Ada Kampung Janda Baik Di M Sia Apa Baiknya




CATATAN SANTAI IBNU HASYIM

SEBUT Janda Baik, teringat ku kepada sahabat lamaku yang sudah lama tidak bertemu, Tok Batin Orang asal Bukit Kala, Gombak Bt 12 Selangor. Aku terharu bila sebut Janda Baik semasa menulis mengenai kisah janda-janda di seluruh dunia.

Aku pernah bertanya beliau, mengapa dinamakan Kampung Janda Baik? "Ada kaitan dengan janda Orang Asli.", katanya.

Janda Baik, sebuah kampung rizab Melayu yang terletak berhampiran Lebuh raya Karak dalam daerah Bentong, Pahang. Kedudukan kampung tradisional Melayu di lereng Banjaran Titiwangsa, adalah kira-kira 600 meter di atas paras laut, kira-kira 36 kilometer (km) dari Kuala Lumpur.
Perjalanan memandu kereta ke lokasi itu dari ibu negara dengan melalui Lebuh raya Karak-Kuantan, kira-kira 45 minit. Jauh dari hiruk pikuk kota, dikelilingi hutan hijau dengan udara menyegarkan."Terdapat pelbagai versi asal usul nama Janda Baik." Tok Batin Bukit Kala itu memulakan penceritaan. Antaranya..1. Balik ke pangkuan suami -Versi 1."Sebagai menghargai usaha tiga sahabat terbabit yang meneroka kawasan itu bersungguh-sungguh, maka kampung itu dikenali sebagai Kampung Tiga Haji. Iaitu Haji Deris, Haji Kadir dan Haji Yasir."Berkat jasa baik dan kesungguhan mereka, jumlah penduduk di kampung itu terus bertambah membuat Sultan Pahang, Almarhum Sultan Abu Bakar Riayatuddin Al-Muadzam, berkenaan membuat kunjungan kali pertama ke Kampung Tiga Haji pada tahun 1932. "Ketika baginda bersembang dengan penduduk kampung, ada antara mereka bercerita kawasan itu didiami Orang Asli yang hidup bercucuk tanam seperti padi serta buah-buahan.Satu ketika berlaku pertengkaran antara Tok Batin Orang Asli kampung terbabit dengan isterinya, Siah, hingga menyebabkan mereka berpisah atau bercerai.Namun tidak sampai sebulan berjauhan, Siah pulang semula ke rumah Batin Wok, dan kepulangannya diterima dengan baik.Sawah padi yang diusahakan sebelum berpisah semakin subur dan matang serta masak, menjadi hidup mereka semakin bahagia. Buang yang keruh ambil yang jernih.Berdasarkan kisah itu, Orang Asli di sana menggelar tanah berkenaan sebagai Janda Balik merujuk kepada Siah yang balik semula ke pangkuan Batin Wok.Baginda Sultan Abu Bakar tertarik dengan kisah yang disampaikan itu kemudian menukar nama daripada Kampung Tiga Haji kepada Janda Baik, sekali gus kekal sehingga kini.


Kisah wanita baik hati  -Versi 2.Satu lagi cerita yang boleh diterima mengenai bagaimana kampung itu mendapat nama Janda Baik. Hal ini berikutan seorang janda membantu merawat penduduk Pahang yang cedera setelah menyertai peperangan saudara di Selangor pada tahun 1918.Ramai rakyat Pahang tercedera dan ada antara mereka terpaksa berpatah balik ke Temerloh.Dalam perjalanan pulang ke Temerloh, dengan melalui satu kawasan hutan dikelilingi bukit bukau, iaitu Pulau Santap lokasi asal kampung berkenaan. Di sana mereka bertemu seorang janda yang menawarkan khidmat untuk merawat mereka yang tercedera. Dia juga membenarkan mereka berlindung sementara di rumahnya sehingga sembuh.Sekembali di Temerloh mereka yang ditolong itu bercerita mengenai kebaikan seorang janda itu kepada penduduk dan sejak itu lokasi terbabit dikenali sebagai Kampung Janda Baik. 

3. Tempat tnggal ramai janda -Versi 3.


Ada yang mendakwa nama unik Janda Baik itu timbul ekoran satu ketika dulu ramai wanita yang bergelar janda tinggal di situ, selepas suami mereka maut dalam perang saudara yang berlaku di Selangor.Kebanyakan janda terbabit, bukan sahaja mempunyai potongan tubuh badan dan wajah yang cantik, tetapi juga mempunyai akhlak keperibadian yang baik dan mulia. Serta sanggup membantu orang lain yang dalam kesusahan atau memerlukan bantuan. Janda-janda yang baik rupa dan akhlak.4. Kawasan baharu selepas banjir -Versi 4.

Ketua Kampung Janda Baik, Zahari Ayop, 68, atau lebih dikenali sebagai Tok Empat, berkata, pada asalnya lokasi terbabit adalah kawasan terpencil yang didiami Orang Asli.

Peneroka mula datang ke kawasan ini pada tahun 1930 untuk mencari kawasan baharu selepas berlaku banjir besar pada tahun 1926 yang menenggelamkan banyak kawasan Semenanjung.

"Hampir semua penduduk awal yang berpindah ke lokasi itu, berasal dari Bentong. Kampung yang terletak di kawasan tanah datar dipenuhi hutan dikelilingi gunung-ganang ini dibuka oleh tiga sahabat yang dikenali sebagai Haji Deris, Haji Kadir dan Haji Yasir.

"Untuk mengenal pasti sama ada lokasi itu sesuai dijadikan perkampungan atau tidak, mereka berpakat membina pondok dan duduk hampir seminggu di sana. Bermula dari detik itulah kampung ini dibuka dan saudara mara mereka di Bentong berpindah ke sini," katanya.
Akhir Kalam..INFO Janda Baik, Pahang

Dibuka secara rasmi pada 1932Mempunyai 2,800 penduduk (sehingga tahun 2015)Terdapat 720 rumahTerletak kira-kira 36 kilometer dari Kuala Lumpur dan 40 kilometer dari Bentong, PahangKedudukan kawasan di Banjaran Titiwangsa pada ketinggian 600 hingga 800 meter dari paras lautSuhu mencecah 28 darjah Celsius (siang) dan 22 darjah Celsius (malam)Menyimpan khazanah flora dan fauna, termasuk pokok Balau berusia 250 tahunMempunyai empat kampung tradisional Melayu, iaitu Kampung Sum Sum, Cheringin, Chemperoh, Kampung Janda Baik dan Kampung Orang Asli SemelaiMenjadi tempat pertemuan empat aliran sungai utama iaitu Sungai Benus, Sungai Cheringin, Sungai Sum Sum dan Sungai Chemparoh.Kini menjadi kawasan pelancong dari dalam dan luar negara. Sekian.Ibnu Hasyim 28/10/2019






PRATONTON6:26
Danau Daun Chalets, Kampung Janda Baik, Pahang, Malaysia
Best Travel DestinationYouTube - 26 Mei 2016
PRATONTON1:33
Ena's Place Kampung Janda Baik
shakiddoYouTube - 22 Dis 2014
PRATONTON0:41
Saujana Janda Baik - Anda rindukan suasana kampung?...
Facebook - 13 Mei 2019Hasil carian web

Lihat Sebelum Ini..
Jom Lawat Kampung Janda Indo... Penyelesaian.Intip Lagi, Kampung Janda, Kini Di Bogor Pula..Sekitar Artis Menjanda Di Indonesia, Masuk Air?K/Janda: (1)Bunuh Ragol &Politik IndoK/Janda: (2) Bunuh Ragol &Politik IndoK/Janda Aceh: Kampung Tanpa Lelaki.Pasukan Janda Aceh, Berperang Di Jalan Al...1 Lwn 1. Janda Aceh Membunuh Cornelis de Houtman D...Ada Kampung Janda Baik Di M'sia, Apa Baiknya?



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.ibnuhasyim.com/2019/10/ada-kampung-janda-baik-di-msia-apa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Janda Baik Riverside

Janda Baik Riverside

papar berkaitan - pada 3/11/2019 - jumlah : 286 hits
Berkelah di Janda Baik RiversideJanda Baik RIVERSIDE 019 9483 100Kawan kawan mesti tau Janda Baik kan Kalau tak tahu boleh rujuk dan juga Tedi kenali Janda Baik sebagai kawasan yang indah di tanah tinggi yang banyak saliran saliran anak sun...
K Janda Aceh Kampung Tanpa Lelaki

