8 Kriteria Dan Posisi Rumah Yang Islamik Menurut Islam



Menurut Islam, sebuah rumah yang islamik hendaknya sesuai dengan kriteria yang berlaku dan tidak bertentangan dengan nilai-nilai ajaran Islam.

Ada baiknya sebelum mendirikan sebuah rumah, seseorang harus memahami bagaimana sebuah rumah dirancang kedudukannya dan kemana arah rumah tersebut ditujukan.

Beberapa kriteria yang menjadikan sesebuah rumah sebagai suatu rumah yang islamik adalah seperti berikut:

1. Memiliki ruangan yang mencukupi

Sebuah rumah tidaklah perlu berukuran besar akan tetapi setidaknya boleh memenuhi keperluan penghuninya. Rumah yang baik adalah sebuah rumah yang tersusun ruangnya dan sekurang-kurangnya mempunyai ruang untuk beribadah misalnya ruang khusus untuk solat seperti surau.

2. Terdapat ruang transisi

Yang dimaksudkan dengan ruang transisi adalah satu ruang yang menghubungkan pintu masuk dengan bahagian dalam rumah. Dalam islam, sebuah rumah yang baik hendaklah memiliki ruang tersebut atau biasa dikenali sebagai lobi.

Ini bertujuan agar tetamu yang masuk tidak terus berhadapan dengan ruang dalam rumah dan dapat melihat aktiviti penghuninya. Ini boleh disimpulkan dalam pembinaan sebuah rumah seeloknya tidak menghubungkan pintu masuk dengan ruang utama dalam rumah.

3. Menjaga privasi

Sebuah rumah muslim hendaklah memiliki pembahagian ruang yang dapat melindungi privasi penghuninya. Misalnya bilik ibu bapa yang terpisah dengan bilik anak-anaknya dan anggota keluarga yang lain dan juga bilik anak lelaki berasingan dengan bilik anak perempuan. Selain itu seeloknya ruang tamu mempunyai penghadang agar tetamu yang datang tidak dapat melihat keadaan keluarga didalamnya dan untuk melindungi aurat penghuninya.

4. Tidak bermegah-megahan

Seorang muslim hendaklah menghindari sifat bermegah-megahan dalam pembinaan rumahnya kerana Allah SWT tidak menyukai sifat berlebih-lebihan.

Sebagaimana yang disebutkan dalam firman Allah SWT sebagai berikut:

أَلْهَاكُمُ التَّكَاثُرُ. حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ. كَلا سَوْفَ تَعْلَمُونَ. ثُمَّ كَلا سَوْفَ تَعْلَمُونَ. كَلا لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ. لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ. ثُمَّ لَتَرَوُنَّهَا عَيْنَ الْيَقِينِ. ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ

"Bermegah-megahan telah melalaikan kamu, sampai kamu masuk ke dalam kubur. janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu), dan janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui. janganlah begitu, jika kamu mengetahui dengan pengetahuan yang yakin, niscaya kamu benar-benar akan melihat neraka Jahiim, dan Sesungguhnya kamu benar-benar akan melihatnya dengan ‘ainul yaqin. kemudian kamu pasti akan ditanyai pada hari itu tentang kenikmatan (yang kamu megah-megahkan di dunia itu)." ( QS At Takaatsur: 1-8)

5. Terjaga kebersihannya

Dalam sebuah hadits disebutkan bahawa kebersihan adalah sebahagian dari iman.

Oleh sebab itu rumah seorang muslim haruslah terjaga kebersihan dan kesuciannya terutama ditempat atau ruang yang digunakan untuk melaksanakan solat atau ibadah lainnya.

Kedudukan Rumah Dalam Islam

Setelah mengetahui kriteria rumah dalam islam maka ada baiknya jika kita juga mengetahui kedudukan rumah yang sesuai dengan ajaran islam.

Adapun kedudukan rumah menurut islam adalah sebagai berikut:

1. Kedudukan bangunan rumah

Memang tidak ada sebuah dalil pasti mengenai ke arah mana sebuah rumah harus didirikan. Namun mengingati rumah seorang muslim seharusnya boleh memenuhi segala keperluan penghuninya termasuk untuk melakukan ibadah solat maka seeloknya kedudukan rumah menghadap ke arah kiblat. 
Ini bertujuan agar penghuni rumah ataupun tetamu yang datang dengan mudah mengetahui arah kiblat.

Untuk mengetahui arah kiblat, seorang muslim dapat mengikuti arah bangunan sesebuah masjid atau surau yang ada dikawasan sekitarnya.

Selain itu arah sebuah rumah seorang muslim juga harus memperhatikan arah cahaya, mata angin dan sebagainya agar rumah mendapat cukup pencahayaan dan kitaran udara yang baik. Ini tidak hanya menguntungkan penghuni rumah tetapi juga boleh menjadi salah satu cara untuk mengurangkan pencemaran dan menjaga kebersihan sekitarnya.

2. Kedudukan bilik tidur

Ruang tidur adalah salah satu ruangan penting dalam sebuah rumah kerana diruangan ini seorang muslim beristirahat dan melakukan aktiviti peribadi yang lainnya.

Kedudukan ruang tidur dalam islam juga memiliki aturan iaitu ruangan yang boleh diletakkan tempat tidur didalamnya dan jika seseorang tidur maka kepalanya akan berada dikiblat dan kakinya akan menghadap ke arah lainnya.

Hindarkan untuk meletakkan tempat tidur atau kedudukan ruangan dimana kaki akan menghadap kiblat ketika sedang tertidur. Selain itu tempat tidur sebaiknya diposisikan sedemikian rupa agar penghuninya boleh tidur menghadap arah kanan sesuai dengan cara tidur Rasulullah SAW.

