9 Tips Luka Czer Cepat Sembuh Supaya Tidak Bernanah Berdarah Dan Berair


Sekarang ni ramai yang mengalami komplikasi sewaktu hamil sehinggakan terpaksa bersalin secara pembedahan atau czer. Mereka perlu memastikan kawasan luka czer cepat sembuh supaya kawasan luka tersebut tidak dijangkiti kuman.
Memang mudah bersalin secara czer ni, tak perlu nak menahan sakit kontraksi dan meneran. Tetapi, penjagaan luka czer selepas bersalin sangatlah perlu dititik beratkan supaya kawasan luka cser cepat sembuh.

 
Pengalaman Luka Czer Terbuka dan Bernanah Setelah Seminggu Berpantang Teringat kisah waktu Mia bersalinkan anak kedua dulu, ada kawan sekampung yang baru seminggu bersalin secara czer. Selepas seminggu, kawan Mia tu terpaksa masuk ward semula sebab luka jahitan czer tu terbuka. Haa, menakutkan betul bila dengar tu. Dan yang lebih parah, luka tersebut dah bernanah sebab ada jangkitan.
Untuk pulihkan luka cser tersebut, doktor terpaksa buka semula jahitan tersebut, cuci kawasan yang bernanah dan jahit semula dalam keadaan sedar tanpa bius. Bayangkan lah macam mana sakitnya tu. Mia yang tengah menulis ni pun dok terbayang-banyang rasa sakitnya tu. Sebab tu kena jaga elok-elok di kawasan pembedahan supaya luka bersalin czer cepat sembuh. Kadang-kadang luka diluar dah nampak kering, tapi luka dibahagian dalam kita tak tahu macam mana kan.
Kalau tak dijaga dengan betul luka czer tu, memang senang untuk mendapat jangkitan. Jadi, Mia rasa terpanggil untuk kongsikan serba sedikit tips supaya luka bersalin czer cepat sembuh, luka cepat kering dan tidak berlaku jangkitan dan bernanah.
Untuk pengetahuan semua yang bersalin secara czer, luka czer mengambil masa selama 6-8 minggu untuk sembuh. Paling lama mengambil masa sehingga 6 bulan. Lagi lama masa yang diambil untuk luka czer tu sembuh, lagi tinggi risiko untuk luka tersebut mendapat jangkitan kuman kerana keadaan yang berair dan lembap membuatkan kuman lebih senang membiak.
 
