Biar Anak Terbiasa Dengan Benda Benda Dalam Rumah Boleh Jadi Alatan Rangsang Sensori Anak


Bukan hanya anak-anak istimewa, bahkan anak-anak kecil kita juga perlu dirangsang sensorinya agar anak lebih terbiasa. Namun disebabkan PKP, ada baiknya ibu gunakan peralatan di rumah sahaja untuk bantu anak.

Pn Mahfuzah Zainol, Ahli Terapi Cara Kerja berkongsi 16 perabot dan alatan yang dapat membantu anak dalam masalah sensori. Jom kita cuba sama-sama dengan anak kita.

16 Perabot dan Alatan Sensori dalam Rumah
Ramai ibu bapa bertanya, sekarang musim PKP, tak boleh ke sekolah dan ke pusat terapi, memang mencabar bagi anak-anak yang mempunyai isu sensori.
Ada ibu ayah yang bertanya, apa alatan atau perabot di rumah untuk saya sediakan kepada anak-anak supaya sistem sensori mereka tetap ‘engage’?

Saya list kan barang ini dulu.
1. Bean bag besar – boleh lompat-lompat boleh golek-golek (Tactile, proprioseptif, vestibular)
2. Gym ball – atau boleh guna bola besar. Banyak aktiviti boleh dilakukan atas bola gym untuk meraikan keperluan sensori anak anda (Tactile, proprioseptif, vestibular)
3. Lampu berwarna-warni – boleh guna waktu malam. Ambil masa 5-10 minit di bilik gelap bersama lampu jenis ini. (Tactile, visual, vestibular)

4. Carpet – boleh guna carpet. Tak payah lah harga carpet sampai 3 ribu, eh! Carpet tu ada unsur sensori taktil. Tak kisah jenis apa pun. (Tactile, proprioseptif, vestibular)
5. Barang mainan yang keluarkan bunyi – apa-apa sahaja mainan berbunyi, alat muzik pun boleh, benda ketuk-ketuk pun boleh (Tactile, proprioseptif, auditori, vestibular)
6. Cermin – letaklah banyak sikit cermin di dalam rumah. Selain menampakkan rumah anda luas, ia amat bagus untuk input sensori anak anda. Saya suka cermin banyak dalam rumah 😆, boleh cermin diri sendiri juga 🤭 (Visual)

7. Alatan memanjat – kalau ada tempat memanjat dalam rumah memang bagus. Boleh letak wall climbing ke kan. Tapi kalau tak ada, boleh jadikan apa-apa binaan kukuh untuk anak-anak memanjat (Tactile, proprioseptif, visual, vestibular)
8. Punching bag – alat ini pun bagus sebenarnya untuk melepaskan geram. Hehe (Tactile, proprioseptif, visual, vestibular)
9. Hanging bar – ini macam alat untuk bergayut. Boleh beli di shoppee tau. Murah je. Mak ayah pun boleh guna sebab boleh sangkut kat pintu. Tak perlu space luas pun. (Tactile, proprioseptif, vestibular)

10. Khemah – haa khemah dalam rumah ni bagus sangat. Kalau ada tu, pasanglah dalam rumah ye, untuk anak-anak dapat input sensori. (Tactile, proprioseptif, visual, vestibular)
11. Selimut tebal – boleh guna untuk main-main bersama anak sebelum tidur ke atau masa nap time ke. (Tactile, proprioseptif, vestibular)
12. Bantal – tahu kan nak buat apa dengan bantal? Boleh main dengan bantal. (Tactile, proprioseptif, vestibular)

13. Kolam air – selalu nampak pool plastik ni di musim PKP, swimming pool untuk anak-anak mandi dan bermain. (Tactile, proprioseptif, vestibular)
14. Buaian – alat ni selalu ada di rumah. Terpulang nak guna jenis macam mana, asalkan anak-anak boleh berhayun dengan selamat atas buaian tu (Tactile, proprioseptif, vestibular)
15. Trampolin – kalau ada budget, boleh la tambah koleksi trampolin dalam rumah. Bagus untuk lompat-lompat. Mak ayah pun boleh tumpang sama lompat ye. Asalkan berat tak lebih 100 kg lah 😁 (Tactile, proprioseptif, vestibular)

16. Diffuser – Yang ini mak-mak mesti suka..boleh la guna YL ke, Dottera ke, Bath and Body Work ke.. letak sikit diffuser beraroma dalam rumah untuk effect olfactory (smell) anak anda. (Olfactory)
Haha, sorry list barang semakin bertambah pulak..tadi awal-awal 13 je.. hihi. Sekian, sedikit perkongsian saya sebagai ahli terapi cara kerja di pendidikan khas.
Selamat duduk di rumah ya semua.
Menarik: Pakar Kongsikan Ni Sebab Anak Extra Manja & Aktif Musim PKP Walaupun 24 Jam Denganya. 

Pa&Ma dengan kerjasama 9 bulan 10 hari nak bagi webinar PERCUMA tanda terima kasih atas sokongan follower semua selama ini.
Webinar ‘Aku Tak Takut Beranak’ menampilkan barisan speaker-speaker hebat dan berpengalaman dalam bidang keibubapaan seperti Ustaz Don, Ustaz Kazim Elias, Dato’ Dr Fazley Yaakob, Dr Rizal Abu Bakar, Dr Maiza Tusimin dan Dr Afida Sohana.
Selain berpeluang menceduk ilmu yang dikongsi, anda juga berpeluang memenangi hadiah cabutan bertuah sebab ada 70 hadiah best yang ditawarkan termasuklah sebuah handphone.
So apa yang anda kena buat untuk dapat HADIAH CABUTAN BERTUAH tu?
Just daftar je kat SINI. 
FREE je tau Webinar ni!
Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti atau event yang dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Biar Anak Terbiasa Dengan Benda-Benda Dalam Rumah, Boleh Jadi Alatan Rangsang Sensori Anak! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/biar-anak-terbiasa-dengan-benda-benda-dalam-rumah-boleh-jadi-alatan-rangsang-sensori-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak Meragam Terkurung Dalam Rumah Pagi Pagi Keluar Kejap Biar Kena Matahari

Anak Meragam Terkurung Dalam Rumah Pagi Pagi Keluar Kejap Biar Kena Matahari

papar berkaitan - pada 11/6/2021 - jumlah : 182 hits
Tahu tak semakin lama kita terkurung di dalam rumah yang lemau dan terkedap semakin huru hara jam biologi kita Ini paling beri kesan kepada anak anak kecil kerana jam biologi mereka sedang berkembang Bagaimana Baik sifir mudahnya Suhu badan...
Ibu Haiau Anak 2 Tahun Dari Rumah Kerana Suami Baru Tak Suka

Ibu Haiau Anak 2 Tahun Dari Rumah Kerana Suami Baru Tak Suka

papar berkaitan - pada 20/6/2021 - jumlah : 200 hits
nbsp Kisah ibu buang anak kandung yang masih kecilSiapa sangka disebabkan suami baharu ada ibu yang tergamak mend era dan buang anak tanpa belas kasihan nbsp Menerusi perkongsian yang dibuat oleh seorang pekerja sosial dari negara seberang ...
Pkp Tertekan Tiada Kerja Suami Kurung Isteri Anak Anak Dalam Rumah

Pkp Tertekan Tiada Kerja Suami Kurung Isteri Anak Anak Dalam Rumah

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 213 hits
Astro AwaniSeorang lelaki bertindak mengurung isteri dan dua anaknya di sebuah rumah di Taman Nusa Intan Seremban akibat tertekan tiada pekerjaaan semasa PKP Astro AWANIKUALA LUMPUR Akibat tekanan perasaan yang dialami kerana tidak mempunya...
Risau Sangat Nak Bagi Anak Pegang Gunting Biar Saja Lama Lama Anak Pandai

Risau Sangat Nak Bagi Anak Pegang Gunting Biar Saja Lama Lama Anak Pandai

papar berkaitan - pada 9/6/2021 - jumlah : 259 hits
Tugasan yang melibatkan aktiviti menggunting selalu menjadi masalah pada anak anak kecil kita Tidak biasa memegang gunting malah kurang mahir memegang gunting dengan cara tepat membuatkan kita terpaksa membantu anak Sekali dua mungkin tidak...
Rumah Bersepah Dengan Mainan Anak Sediakan Rak Mainan Dan Didik Si Manja Mengemas Baru Hati Ibu Pun Tenang

Rumah Bersepah Dengan Mainan Anak Sediakan Rak Mainan Dan Didik Si Manja Mengemas Baru Hati Ibu Pun Tenang

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 205 hits
Apabila sudah berkeluarga pastinya kita akan ada satu masalah yang sama terutamanya apabila mempunyai anak anak yang masih kecil rumah bersepah dengan mainan Ada sesetengah ibu bapa yang menyediakan ruang bermain untuk anak malahan ada juga...
Dah Boleh Main Kejar Kejar Baru 10 Bulan Anak Fasha Sandha Dah Dapat Kaki Makin Aktif Lepas Ni

Dah Boleh Main Kejar Kejar Baru 10 Bulan Anak Fasha Sandha Dah Dapat Kaki Makin Aktif Lepas Ni

papar berkaitan - pada 26/6/2021 - jumlah : 373 hits
Ibu mana yang tidak gembira melihat perkembangan anak kecilnya satu demi satu Meniarap merangkak dan kini sudah pandai berjalan Pelakon Fasha Sandha turut sama berkongsi perkembangan anak ketiganya Aisha Amaira yang kini sudah pun berusia 1...
Ibu Ini Kongsi Carian Selamat Anak Dapat Maklumat Boleh Gantikan Dengan Kiddle

Ibu Ini Kongsi Carian Selamat Anak Dapat Maklumat Boleh Gantikan Dengan Kiddle

papar berkaitan - pada 22/6/2021 - jumlah : 241 hits
Sejajar dengan peredaran zaman sekarang anak anak pun perlu belajar sesuatu yang baru untuk pastikan mereka tidak ketinggalan Jika dulu boleh secara bersemuka dengan guru kini teknologi di hujung jari di anggap guru untuk anak Cuma yang dir...
Anak Bawah 2 Tahun Jangan Sesekali Lambung Tinggi Tinggi Boleh Berlaku Pendarahan

Anak Bawah 2 Tahun Jangan Sesekali Lambung Tinggi Tinggi Boleh Berlaku Pendarahan

papar berkaitan - pada 23/6/2021 - jumlah : 275 hits
Jangan suka suka duk lambung bayi tau Silap haribulan otak anak tu boleh tercedera dan cacat seumur hidup Anak Bawah 2 Tahun Jangan Sesekali Lambung Tinggi Tinggi Boleh Berlaku Pendarahan Lambung anak tinggi tinggi pastu tangkap balik dan a...
Ada Ketika Gen Tidak Cerdiknya Bapa Boleh Diwarisi Oleh Anak

Ada Ketika Gen Tidak Cerdiknya Bapa Boleh Diwarisi Oleh Anak

papar berkaitan - pada 18/6/2021 - jumlah : 136 hits
June 18 2021 Mungkin Iman tak dapat diwarisi Tapi Kejahilan dan Kebodohan seorang Ayah adakalanya boleh diwarisi Buktinya Kejahilan anak pesuruhjaya PAS Perak Si Razman Bagaimana dia cuba takwil perkataan segera dalam titah YDP Agong dengan...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


15 Easter Garland Designs To String Along The Spring Festivities

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Do You Know About Kuda Kepang Dance

Cukai Perkhidmatan 8 Hanya Ke Atas Golongan Berkemampuan

300 Extra Padu Registration Counters Opened

Nadma Remaining Water Storage Reserves In Four Dams In Johor Penang And Kedah At Critical Level