Ini Janji Allah Makcik Redha Ibu Abdul Bari Luah Rasa Syukur Mayat Pok Rok Akhirnya Ditemui




“Ini janji Allah. Makcik reda dan bersyukur Allah mendengar doa kami supaya Abdul Bari ditemukan,” kata Masitah Awang, 60, ibu kepada mangsa lemas, Abdul Bari Asyraf Mohd, 31.

Masitah berkata, walaupun sedih kehilangan anak ketiga daripada lapan beradik itu, mereka sekeluarga berbangga kerana Abdul Bari pergi ketika mempertaruhkan nyawa untuk menyelamatkan orang lain.

“Alhamdulillah akhirnya Abdul Bari ditemui. Siang malam kami berdoa dan solat hajat tak putus-putus mendoakan dia. Walaupun dia kembali dalam keadaan tidak bernyawa, kami bersyukur dia ditemui.

“Sebagai ibu tipulah kalau saya katakan tak sedih. Perasaan sedih ini susah hendak dibuang. 31 tahun hidup bersamanya, tentulah banyak kenangan bersama.

“Tetapi makcik reda kerana ini janji Allah. Abdul Bari hanya pinjaman daripada Allah kepada kami. Makcik berdoa semoga Allah menempatkan Abdul Bari bersama para solihin dan golongan beriman,” katanya sayu ketika ditemui di Unit Forensik Hospital Sultanah Nur Zahirah di Kuala Terengganu, hari ini.

Masitah berkata, Abdul Bari yang periang dan lucu suka menggembirakan orang lain, terutama ahli keluarga dan rakannya.

“Sebab itu dia disenangi ramai. Dia lucu. Pasti kami rindu keletahnya bergurau dan mengusik. Arwah juga suka memasak. Kadang-kadang masak nasi goreng dan kami makan bersama.

“Ya Allah, tak dapat makcik bayangkan perasaan sedih ini. Hanya Allah yang tahu,” katanya dalam riak tenang tetapi sayu.

Abdul Bari yang hilang selepas membantu menyelamatkan lima sekeluarga dalam insiden pacuan empat roda Mitsubishi Storm terjunam ke muara Sungai Terengganu, dekat Pulau Warisan, di Kuala Terengganu, malam kelmarin, ditemui lemas jam 7.23 pagi tadi.

Mayat mangsa ditemui di kawasan kuala sungai oleh pasukan mencari dan menyelamat (SAR) serta orang awam pada jarak 2.5 kilometer daripada lokasi mangsa dipercayai lemas.

Dalam kejadian itu, Abdul Bari Asyraf yang sedang memancing terjun ke sungai bersama beberapa yang lain bagi menyelamatkan lima mangsa yang berada dalam kenderaan itu.

Jasa Abdul Bari akan dianugerah penghargaan


KUALA TERENGGANU: Kerajaan negeri akan menganugerahkan penghargaan untuk Abdul Bari Asyraf Mohd, 31, sebagai mengenang jasa arwah yang terkorban ketika berusaha menyelamatkan lima sekeluarga dalam insiden kenderaan pacuan empat roda terjunam ke muara Sungai Terengganu, malam kelmarin.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Belia, Sukan dan NGO negeri, Wan Sukairi Wan Abdullah, berkata penghargaan yang belum ditentukan bentuknya itu akan diberi sebagai penghargaan atas keberanian dan sifat terpuji Allahyarham.

“Sebagaimana kita tahu, Allahyarham melakukan sesuatu yang terpuji apabila mempertaruhkan nyawanya untuk menyelamatkan bukan hanya seorang tetapi lima mangsa dalam kejadian itu.

“Dalam keadaan arus sungai di situ agak deras, Allahyarham sanggup terjun. Malah, Allahyarham adalah yang pertama terjun ke sungai untuk menyelamatkan mangsa.

“Difahamkan, Allahyarham sempat membantu menyelamatkan dua mangsa, namun akhirnya beliau terkorban.

“Ini satu sikap dan akhlak sangat terpuji. Saya sendiri akan mengusulkan dalam Mesyuarat EXCO, minggu ini, supaya anugerah khas diberikan untuk Allahyarham Abdul Bari atas kejayaan serta sifat terpuji beliau yang patut dicontohi seluruh belia dan rakyat Terengganu,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika menziarahi jenazah dan keluarga mangsa di Unit Forensik, Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), di sini, hari ini.

Mayat Abdul Bari berjaya ditemui kira-kira 2.5 kilometer dari lokasi mangsa dilaporkan hilang, oleh pasukan mencari dan menyelamat (SAR) serta orang awam pada jam 7.23 pagi tadi.

Mengulas lanjut, Wan Sukairi berkata, kerajaan negeri juga mengucapkan tahniah kepada beberapa individu lain yang turut terjun ke sungai itu bagi membantu menyelamatkan mangsa.

“Insya-Allah, mereka juga akan diberikan penghargaan. Kerajaan negeri turut mengucapkan terima kasih kepada pasukan penyelamat, termasuk bomba, polis, Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) dan semua yang bertungkus lumus melakukan usaha mencari sehingga mangsa ditemui,” katanya.