9 Tips Luka Czer Cepat Sembuh Supaya Tidak Bernanah, Berdarah dan Berair Berikut adalah 9 tips yang boleh dilakukan supaya luka czer cepat sembuh, tidak bernanah, berdarah serta berair.
1. Membuat pergerakan setelah sedar selepas pembedahan Ramai ibu-ibu yang rasa takut nak bergerak selepas sedar dari pembedahan, kerana risau jahitan terbuka dan terasa sakit. Sebenarnya membuat sebarang pergerakan ini akan mengurangkan risiko darah beku
Apabila kita membuat pergerakan, darah akan mudah untuk bergerak dan akan mempercepatkan lagi luka tersebut pulih. Boleh minta bantuan ahli keluarga ataupun juruwarat sekiranya tidak mampu untuk bangun.
2. Makan makanan yang sihat dan seimbang
Sewaktu pembedahan, banyak darah yang hilang, urat banyak terputus, tenaga berkurang. Jadi kita sangat-sangat perlukan makanan yang sihat, berzat dan seimbang. Ambil banyak sayur-sayuran hijau dan protein untuk membantu memulihkan luka pembedahan.
3. Minum air secukupnya
Ramai yang takut nak minum air kerana risau luka akan jadi lembap, faraj berair dan rahim kembang. Salah tu. Air sangat penting kerana untuk megatasi masalah kekurangan air, kerana jika kita kekurangan air boleh menyebabkan sembelit dan menyukarkan proses pembuangan.
Ini akan menyebabkan tekanan diberikan pada perut dan tempat luka menjadi bertambah sakit. Jadi, pengambilan 8 gelas air dalam sehari sangatlah digalakkan.
4. Pastikan kawasan luka kering dan bersih Selepas mandi, pastikan kawasan luka tersebut kering. Lap dengan tisu atau kain yang lembut. Biarkan kawasan luka tersebut terdedah kepada udara supaya kawasan tersebut sentiasa kering. Sekiranya berpeluh, lap dengan kain lembut. Luka yang lembap akan meningkatkan kemungkinan untuk terkena jangkitan.
5. Elakkan penggunaan minyak atau krim sapu Untuk 10 hari pertama, cuba elakkan dari menyapu apa-apa minyak atau krim pada kawasan luka cser. Hal ini kerana dikhuatiri akan menyebabkan kulit di kawasan luka lambat bercantum. Selepas luka bercantum elok, barulah boleh sekiranya nak sapu minyak atau krim pada bahagian luka tersebut
6. Elakkan daripada menggaru Kawasan luka tersebut pastinya akan terasa gatal. Bertambah gatal sekiranya kita makan makanan yang boleh menyebabkan kegatalan. Pastikan kawasan luka tersebut sentiasa kering dan  elakkan daripada menggaru. Kalau nak sapu krim untuk elak kegatalan pon, sapu hanya pada bahagian tepi luka czer tersebut, bukan diatas kawasan luka.
7. Pakai bengkung Pilih bengkung yang mudah dipakai dan lembut untuk dipakai seminggu selepas pembedahan. Pada waktu ini walaupun luka diluar dah nampak kering, tetapi luka dibahagian dalam masih perlukan masa untuk pulih.
Tujuan pemakaian bengkung adalah supaya kita tidak berasa sakit sewaktu berjalan atau duduk. Tambah-tambah lagi sewaktu batuk dan bersin, lagi membuatkan kita rasa sakit dikawasan luka tersebut. Pastikan peredaran udara berlaku sewaktu memakai bengkung tersebut supaya kawasan luka sentiasa kering dan tidak berkuap.
8. Elakkan aktiviti yang lasak Elakkan aktiviti yang lasak minggu pertama selepas pembedahan. Aktiviti seperti menaiki tangga, membongkok, dan berjalan laju akan memberikan tekanan pada luka tersebut. Ini akan menyebabkan kawasan luka lambat sembuh. Dapatkan bantuan ahli keluarga untuk membuat aktiviti harian pada minggu pertama selepas pembedahan.
9. Pengambilan makan tambahan Disebabkan sewaktu berpantang kita menyekat segala pemakanan kita, jadi sangat-sangat kita perlukan makanan tambahan untuk membaikpulih semula sistem badan kita. Ramai yang ingat pengambilan makanan tambahan ni hanya penting untuk diambil sewaktu hamil je, tetapi sebenarnya makanan tambahan ni lagi penting diambil selepas bersalin juga.
Lagi banyak nutrisi dalam badan kita yang telah hilang selepas proses bersalin. Jadi sangat penting untuk mengambil makanan tambahan supaya badan kita kembali sihat dan segala lompong-lompong nutrisi yang tak cukup tu boleh kita penuhi.
Sebelum tu kita tengok dulu Video ni, bagaimana akak ni menyelesaikan masalah luka czernya yang tak kering-kering walaupun dah 40 hari berpantang

Makanan Tambahan Terbaik Yang Wajib Diambil Semasa Berpantang Supaya Luka Czer Cepat Sembuh Ramai yang tertanya-tanya kan, makanan tambahan apa yang paling bagus supaya luka czer cepat sembuh. Ok, Mia kongsikan dulu pengalaman mereka yang bersalin secara czer dan telah mengambil makanan tambahan ini.
Pengalaman #1: Luka czer cepat kering “Saya pun bf & minum vivix. Sy czer n berpantang dengan vivix mmg best. Start hari ke 5 baru consume vivix, sbb lupa nak bwk pi hosp. Serously, muka tak pucat, tak letih, tak stress. Tambah pantang sendiri pulak tu, dengan jaga lagi sorang anak. Baby takde kuning, susu meriah, luka czer cepat kering, tak rasa sakit pun”
~Zati~

Pengalaman #2: Tak sakit langsung bahagian luka jahitan “Selepas 3 hari ambil vivix, rasa sakit luka bahagian ceaser bersalin makin kurang. Dan boleh mengiring selesa untuk menyusu anak, jalan pon makin laju.
Kalau dulu bahagian luka tu memang tak boleh jalan sangat sebab sakit.
Sekarang dah 30 hari rasa cergas, tak sakit langsung bahagian luka jahitan sampai terlupa yang diri bersalin ceaser”
~Azirul | Ibu Berpantang Ceaser~

Kenapa perlu ambil Vivix Untuk percepatkan luka Czer sembuh? Vivix adalah sejenis cecair pekat berwarna merah yang terhasil daripada kandungan anggur muskat, polygonum cuspisdatum, european elderberry dan lobak merah.
Antioksidan yang terdapat dalam Vivix bertindak dengan memperbaiki sel yang rosak. Kulit yang dipotong perlukan sel-sel yang sihat untuk membantu proses pencantuman kulit. Jadi sel yang telah rosak akan dibaikpulih dengan bantuan antioksidan yang tinggi dalam vivix. Selain itu, antioksidan dalam vivix juga memberi tenaga kepada sel. Jadi, makin bertenaga sel tersebut, makin cepat proses pencamtuman kulit berlaku
Ibu yang mengambil vivix ini juga lebih cergas dan bertenaga seperti tidak berpantang. Haa, bestkan macam tu. Lagi-lagi kalau berpantang sendiri, ditambah pula kalau dah ada anak lain juga untuk dijaga. Memang sangat perlukan vivix ni.
Vivix tiada kesan sampingan. Vivix adalah sejenis makanan tambahan yang berunsurkan semulajadi. Jadi, ia tidak akan memberikan kesan sampingan seperti mengantuk, ketagih, dan sebagainya. Vivix ini juga telah dibuat ujian saringan sebanyak 350 kali untuk menyaring bahan pencemaran kimia sebelum diluluskan untuk digunakan.
Vivix tidak merosakkan buah pinggang. Makanan tambahan vivix ini terhasil dari tumbuhan semulajadi dan ia tidak akan merosakkan buah pinggang sekiranya diambil mengikut kesesuaian badan kita. Sebaliknya vivix mampu membantu mana-mana organ yang rosak dan menjadikan pesakit lebih sihat bertenaga
Tidak perlu bergantung kepada Vivix sepanjang masa. Kebanyakkan mereka yang mengambil vivix, mereka tidak perlu bergantung untuk mengambil vivix sepanjang masa. Akan tetapi, rata-rata pengguna vivix ini terlalu suka dengan vivix ni sehinggakan mereka selalu repeat order vivix ni
Jadi, kepada ibu-ibu yang masih tercari-cari makanan tambahan untuk keperluan berpantang nanti tak kiralah yang bersalin secara czer ataupun secara normal, boleh la dapatkan vivix ni sebelum bersalin untuk membuat persediaan.
 
Cara untuk dapatkan Vivix Untuk dapatkan Vivix, anda boleh membuat pembelian secara atas talian dengan menekan ikon dibawah.

Sebotol vivix cuma berharga RM475 dan boleh bertahan sehingga 1-2 bulan penggunaannya. Tak salah untuk melaburkan wang untuk kesihatan. Tambah-tambah lagi apabila berdepan dengan masalah luka pembedahan. Kalau tak dirawat dengan betul, luka czer tu boleh dijangkiti kuman. Dah nak kena buka balik jahitan, dan kena cuci nanah tersebut waktu kita tengah sedar. Boleh bayangkan betapa sakitnya waktu tu.
Jadi, sebelum bersalin, sediakan vivix ni dulu sebagai teman waktu berpantang kita. Sebab ia bukan sahaja baik untuk menyembuhkan luka czer, tetapi ia dapat memberi tenaga kepada kita sewaktu berpantang. Lebih-lebih lagi kalau berpantang sendiri, memang perlu ambil vivix untuk elak meroyan kan.
ATAU, sekiranya anda nak dapatkan vivix pada harga yang lebih rendah, boleh segera whatsapp Mia dengan menekan ikon dibawah. Mia akan bantu anda berpantang tanpa mengalami luka czer bernanah, berair atau berdarah.

Jangan berkira-kira lagi untuk dapatkan vivix. Tak tertanggung rasanya apabila luka czer tu bernanah. Boleh membahayakan nyawa kita. Tambah lagi kita yang tak cukup tidur dan rehat sewaktu berpantang, memang wajib anda dapatkan vivix ini. Pelaburan yang paling bagus untuk kesihatan diri sendiri.

——————————————————————————-
Saya MiaZain
(ID Shaklee : 1081104)
adalah pengedar sah Shaklee anda
Jika anda berminat atau ingin mengajukan soalan,
sila hubungi :
✆ SMS | WhatsApp : 012 928 3726 [Mia]
Setiap pembelian di laman web ini, anda layak menerima :
Jadual pengambilan vitamin
Tips ekslusif
Konsultasi percuma berterusan
Layak dijemput ke group eksklusif di Whatsapp
FB : Salmiah Md Zain
COD | USM Pulau Pinang dan kawasan berdekatan
Penghantaran dibuat ke seluruh Malaysia
PENAFIAN | Kenyataan dihalaman ini tidak dinilai oleh badan FDA (Food And Drug Adminstration)
Ia tidak bertujuan untuk mendiagnos, menyembuh, merawat atau mencegah sebarang jenis penyakit
———————————————————————————
The post 9 Tips Luka Czer Cepat Sembuh Supaya Tidak Bernanah, Berdarah dan Berair appeared first on MiaZain.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.miazain.com/tips-luka-czer-cepat-sembuh-supaya-tidak-bernanah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tips Penyimpanan Susu Badan Agar Tidak Cepat Rosak

Tips Penyimpanan Susu Badan Agar Tidak Cepat Rosak

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 677 hits
Susu badan atau air susu ibu yang telah diperah kekuar mempunyai syarat syarat penyimpanan yang ketat yang perlu ibu patuhi Macam Xu sendiri yang masih megekalkan penyusuan ekslusif buat baby Ora memang banyak Xu melabur membeli keperluan m...
Tips Dan Trik Perawatan Mobil Matic Supaya Tetap Awet

