Ada Masa Layanlah Anak Merengek Menangis Itu Sebab Allah Nak Bagi Pahala Buat Kita


Alasan sibuk bekerja hingga masa dengan anak terhad itu biasa bagi ibu bapa zaman sekarang. Namun anak tetap ada perasaan dan nak juga kita melayan mereka. Biarlah tak bawa berjalan jauh pun tapi cukup untuk anak rasa kemesraan dengan kita sebagai ibu bapanya.
Mungkin masa kecil kita rasa agak stres bila anak menangis, bergaduh, nak beriba atau berdukung sepanjang masa tapi ingatlah masa itu akan berlalu dan pasti dirindui.
Perkongsian dari Perunding Motivasi, Ropizam San sungguh berkesan untuk tatapan ibu bapa masih muda yang mempunyai anak kecil.

Khas buat kita semua Ibu Bapa MM(Masih Muda) yang punyai anak masih kecil-kecil. Bacalah sahabat-sahabatku…….
Baru-baru ini saya dihubungi seorang sahabat lama, yang 10 tahun lebih senior dari saya. Beliau meminta kiranya saya sudi menjadi pendengar untuknya bagi satu ‘ralat kekecewaan’ yang sedang dialaminya.
Umurnya kini sudah masuk 43 tahun. Bernikah di usia yang agak awal, dan kini anak sulungnya sudah berada di Tingkatan 3.
Kata beliau,
“Zam, aku sedih la. Dulu masa anak-anak aku kecil, aku jarang bermain bergurau dengan mereka, aku tiada masa sangat bawa mereka berjalan, aku jarang ‘berkawan’ dengan mereka….. “, luah beliau.
Sambungnya lagi….
“Kini, bila aku dah ada macam-macam, yang aku kejar dah dapat, duit dah banyak, dan sekarang aku cuba untuk dekati anak-anak aku. Rasa ingin berkawan lebih dengan mereka, ingin bawa mereka banyak bersiar-siar, ingin bergurau bergelak ketawa. Namun, rupa-rupanya tidak boleh… kalau pun boleh, masa teramat terhad….!!!”.

“Sekarang, anak aku pula yang ‘sibuk’. Pulang sekolah, ada pelbagai aktiviti kokurikulum, malam kelas tambahan dan tuisyen, petang bersama kawan-kawannya bermain bola di padang. Aduhhh, aku tak mampu melarang. Cuma aku perasan dan sedar, aku ingatkan aku akan semakin banyak masa dengan mereka. Rupa-rupanya bila mereka sudah besar, kita kehilangan saat indah zaman mereka kecil dulu. Dah tak sama bila mereka sudah besar…. Zaman ingin bergurau senda sudah hilang tiada….”.
“Zam, harap sangat kalau kau dapat kongsi dengan kawan-kawan. Hargailah masa zaman anak masih kecil. Masa berlalu begitu pantas. Jangan jadi macam yang aku rasa sekarang. Sedih sendirian dalam hati melihat anak semakin sibuk dengan kawan-kawan di padang dan di ‘court’ permainan. Sukarnya untuk berbual mesra disaat kita ‘baru ada masa’…”.
Bila terkenangkan nasihatnya untuk kita semua. Saya rasa kita perlu tingkatkan lagi kualiti masa kita bersama anak-anak. Perlu ada perancangan rapi untuk hargai saat-saat indah bersama mereka kan. Saya pun sama, rasa mahu buat lebih dan lebih lagi. Bimbang kalau-kalau nanti kita turut ‘sesal sama’.

