Ada Rezeki Mahu Anak Lelaki Sebelum Umur 40 Meriah Berderet 7 Anak Perempuan


Pastinya impian setiap suami isteri mahukan anak lelaki dan perempuan dalam rumah tangga. Bagaimanapun jika ditakdirkan Allah anak yang dimiliki semuanya lelaki atau perempuan, pasti ada hikmahnya.
Percaya pada ketentuan-Nya, hati kita akan sentiasa tenang dan gembira asalkan dikelilingi oleh cahaya mata yang membesar dengan sihat dan sempurna. Siapa kita untuk menolak takdir ini.

Begitu juga bagi pasangan suami isteri, Nor Shaeriani Awang Hamat dan suami, Mohamad Farishal Mohamad Rasid apabila dikurniakan 7 anak perempuan yang berusia antara 13 hingga 2 bulan.
Kisah pasangan ini menarik kerana walaupun 7 orang anak yang dilahirkan perempuan, mereka tetap bangga dapat membesarkan anak-anak secara berdisplin dan tertib.
Menurut Nor Shaeriani, dia dan suami tetap bersyukur dengan anugerah Allah ini. Soal jantina tak kisah asalkan bayi dilahirkan cukup sifat dan sihat tubuh badan.

“Masa mula dapat anak sulung perempuan, saya dan suami memang tetap menaruh harapan untuk memiliki anak lelaki. Namun bila anak kedua, ketiga pun perempuan, kami masih bersyukur tetapi dalam masa yang sama tetap pasang impian nak dapatkan cahaya mata lelaki.
“Anak keempat dan kelima pula sepasang kembar, dan dua-dua perempuan juga. Hinggalah anak keenam dan ketujuh yang baru habis pantang pun sama juga jantinanya.

“Walaupun semua anak ‘geng’ saya, saya dan suami okay je, dan berharap jika Allah nak bagi rezeki lagi sebelum usia 40 tahun alhamdulillah. Mana tahu dapat pula kembar lelaki,” kata ibu yang berusia 37 tahun ini.
Impikan 10 anak
Nor Shaeriani yang mengimpikan 10 anak dalam keluarga turut menyatakan pernah jaga pemakanannya dan suami untuk dapat anak lelaki tapi Allah dah tetapkan rezekinya untuk dapat anak perempuan juga.
“Saya sentiasa positif, lepas ni bila anak-anak dah besar, rumah kami akan meriah dengan kehadiran menantu lelaki pula,” ujarnya.
Disiplinkan anak buat kerja rumah dan aktiviti agama
Sebelum ini Nor Shaeriani pernah berkongsi caranya mendidik anak-anak perempuan dengan kerja-kerja rumah yang ringan sejak mereka kecil. Contohnya sidai, angkat dan lipat baju; cuci pinggan mangkuk dan kemas rumah. Mereka juga kena bangun awal walau tak bersekolah. Solat Subuh dan Maghrib pasti kena berjemaah.
“Saya akan suruh mereka buat ikut kemampuan dan ini juga bekalan apabila mereka dah besar.  Alhamdulillah, anak-anak yang dah besar sudah boleh diharap,” katanya.
Dikelilingi tujuh anak perempuan, Nor Shaeriani yang bekerja sendiri mengakui kesemua anak-anaknya mempunyai ragam yang berbeza.

“Si kakak atau adik masing-masing perangai berbeza. Si kembar pun ada perangainya sendiri. Kalau bergaduh tu, setakat gaduh mulut sajalah. Bila tengok gelagat mereka, saya dan suami tersenyum sendiri.
Nak akrabkan hubungan mereka lagi, saya dan suami membuat keputusan untuk meletakkan mereka dalam satu bilik tidur. Jadi semua aktiviti dapat dilakukan bersama dan kami juga senang untuk memantau.
Bilik anak-anak, kami buat seperti dorm yang ada katil dua tingkat. Masing-masing mesti kemas katil sendiri dan sama-sama bersihkan bilik.

Selalu tanya bila nak ada anak lelaki?
Sementara itu, Nor Shaeriani berkata dia dan suami sering menjadi tumpuan jika keluar bawa anak bersama. Kami suka pakai sedondon. Jadi bila keluar semua mata akan memandang.

Soalan yang biasa ditanya ‘bila lagi nak ada anak lelaki?’ Kadang jenuh nak menjawab setiap soalan pertanyaan tu. Cuma yang boleh kami jawab, anak lelaki atau perempuan sama saja, yang penting cara didikan kita akan jadi bekalan untuk kita di akhirat nanti.
“Saya berpegang satu je. Andai ada rezeki saya dan suami timang anak lelaki alhamdulillah namun jika selepas ini keluar juga anak perempuan kami tetap syukur. Kita tak tahu janji Allah untuk masa akan datang,” akhirinya.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post “Ada Rezeki Mahu Anak Lelaki Sebelum Umur 40”. Meriah Berderet 7 Anak Perempuan appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ada-rezeki-mahu-anak-lelaki-sebelum-umur-40-meriah-berderet-7-anak-perempuan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selamat Lahirkan Anak Lelaki Dan Perempuan Sheikh Muszaphar Dan Isteri Teruja Timang Kembar Kali Kedua

Selamat Lahirkan Anak Lelaki Dan Perempuan Sheikh Muszaphar Dan Isteri Teruja Timang Kembar Kali Kedua

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 277 hits
Mengakui memiliki impian untuk mempunyai anak yang ramai angkasawan negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar Shukor 48 berasa teruja kerana isterinya yang tersayang iaitu Datin Dr Halina Mohd Yunos 39 telah selamat melahirkan sepasang kembar buat k...
Otak Anak Lelaki Perempuan Berbeza Tak Apa Anak Lelaki Lambat Sikit Asalkan Berkualiti

Otak Anak Lelaki Perempuan Berbeza Tak Apa Anak Lelaki Lambat Sikit Asalkan Berkualiti

papar berkaitan - pada 18/11/2020 - jumlah : 224 hits
Otak anak lelaki ini berbeza dengan anak perempuan Daya tumpuan mereka berbeza Perempuan biasanya lebih rajin dan lebih fokus ketika belajar berbanding lelaki Tidak perlu risau kalau kita lihat anak orang lain sudah dahulu boleh membaca Qur...
6 Cara Didik Anak Perempuan 6 Orang

6 Cara Didik Anak Perempuan 6 Orang

papar berkaitan - pada 1/12/2020 - jumlah : 184 hits
Ini pesanan daripada seorg ibu yg beranak 6 kesemuanya puteri Dilihat daripada keenam6 anak beliau semuanya mempunyai budi pekerti dan kerajinan tahap yg cukup baik Di tanya bagaimana membesarkan anak2 gadis yg mempunyai budi dan kebersihan...
Nak Anak Mudah Belajar Malam Pastikan Anak Makan Malam Sebelum Maghrib Seperti Nabi Saw Sarankan

Nak Anak Mudah Belajar Malam Pastikan Anak Makan Malam Sebelum Maghrib Seperti Nabi Saw Sarankan

papar berkaitan - pada 22/11/2020 - jumlah : 242 hits
Mendidik anak memang mencabar Apa lagi bagi mama pama yang memiliki anak ramai dan kesemuanya aktif Anak terlalu aktif lasak dan hyperaktif selalu menjadikan kita takut untuk membawanya ke mana mana sahaja Bukan aktif saja tapi nakal malah ...
Kkm Nasihatkan Sebelum Bawa Anak Suntik Vaksin Pneumokokal Buat Janji Temu Dulu

Kkm Nasihatkan Sebelum Bawa Anak Suntik Vaksin Pneumokokal Buat Janji Temu Dulu

papar berkaitan - pada 2/12/2020 - jumlah : 232 hits
Selepas kerajaan umumkan pemberian vaksin pneumokokal untuk bayi yang dilahirkan 1 Januari 2020 dan seterusnya rata rata ibu bapa menarik nafas lega dan berterima kasih dengan usaha kerajaan ini Setiap tahun 500 000 kanak kanak dapat Menter...
Video Isteri Dr Sheikh Muszaphar Selamat Lahirkan Anak Kembar Lelaki Dan Perempuan

Video Isteri Dr Sheikh Muszaphar Selamat Lahirkan Anak Kembar Lelaki Dan Perempuan

papar berkaitan - pada 21/11/2020 - jumlah : 309 hits
Isteri kepada angkasawan negara Datuk Dr Sheikh Muszaphar Syukor Datin Dr Halina Mohd Yunos selamat melahirkan anak kembar mereka pada jam 9 47 pagi bayi lelaki dan 9 48 pagi bayi perempuan hari ini melalui kaedah pembedahan di Sunway Medic...
Cara Mendidik Anak Lelaki Anak Perempuan

Cara Mendidik Anak Lelaki Anak Perempuan

papar berkaitan - pada 4/12/2020 - jumlah : 351 hits
Perbezaan anak lelaki dan anak perempuan Pernah baca buku motivasi Man Are from Mars Woman Are From Venus Dalam buku tersebut menceritakan perbezaan antara lelaki dan perempuan Yes memang lelaki dan perempuan berbeza Begitu juga apabila mem...
Tersangkut Kasus Begal 5 Anak Di Bawah Umur Ditangkap Polisi

Tersangkut Kasus Begal 5 Anak Di Bawah Umur Ditangkap Polisi

papar berkaitan - pada 3/12/2020 - jumlah : 183 hits
Ketika melakukan aksinya para pelaku juga berbagi peran mulai dari mengambil motor menjual serta membuka bodi sepeda motor agar tidak dikenali
Kesalehaan Perempuan Akan Menjaga Anak Cucu Sampai 7 Turunan

Kesalehaan Perempuan Akan Menjaga Anak Cucu Sampai 7 Turunan

papar berkaitan - pada 19/11/2020 - jumlah : 253 hits
Syaikh Prof Dr Abdurrazzaq bin Abdil Muhsin Al Abbad Al Badr Hafidzahullah dalam buku Risalah Penting Untuk Muslimah menyebutkan pondasi kesalehaandi dalam diri seorang perempuan adalah kesalehaan terhadap Rabbnya dengan bagusnya ketaatanny...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor

Tanding Solo Pilihan Akhir Jika Umno Mahu Kembali Tadbir Sabah Kata Penganalisis

Netizen Sebak Tengok Anak Lap Air Mata Bella Astillah Ayden Macam Dah Biasa Mesti Mak Dia Selalu Nangis