© copyright 2018 – All rights reserved
BLOGMAZEER.COM

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.blogmazeer.com/2019/02/ini-janji-allah-makcik-redha-ibu-abdul.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Mayat Abdul Bari Ditemui Di Muara Sungai Terengganu

Video Mayat Abdul Bari Ditemui Di Muara Sungai Terengganu

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 318 hits
MOHD AZLI ADLAN 10 Februari 2019 12 56 PM KUALA TERENGGANU Mayat pemancing yang lemas sewaktu membantu lima mangsa sebuah kenderaan pacuan empat roda Mitsubishi
Abang Doakan Kami Juga Ke Syurga Adik Perempuan Abdul Bari Luah Kata Kata Yang Buat Ramai Rasa Hiba

Abang Doakan Kami Juga Ke Syurga Adik Perempuan Abdul Bari Luah Kata Kata Yang Buat Ramai Rasa Hiba

papar berkaitan - pada 11/2/2019 - jumlah : 610 hits
Abang doakan kami juga ke syurga bersama abang Itu ungkapan syahdu dilafazkan Siti Nur Hairunnisa 29 sebaik selesai menyiram air mawar di pusara abangnya Allahyarham Abdul Bari Asyraf 31 Anak ketiga daripada lapan beradik itu selamat dikebu...
Selepas Abdul Bari Ditemui Inilah Kata Kata Bapa Arw4h Abdul Bari Yang Sayu

Selepas Abdul Bari Ditemui Inilah Kata Kata Bapa Arw4h Abdul Bari Yang Sayu

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 313 hits
Selepas Abdul Bari Ditemui Inilah Kata Kata Bapa Arw4h Abdul Bari Yang Sayu Video Temubual Bapa Abdul Bari Berada Do Bawah Artikel BAPA kepada Abdul Bari Asyraf Mohd Mustafa 66 melahirkan rasa syukur apabila ma yat anak lelakinya yang le ma...
Macam Bermimpi Bakal Jadi Ibu Usia 41 Tahun Sarimah Syukur Allah Terima Doanya

Macam Bermimpi Bakal Jadi Ibu Usia 41 Tahun Sarimah Syukur Allah Terima Doanya

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 451 hits
Macam bermimpi dan tak percaya bakal menjadi ibu buat julung kali pada usia 41 tahun Demikian kenyataan pelakon dan pengacara Sarimah Ibrahim saat mengumumkan mengenai kehamilannya menerusi Instagram View this post on Instagram A post share...
Ya Allah Permudahkan Pencarian Abdul Bari

Ya Allah Permudahkan Pencarian Abdul Bari

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 561 hits
Ya Allah permudahkan pencarian Abdul Bari Solat hajat bagi membantu usaha pencarian Abdul Bari Asyraf Mohd 31 yang dikhuatiri lemas di Sungai Terengganu dekat Pulau Warisan Kuala Terengganu dilakukan di kawasan lapang pulau berkenaan malam ...
Alhamdulillah Jenazah Abdul Bari Telah Ditemui

Alhamdulillah Jenazah Abdul Bari Telah Ditemui

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 680 hits
ABDUL Bari Asyraf Mohd 31 yang hilang selepas membantu menyelamatkan lima sekeluarga dalam insiden pacuan empat roda terjunam ke muara Sungai Terengganu dekat Pulau Warisan Kuala Terengganu kelmarin ditemui lemas pagi ini Mayat mangsa ditem...
Selepas Solat Asar Beliau Keluar Sayu Ibu Penyelamat Yang Hilang Dedah Perangai Abdul Bari

Selepas Solat Asar Beliau Keluar Sayu Ibu Penyelamat Yang Hilang Dedah Perangai Abdul Bari

papar berkaitan - pada 9/2/2019 - jumlah : 625 hits
KUALA TERENGGANU Seorang wanita anak perempuannya serta dua cucunya diselamatkan oleh tiga pemancing yang segera terjun ke Sungai Terengganu dekat Pulau Warisan selepas kenderaan pacuan empat roda Mitsubishi Storm yang mereka naiki menggelu...
Macam Dah Tahu Perjalanan Terakhir Tak Sangka Cita Cita Abdul Bari Tercapai Juga

Macam Dah Tahu Perjalanan Terakhir Tak Sangka Cita Cita Abdul Bari Tercapai Juga

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 337 hits
KUALA TERENGGANU Status dimuat naik Abdul Bari Asyraf Mohd yang dianggap sebagai wira penyelamat mengundang rasa sedih netizen Malah kebanyakan warganet mengakui kagum dengan pemuda itu dan turut bersedih dengan ins1den yang menimpa walaupu...
Kematian Abdul Bari Asyraf Kematian Yang Dicemburui Ramai

Kematian Abdul Bari Asyraf Kematian Yang Dicemburui Ramai

papar berkaitan - pada 12/2/2019 - jumlah : 454 hits
Assalamualaikum Hai semua Sedih dan seronok dalam masa yang sama bila baca perkongsian tentang Hero Negara arwah Abdul Bari Asyraf yang mana kematiannya dicemburui oleh ramai orang Sungguh ramai yang mendoakan syurga buatnya Kuasa Allah tak...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Golden Lounge International Kuala Lumpur International Airport An Overview

Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide