9 Tempat Menarik Di Golok Wajib Pergi 2024


Kalau dalam artikel sebelum ini saya dah kongsikan lebih 30 tempat menarik Hatyai, kali ini saya senaraikan pula tempat menarik di Golok , Thailand untuk rujukan percutian anda. 

Rakyat Malaysia ni suka betul bercuti di Selatan Thai kan? Mana tidaknya, lokasinya dekat, mudah di akses, banyak tempat shopping dan restoran halal, serta mesra Muslim. 
Di Golok, tak banyak tempat tempat tarikan pelancong seperti Hatyai. Tetapi masih ramai rakyat kita yang gemar ke sini sebab nak rasa pengalaman baharu, enjoy makanan sedap, dan shopping.


Cara ke Golok dengan kereta melalui Rantau Panjang
1. Bawa passport atau Border Pass. Border pass hanya digunakan oleh warganegara Malaysia yang berasal Kelantan, Perlis, Kedah, dan Hulu Perak sahaja. Penduduk negeri lain wajib guna passport.

2. Cop passport di Imigresen Rantau Panjang (tak perlu turun dari kereta, drive thru sahaja).
3. Tiba di Sungai Golok Boundry Post, anda perlu cop passport / border pass. Manakala pemandu ke Kaunter Borang Maklumat Kenderaan & Penumpang di bahagian luar. 
4. Selesai cop passport, terus ke kaunter insurans & kastam. Untuk insuran kereta, documen yang perlu anda bawa adalah: Geran kereta original, passport, kad pengenalan. (Sila buat salinan fotostat juga ya?)
6. Tunggu sehingga nama dipanggil, kemudian tanda tangan. Siap! Korang dan boleh masuk ke Thailand! 
💡 Table of Contents
Mee Celup 3 JateNasi Khaomok Jeeraphan 2Pasar Malam Sungai GolokPickpockets CafeBan Thon BeachSummer Thon CafeBig C Sungai Kolok Lubokdiyae Blue Lake7 Eleven Mee Celup 3 Jate


Tempat menarik di Golok yang pertama adalah Mee Celup 3 Jate. Untuk cari kedai ni, anda kena masuk lorong di hadapan Inter Tower Hotel. 
Apa yang best di sini adalah mee celup Thai original. Sup pekat, penuh dengan lauk seperti ayam, daging, perut, dan paru. 
Dari luar, restoran ini nampak biasa sahaja. Tetapi dekorasinya agak menarik dan selesa kalau anda datang dengan keluarga. Sedap, murah, bersih, dan berbaloi! 
Waktu operasi: 11 am - 5.50 pm (Tutup pada Jumaat)
Nasi Khaomok Jeeraphan 2


Tempat makan menarik di Golok yang wajib anda cuba. Restoran Nasi Khaomok Jeeraphan 2 lah lokasinya. Kalau nak tahu, restoran pernah viral gara-gara Khairul Aming tau. 

Nasinya lembut dan rasa rempahnya amat sedap. Sebab tu tak ada kuah tau. Di makan pula bersama ayam goreng berempah dan sos istimewa. Cuba juga teh ais dan green tea di sini ya? Padu, memang wajarlah restoran ini viral.Selain nasi komok, mereka juga menyediakan: 
Pulut manggaNasi campurMee celupKerabu mangga  Waktu operasi: 6 am - 7 pm
Lokasi: Google Maps

Pasar Malam Sungai Golok
Kalau anda datang pada hari Jumaat, bolehlah nikmati pengalaman ke pasar malam yang tidak jauh dari Sungai Golok ni. Tidak jauh beza dengan pasar malam di Malaysia, tetapi makanan dan vibe dia yang berbeza. 
Banyak makanan dan snek Thai yang wajib anda rasa sebab memang jarang dijumpai di Malaysia. Contohnya pisang kapit, pulut goreng, ayam susu, crepe ori Bangkok, dan yang paling popular sotong bakar. Ramai orang Malaysia beli sebab agak murah di Golok. 
Waktu operasi: 6 pm - 10 pm (Jumaat sahaja)
Pickpockets Cafe


