Ada 7 Kesalahan Ajar Anak Bercakap Yang Ini Biasa Kita Buat Elakkan Kesilapan Ini


Bila mengajar anak bercakap, kita selalunya fokus kepada apa yang anak perlu lakukan tapi kadang-kadang kita lupa bahawa kita juga perlu fokus kpd apa yang kita buat kerana apa yang kita sebut, bagaimana kita sampaikan mesej, apa yg kita buat dan bagaimana reaksi kita akan memberi kesan kpd pembelajaran bahasa kanak-kanak.

BACA: Penting Ibu Ayah Tahu! Ada Tak Protein Susu A2^ Dalam Susu Formula Anak Anda?
Dari pengalaman mngajar ibu bapa untuk merangsang bahasa kanak.. berikut kesalahan-kesalahan yang biasa dilakukan semasa mengajar anak untuk bercakap.
* keterangan ada pd caption bawah gambar

Bukan nak highlight kesalahan.. cuma kita boleh bljr utk sama2 improve
7 KESALAHAN YG BIASA KITA DILAKUKAN BILA AJAR ANAK CAKAP

Kita ni kadang2 x sabar kan nak dengar anak sebut.. tapi perlu diingat, bagi anak yang ada masalah lmbt cakap, biasanya mereka mengambil masa utk sebut dan mereka kurang spontan dalam menggunakan bahasa..
Jadi jika anak tak sebut terus bila kita ajar, jangan pula kita stress atau putus asa.. sebab mereka perlu serap dulu apa yang kita cakap..faham dulu dan lepas tu barulah sebut..
Kita juga perlu periksa kemahiran meniru kanak2.. jika anak tiada kemahiran meniru.. memang kita akan susah nk dengar anak sebut terus.. jadi kemhiran meniru ni ada stepnya iaitu
Meniru aksi –> Meniru bunyi –> Meniru perkataan –> Barulah meniru ayat
Jadi bila anak tak sebut terus tu.. sabar… sebut lagi dan lagi..

Bila nak bercakap dan menggunakan bahasa dengan betul, kita kena faham dulu kan.. sama juga dengan anak2 belajar bahasa.. mereka kena faham dulu setiap perkataan tu merujuk kepada apa.. objek ke, perbuatan ke, sifat ke dll.. jadi kita perlu ajar dulu sampai anak faham apa yang kita nk dia cakap..
Bila nak ajar anak faham, kita kenalah introduce apa yg kita nak ajar tu.. cth nak anak sebut “nak”.. jadi bila nak ajar tu kenalah pada situasi yang sesuai iaitu bila anak nk minta sesuatu..
Contoh : Bila anak nak susu..
Sebelum bagi susu pada anak.. ajar anak utk minta.. mula2 pakai gesture dulu (tadah tangan).. dah boleh gesture barulah pula utk sebut secara verbal pula.. lepas dah boleh sebut sepatah.. barulah ajar minta guna ayat.. ulang banyak kali untuk anak faham dulu.. dah faham barulah mereka blh guna dengan betul perkataan tersebut..
Sama juga jika nak ajar anak faham objek.. introduce je objek2 yg kita nak ajar.. lepas tu test anak faham ke x.. dah faham br ajar sebut..

Saya faham.. anak yg x bnyk cakap atau belum cakap, dengan tiba2 menyebut perkataan… mestilah kita sangatt excited kan… jadi kita pun akan minta anak ulang balik apa yg dia sebut..
Tapi biasanya, anak2 yg baru nk berckp takkan mengulang apabila disuruh..
Bila mngajar anak yg lmbt ckp ni sebenarnya, kita x perlu minta anak ulang bnyk kali.. apa yg boleh kita buat adalah:
– Bila anak sebut perkataan, kita yang ulang sebutan anak sebagai peneguhan
– Tambah perkataan baru pd perkataan kanak2 utk menggalakkn mereka membuat ayat.. contohnya, anak ckp bird.. kita tambhla.. ‘bird fly’ atau lain2 ikut kesesuaian

Bila kita tanya soalan pada anak, kita sebenarnya bukan nak tau jwpnnya kan.. betul tak??.. kita tny soalan pd anak sbb kita nk dengar anak ckp..
Tapi bagi anak2 yg masih belum berckp dan baru nak berckp.. bertny soalan mmg x membantu sbnrnya… sebab kalau kita tanya puan memang sah2 anak takkan jwb sebab dia x tau jwpn..
Jadi.. dari kita bertny soalan, baik kita bg jwpn je trus pada anak.. cth bila kita tnjuk gmbr.. kita x perlu tny ‘ni apa?’.. sbb kalau anak yg x ckp lg mmg diorng xkan jwb..
dalam situasi mcm ni.. kita tunjuk gmbr.. bagi je jwpn terus.. jadi anak terus akan dpt jwpnnya kan..

