

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 219 hits
Ia bagi mengelakkan pihak tidak bertanggungjawab daripada menyalahgunakan surat kebenaran Miti sebagai kelulusan merentas negeri Anggota polis membuat pemeriksaan rentas daerah pada sekatan jalanraya berikutan pelaksanaan perintah kawalan p...
Kkb Polls Go Out To Vote With Peace Of Mind As Safety Assured Says Selangor Police

Kanak Kanak Usia 3 Tahun Sudah Boleh Diajar Berdikari Tahu Urus Diri Sudah Cukup Baik

Bnm Fines Habib Jewels Rm96 250 For Anti Money Laundering Breach

Business Community Heaves Sigh Of Relief At Stable Opr

Are Malaysian Consumers Missing The Target In Anti Israel Boycotts Of Western Brands

Pharmaniaga Komited Pulih Kewangan Keluar Status Pn17

Sejarah Hitam Bola Sepak Berulang

Hukuman Masyarakat Sangat Berat Jika Anda Punya Pendapat Berbeza Dari Mereka



Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix

Biodata Emran Rijal Owner Jenama Emri Vision Suami Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra

Biodata Tyra Kamaruzzaman Founder BeauTyra Yang Kahwin Bersuamikan Emran Rijal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3


Projek Perumahan Lumira Di Eka Heights Menawarkan Sentuhan Moden Dan Tema Reka Bentuk Avant Garde

Eka Heights Kediaman Baru Yang Moden Dan Selesa

Faedah Sirah Nabi Perang Bani Quraizhah Dan Pelajaran Di Dalamnya

Zim Zim Ala Kazim

Dalia Farhana Curang Chord

Cara Hilangkan Migrain