K Janda Aceh Kampung Tanpa Lelaki

papar berkaitan - pada 16/10/2019 - jumlah : 456 hits
Ibu ibu mangsa konflik berkumpul di kampung Cot Keeng Kecamatan Bandar Dua Kabupaten Pidie Jaya Aceh Kampung Cot Keeng dirujuk sebagai kampung balu kerana wanita di kampung itu ditinggalkan oleh suami mereka yang bertempur dengan Gerakan Ac...
Penubuhan Jawatankuasa Pilihan Khas Pilihan Raya Spr Sambut Baik

Penubuhan Jawatankuasa Pilihan Khas Pilihan Raya Spr Sambut Baik

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 250 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Jokowi Bicara Alasan Pilih Tito Jadi Mendagri Hubungan Dengan Kepala Daerah Baik

Jokowi Bicara Alasan Pilih Tito Jadi Mendagri Hubungan Dengan Kepala Daerah Baik

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 159 hits
Jokowi menugaskan Tito agar mengawal lapangan kerja agar investasi berjalan dengan baik
Johor Komited Tambah Baik Infrastruktur Prasarana Sekolah Agama Seluruh Negeri

Johor Komited Tambah Baik Infrastruktur Prasarana Sekolah Agama Seluruh Negeri

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 352 hits
JOHORTIMES MY Please Subscribe to JohorTimes Youtube https www youtube com channel UCBGyB6bgPwLLTOahiWTGuFQ Facebook https www facebook com johortimes my Twitter https www twitter com JohorTimes Instagram https www instagram com JohorTimes ...
Tanamkan Pola Hidup Sehat Sejak Dini Nestle Indonesia Kampanyekan 6 Kebiasaan Baik Dalam Perayaan Hari Chef Sedunia

Tanamkan Pola Hidup Sehat Sejak Dini Nestle Indonesia Kampanyekan 6 Kebiasaan Baik Dalam Perayaan Hari Chef Sedunia

papar berkaitan - pada 25/10/2019 - jumlah : 191 hits
Nestle mengajak siswa sekolah dasar untuk memasak dan mengenali kandungan gizi dari berbagai bahan makanan sehat
Akhmal Daniel Lebih Baik Pergi Chord

Akhmal Daniel Lebih Baik Pergi Chord

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 5805 hits
Bm Em A D G Em F F BmBenar kata muEmKu hanya punya cinta AKerna ku tak bisa DMemberi kemewahanGMaafkan dirikuEmKerna ku tak mampuF Menunaikan segalaF PermintaanmuBmSalahkah dirikuEmKu ingin bersamamuAMencintai kamuDIkhlasnya hatikuGBukannya...
Terima Kasih Kerana Sentiasa Berusaha Sehabis Baik Fazley Yaakob

Terima Kasih Kerana Sentiasa Berusaha Sehabis Baik Fazley Yaakob

papar berkaitan - pada 26/10/2019 - jumlah : 396 hits
Menjadi seorang rider atau penghantar makanan sekarang ni sedikit sebanyak dapat membantu meringinkan beban ramai orang dan Ohmedia sendiri kagum melihat semangat anak anak muda mahupunn seorang suami yang bertungkus lumus siang malam demi ...
15 Common Sense Student Perlu Peka Untuk Jadi Roomate Yang Baik

15 Common Sense Student Perlu Peka Untuk Jadi Roomate Yang Baik

papar berkaitan - pada 24/10/2019 - jumlah : 216 hits
Kalau kita tinggal di kolej kediaman pastinya kita akan berkongsi dengan orang lain yang pasti ada beberapa adab atau Common Sense yang perlu kita take noted sebagai seorang roomate Gambar Hiasan Menerusi perkongsian dari laman facebook tel...
Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

8 Tip Tingkatkan Sales Homestay Anda

Cara Memasarkan Homestay Anda

Dapatkan Porsche Design Honor Magic6 Rsr Di Honor Experience Store Terpilih Pada 5 Mei

Overcoming Funding Challenges

Samsung Knox Empowering Consumer Security In The Galaxy A55 5g

Dr Zaliha Terus Kunci Mulut Berkaitan Titah Adendum Minta Rujuk Ulasan Pm

Moisturizer Terbaik 2024 Tekstur Water Based 9 Kebaikan Yang Sesuai Untuk Semua Jenis Kulit



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Nostalgia Bedak Sejuk

Lima Gandingan Makanan Hebat Untuk Pemakanan Sihat Dari Susan Bowerman

Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Experience The Bee Heat Ac Difference Experience Superior Comfort

Dua Lelaki Warga Asing Empat Lari 70 Meter Sahaja

Bekas Pemain Import Liga M Antara Ditahan Dalam Op Kutip