Tips Dan Trik Perawatan Mobil Matic Supaya Tetap Awet

papar berkaitan - pada 26/11/2018 - jumlah : 262 hits
Pada halaman ini saya akan membahas mengenai cara terbaik merawat mobil transmisi Metik agar lebih awet Selain usia mobil yang lebih lama penggunaan mobil tetap dalam kondisi yang baik perawatan yang tepat membuat mobil metic menjadi lebih ...
Karena Cepat Sembuh Ya Sudah Biasa Ucapkan Saja 9 Kalimat Ini Saat Dia Sakit Dan Butuh Perhatian

Karena Cepat Sembuh Ya Sudah Biasa Ucapkan Saja 9 Kalimat Ini Saat Dia Sakit Dan Butuh Perhatian

papar berkaitan - pada 24/11/2018 - jumlah : 228 hits
Karena cepat sembuh ya pun sudah terlalu mainstream cobalah ganti dengan kalimat yang lebih romantis dan mengena
Amalkan 5 Dzikir Ini Supaya Hajat Cepat Terkabul

Amalkan 5 Dzikir Ini Supaya Hajat Cepat Terkabul

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 1161 hits
Amalkan 5 Dzikir Ini Supaya Hajat Cepat Terkabul Khasiat atau manfaat dari membaca doa dzikir asma supaya hajat cepat terkabul paling mustajab atas kehendak Allah SWT Amalan dzikir ini merupakan amalan yang kami ambil dari Asmaul Husna yait...
Biarkan Terbalut Lebih 72 Jam Tak Dicuci Punca Luka Khatan Bernanah Bentan Doktor Kongsi 10 Tip Penjagaan

Biarkan Terbalut Lebih 72 Jam Tak Dicuci Punca Luka Khatan Bernanah Bentan Doktor Kongsi 10 Tip Penjagaan

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 599 hits
Luka berkhatan anak lelaki jika silap cara boleh menyebabkan bernanah dan bentan Ikuti 10 tip penjagaan daripada Dr Kamarul Ariffin Sadan ini boleh mama papa ikuti Menjelang cuti sekolah maka musim berkhatan pun bermula Seram sejuk anak ana...
Tips Supaya Gigi Anda Menjadi Putih Bersih

Tips Supaya Gigi Anda Menjadi Putih Bersih

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 294 hits
Selain rambut gigi juga boleh diibaratkan sebagai mahkota kepada individu Gigi yang putih sihat sering menjadi impian semua orang kerana gigi yang sihat ini akan menambah seri wajah seseorang Namun begitu walaupun keinginan untuk bergigi pu...
Anak Demam Selsema Dan Batuk Mandikan 3 Kali Sehari Untuk Cepat Sembuh

Anak Demam Selsema Dan Batuk Mandikan 3 Kali Sehari Untuk Cepat Sembuh

papar berkaitan - pada 20/11/2018 - jumlah : 312 hits
Apabila anak tak sihat seperti demam selsema dan batuk rutin yang biasa dilakukan bawa jumpa doktor atau beri makan ubat dengan niat supaya cepat sihat Cara itu dah bagus cuma ada lagi satu tip yang mudah iaitu dengan mandikan anak dengan k...
Tips Dan Cara Mudah Supaya Sambal Tumis Lebih Sedap Dan Tahan Lama

Tips Dan Cara Mudah Supaya Sambal Tumis Lebih Sedap Dan Tahan Lama

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 799 hits
As Salam Tips Dan Cara Mudah Supaya Sambal Tumis Lebih Sedap dan Tahan Lama Apa lagi yang mak mak akan buat time cuti sekolah ni kalau tak marathon kat dapur around the clock huhu Kadang tu siap sound kat anak anak mama dah masak sekali har...
Doa Doa Bagi Wanita Agar Cepat Mendapatkan Jodoh

Doa Doa Bagi Wanita Agar Cepat Mendapatkan Jodoh

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 359 hits
Menikah adalah suatu hal yang menjadi impian setiap orang Terlebih bagi wanita yang sudah memasuki usia menikah Hanya saja masalah jodoh tak ada manusia yang tahu Meski begitu kita bisa mengupayakannya dengan berdoa kepada Sang Pencipta Pad...
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Pemilik Kereta Tertekan Hon Kerana Panik Polis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Data Drives Dollars How Competitive Intelligence Optimizes Sales Marketing Roi

Tanya Hadi Mengapa Tak Bantah Akta Laut Wilayah Mb Terengganu Diberitahu

Cabaran Getir Menanti Ph Di Kkb

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

World Bank Report Says Malaysian Children Not Learning Enough In Schools

Zus Ice Watermelon Latte