9 Cara Sederhana Meningkatkan Iq Anak


9 Cara Sederhana Meningkatkan IQ Anak | UN1X PROJECT - Penulis rubik khusus pendidikan, Korey Capozza, menyarankan sembilan cara untuk membina dan meningkatkan IQ (intelligence quotient) anak.

1. Belajar MusikIni merupakan cara yang bagus untuk meningkatkan pembelajaran otak kanan dengan santai dan mudah. Menurut hasil penelitian Universitas Toronto, pelajaran musik dapat meningkatkan intelligence quotient dan prestasi sekolah seorang anak. Bahkan semakin lama dipelajari, hasilnya semakin jelas.

2. Beri minum Air Susu IbuBanyak penelitian ilmiah membuktikan bahwa air susu ibu (ASI) selain menyediakan berbagai macam zat gizi, juga dapat meningkatkan kekebalan tubuh dan intelegensi bayi. Seorang bayi yang mengonsumsi ASI selama sembilan bulan secara nyata lebih pandai dari pada seorang bayi yang hanya mengonsumsi ASI selama satu bulan.

3. Tingkatkan kesehatanTim peneliti dari University of Illinois telah membuktikan hubungan antara kesehatan dan pelajaran anak di sekolah. Penelitian dari Oppenheimer Funds malah menunjukkan bahwa olah raga berkelompok bukan saja meningkatkan rasa percaya diri, membangun spirit kebersamaan, bahkan dapat memupuk kecakapan memimpin. Delapan puluh satu persen dari para direktris perusahaan pada saat masih kecil, semuanya pernah bergabung dalam suatu kegiatan organisasi.

4. PermainanMemang ada banyak games yang bisa membuat pemainnya menjadi brutal, nyentrik ataupun malas berpikir. Namun juga ada sejumlah games yang dapat meningkatkan spirit bersosial, kreativitas dan inspirasi, bahkan ada yang dapat melatih anak untuk berpikir dengan bijaksana serta melatih kemampuan membuat rencana. Penelitian di University of Rochester juga menemukan bahwa anak kecil yang bermain games lebih berkemampuan dalam menemukan petunjuk rasa visual dalam belajar.

5. Menolak junk foodKurangi mengonsumsi makanan berkadar gula tinggi, berpantang berbagai makanan berlemak tinggi dan junk food yang lain. Sebaliknya, banyaklah mengonsumsi makanan sehat bergizi tinggi, ini akan meningkatkan perkembangan intelegensi dan motorik anak, terutama bagi bayi yang belum genap dua tahun, hal ini sangat penting. Misalnya, seorang anak harus mengonsumsi sejumlah zat besi untuk membantu pertumbuhan otak. Kalau kurang jumlahnya, penghantaran impuls syaraf akan melemah.

6. Memupuk rasa ingin tahuPara pakar mengungkap, ketika orang tua mendorong anak untuk mempunyai pemikiran sendiri, sesungguhnya adalah sedang meng-arahkan mereka pada pentingnya menuntut pengetahuan. Menaruh perhatian yang besar terhadap minat anak, mengenalkan dan mengajarkan ketrampilan baru kepada mereka pada setiap ada kesempatan mendidik di luar rumah, semua ini merupakan cara yang baik sekali guna memupuk dambaan anak untuk menuntut pengetahuan.

7. MembacaSejalan dengan kemajuan teknologi, banyak orang yang mengabaikan pentingnya membaca. Membaca merupakan cara meningkatkan intelligence quotient seseorang yang paling langsung dan efektif. Membacakan cerita untuk anak, menjadi anggota perpustakaan dan menambah koleksi buku bacaan semuanya merupakan cara yang baik untuk memupuk minat membaca seorang anak.

8. Makan pagiPepatah yang mengatakan burung yang bangun pagi akan mendapatkan makanan bukanlah tanpa dasar. Jauh sejak 1970, penelitian ilmiah menemukan seorang anak yang sarapan pada pagi hari memiliki ingatan yang lebih baik, lebih mampu berkonsentrasi dan juga mampu belajar lebih cepat. Dari pada sama sekali tidak makan pagi, makanlah sepotong kue atau minum segelas susu, hal ini akan sangat membantu dalam belajar.

9. Bermain permainan pengasah otakBermain catur, teka-teki silang atau permainan lain dapat merangsang intelegensi. Games Sudoku malah dapat memupuk cara berpikir yang bijaksana dan memupuk kemampuan memecahkan masalah.

Selain hal-hal di atas, pada saat seorang anak masih sangat muda harus sering diajak bercengkrama, mintalah anak mengingat perbendaharaan kata yang sering dipakai dalam kehidupan sehari-hari ataupun mintalah anak menghafal, semua ini merupakan jurus piawai untuk membantu anak memupuk intelligence quotient.

Para pakar menyatakan, “Matikan tv, mintalah anak keluar rumah, mendekatkan diri dengan alam dan mengolah tubuh, merupakan salah satu metode terbaik untuk melatih anak menjadi pandai cekatan dan bertubuh sehat.”


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.munsypedia.com/2012/09/9-cara-sederhana-meningkatkan-iq-anak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Basuh Botol Susu Penting Untuk Elak Anak Kerap Sakit Bukan Guna Sabun Saja

Cara Basuh Botol Susu Penting Untuk Elak Anak Kerap Sakit Bukan Guna Sabun Saja

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 654 hits
Tak kira sama ada ibu bagi anak minum susu formula atau susu ibu penggunaan botol susu memang tak boleh dielakkan Bila sudah menggunakan botol susu pastilah ia perlu dicuci dengan betul Tahukah ibu semua kalau botol susu tidak dicuci betul ...
Black Ayah Penyayang Pantau Suhu Anak Setiap Jam Bila Demam Kongsi Cara Redakan Demam Tanpa Jumpa Doktor

Black Ayah Penyayang Pantau Suhu Anak Setiap Jam Bila Demam Kongsi Cara Redakan Demam Tanpa Jumpa Doktor

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 533 hits
Biasanya bila anak demam mamalah orang yang paling resah dan susah hati Takut nak tidur malam dan sebagainya Bimbang juga suhu anak tiba tiba naik mendadak dan risiko pada masalah lain ketika demam Namun bagi Black dia mengambil alih kesemu...
Cara Berbaloi Biakkan Duit Raya Anak Ikutlah Kalau Nak Mudahkan Masa Depan Mereka Rileks Media

Cara Berbaloi Biakkan Duit Raya Anak Ikutlah Kalau Nak Mudahkan Masa Depan Mereka Rileks Media

papar berkaitan - pada 27/2/2019 - jumlah : 487 hits
Banyak ke duit raya anak anak tahun lepas Haaa kalau banyak eloklah ambil dan simpan daripada letak dalam beg duit tak adanya duit itu nak membiak Dengan tip ini anda boleh tengok akaun bank anak membesar dari semasa ke semasa malah lebih b...
Takut Anak Bosan Hulur Gajet Ingat Cara Ni Salah Sepatutnya Anak Bosan Lagi Bagus

Takut Anak Bosan Hulur Gajet Ingat Cara Ni Salah Sepatutnya Anak Bosan Lagi Bagus

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 374 hits
Ramai ibu bapa bagi alasan terpaksa bagi anak gajet sebab takut anak bosan Berdasarkan kenyataan Dr Richard Rende takut anak bosan adalah SATU PENYAKIT ibu bapa masa kini Ibu bapa tak sepatutnya takut anak bosan malah patut beri LEBIH PELUA...
Anak 5 Tahun Kerap Menangis Bila Ditanya Tak Dijawab Ibu Bapa Perlu Tahu Cara Untuk Kendali Emosi Anak