Entah kenapa orang Malaysia suka betul minum kopi di sini, padahal kat negara kita ni bersepah cafe premium. Mungkin sebab harganya yang slightly murah, and nak buat raso-raso. 
Dari segi kopi, segala macam jenis kopi boleh anda order di sini. Ia dibrew segar dengan aroma yang membangkitkan selera. Untuk yang tak minum kopi, usah risau sebab Pickpokets Cafe turut hadir dengan fruits smoothie, macha, dan air coklat. Desert pun ada.

Antara sebab lain adalah cafe ini turut menyediakan masakan panas yang sedap. Contohnya tomyamnya yang enak, portion besar dan mewah dengan lauk.

Waktu operasi: 9.30 am - 7 pm
Ban Thon Beach
Tempat menarik di Golok seterusnya adalah Ban Thon Beach, agak jauh dari Sungai Golok iaitu sekitar 1 jam 20 minit pemanduan. Namun amat berbaloi untuk anda kunjungi. 
Pantainya bersih, luas dan terdapat banyak gazebo untuk anda berteduh atau berkelah. Vibe pantai ni memang best. Lokasi pantai ini juga dekat dengan airport Narathiwat, jadi kalau bertuah dapatlah tengok kapal terbang mendarat.

Pengunjung juga boleh tengok aktiviti nelayan tempatan seperti proses pengeringan ikan masin dan view nelayan di laut. Disamping itu anda boleh bergambar di kawasan bot yang berlabuh ditepi pantai.  
Lokasi: Google Maps

Summer Thon Cafe



Merupakan sebuah cafe yang terletak di tepi pantai Ban Thon Beach. Cafe bertemakan putih minimalis dan konsep terbuka. Dihidangkan pula dengan pelbagai masakan panas, western, dan pelbagai dessert enak serta ditemani view pantai indah. 
Baca: Tempat Sarapan Best di Kuala Lumpur

Menerima rating baik di laman Google. Rata-rata puas hati dengan servis serta makanan yang disediakan. Harga pun masih berpatutan dan lebih murah berbanding makan di cafe hipster di Kuala Lumpur.
Waktu operasi: 10.30 am - 8.30 pm

Big C Sungai Golok


Nak shooping di Golok? Saya cadangkan anda ke Big C yang terletak 6.6 km sahaja dari Sungai Golok. Big C ni hypermarket yang tidak ubah seperti Lotus dan Aeon tu je. Tapi barang lebih murah dan banyak produk menarik yang tak ada di Malaysia. 
Wajar kalau anda beli buah-buahan, snek halal, dan pelancong Malaysia ambil peluang beli Nescafe dan Milo di sini. Disamping itu, banyak juga gerai kudapan dan dessert sedap di sini. 
Waktu operasi: 10 am - 10 pm

Lubokdiyae Blue Lake


Juga dikenali sebagai Padi Lake dikalangan pelancong. Terletak di Narathiwat iaitu 44 minit pemanduan dan Sungai Golok. Popular dek kerana air tasiknya yang biru. 
Ia bukan lokasi pelancongan pun. Don't get too excited sebab tak ada gazebo atau laluan pejalan kaki. Cuma parking tepi tasik dan boleh bergambar sahaja. Kalau ada drone bolehlah ambik dari video dari pandangan atas. 
Lokasi: Google Maps

7 Eleven


Lokasi terakhir dalam senarai ini sudah tentulah 7 Eleven! Wajib masuk 7 Eleven untuk beli pelbagai snek halal untuk di bawa pulang. Kita semua tahu burger 7E memang sedap dan di Malaysia harganya sekitar RM9 - RM10. Sedangkan di Golok cuma 40bhat sahaja.  

Lokasi 7 Eleven sekitar Sungai Golok


Selain burger anda boleh beli kek, susu, roti, dan beberapa barangan runcit lain yang murah. 7 Eleven Thailand ni bukan biasa-biasa ya? Boleh rambang mata tak jumpa pintu keluar bila kalau dah masuk.  
FAQs
Hotel di Golok, Thailand?
Terdapat banyak hotel bajet yang boleh anda inap di sekitar Sungai Golok. Namun, lebih berbaloi untuk anda menginap di Kelantan sahaja. Lebih jimat kalau anda turut bercadang untuk jalan-jalan sekitar Kota Bharu. 
HUMAIRA HOTEL (RM213 | Tempah DI SINI) memang selesa dan strategik untuk anda sekeluarga. 

Kalau anda idea dan cadangan lokasi lain boleh kongsikan dengan pembaca di ruangan komen di bawah. Oh ya, saya juga pernah terbitkan artikel senarai tempat makan best di Hatyai, manalah tahu sekiranya anda nak ke Hatyai hujung minggu ini. 😁

Semoga artikel ini bermanfaat.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.nikkhazami.com/2024/06/tempat-menarik-di-golok.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Terbuka Singapura 2024 Jun Hao Pastikan Tempat Dalam Separuh Akhir

Terbuka Singapura 2024 Jun Hao Pastikan Tempat Dalam Separuh Akhir

papar berkaitan - pada 30/5/2024 - jumlah : 73 hits
KUALA LUMPUR Pemain badminton suku akhir lelaki Malaysia Leong Jun Hao mencipta kejutan besar di Open Singapura apabila beliau mengalahkan juara bertahan Anthony Sinisuka Ginting dari Indonesia dalam perlawanan kedua hari ini Pemain ranking...
Taman Negara Malaysia Senarai Aktiviti Menarik Cara Pergi Ke Taman Negara

Taman Negara Malaysia Senarai Aktiviti Menarik Cara Pergi Ke Taman Negara

papar berkaitan - pada 8/6/2024 - jumlah : 111 hits
Taman Negara Malaysia Senarai Aktiviti Menarik Cara Pergi Ke Taman Negara Taman Negara Malaysia merupakan salah satu destinasi ekopelancongan yang terkenal di rantau Asia Tenggara Dengan keluasan lebih 4 343 kilometer persegi Taman Negara i...
Hari Terakhir Hari Landskap Negara 2024 Jom Pergi

Hari Terakhir Hari Landskap Negara 2024 Jom Pergi

papar berkaitan - pada 2/6/2024 - jumlah : 121 hits
Hujung minggu nie tak tahu nak buat apa Jangan risau sis ada cadangan menarik untuk korang semua Hari ini 2 Jun 2024 adalah hari terakhir Sambutan Hari Landskap Negara 2024 yang berlangsung di Taman Tasik Shah Alam Selangor Tema HLN2024Deng...
Foto Sepekan Jelang Iduladha 2024 Pedagang Hewan Kurban Musiman Di Kawasan Ini Tawarkan Harga Yang Menarik

Foto Sepekan Jelang Iduladha 2024 Pedagang Hewan Kurban Musiman Di Kawasan Ini Tawarkan Harga Yang Menarik

papar berkaitan - pada 9/6/2024 - jumlah : 75 hits
Sepekan jelang Idul Adha 1445 H sejumlah pedagang musiman mulai berdatangan dan menjajakan hewan kurban di Jakarta
36 Tempat Makan Menarik Di Kajang Syurga Makanan Best Untuk Foodie

36 Tempat Makan Menarik Di Kajang Syurga Makanan Best Untuk Foodie

papar berkaitan - pada 14/6/2024 - jumlah : 148 hits
Setelah berhari hari bekerja sebaik tiba hujung minggu mesti ramai yang tak sabar sabar untuk memberikan ganjaran kepada diri sendiri atau ingin meluangkan masa bersama keluarga Salah satu cara terbaik untuk melakukan semua ini adalah denga...
Psu Dpd Ri Sumbar Digelar 13 Juli 2024 Irman Gusman Wajib Buka Jati Diri Sebagai Mantan Napi

Psu Dpd Ri Sumbar Digelar 13 Juli 2024 Irman Gusman Wajib Buka Jati Diri Sebagai Mantan Napi

papar berkaitan - pada 16/6/2024 - jumlah : 60 hits
Pemilih yang berhak ikut dalam PSU ini adalah warga yang terdaftar dalam Daftar Pemilih Tetap
30 Tempat Makan Menarik Di Langkawi Restoran Paling Best

30 Tempat Makan Menarik Di Langkawi Restoran Paling Best

papar berkaitan - pada 14/6/2024 - jumlah : 132 hits
Setuju tak kalau admin katakan bahawa destinasi pelancongan paling best adalah yang paling banyak menawarkan tempat makan menarik Kalau anda setuju Langkawi bakal menjadi salah satu destinasi paling menakjubkan yang pernah dikunjungi Pulau ...
53 Tempat Makan Menarik Di Melaka Restoran Sedap Best

53 Tempat Makan Menarik Di Melaka Restoran Sedap Best

papar berkaitan - pada 14/6/2024 - jumlah : 151 hits
Tahukah anda bukan sekadar destinasi bercuti yang best semata mata hanya kerana peninggalan klasik hasil jajahan yang dah berdekad lamanya tapi juga disebabkan kewujudan terlampau banyak kedai makan yang menarik untuk dicuba Sama ada sarapa...
10 Port Sarapan Menarik Di Selangor 2024

10 Port Sarapan Menarik Di Selangor 2024

papar berkaitan - pada 4/6/2024 - jumlah : 99 hits
Bila bercakap tentang sarapan pasti ramai yang tidak sama seleranaya kerana ada yang mengidamkan hidangan tradisional Malaysia seperti Nasi Lemak dan Roti Canai masakan antarabangsa seperti Full English Breakfast atau pun kafe yang menyajik...
Ibu Penat Melampau Tidur Cukup Tapi Tetap Rasa Lesu Mungkin Petanda Sindrom Kelesuan Kronik

Why Consult Hamas On Business And Investments

Sijil Pengembaraan Pelancongan Kolej Komuniti Sandakan Sabah

Sun Sand And Style Discover Your Dream Home In Naples

Biar Syarikat Uruskan Julan Anda Fokus Sistem Dan Plan

Sudah Hilang Kredibiliti Majlis Peguam Sesuai Untuk Dibubar

The Untold Story Tangkapan Aktivis Reformasi April 2001

Aktiviti Kunjungan Hormat Ppim Ke Jabatan Pengairan Dan Saliran Ppim 28 06 2024



Bagaimana Ikan Minum Air Bila Dahaga

Biodata Arfie Shah Adwafri Shah Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 X Change Astro

5 Sebab Kenapa Sikap Golongan B40 Mampu Menyakitkan Hati Orang Ramai

8 Fakta Biodata Jazmy Juma Khan Hero Remaja Pelakon Drama Berepisod Nuh Dan Nayla TV3 Gandingan Scha Elinnea

10 Fakta Biodata Harissa Adlynn Halim Pelakon Drama Berepisod Dedaun Hijau Di Angin Lalu Astro Ria Gandingan Redza Rosli


Restoran Halal Makanan Jepun Makan Buffet Di Samurai Yakiniku Setapak

Blackrock Pertahan Urus Niaga Mahb Zahid Berisiko Disingkir Umno

Mahathir Diguling Atau Mahathir Yang Gulingkan Pakatan Pada February 2020

Zahid Risks Ouster From Umno Over Mahb Deal Says Analyst

Umno Letak Calon Untuk Prk Nenggiri

Kurang Sopan Rebiu Makanan Sharnaaz Ahmad Kembali Dikecam