Ada Diploma Ijazah Pun Gaji Tak Jauh Beza Dengan Lepasan Spm Keluh Penghantar Makanan


 
Hasil kaji selidik Jabatan Perangkaan mendapati kira-kira 390,000 atau 72.1% lepasan SPM enggan menyambung pelajaran.KLANG: “Saya ada diploma tapi gaji saya setaraf dengan pelajar lepasan SPM”, keluh seorang penghantar makanan dalam talian yang hanya mahu dikenali sebagai Mohammad Aqil.
Pemuda berusia 26 tahun itu pernah menjadi pengurus sebuah restoran yang kemudiannya mengambil keputusan berhenti dan menyertai puluhan ribu penghantar makanan di luar sana – yang meraih pendapatan jauh lebih lumayan.
“Masalahnya gaji terlampau rendah di negara kita. Walaupun saya ada diploma, gaji saya tidak jauh beza dengan gaji lepasan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia). Padahal saya lepasan diploma tapi pikul hutang belajar paling minimum RM16,000. Orang tak sambung belajar, tak ada hutang pun. Tapi gaji sama banyak dengan saya. Jadi, buat apa sambung belajar? Macam sudah tak relevan.
“Sekarang harga barang naik, dengan kemerosotan ekonominya. Majikan pula asyik merungut nak bayar gaji minimum RM1,500. Mereka ingat cukup ke gaji minimum itu? Nak bayar hutang belajar lagi. Orang kata, orang bujang tak ada komitmen…kami pun ada mak ayah untuk disara. Jadi kalau setakat nak sambung belajar sebab nak sedapkan hati orang, baik tak payah,” katanya kepada FMT.
-ADVERTISEMENT-Ads by 
Mohammad Aqil bergelut membayar hutang pinjaman pendidikannya di peringkat diploma sebelum menjadi penghantar makanan dalam talian yang kini meraih pendapatan lumayan.Media sebelum ini melaporkan Jabatan Perangkaan membuat kaji selidik dan hasilnya mendapati kira-kira 390,000 atau 72.1% lepasan SPM enggan menyambung pelajaran.
Kaji selidik membabitkan 560,000 pelajar lepasan SPM itu mendapati hanya 170,000 memilih menyambung pelajaran manakala 390,000 lagi enggan berbuat demikian.
Lebih membimbangkan, trend tahun 2019 itu dipercayai berterusan pada 2020 dan 2021, menurut jabatan itu.
Mohammad Aqil juga mencadangkan kerajaan menyediakan kursus kemahiran secara percuma kepada penghantar makanan dalam talian, untuk mempersiapkan mereka menghadapi masa sukar pada masa akan datang.
“Kerajaan mungkin boleh sediakan kursus kemahiran seperti pendawaian elektrik, perkhidmatan memasang dan menyelenggara penghawa dingin, perkomputeran kepada kami.
“Dalam seminggu, kami kena hadir kursus dua hari. Sudah lengkap hadir kursus baru dapat sijil. Daripada belajar dua tahun setengah, habis belajar bawa hutang yang besar. Gaji pun tak cukup nak bayar,” katanya lagi yang kini berhasil membawa pulang RM4,000 hingga RM5,000 sebulan.
Kerjaya menghantar makanan dalam talian kini lebih terjamin kerana mereka boleh membuat caruman KWSP sendiri, kata Siti Nur Aisyah.Seorang lagi penghantar makanan dalam talian yang hanya mahu dikenali sebagai Siti Nur Aisyah, 29, memberitahu banyak pihak bimbang kerjaya ini tidak memberi jaminan terutama pada usia tua kelak.
“Jangan tak tahu, penghantar makanan pun sekarang boleh buat caruman KWSP (Kumpulan Wang Simpanan Pekerja) tapi kita kena buat sendiri. Daftar dan kita carum sendiri untuk hari tua.
“Saya sendiri memilih kerja ini sebab masa yang fleksibel dan pendapatannya lebih baik daripada makan gaji. Seminggu saya dapat RM1,000. Sebulan RM4,000. Kalau rajin dapat lebih. Kalau ada diploma, ijazah pun, belum tentu saya boleh dapat gaji macam sekarang dengan waktu yang fleksibel macam ini,” kata Siti yang akan mendirikan rumahtangga dalam masa terdekat.
Bekas polis bantuan, Mohammad Izwan Bujang menasihati pelajar lepasan SPM agar menyambung pelajaran sebagai jaminan untuk masa depan.Lain pula bagi bekas polis bantuan, Mohammad Izwan Bujang, 29, yang kini menghantar makanan dalam talian secara sepenuh masa.
Ujarnya, selagi ada peluang pelajar lepasan SPM seharusnya menyambung pelajaran untuk jaminan masa hadapan.
“Ada sahaja jurutera dan golongan profesional yang akhirnya pilih hantar makanan macam kami. Tapi paling kurang mereka ada sijil (pendidikan atau kemahiran) yang boleh mereka guna satu hari nanti jika kerja ini (hantar makanan) sudah tidak relevan.
“Walaupun kerja ini pendapatannya lumayan jika kita rajin dan masa yang fleksibel, fikirkan juga masa depan. Saya sendiri kadang-kadang, bila tak ada tempahan pelanggan masuk, saya tertanya-tanya ‘apa aku buat kat sini ni?’. Tapi selalunya ok saja,” katanya yang pernah mendapat RM7,000 sebulan, hasil berhujan panas di atas jalan raya saban hari. - FMT


