Abu Yang Mengundang Pilu




oleh Chew Hoong Ling
Umur saya belum lagi membelek muka ke-4. Cerita tentang komunis cuma melalui mata pelajaran Sejarah dan Pengajian Am di sekolah sahaja. Ditambah ilmu daripada pembacaan luas dan naratif moyang, namun tidak dapat dibayangkan kekejaman yang dilakukan.
Terngiang-ngiang dalam kepala apabila guru Tingkatan Enam berbincang tentang komunis dan mengakhiri kelas dengan ayat “Kegiatan komunis mungkin sudah dibanteras tetapi idealogi itu masih berlegar dalam minda manusia. Amat bahaya jika dijentik, jangan biar idea itu menjadi realiti dalam sejarah negara kita lagi”
“𝘒𝘦𝘨𝘪𝘢𝘵𝘢𝘯 𝘬𝘰𝘮𝘶𝘯𝘪𝘴 𝘮𝘶𝘯𝘨𝘬𝘪𝘯 𝘴𝘶𝘥𝘢𝘩 𝘥𝘪𝘣𝘢𝘯𝘵𝘦𝘳𝘢𝘴 𝘵𝘦𝘵𝘢𝘱𝘪 𝘪𝘥𝘦𝘢𝘭𝘰𝘨𝘪 𝘪𝘵𝘶 𝘮𝘢𝘴𝘪𝘩 𝘣𝘦𝘳𝘭𝘦𝘨𝘢𝘳 𝘥𝘢𝘭𝘢𝘮 𝘮𝘪𝘯𝘥𝘢 𝘮𝘢𝘯𝘶𝘴𝘪𝘢. 𝘈𝘮𝘢𝘵 𝘣𝘢𝘩𝘢𝘺𝘢 𝘫𝘪𝘬𝘢 𝘥𝘪𝘫𝘦𝘯𝘵𝘪𝘬, 𝘫𝘢𝘯𝘨𝘢𝘯 𝘣𝘪𝘢𝘳 𝘪𝘥𝘦𝘢 𝘪𝘵𝘶 𝘮𝘦𝘯𝘫𝘢𝘥𝘪 𝘳𝘦𝘢𝘭𝘪𝘵𝘪 𝘥𝘢𝘭𝘢𝘮 𝘴𝘦𝘫𝘢𝘳𝘢𝘩 𝘯𝘦𝘨𝘢𝘳𝘢 𝘬𝘪𝘵𝘢 𝘭𝘢𝘨𝘪”
Saya masih tidak memahami pada masa itu. Berdekad kemudian, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dimansuhkan tetapi diganti dengan SOSMA. Sebagai pejuang kebebasan dan pemuda era modern, sebenarnya saya tidak bersetuju dengan kedua-dua ISA dan SOSMA. Walau bagaimanapun, pemimpin pada masa itu berkata kegiatan pengganas masih berleluasa. Saya tidak percaya.
Berlaku pula keganasan di Sabah yang seperti mahu membuktikan kesahihan kegiatan pengganas. Kebelakangan ini, SOSMA terpakai untuk beberapa yang disyaki dalam LTTE.
Sejujurnya, saya tidak terasa apabila Chin Peng mahu pulang ke negara dan bercita-cita untuk meninggal dunia dalam negara. Manusia itu kemudian sudah meninggal dunia. Semua soalan saya pun tak mungkin terjawab.
Tidak saya sangka, abu Chin Peng diseludup kembali ke Malaysia. Banyak pula berulang cerita tentang pembunuhan yang berlaku, kekejaman komunis, dan akhirnya perbahasan dalam Dewan Rakyat, kata-kata Santubong YB Dato’ Sri Dr. Wan Junaidi bin Tuanku Jaafar. Malah, Cameron Highlands yang begitu diam pun bersuara. Siapa sangka perbahasan itu sebenarnya memberi kesan kepada saya.
Emosi yang dibawa dalam dewan itu bukan berbaur politik tetapi sarat dengan kesedihan menyelubungi pengalaman mereka yang pernah melaluinya. “Ambush” yang diceritakan dan pembunuhan di depan mata mereka itu cukup menyayat hati saya. Ribuan anggota yang gugur dalam medan perjuangan itu sesungguhnya pengorbanan yang amat besar.
Saya mula memahami. Jika abu itu dibawa pulang secara diam dan ditabur di mana-mana pun, mungkin tidak akan tercetus bicara lanjut. Tetapi, segelintir ini mencetak kain rentang dan mewar-warkan hal itu secara terbuka tanpa menjaga sensitiviti ahli keluarga anggota yang terkorban akibat kegiatan komunis.
Saya mula merasakan hal ini seperti satu cabaran dibuat untuk mengubah sejarah negara, mensucikan kembali ideologi komunis dan terang lagi bersuluh mereka mahu membuktikan kehebatan mereka. Malah, mereka terbuka menyatakan mereka tidak bersalah mengikut undang-undang. Jika dibiarkan berterusan tanpa siasatan dan tindakan, saya percaya ideologi komunis akan menular dan bertapak kembali.
Kata-kata guru Pengajian Am saya itu masih terbukti benar. “Kegiatan komunis mungkin sudah dibanteras tetapi idealogi itu masih berlegar dalam minda manusia. Amat bahaya jika dijentik, jangan biar idea itu menjadi realiti dalam sejarah negara kita lagi”
“𝘒𝘦𝘨𝘪𝘢𝘵𝘢𝘯 𝘬𝘰𝘮𝘶𝘯𝘪𝘴 𝘮𝘶𝘯𝘨𝘬𝘪𝘯 𝘴𝘶𝘥𝘢𝘩 𝘥𝘪𝘣𝘢𝘯𝘵𝘦𝘳𝘢𝘴 𝘵𝘦𝘵𝘢𝘱𝘪 𝘪𝘥𝘦𝘢𝘭𝘰𝘨𝘪 𝘪𝘵𝘶 𝘮𝘢𝘴𝘪𝘩 𝘣𝘦𝘳𝘭𝘦𝘨𝘢𝘳 𝘥𝘢𝘭𝘢𝘮 𝘮𝘪𝘯𝘥𝘢 𝘮𝘢𝘯𝘶𝘴𝘪𝘢. 𝘈𝘮𝘢𝘵 𝘣𝘢𝘩𝘢𝘺𝘢 𝘫𝘪𝘬𝘢 𝘥𝘪𝘫𝘦𝘯𝘵𝘪𝘬, 𝘫𝘢𝘯𝘨𝘢𝘯 𝘣𝘪𝘢𝘳 𝘪𝘥𝘦𝘢 𝘪𝘵𝘶 𝘮𝘦𝘯𝘫𝘢𝘥𝘪 𝘳𝘦𝘢𝘭𝘪𝘵𝘪 𝘥𝘢𝘭𝘢𝘮 𝘴𝘦𝘫𝘢𝘳𝘢𝘩 𝘯𝘦𝘨𝘢𝘳𝘢 𝘬𝘪𝘵𝘢 𝘭𝘢𝘨𝘪”
Hoong Ling
28/11/2019




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/11/28/abu-yang-mengundang-pilu/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kisah Pilu Tiga Wni Disandera Kelompok Abu Sayyaf

Kisah Pilu Tiga Wni Disandera Kelompok Abu Sayyaf

papar berkaitan - pada 30/11/2019 - jumlah : 204 hits
Kelompok bersenjata Abu Sayyaf menyandera tiga WNI Mereka minta tebusan supaya tiga WNI dibebaskan
Menlu Retno Minta Filipina Bantu Pembebasan Nelayan Wni Disandera Abu Sayyaf

Menlu Retno Minta Filipina Bantu Pembebasan Nelayan Wni Disandera Abu Sayyaf

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 207 hits
Permasalahan itu katanya juga sempat disinggung Presiden RI Joko Widodo saat melakukan pembicaraan dengan Presiden Filipina Rodrigo Duterte
Bintang Pecah Lima Abu Mayat Chin Ping Melukakan Hati Rakyat Ahli Keluarga Pejuang Komunis Kata Lokman Adam

Bintang Pecah Lima Abu Mayat Chin Ping Melukakan Hati Rakyat Ahli Keluarga Pejuang Komunis Kata Lokman Adam

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 302 hits
Datuk Lokman Noor Adam menyifatkan tindakan segelintir rakyat yang membawa pulang abu mayat Ching Peng dan menukar bendera Jalur Gemilang kepada bintang lima jelas melukakan hati majoriti rakyat negara ini Pengerusi Sekretariat Suara Rakyat...
Tiada Sebarang Permohonan Bawa Masuk Abu Chin Peng

Tiada Sebarang Permohonan Bawa Masuk Abu Chin Peng

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 362 hits
SHAH ALAM 27 Nov Kerajaan tidak menerima sebarang permohonan daripada mana mana pihak untuk membawa masuk abu mayat bekas pemimpin Parti Komunis Malaya Chin Peng ke Malaysia kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail ...
Antara Bendera M Sia Abu Chin Peng Diseudup Masuk

Antara Bendera M Sia Abu Chin Peng Diseudup Masuk

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 664 hits
ABU MAYAT CHIN PENG DISELUDUP MASUK MALAYSIA SENYAP SENYAP JAUH LEBIH TERKESAN BERBANDING PENGGUNAAN BENDERA DERAF JALUR GEMILANG MABA Selepas isu bendera terbalik Jalur Gemilang dihitamkan komik memuja komunis dan Parti Komunis Malaya sela...
Siapa Benar Abu Mayat Chin Peng Dibawa Balik Dan Apa Tujuan Berita Ini Dihebahkan

Siapa Benar Abu Mayat Chin Peng Dibawa Balik Dan Apa Tujuan Berita Ini Dihebahkan

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 504 hits
Chin Peng meninggal dunia pada jam 6 20 pagi 16 September 2013 di sebuah hospital di Bangkok dan sejak itu ramai yang menuntut abu mayat Chin Peng dibawa balik ke Malaysia Antara yang lantang menuntut abu mayat Chin Peng dibawa balik ke Mal...
Kdn Tidak Tahu Abu Mayat Chin Peng Dibawa Masuk Akan Siasat

Kdn Tidak Tahu Abu Mayat Chin Peng Dibawa Masuk Akan Siasat

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 478 hits
Keputusan kerajaan tidak membenarkan abu mayat Ching Peng dibawa balik ke Malaysia masih kekal justeru laporan yang mendakwa abu mayat bekas setiausaha agung Parti Komunis Malaya itu telah ditabur di Lumut dan Banjaran Titiwangsa akan disia...
Abu Mayat Pemimpin Parti Komunis Malaya Chin Peng Akhirnya Di Tabur Di Perak

Abu Mayat Pemimpin Parti Komunis Malaya Chin Peng Akhirnya Di Tabur Di Perak

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 677 hits
Selepas enam tahun berada di perantauan abu mayat mendiang bekas pemimpin Parti Komunis Malaya Chin Peng dilaporkan sudah kembali ke Perak pada 16 September lalu Sebelum ini Chin Peng meninggal dunia pada usia 90 tahun di sebuah hospital di...
Kdn Siasat Dakwaan Abu Mayat Chin Peng Dibawa Masuk Ke Malaysia Pihak Terlibat Akan Dikenakan Tindakan Undang Undang

Kdn Siasat Dakwaan Abu Mayat Chin Peng Dibawa Masuk Ke Malaysia Pihak Terlibat Akan Dikenakan Tindakan Undang Undang

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 873 hits
The ReporterKementerian Dalam Negeri tidak menerima sebarang permohonan dari mana mana pihak untuk membawa pulang abu mayat Chin Peng ke negara ini Timbalan Menteri KDN Datuk Azis Jamman berkata pihaknya hanya mengetahui perkara itu selepas...
Pilih Peruntukan Atau Muhyiddin

Amerika Syarikat Fakta Menarik Unik Dan Aneh

Combine Best Of Both Worlds To Train Cardiothoracic Surgeons

Our Corrupt And Exploitative Business Community Is A Part Of The Problem Not A Part Of The Solution

Kad Bank Malaysia Support Apple Pay Google Pay

Private Hospitals Ready To Receive Cardiac Surgery Patients From Serdang Centre

Bimbang Tentang Keselamatan Anak Anda Ketika Naik Motorsikal Dapatkan Helmet Ltd J

Flanders House By Saota In Belgium



10 Fakta Biodata MK K Clique Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Gandingan Erysha Emyra Yang Beristerikan Siti Hajaar Syeikh Nordin

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria


Drama Nuh Dan Nayla

Ita Medin Wai Setak Nyin Chord

Anneth Pandai Bicara Chord

Himpunan Soal Jawab Qurban Sempena Hari Raya Aidiladha

Hijau Biru Purple Mata Hitamku

What S Behind The Security Warnings For Pride Events