3. Kedudukan tandasTandas dan bilik mandi dalam rumah seorang muslim juga memiliki susunan dalam pembangunannya. Seorang muslim harus mengetahui bahawa tandas sebagai tempat membuang hajat dan tidak boleh dibuat mengarah atau membelakangi kiblat.

Walaupun membuat tandas dengan arah menuju atau membelakangi kiblat bukanlah satu dosa, akan tetapi ada baiknya jika seorang muslim yang ingin membuat tanda haruslah membuatnya dengan mengarah disisi lain kiblat dan bukannya mengarah atau membelakanginya.

Loading..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.phieomedia.com/2019/02/8-kriteria-dan-posisi-rumah-yang-islamik.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peluk Islam Bukan Jadi Melayu Menurut Prof Dr Taufiq Yap Yun Hin

Peluk Islam Bukan Jadi Melayu Menurut Prof Dr Taufiq Yap Yun Hin

papar berkaitan - pada 26/1/2019 - jumlah : 702 hits
Dilema Cina Muslim di Malaysia Prof Dr Taufiq Yap Yun Hin Apabila seseorang memeluk Islam mereka yang bukan Islam beranggapan bahawa anda sudah menjadi Melayu Oleh kerana menjadi Muslim sangat dikaitkan dengan menjadi Melayu jadi kawan kawa...
Hukum Mengambil Duit Yang Dijumpai Menurut Pandangan Islam

Hukum Mengambil Duit Yang Dijumpai Menurut Pandangan Islam

papar berkaitan - pada 21/1/2019 - jumlah : 1029 hits
Hukum Mengambil Duit Yang Dijumpai Menurut Pandangan Islam Assalamualaikum Hai semua Terbaca berita mengenai seorang peniaga pakaian terpakai yang menjumpai duit dalam guni pakaian yang dia beli dari luar negara Bukan sedikit jumlah duit ya...
Ciri Ciri Jodoh Pria Yang Ideal Menurut Islam

Ciri Ciri Jodoh Pria Yang Ideal Menurut Islam

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 519 hits
Setiap manusia pastinya ingin menikah dengan orang yang tepat Siapakah pasangan hidup kita nanti itu sebaiknya harus selalu difikirkan Sebab dengan memilih pasangan yang tepat maka kehidupan setelah menikah nantinya diharapkan bisa berjalan...
M Sia Islam Hilang Kuasa Politik Apa Alternatif Menurut Presiden Pas

M Sia Islam Hilang Kuasa Politik Apa Alternatif Menurut Presiden Pas

papar berkaitan - pada 28/1/2019 - jumlah : 306 hits
KUALA LUMPUR Orang Islam harus sedar bahawa mereka telah kehilangan kuasa dalam politik tanah air pada hari ini demikian peringat Presiden PAS Dato Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang Menurutnya walaupun menguasai pemerintahan negeri tetapi sua...
Pembantu Rumah Peluk Islam Rebecca Nur Al Islam Buat Majlis Ilmu

Pembantu Rumah Peluk Islam Rebecca Nur Al Islam Buat Majlis Ilmu

papar berkaitan - pada 1/2/2019 - jumlah : 297 hits
Selain melakukan majlis kesyukuran dan cukur jambul buat anaknya beberapa bulan lalu pelakon nbsp Datin Rebecca Nur Al Islam juga sering mengadakan majlis ilmu dan tazkirah di kediaman miliknya Terbaru isteri kepada Datuk Noor Azam Sulaiman...
Dulu Paling Lantang Menghina Islam Sekarang Dia Memeluk Islam

Dulu Paling Lantang Menghina Islam Sekarang Dia Memeluk Islam

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 731 hits
MEDIA melaporkan hari ini bekas ahli parlimen nasionalis Belanda dan orang kanan ahli politik anti Islam Geert Wilders kini telah memeluk agama Islam Joram van Klaveren telah menjalankan kempen menentang Islam tanpa henti selama tujuh tahun...
Meninggal Dunia Selepas Baru 10 Jam Memeluk Islam Lihat Apa Yang Berlaku Di Hari Pengebumiannya

Meninggal Dunia Selepas Baru 10 Jam Memeluk Islam Lihat Apa Yang Berlaku Di Hari Pengebumiannya

papar berkaitan - pada 6/2/2019 - jumlah : 725 hits
Seorang mualaf yang baru sahaja memeluk Islam meninggal dunia hanya 10 jam selepas menerima Islam Kedua orang anak lelakinya mengeluarkan mesej meminta anggota masyarakat Islam untuk menghadiri pengebumian ibu mereka kerana mereka tidak mem...
Bekas Ahli Parlimen Anti Muslim Kini Memeluk Islam Hatinya Berubah Ketika Tulis Buku Kritik Islam

Bekas Ahli Parlimen Anti Muslim Kini Memeluk Islam Hatinya Berubah Ketika Tulis Buku Kritik Islam

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 437 hits
BEKAS ahli parlimen parti PVV dari Belanda terkenal dengan sikapnya yang anti Islam dilaporkan telah memeluk agama itu selepas berubah hati ketika menulis sebuah buku yang bersifat kritikal terhadap Islam Joram Van Klaveren berkata pandanga...
Pihak Sekolah Tidak Paksa Murid Belajar Pendidikan Islam

Pihak Sekolah Tidak Paksa Murid Belajar Pendidikan Islam

papar berkaitan - pada 5/2/2019 - jumlah : 311 hits
Imej via Malaysiakini Berhubung laporan Malaysiakini di bawah tajuk KPM ingin menjelaskan bahawa pihak sekolah tidak pernah memaksa murid yang terbabit mengikuti Pendidikan Islan sebagaimana dilaporkan portal Malaysiakini dan beberapa media...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16