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/08/ada-diploma-ijazah-pun-gaji-tak-jauh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kaji Selidik Jabatan Perangkaan Dapati Majoriti Lepasan Spm Tak Mahu Sambung Belajar Ok Ke

Kaji Selidik Jabatan Perangkaan Dapati Majoriti Lepasan Spm Tak Mahu Sambung Belajar Ok Ke

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 274 hits
Ini sesuatu yang menarik 72 1 dari pelajar lepasan SPM yang ditemuramah dalam satu kajian oleh Jabatan Perangkaan tidak mahu sambung pelajaran Data adalah dari tahun 2019 Namun begitu kecenderungan itu dikatakan berterusan hingga ke tahun 2...
Langsung Awani Pagi Penyelesaian Lepasan Spm Tolak Sambung Belajar 9 Ogos 2022

Langsung Awani Pagi Penyelesaian Lepasan Spm Tolak Sambung Belajar 9 Ogos 2022

papar berkaitan - pada 9/8/2022 - jumlah : 195 hits
Data Jabatan Perangkaan yang sebelum ini mendedahkan kira kira 390 000 atau 72 1 lepasan SPM enggan sambung belajar amat membimbangkan Dapatan kemudiannya mengaitkan kadar gaji yang rendah dan tidak berubah menjadi salah satu faktor penyumb...
Apa Hukum Penghantar Makanan Hantar Makan Minuman Haram Ini Jawapan Ustazah Asma Harun

Apa Hukum Penghantar Makanan Hantar Makan Minuman Haram Ini Jawapan Ustazah Asma Harun

papar berkaitan - pada 26/7/2022 - jumlah : 342 hits
Apa hukum penghantar makanan hantar makan minuman haram Ini jawapan Ustazah Asma HarunFoto Kosmo OnlineIsu penghantar makanan beragama Islam menghantar makanan atau minuman haram seperti babi dan alkohol seringkali dibincangkan di media sos...
Kesian Uncle Guard Mesti Lapar Berlari Anggun Hantar Makanan Sanggup Kongsi Rezeki

Kesian Uncle Guard Mesti Lapar Berlari Anggun Hantar Makanan Sanggup Kongsi Rezeki

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 91 hits
Kakak kepada pelakon terkenal Anzalna Nasir iaitu Diana Nasir berkongsi moment yang membanggakan apabila anak sulungnya sanggup memberikan kesemua makanan yang ada ketika itu kepada pengawal keselamatan Menerusi video yang dikongsi oleh Dia...
7 Menu Makanan Yang Cocok Dibawa Saat Mendaki Gunung Praktis

7 Menu Makanan Yang Cocok Dibawa Saat Mendaki Gunung Praktis

papar berkaitan - pada 11/8/2022 - jumlah : 147 hits
Dengan keterbatasan barang bawaan kamu harus pandai pandai memilih menu makanan cepat saji yang pas agar tubuhmu tetap kuat
Karamah Pada Abu Bakar Dengan Makanan Yang Banyak

Karamah Pada Abu Bakar Dengan Makanan Yang Banyak

papar berkaitan - pada 12/8/2022 - jumlah : 181 hits
Hadits ini menerangkan bagaimanakah karamah yang ada pada sahabat yang mulia Abu Bakar Ash Shiddiq Ini adalah kelanjutan dari hadits dalam kitab Riyadhus Sholihin
Biskut Baby Pun Tak Beli Luar Tolak Perasa Makanan Luar Ayda Jebat Syukur Anak Tak Memilih Makan

Biskut Baby Pun Tak Beli Luar Tolak Perasa Makanan Luar Ayda Jebat Syukur Anak Tak Memilih Makan

papar berkaitan - pada 10/8/2022 - jumlah : 102 hits
Pengalaman memberikan anak buat pertama kalinya memang menyeronokkan Bagi pelakon dan penyanyi Ayda Jebat dia bersyukur bila mana anaknya makan cukup berselera setiap hari Menjawab pertanyaan pengikutnya di Insta Storynya mengenai pemakanan...
Harga Barang Sudah Stabil Peniaga Makanan Diminta Turunkan Harga Jualan Menteri

Harga Barang Sudah Stabil Peniaga Makanan Diminta Turunkan Harga Jualan Menteri

papar berkaitan - pada 5/8/2022 - jumlah : 171 hits
Peniaga khususnya penjual makanan digesa supaya menurunkan harga jualan dan tidak mengambil kesempatan dengan menaikkan harga berikutan kenaikan harga yang bersifat sementara Pengerusi Pasukan Khas Jihad Tangani Inflasi Annuar Musa berkata ...
Makan Makanan Fusion Enak Di Feast Eco Galleria Nusajaya Johor

Makan Makanan Fusion Enak Di Feast Eco Galleria Nusajaya Johor

papar berkaitan - pada 4/8/2022 - jumlah : 273 hits
Assalamualaikum dan salam sejahteraApa khabar rakan rakan dan pembaca sekalian Alhamdulillah kali ini aku dengan gembiranya nak kongsikan kepada anda semua satu lokasi tempat makan yang menarik di mana aku dan rakan rakan sempat singgah bar...
Biasa Dari Negeri Yang Tak Pernah Lihat Kepesatan Negeri Yang Lebih Maju Dia Nampak Kedai Proses Ayam Ja

Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

This Five Cylinder Puch Proves There S No Replacement For Displacement

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Adab Tu Kena Ada Walaun Tak Dak Adab Ke Tak Sekolah

Ceramah Pn Tidak Dapat Sambutan Di Kuala Kubu Baharu Pas Boikot Calon Bersatu Prk Kkb

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Turning Raw Data Into Stunning Presentations With One Click

Kurangkan Saiz Produk Tanpa Maklum Pembeli Boleh Kena Denda Rm35 000

Kes Pemerasan Rm1 25 Juta 3 Pegawai Kanan Polis Ditahan

Misteri Surat Addendum Pengampunan Najib

Aksi Tfc Tempang Tanpa Akhyar

Prk Kuala Kubu Bharu Sock Tao Garis Lima Teras Dalam Manifesto