Abang Doakan Kami Juga Ke Syurga Adik Perempuan Abdul Bari Luah Kata Kata Yang Buat Ramai Rasa Hiba


“ Abang… doakan kami juga ke syurga bersama abang.” Itu ungkapan syahdu dilafazkan Siti Nur Hairunnisa, 29, sebaik selesai menyiram air mawar di pusara abangnya, Allahyarham Abdul Bari Asyraf, 31.
Anak ketiga daripada lapan beradik itu selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Merbau Patah, Kuala Terengganu, hari ini.
Kata Siti, pemergian abang yang diangkat masyarakat sebagai wira kerana sanggup berkorban nyawa demi menyelamatkan lima sekeluarga yang nyaris lema$ selepas kenderaan pacuan empat roda dinaiki mereka terjunam ke dalam sungai di Pulau Warisan, Kuala Terengganu, kelmarin membanggakan keluarga.
“Siapa yang tidak sedih kehilangan insan tersayang namun doa daripada masyarakat membuatkan kami gembira, terharu dan bangga.
“ Dia pergi dalam keadaan baik. Seluruh dunia sayang dia. Seluruh dunia mendoakannya.
“ Kami reda dan berterima kasih kepada semua yang mendoakan kebahagian abang di alam barzakh,” katanya ketika ditemui Harian Metro.
Bagi Siti Nur Kamilah, 24, kenangan bersama arwah abangnya tetap segar dalam ingatan.
Katanya, arwah seorang abang yang sangat mengambil berat terhadap keluarga dan keprihatinannya itu meninggalkan kesan mendalam kepada keluarga.
“ Walaupun dia sudah berada di alam sana tetapi kami adik beradik merasakan dia seolah-olah masih bersama kami.
“ Banyak kenangan bersama arwah yang sukar saya lupakan sampai bila-bila. Saya belajar di UiTM Shah Alam dan setiap kali pulang ke kampung, arwah abang yang menjemput saya di stesen bas,” katanya.
Lebih 500 ahli keluarga, saudara mara, rakan dan orang awam mengiringi pengebumian Abdul Bari Asyraf yang selesai 2.30 petang tadi.
Turut berada memberi penghormatan terakhir, pegawai dan anggota Polis Diraja Malaysia (PDRM) serta Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Terengganu.
Terdahulu, jenazah Abdul Bari Asyraf dibawa ke Masjid Kampung Merbau Patah bagi sembahyang jenazah selepas jemaah menunaikan solat Zohor pada 1.45 tengah hari.
Sementara itu, Abdul Bari Asyraf Mohd, 31, yang lema$ ketika menyelamatkan lima sekeluarga di muara Sungai Terengganu, Kuala Terengganu, kelmarin, mening gal dunia dalam syahid, kata Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad al-Bakri.
Beliau berkata, pengorbanan Allahyarham menyelamatkan mangsa insiden berkenaan adalah satu tindakan amat mulia dan dipandang tinggi dalam Islam.
“ Kami mengucapkan takziah kepada keluarga Allahyarham Abdul Bari Asyraf atas pemergiannya.
“ Sesungguhnya, pengorbanan Allahyarham menyelamatkan mangsa-mangsa insiden berkenaan adalah amat mulia dan dengan izin-Nya termasuk dalam kategori syahid, Insya-Allah.
“ Ini berdasarkan sabda Nabi Muhammad SAW: “Orang yang ma ti syahid ada lima kategori iaitu ma ti kerana wabak taun, ma ti kerana sakit berkaitan perut, ma ti lema$, ma ti dihempap runtuhan dan ma ti syahid ketika berperang di jalan Allah,” katanya dalam catatan di laman Facebook, petang ini.
Dr Zulkifli berkata, akhlak terpuji Allahyarham itu wajar dijadikan contoh dan ikutan anak muda di negara ini.
“ Allahyarham adalah anak muda yang wajar dijadikan contoh dengan akhlaknya yang terpuji. Kami mencadangkan supaya keluarganya dan penyelamat lain diberi anugerah yang setimpal dengan keberanian dan akhlak mereka yang disanjung tinggi.
“ Alhamdulillah di sebalik musibah ini, Allah menyedarkan kepada kita bahawa Malaysia masih mempunyai ramai anak-anak muda yang berjiwa besar. Kita mendoakan semoga lebih ramai yang akan mencontohinya,” katanya.
Ma yat Abdul Bari Asyraf ditemui anggota bomba dan penyelamat serta orang awam pada 7.23 pagi, hari ini dan jenazah selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Kampung Merbau Patah, Kuala Terengganu, selepas Zohor.
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih.
The post ” Abang, Doakan Kami Juga ke Syurga”. Adik Perempuan Abdul Bari Luah Kata-kata Yang Buat Ramai Rasa Hiba appeared first on Suara Viral Malaysia.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suaraviral.org/abang-doakan-kami-juga-ke-syurga-adik-perempuan-abdul-bari-luah-kata-kata-yang-buat-ramai-rasa-hiba/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ini Janji Allah Makcik Redha Ibu Abdul Bari Luah Rasa Syukur Mayat Pok Rok Akhirnya Ditemui

Ini Janji Allah Makcik Redha Ibu Abdul Bari Luah Rasa Syukur Mayat Pok Rok Akhirnya Ditemui