Dalam apa2 jenis pembelajaran pun.. ulangan mmg penting.. ulangan yg bnyk akan mengukuhkan dan menajamkan skill..
Sama juga bila mngjr anak utk faham dan ckp.. ulangan mmg kena sangattt banyak… utk kanak2 ingt dan faham.. kanak2 perlu dengar lebih kurang 2000 ulangan.. percaya x??
Jadi dlm kbnykn kes.. kita ckp sekali dan berharap anak akan ingt dan guna.. bukan mcm tu.. kena bnyk kali utk anak ingt.. faham dan guna

Kenapa kanak2 suka tengok katun??.. kenapa kanak2 blh attend pada lagu??? Tau x jawapannya??
Sebab lagu bnyk intonasi.. katun brckp dngn berintonasi…
Jadiii.. bila kita berckp dngn anak2.. buat intonasi yg menarik.. ini blh menarik minat anak2 utk mendngr dan memberi tumpuan pd apa yg kita ckp.. lebih baik tumpuan, lebih mudah utk mereka ingt dan faham..
Kalo x caye.. cuba ckp dngn intonasi yang menarik.. mesti anak akan bg perhatian yg lebih pada apa yg anda cakapkan..

Untuk anak2 yg sudah blh berbual dalam ayat panjang mmg xde masalah utk kita cakap panjang2 dngn anak…
Tapiii.. bagi anak yang baru nk berckp, mereka akan susah utk menangkap dan memahami apa yg kita cakapkan jika ayat kita terlalu panjang..
Jadi.. bagi anak2 yg br nak berckp atau belim berckp.. gunakan ayat yg lbh pendek dan simple utk anak mudah pick up dan ingt perkataan tersebut..
Formulanya paling mudah mcm ni:
Anak belum bercakap
– Bnykkn ajar bunyi2 dan brckp mnggunakan 1 perkataan atau ayat 2-3 perkataan
Anak berckp sepatah2
– Gunakan ayat 2 patah ke 4 patah perkataan
Anak berckp dngn ayat 2 patah
– Gunakan ayat 3-4 perkataan
Jika anak sudah boleh bercakap 3-4 patah, boleh ajar bercerita pula…
Haaa.. bila buat mcm tu.. anak akan lbh senang utk tau apa perkataan seterusnya dia kena sebut.. terutama bila mngjar anak membuat ayat.
Sumber: Aishah Kassim
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Ada 7 Kesalahan Ajar Anak Bercakap, Yang Ini Biasa Kita Buat. Elakkan Kesilapan Ini appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/ada-7-kesalahan-ajar-anak-bercakap-yang-ini-biasa-kita-buat-elakkan-kesilapan-ini/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Mahu Anak Mahir Banyak Bahasa Mawar Rashid Ajar Rosabella Bahasa Kelantan Dan Siam

Hiburan Mahu Anak Mahir Banyak Bahasa Mawar Rashid Ajar Rosabella Bahasa Kelantan Dan Siam

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 196 hits
Pelakon dan usahawan Mawar Rashid menerusi sebuah hantaran di Instagramnya ada meluahkan rasa teruja kerana tidak sabar menunggu anak perempuannya mahir bercakap pelbagai dialek bahasa Ujar Mawar dia mahu anak keduanya Raden Seri Rosabella ...
Ajar Anak Tanam Cendawan Sendiri Di Rumah Dengan Mushroom Lab Ready To Go Kit

Ajar Anak Tanam Cendawan Sendiri Di Rumah Dengan Mushroom Lab Ready To Go Kit

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 253 hits
Waktu PKP anak kamu buat apa di rumah Tengoh tv ataupun main game sahaja Dah bosan duduk di rumah Bertani dari rumah semudah ABC Bahan yg digunakan 100 organik seperti habuk kayu kapur pertanian dan dedak padi Kanak kanak dapat belajar mema...
Ajar Anak 5 6 Tahun Membaca Menulis Ibu Mesti Selalu Puji Senyum Baru Menjadi

Ajar Anak 5 6 Tahun Membaca Menulis Ibu Mesti Selalu Puji Senyum Baru Menjadi

papar berkaitan - pada 1/7/2021 - jumlah : 329 hits
Ada orang tanya anaknya 5 tahun belum kenal huruf tak minat nak belajar membaca Apa sepatutnya nak buat Menurut Speech Language Therapist Puan Ruby Atika untuk nak memastikan anak minat membaca dan cepat belajar ada kaedahnya Umur kecil ni ...
Pengalaman Luar Biasa Hebatnya Kuasa Doa Hampir Dibedah Yatt Hamzah Bersalin Anak Lelaki Secara Normal

