Ada Ijazah Tapi Tawaran Gaji Rm1600 Ulasan Saya


 

Baru-baru ini, Di ruangan balas, rata-rata netizen berpendapat gaji tersebut tidak berbaloi kerana kos hidup semakin tinggi. Mereka turut memberi cadangan kepada gadis itu untuk bekerja sendiri sebagai pereka grafik untuk mengumpul pengalaman.

Gadis itu berkata, gaji RM1,600 tidak setimpal dengan ijazah yang dia miliki lebih-lebih lagi jika bekerja di Kuala Lumpur sedangkan gaji pekerja retail jauh lebih tinggi walaupun hanya ada SPM.



Basic graphic design RM1,600 hidup kat KL, hangpa rasa aku nak hidup macam mana? Tapi, aku pi interview kerja retail basic RM3,000.


Rata-rata netizen berpendapat gaji tersebut tidak berbaloi kerana kos hidup semakin tinggi. Mereka turut memberi cadangan kepada gadis itu untuk bekerja sendiri sebagai pereka grafik untuk mengumpul pengalaman.


Saya mempunyai 3 pendapat disini iaitu :


PENGALAMAN PEKERJAAN Pertama beliau belum lagi mempunyai pengalaman bekerja dimana pekerjaan beliau sebagai graphic design atau mana-mana pekerjaan yang memerlukan skil sebagai permulaan harus bermula dari bawah.
Baik saya cerita pengalaman rakan saya dimana beliau mempunyai Ijazah Sarjana dan memohon kerja sebagai penyelia dan gaji permulaan ialah RM1800 sahaja tetapi melalui pengalaman kerja dan berhijrah ke beberapa syarikat lain kini gajinya adalah berbaloi dengan Ijazahnya. Ini memakan masa dalam 5- 6 tahun.
Berbanding dengan pelajar SPM yang anda katakan gaji retailer RM3000 sebulan. Mungkin retailer itu muda dan cantik. Dan pada masa itu berbaloi membayar RM3000 kerana pakej yang beliau miliki tetapi sampai bila beliau nak jadi retailer hngga berumur 40 tahun. Dan untuk kembangkan bakat mereka ke satu tahap seperti menjadi manager retailer anda memerlukan sijil pendidikan yang tinggi.
Ini adalah sama seperti influencer yang tgh top sebab ia masih bergetah. Takkan sampai umur 40 tahun masih nak gedik-gedik walaupun dia getah dah longgar.
Namun untuk awak yang mempunyai ijazah dan pengalaman skill, walaupun berumur 40 tahun bukan makin tak laku tetapi makin laku sebab skil awak tu. 
Sabar dan follow the flow. Ini caranya sistem pekerjaan Malaysia. Amik pengalaman dan lompat tempat kerja dan cari gaji yang lebih tinggi.




SISTEM PEMBAYARAN GAJI MINIMUMInilah masalahnya iaitu RM1500 dan majikan akan mengikut tangga gaji tersebut. Namun tangga gaji tersebut tidak adil apabila kita membuat beberapa kategori mengikut jenis pendidikan dan demografi kawasan pekerjaan.
Kalau RM1600 jika bekerja di Melaka masih boleh hidup lagi tetapi sesak ler hujung bulan. Dan kalau RM1600 duduk kat KL memang sesak awal bulan lepas bayar sewa rumah...ehehheeh.
Ini bulan salah majikan tetapi sistem pembayaran gaji hanya ditumpukan kepada gaji minimum untuk semua orang. Salah satu sebab pelajar tak mahu belajar lagi ialah disebabkan gaji minimum untuk budak SPM masuk kilang RM1500. Besau tu beb untuk budak belasan tahun.
Oleh yang demikian apabila anda keluar dari Universiti, gaji minimum yang boleh diberikan ialah RM1500- RM2500 maksimum sahaja, itu pun bergantung pada majikan yang mengikut tangga gaji minimum serta kepakaran ilmu yang awak miliki.


Perbandingan Ijazah dengan RetailerSebenarnya sebelum komen nak tahu juga retailer apa yang dimaksudkan dan jangka masa kerja yang membolehkan mendapat RM3000. Mungkin pekerja retailed tu terpaksa bekerja 12 jam sehari hingga hari Sabtu. Dan Ahad terpaksa OT sebab pekrja tiada dan atas sebab itu dia boleh mendapat RM3000 sebulan.
Dan adakah retailer itu mendapat komisen setiap jualan yang dilakukan oleh mereka. 
Perbandingan yang dilakukan oleh bekas mahasiswa tersebut harus di kaji lebih mendalam.

Kesimpulan Ada Ijazah Tapi Tawaran Gaji RM1600Banyak faktor yang harus diambil kira dalam hal ini . Ya aku merasakan gaji RM1600 tu terlalu kecil buat zaman sekarang dengan kos yang melampau serta kos sara hidup yang makin menekan malah pekerja tersebut mempunyai ijazah yang melayakkan beliau melakukan kerja tersebut tanpa perlu diajar.








Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://hanifidrus.blogspot.com/2024/02/ada-ijazah-tapi-tawaran-gaji-rm1600.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ada Dua Ijazah Kuasai Tiga Bahasa Tapi Susah Dapat Kerja

Ada Dua Ijazah Kuasai Tiga Bahasa Tapi Susah Dapat Kerja

papar berkaitan - pada 12/2/2024 - jumlah : 100 hits
AZIZUL FAHMI AHMAD ZABIDILohanny berkongsi kisah sedihnya gagal mendapatkan pekerjaan menerusi satu video yang dimuat naik di media sosialnya sambil memegang resume AgensiNEW YORK Seorang wanita di New York Amerika Syarikat meluahkan rasa s...
Bacaan Dah Lah Merangkak Segan Beberapa Kali Tolak Tawaran Rancangan Tadarus Al Quran Lisa Surihani Akui Masih Belajar

Bacaan Dah Lah Merangkak Segan Beberapa Kali Tolak Tawaran Rancangan Tadarus Al Quran Lisa Surihani Akui Masih Belajar

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 111 hits
Aktres jelita Datin Lisa Surihani sebelum ini belum setuju untuk tampil di mana mana program bacaan al Quran yang ditayangkan di televisyen kerana masih belum yakin dengan sebutan dan hukum tajwid Masih belajar Tambah pelakon ini dirinya me...
Tawaran Khas Kawalan Serangga Lipas Semut Tikus Dan Makhluk Perosak Di Lembah Kelang

Tawaran Khas Kawalan Serangga Lipas Semut Tikus Dan Makhluk Perosak Di Lembah Kelang

papar berkaitan - pada 8/2/2024 - jumlah : 115 hits
Ada sekali saya pergi makan kenduri ke rumah seorang usahawan wanita yang terkenal Saya pergi temankan seorang kawan rapat yang merupakan kenalan kepada usahawan wanita itu Kawan saya itu diberi wakil untuk ajak sekali kawan kawannya yang l...
Dah Popular Digesa Kim Jongkook Kang Hoon Tolak Tawaran Jadi Ahli Baru Running Man

Dah Popular Digesa Kim Jongkook Kang Hoon Tolak Tawaran Jadi Ahli Baru Running Man

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 91 hits
Bagi mengisi tempat kosong yang ditinggalkan oleh Jeon So min dalam Running Man usaha telah dimulakan untuk mencari penggantinya ARTIKEL BERKAITAN Kelmarin video terbaru telah dimuat naik di saluran GYM JONG KOOK di mana Kim Jong kook telah...
Conor Gallagher Tawaran West Ham 40 Juta Untuk Gelandang Chelsea Dan Inggris Ditolak Berita Pusat Transfer

Conor Gallagher Tawaran West Ham 40 Juta Untuk Gelandang Chelsea Dan Inggris Ditolak Berita Pusat Transfer

papar berkaitan - pada 6/2/2024 - jumlah : 138 hits
West Ham telah mengajukan tawaran 40 juta untuk Chelsea dan gelandang Inggris Conor Gallagher ditolak Pemain berusia 23 tahun itu memiliki dua tahun tersisa di kontraknya dan diyakini Chelsea akan terbuka untuk memperpanjangnya Setiap poten...
Tawaran Ganjaran Tak Ganggu Siasatan Kes Zayn Rayyan Kata Kpn

Tawaran Ganjaran Tak Ganggu Siasatan Kes Zayn Rayyan Kata Kpn

papar berkaitan - pada 10/2/2024 - jumlah : 77 hits
Zayn Rayyan dilaporkan hilang pada tengah hari 5 Dis dan ditemui mati pada keesokan harinya berhampiran sungai kira kira 200m dari rumahnya dengan kecederaan di lehernya PETALING JAYA Ganjaran RM20 000 ditawarkan Yayasan Pencegahan Jenayah ...
Haiza Dedah Gaji Sebenar Jadi Dj Radio Tak Pernah Cecah Pun Puluhan Ribu

Haiza Dedah Gaji Sebenar Jadi Dj Radio Tak Pernah Cecah Pun Puluhan Ribu

papar berkaitan - pada 12/2/2024 - jumlah : 105 hits
Isu gaji penyampai radio terutama berkaitan dengan kemelut Tyzo dan sebuah stesen radio swasta masih menjadi perbualan hangat di media sosial hingga hari ini Menurut Haiza isu gaji ini adalah perkara peribadi dan sulit yang melibatkan kerah...
Syafiq Kyle Transisi Dari Ustaz Adam Ke Meth Killer

Drama Mihrab Cinta Zulaikha Lakonan Elisya Sandha Azrel Ismail

Pet Expo Midvalley 2024

Apa Itu Kwsp Akaun 3

Bercinta Ke Keluar Makan Malam Bersama Netizen Jumpa Kelibat Byun Wooseok Dalam Gambar Hyeri

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Lirik Lagu Satu Selamanya Twins

Lunch Date Di Torii Teppanyaki



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Benefit Bekerja Di Pt Pegadaian Persero Bukan Cuman Gaji Besar

A First Date With Onew At Guess Onew Fanmeeting 2024

Kenapa Bini Aku Tak Cantik

Onew Bertemu Peminat Pada 27 Julai 2024

Hentikan Kerja Gila Hiburan Ekstrim Lihat K Tan

Late Lunch