Anak 5 Tahun Kerap Menangis Bila Ditanya Tak Dijawab Ibu Bapa Perlu Tahu Cara Untuk Kendali Emosi Anak

papar berkaitan - pada 13/2/2019 - jumlah : 387 hits
Bagaimana cara untuk menggalakkan anak bercerita meluahkan perasaannya Anak saya lelaki berumur 5 tahun jika dia sedang marah menangis saya kerap bertanya apa yang buatkan dia marah atau sedih tapi dia hanya berdiam diri je Ada masanya bila...
Kau Tak Beri Aku Tak Nak Kawan Anak Mengadu Sering Diugut Kawan Sekolah Cikgu Ajar Ibu Bapa Cara Mengatasinya

Kau Tak Beri Aku Tak Nak Kawan Anak Mengadu Sering Diugut Kawan Sekolah Cikgu Ajar Ibu Bapa Cara Mengatasinya

papar berkaitan - pada 25/2/2019 - jumlah : 705 hits
Kau tak beri aku tak nak kawan Anak mengadu sering diugut kawan sekolah cikgu ajar ibu bapa cara mengatasinyaKejadian barang atau wang belanja anak selalu diambil oleh rakan sekelas kerap berlaku terutamanya pada murid tahap satu di mana me...
Tanpa Kursus Atau Keluar Biaya 7 Tips Sederhana Ini Bakal Meningkatkan Level Bahasa Inggrismu

Tanpa Kursus Atau Keluar Biaya 7 Tips Sederhana Ini Bakal Meningkatkan Level Bahasa Inggrismu

papar berkaitan - pada 10/2/2019 - jumlah : 218 hits
Merasa kemampuan bahasa Inggrismu nggak berkembang Ah jangan patah arang dulu Coba deh tips tips ini
Sekitar Majlis Sambutan Hari Lahir Anak Nora Danish Neyney Nampak Sederhana Tapi Meriah

Sekitar Majlis Sambutan Hari Lahir Anak Nora Danish Neyney Nampak Sederhana Tapi Meriah

papar berkaitan - pada 24/2/2019 - jumlah : 408 hits
Anak kepada pelakon Nora Danish iaitu Mohamed Neyqal nedim atau lebih dikenali sebagai Neyney telah menyambut hari lahirnya yang pertama semalam Nora telah berkongsi beberapa foto menarik yang diambil sekitar sambutan majlis hari lahir anak...
D I Y Dapur Mainan Tak Lebih Rm100 Kalau Beli Di Kedai Rm300 Ibu Ini Kongsi Cara Buat Dapur Mainan Mudah Untuk Anak

D I Y Dapur Mainan Tak Lebih Rm100 Kalau Beli Di Kedai Rm300 Ibu Ini Kongsi Cara Buat Dapur Mainan Mudah Untuk Anak

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 1103 hits
Mama nak dapur mainannnnn alahaiii berat je rasa bila anak mula meminta barang mainan yang harganya beratus ratus Bukan tak mampu nak belikan tapi rasa tak berbaloi pulak kan Mama papa jangan pening pening fikirkan kehendak anak Mama papa b...
Why Pm Anwar Rafizi Steven Sim Should Be Worried About World Bank S Report On M Sian Education

Drama Framed Lakonan Mimi Lana Meerqeen

Absolute Power Corrupts Absolutely

Mesyuarat Negara Negara Asean Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Kuantum

Potensi Pemulihan Ringgit Terancam Jika Data Pekerjaan As Mengejutkan Negatif

Igp Chief Editor Of English Portal To Be Questioned Over Forest City Casino Claim

10 Toner Untuk Kulit Berminyak 2024

Pas Quashing Of Zafrul S Affidavit Raises Concerns About Govt S Integrity



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan


Negeri Sembilan Akan Menaikan Gaji Penjawat Awam

Gaji Mei 2024 Tarikh Pembayaran Gaji Penjawat Awam

Bella Astillah Feat Didi Astillah Bermanja Manja Chord

Perjalanan Mendapat Haji Yang Mabrur

Moto Distracto Steady Garage Customizes The New Honda Motocompacto

Udon Noodle Soup