Pengalaman Luar Biasa Hebatnya Kuasa Doa Hampir Dibedah Yatt Hamzah Bersalin Anak Lelaki Secara Normal

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 234 hits
Akhirnya selepas beberapa hari berada di wad untuk melahirkan bayi keenamnya Yatt Hamzah selamat melahirkan bayi lelaki pertamanya pada Sabtu lalu Berkongsi cerita mengenai kelahiran anak keenamnya Yatt terpaksa dikejar ke hospital dan di i...
Kekal Cantik Usia 52 Sheril Aida Bahagia Di Samping 4 Anak Amp 2 Cucu

Kekal Cantik Usia 52 Sheril Aida Bahagia Di Samping 4 Anak Amp 2 Cucu

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 395 hits
Wajah cantik manisnya masih seperti dulu sewaktu menjadi finalis Pencarian Dewi Remaja 1985 86 edisi pertama yang dijuarai oleh Tengku Anis Tengku Ismail Wanita tinggi lampai ini dikenali peminat sebagai penyanyi wanita yang memiliki tersen...
Ada Nilai Murni Dalam Siri Lego Ninjago Ini Sebabnya Mengapa Ia Bagus Untuk Anak Anak

Ada Nilai Murni Dalam Siri Lego Ninjago Ini Sebabnya Mengapa Ia Bagus Untuk Anak Anak

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 160 hits
Berita baik buat ibu ayah yang mempunyai anak peminat setia LEGO NINJAGO 7 set LEGO NINJAGO baru akan dilancarkan pada bulan bulan ini yakni menjadi tambahan kepada 13 set lain yang dilancarkan awal tahun ini Musim 3 bahagian 1 dari LEGO NI...
Biar Anak Terbiasa Dengan Benda Benda Dalam Rumah Boleh Jadi Alatan Rangsang Sensori Anak

Biar Anak Terbiasa Dengan Benda Benda Dalam Rumah Boleh Jadi Alatan Rangsang Sensori Anak

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 289 hits
Bukan hanya anak anak istimewa bahkan anak anak kecil kita juga perlu dirangsang sensorinya agar anak lebih terbiasa Namun disebabkan PKP ada baiknya ibu gunakan peralatan di rumah sahaja untuk bantu anak Ahli Terapi Cara Kerja berkongsi 16...
Tak Kekok Mandikan Anak Siap Dodoi Sampai Lena Warganet Sayu Tengok Video Emma Maembong Kongsi Pengorbanan Suami

Tak Kekok Mandikan Anak Siap Dodoi Sampai Lena Warganet Sayu Tengok Video Emma Maembong Kongsi Pengorbanan Suami

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 263 hits
Jika sebelum ini suami kepada pelakon Emma Maembong tampil berkongsi video ketika detik melahirkan anak sulung mereka Shariq Gabriel bersempena sambutan Hari Ibu kini sempena sambutan Hari Bapa pada Ahad lalu Emma Maembong membingkiskan uca...
Boleh Ke Ibu Positif Covid 19 Menyusu Anak Ini Yang Perlu Difahami Sebelum Teruskan Penyusuan

Boleh Ke Ibu Positif Covid 19 Menyusu Anak Ini Yang Perlu Difahami Sebelum Teruskan Penyusuan

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 299 hits
Penularan wabak COVID 19 sememangnya mendatangkan kebimbangan bagi setiap individu Tidak terkecuali ibu menyusu anak Usah khuatir berikut beberapa penjelasan untuk anda yang mungkin baru ingin memulakan atau mahu mengekalkan proses susukan ...
Standby Guys Pengurangan Subsidi Petrol Bakal Bermula

Ultimate Guide To Ghibli Park

Anak Batuk Lama Sangat Jangan Biarkan Kesan Pada Anak Ni Mak Ayah Kena Tahu

Reforms Not A Panacea For Weak Ringgit Says Economist

Will The Middle East Conflict Derail Our Economy

Pengasas Pbrs Joseph Kurup Meninggal Dunia

Gugurnya Dosa Waktu Solat

Sakit Hati Suami Bagi Mas Kahwin Palsu Wanita Nekad Tuntut Cerai



Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online


Finding Your Inner Peace Buddha Statues And The Path To Mindfulness

Bayi Meninggal Dunia Selepas Diberi Makan Cahaya Matahari

Banjir Besar 5 Negara Ragut Ratusan Nyawa

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Penyokong Pn Jangan Bongkak Dan Takabbur

Top Commentators March 2024 Tahniah Blogger Na