Zaman anak-anak kita di zon cilik bagaikan hanya melintas lalu sahaja. Bergurau dengan anak kecil sekarang tidak sama bila mereka sudah besar nanti. Kita mungkin bertuah, sebab ada orang-orang terdahulu yang sayangi kita dan sudi ingat-ingatkan ketika kita masih bergelar ‘ibu bapa muda’. Jika letih sekalipun, katakanlah kepada jiwa dan minda kita… bahawa saat indah bersama mereka(anak-anak kecil) akan berlalu, dan InsyaAllah kita akan ‘lebih kuat’ menyantuni mereka disaat mereka ingin merengek bermanja dan ketawa bersama kita.
Allahuakhbar. Berharga sungguh pesanannya (sahabat saya tadi) untuk kita semua.
Cuma saya hairan, ada sesetengah dan ‘banyak tengah’ juga ibu bapa muda yang suka berulang berulang berulang kali meninggalkan anak-anak kecil pada orang tuanya atau pengasuh ‘dengan sengaja’ atas alasan ingin ‘Me Time’ entah berapa ratus kali ‘me time’ pun saya tak faham. Bila sudah bernikah, sudah ada anak, isteri/suami memanglah dah tak sama masa menjadi bujang atau si dara. Terimalah realiti hakikatnya kita bila sudah berkeluarga itulah bezanya kita dengan kumpulan yang masih mencari jodoh.
‘Me Time’ kita yang sudah sah di hadapan Tok Imam ialah ‘Me Time With My Family’ lah. Anak menangis dimana-mana, atau buat hal sekali-sekala itu tandanya Allah nak matangkan kita dan pasangan kitalah lah. Barulah kita belajar cari ilmu dan idea untuk ‘solve the test’.
Paling saya geram dan tak boleh terima ada yang setiap hujung minggu hantar anak ke rumah pengasuh dan mereka berdua (suami isteri) pergi bershopping sakan.

Bila saya tanya kenapa tak bawa anak…??? Kata mereka, “alaaa susah la Zam kalau bawa, nanti menangis la, itu ini laaa, banyak hal laaa, malas la aku. Tak bawa lagi senang… “.
Ya Allah….., pelik sungguh. Kawin nak, dapat anak nak. Tapi telinga tidak mahu dengar anak menangis, minda taknak guna untuk ‘handle’ anak. Allahu rabbi.
Ya Allah, pimpinlah kami semua ke jalan yang benar dan yang Engkau redhai. Amiin.
Takut, bimbang,…TITIK..!
Sumber: Ropizam San (Motivator Parenting)

(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Ada Masa Layanlah Anak! Merengek, Menangis Itu Sebab Allah Nak Bagi Pahala Buat Kita appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ada-masa-layanlah-anak-merengek-menangis-itu-sebab-allah-nak-bagi-pahala-buat-kita/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umpama Ada Magnet Nak Kena Dekat Aje Ini Sebab Anak Merengek Bila Tak Nampak Ibu Dia

Umpama Ada Magnet Nak Kena Dekat Aje Ini Sebab Anak Merengek Bila Tak Nampak Ibu Dia

papar berkaitan - pada 24/5/2021 - jumlah : 266 hits
Bila dah biasa sangat duduk bersama ibu dan menyusu ada masanya agak sukar untuk kita menjauhkan diri dari anak Yalah bila kita tak ada mulalah dia meragam mencari ibunya Aduh Dek kerana anak suka mengempeng sukar untuk ibu melakukan kerja ...
Tak Nampak Ibu Mula Menangis Ini Sebabnya Anak Asyik Nak Melekat 24 Jam

Tak Nampak Ibu Mula Menangis Ini Sebabnya Anak Asyik Nak Melekat 24 Jam

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 297 hits
Tidak dinafikan anak yang sentiasa melekat dengan kita sedikit mengganggu kerja kerja menguruskan rumah tangga Malah hendak membiasakan anak dengan pengasuh pada awalnya terasa sedikit mencabar Pun begitu jangan dipersalahkan anak kecil kit...
Ada Anak Perempuan Baru Rasa Nak Cantik Cantik Yana Samsudin Kekok Tapi Teruja Siapkan Anak Perempuan