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 604 hits
Ini janji Allah Makcik reda dan bersyukur Allah mendengar doa kami supaya Abdul Bari ditemukan kata Masitah Awang 60 ibu kepada mangsa lemas Abdul Bari Asyraf Mohd 31 Masitah berkata walaupun sedih kehilangan anak ketiga daripada lapan bera...
Abang Tetap Hero Dalam Keluarga Kita Luahan Adik Abdul Bari Membuatkan Netizen Sebak

Abang Tetap Hero Dalam Keluarga Kita Luahan Adik Abdul Bari Membuatkan Netizen Sebak

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 423 hits
Menerusi halaman facebook adik kepada allayarham Abdul Bari yang memuatnaik status dan berkongsi video pihak bomba yang menjumpai badan abang nya Adik Ar4ah juga turut meluahkan rasa yang membuatkan ramai sebak Adik redha abg dah xde tapi a...
Selepas Abdul Bari Ditemui Inilah Kata Kata Bapa Arw4h Abdul Bari Yang Sayu

Selepas Abdul Bari Ditemui Inilah Kata Kata Bapa Arw4h Abdul Bari Yang Sayu

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 313 hits
Selepas Abdul Bari Ditemui Inilah Kata Kata Bapa Arw4h Abdul Bari Yang Sayu Video Temubual Bapa Abdul Bari Berada Do Bawah Artikel BAPA kepada Abdul Bari Asyraf Mohd Mustafa 66 melahirkan rasa syukur apabila ma yat anak lelakinya yang le ma...
Dia Nak Try Makan Babi Sebab Bts Makan Abang Buntu Nak Hadap Perangai Adik Perempuan

Dia Nak Try Makan Babi Sebab Bts Makan Abang Buntu Nak Hadap Perangai Adik Perempuan

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 1175 hits
Seperti yang semua orang tahu kumpulan kpop seperti BTS memang sangat terkenal dan mempunyai peminat hampir di seluruh dunia Ini termasuklah kat Malaysia yang mana gadis gadis remaja kat sini siap ada buat fanclub tersendiri dan gelarkan di...
Abang Doakan Kami Juga Ke Syurga Bersama Abang

Abang Doakan Kami Juga Ke Syurga Bersama Abang

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 317 hits
Abang doakan kami juga ke syurga bersama abang Itu ungkapan syahdu dilafazkan Siti Nur Hairunnisa 29 sebaik selesai menyiram air mawar di pusara abangnya Allahyarham Abdul Bari Asyraf 31 Anak ketiga daripada lapan beradik itu selamat dikebu...
Yang Aku Takut Bila Ajal Tiba Dulu Status Facebook Abdul Bari Undang Sebak Netizen

Yang Aku Takut Bila Ajal Tiba Dulu Status Facebook Abdul Bari Undang Sebak Netizen

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 415 hits
KUALA TERENGGANU Status mengenai kem atian yang dimuat naik Abdul Bari Asyraf Mohd mengundang tanda tanya Status itu dilihat berada di akaun Facebook pemuda berusia 31 tahun itu pada 14 November 2018 menimbulkan persoalan Status berkenaan m...
Ya Allah Permudahkan Pencarian Abdul Bari

Ya Allah Permudahkan Pencarian Abdul Bari

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 560 hits
Ya Allah permudahkan pencarian Abdul Bari Solat hajat bagi membantu usaha pencarian Abdul Bari Asyraf Mohd 31 yang dikhuatiri lemas di Sungai Terengganu dekat Pulau Warisan Kuala Terengganu dilakukan di kawasan lapang pulau berkenaan malam ...
Selepas Solat Asar Beliau Keluar Sayu Ibu Penyelamat Yang Hilang Dedah Perangai Abdul Bari

Selepas Solat Asar Beliau Keluar Sayu Ibu Penyelamat Yang Hilang Dedah Perangai Abdul Bari

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 625 hits
KUALA TERENGGANU Seorang wanita anak perempuannya serta dua cucunya diselamatkan oleh tiga pemancing yang segera terjun ke Sungai Terengganu dekat Pulau Warisan selepas kenderaan pacuan empat roda Mitsubishi Storm yang mereka naiki menggelu...
Bakal Suami Diejek Mamak Gadis Ini Luah Rasa Kecewa Di Twitter

Bakal Suami Diejek Mamak Gadis Ini Luah Rasa Kecewa Di Twitter

papar berkaitan - pada 15/2/2019 - jumlah : 246 hits
Cinta memang tidak mengenal usia bangsa atau agama Kalau hati sudah berpaut setiap individu pasti akan menerima bakal pasangan hidup masing masingSeorang pengguna Twitter Afrina Zulkifli berkongsi sebuah posting setelah melangsungkan majlis...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Pm Political Stability Making Malaysia Valued Investment Destination



8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik


Is Now A Good Time To Buy Property In 2024

Dilaporkan 10 Orang Terkorban 2 Helikopter Atm Bertembung Di Udara

Pjd Link Cancellation Fahmi Tells Govt Critics To Read Pwd Statement

Kadir Jasin Warns Pmx Ph Against Falling Into The Trap To Free Najib

Dap Leader Unsurprised By Mca S Decision To Not Campaign For Its Candidate

Lateefa Koya Negara Sudah Jadi Banana Republic Ketika Kamu Dedah Bualan Pemimpin Negara