Ada Anak Perempuan Baru Rasa Nak Cantik Cantik Yana Samsudin Kekok Tapi Teruja Siapkan Anak Perempuan

papar berkaitan - pada 18/5/2021 - jumlah : 311 hits
Lain anak lain caranya Pelakon Yana Samsudin mengakui dia agak kekok menguruskan anak perempuannya kerana sudah terbiasa dengan anak lelaki Berkongsi satu entri menerusi Instagramnya baru baru ini Yana mengakui dia agak kekok mempersiapkan ...
Hiburan Suami Nak Baby Tu Dapat Duit Raya Berkepuk Kepuk Elvina Mohamad Raya Sakan Bersama Suami Dan Anak

Hiburan Suami Nak Baby Tu Dapat Duit Raya Berkepuk Kepuk Elvina Mohamad Raya Sakan Bersama Suami Dan Anak

papar berkaitan - pada 19/5/2021 - jumlah : 405 hits
Pelakon cantik Datin Elvina Mohamad menzahirkan rasa gembira apabila Aidilfitri kali ini dia telah menerima duit raya berkepuk kepuk daripada suaminya berbanding raya ketika di tahun pertama perkahwinan Perkara tersebut dikongsikan Elvina m...
Nak Jadi Bapa Mithali Bakal Ayah Kena Sedia Dengan Perubahan Ini Anak Terjaga Isteri Gembira

Nak Jadi Bapa Mithali Bakal Ayah Kena Sedia Dengan Perubahan Ini Anak Terjaga Isteri Gembira

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 285 hits
Bagi pasangan suami isteri kelahiran bayi pastinya menyempurnakan kehidupan Tetapi seiring dengan kehadiran zuriat pastinya akan berlaku perubahan kehidupan bersediakah anda wahai bakal ayah Kelahiran bayi vs perubahan kehidupan Setiap hubu...
Hiburan Kenapa Lama Betul Pregnant Peminat Soal Ain Edruce Tak Sabar Nak Tengok Anak

Hiburan Kenapa Lama Betul Pregnant Peminat Soal Ain Edruce Tak Sabar Nak Tengok Anak

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 252 hits
Pelakon dan juga pengacara Ain Edruce telah menarik perhatian peminat apabila tampil sakan beraya meskipun kandungannya kini sudah pun mencecah 9 bulan Ain yang turut memuat naik foto OOTD lebaran kali ini kelihatan riang gembira menyambut ...
Tak Bagi Menangis Ini Trik Efisyen Buat Anak Leka Main Langsung Tak Pandang Gajet

Tak Bagi Menangis Ini Trik Efisyen Buat Anak Leka Main Langsung Tak Pandang Gajet

papar berkaitan - pada 17/5/2021 - jumlah : 259 hits
Tidak dinafikan penggunan gajet pada anak anak semakin membimbangkan Lebih parah lagi ada anak anak kita yang menangis dan memberontak bila gajet ini dirampas dari tangan mereka Semua ini harus kita perbetulkan sebelum terlambat Mulakan dar...
Anak Tak Pandai Nak Buat Kawan Baru Ibu Ayah Kena Ajar Si Kecil 7 Skill Ini

Anak Tak Pandai Nak Buat Kawan Baru Ibu Ayah Kena Ajar Si Kecil 7 Skill Ini

papar berkaitan - pada 20/5/2021 - jumlah : 258 hits
Seiring dengan peningkatan usia si manja perkembangan sosial kanak kanak juga perlu diperluaskan Terdapat 7 skil perkembangan sosial anak yang perlu anda terapkan dalam diri mereka Jom baca Perkembangan sosial kanak kanak Kanak kanak yang m...
Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan

Patut Tak Boleh Daftar

Attacks On Govt By Minority Groups Need To Be Curbed Zahid



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Welcome 2024

Akhirnya Berjaya Cara Betulkan Kalendar Hijrah Ramadan Di Iphone Untuk Tahun 2024

Pengalaman Masuk Hospital Kpj

Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo