7 Sumpahan Mumia Zaman Firaun Paling Mematikan Benar Benar Sumpahan Atau Kebetulan Seram




Mumia merupakan jasad manusia yang diawetkan dengan cara-cara tertentu dalam waktu yang sangat lama. Mumia kerap menjadi sebahagian dari filem horor yang cukup mengerikan. Banyak kisah dan mitos tentang mumia yang selalu menarik untuk dibahas. Sehingga kini para arkeologi masih mempelajari tentang mumia yang telah ditemukan.





Pasukan arkeologi datang bukan tujuan untuk merosak apa pun bahagian dari kuburan tersebut. Namun semuanya tidak berjalan sebaik yang diharapkan apabila berlakunya insiden misteri yang mengakibatkan kematian terhadap pelindung ekspedisi.



Ada beberapa kisah mengenai kutukan atau sumpahan mumia yang mematikan yang bikin merinding sesiapa saja.  Berikut 7 kutukan sumpahan mumia paling mematikan dan, disalin dari brainberries.co



1. Sumpahan Tutankhamun (1922)

Pada 4 November 1922, pakar arkeologi Howard Carter dan pasukannya menemui makam di lembah para raja, di mana kuburan Firaun tersembunyi selama ribuan tahun. Kuburan tersebut masih dalam keadaan belum terusik oleh perampok maupun orang tidak bertanggung jawab.


Setelah Howard Carter menemukan ruang pemakaman Raja Tut, dia segera menghubungi penjaganya, Lord Carnarvon untuk memberitahunya tentang penemuan tersebut. Bangsawan Inggeris tersebut sangat gembira dan segera ingin membuka sarkofagus.

 

Namun siapa yang menyangka bahawa empat bulan kemudian, Lord Carnarvon meninggal dunia akibat gigitan nyamuk. Sebelumnya telah ditemukan ada peringatan di makam Tut yang mengatakan "Kematian akan datang dengan cepat bagi mereka yang mengganggu kedamaian Raja". Belum dapat dipastikan apakah insiden tersebut berhubungan dengan sumpahan atau hanya kebetulan belaka.

 


2. The Unlucky Thief

Semasa mengunjungi Mesir, seorang pencuri dari Jerman melihat peninggalan yang menakjubkan dalam satu pameran. Maka timbul niat buruk dari sang pencuri tersebut. Ia mengambil artifak itu dan menyeludupnya ke negara asalnya. Namun dia tidak langsung menjualnya kerana beberapa alasan dan memilih untuk menyembunyikan artifak tersebut.

 

Ringkasan cerita, pencuri itu mula menyedari bahawa semua orang di sekitarnya menderita, termasuklah dirinya sendiri. Tidak lama kemudian, pencuri itu mengalami demam dan mengakibatkan kelumpuhan. Pencuri tersebut kemudian meninggal dunia. Artifak mistik itu pun akhirnya dikirim kembali ke Mesir oleh seorang anggota keluarganya dengan catatan berisi permohonan maaf.

 


3. Tangan Mematikan Raja Tut

Sir Archibald Reid bukanlah seorang ahli arkeologi. Belia juga tidak berada berhampiran dengan sisa-sisa mumia dari Firaun Mesir yang terkenal. Mungkin terkecuali tangan mumia yang sudah mengering. Reid adalah seorang ahli radiologi yang dikirimi bahagian tubuh yang terputus itu untuk pengujian sinar-X.

 

Sayangnya, dalam waktu kurang dari 24 jam setelah membuka bungkusan yang bahagian dari mumia, ia menderita sakit parah. Sir Archibald pun meninggal dunia yang dipercayai menjadi korban sumpahan Tut yang lain.

 


4. Kematian Tahunan yang Misteri

Orang yang tidak percaya pada sumpahan biasanya berubah fikiran ketika beberapa tanda yang tidak wajar muncul dalam hidupnya. Seperti anggota keluarga yang meninggal dunia satu persatu pada hari yang sama, tahun demi tahun. Hal itulah yang terjadi pada Egyptologist terkenal, Zahi Hawas.

 

Setelah ia mengangkut beberapa relik mumia, yang pertama meninggal adalah makciknya. Kemudian tepat satu tahun, pakciknnya dan sepupunya pula pada tahun berikutnya yang meninggal. Tidak dapat dipastikan apakah itu sumpahan atau hanya kebetulan saja.

 


5. Kehilangan Teman-teman dan Bunuh Diri

Hugh Evelyn White adalah seorang ahli arkeologi terkenal pada masa itu. Dia dan teman-temannya telah bekerja berkaitan dengan mumia selama beberapa tahun. Namun suatu ketika teman-temannya mulai menjadi korban.

 

White adalah satu-satunya orang dari pasukannya yang masih hidup. Setelah melihat teman-temannya meninggal dunia, ia tidak dapat menahan tekanan lalu membunuh diri. White juga meninggalkan catatan yang ditulis dengan darahnya sendiri yang mengatakan Hugh telah menyerah pada sumpahan dan harus menghilang.

 


6. Dewa Kematian

Semasa ekspedisi di Sakkara pada tahun 1971, Walter Bryan Emery telah menemui patung kecil Osiris. Beliau membawa artifak itu kembali ke perkhemahan. Ketika di perkhemahan, Walter pergi ke kamar mandi namun tidak keluar-keluar dalam waktu yang lama.

 

Pembantunya telah menemukannya dalam keadaan lumpuh, dipercayai kena stroke. Beberapa jam kemudian, Emery pergi untuk selamanya menghadapi Dewa Kematian sendiri.

 


7. Mumi yang Membunuh 1500 Orang

Cerita ini mungkin hanya mitos, namun menjadi sesuatu yang menarik untuk dibahas. Salah satu muzium di Inggeris memiliki pameran Mesir dengan mumia asli sebagai daya tarik utamanya. Pada malam hari suara-suara aneh datang dari sarkofagus.

 

Namun suatu ketika salah seorang pegawai pengawal malam telah meninggal dunia secara tiba-tiba. bagi menghindari lebih banyak korban, mumia itu dikirim ke AS dengan menggunakan sebuah kapal laut. Kapal itu adalah Titanic yang tenggelam secara menakutkan. 



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2021/02/7-sumpahan-mumia-zaman-firaun-paling.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jebakan Di Balik Self Reward Benar Hadiahi Diri Sendiri Atau Hanya Alasan Untuk Pemborosan

Jebakan Di Balik Self Reward Benar Hadiahi Diri Sendiri Atau Hanya Alasan Untuk Pemborosan

papar berkaitan - pada 10/2/2021 - jumlah : 60 hits
Hayooo siapa yang kalau belanja suka bilang Ah nggak apa apa sesekali self reward tapi tahu tahu duit habis
Ibu Kongsi Pengalaman Bersalin Musim Covid Normal Atau Czer Kena Urus Sendiri

Ibu Kongsi Pengalaman Bersalin Musim Covid Normal Atau Czer Kena Urus Sendiri

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 71 hits
Sejak wabak Covid merebak hampir keseluruhan cara hidup kita sebelum ini berubah Semuanya perlu faham dan akur dengan keadaan semasa Dulu mungkin kita tak pernah pun terfikir tapi sekarang tetap perlu hadapinya Dalam kalangan ibu hamil yang...
Kenapa Aku Stress Aku Atau Dia Sebenarnya

Kenapa Aku Stress Aku Atau Dia Sebenarnya

papar berkaitan - pada 20/2/2021 - jumlah : 110 hits
Orang yang stress sebab dia tak tahu Lihat anak kita Yang boleh baca laju yang cekap matematik hidup dia macamana Stress atau bahagia Lihat sorang lagi yang masih merangkak membaca Buat salah lambat sebut kena marah Dia jadi stress secara t...
Dapatkan Disini Borang Permit Pergerakan Pkpb Bagi Tujuan Rentas Negeri Atau Daerah

Dapatkan Disini Borang Permit Pergerakan Pkpb Bagi Tujuan Rentas Negeri Atau Daerah

papar berkaitan - pada 19/2/2021 - jumlah : 253 hits
Bagi urusan rentas negeri atau daerah anda perlu dapat kebenaran daripada pihak polis dengan menghantar borang permohonan iaitu borang permit PKPB Anda tidak sewenang wenangnya dibenarkan untuk pergi ke daerah atau negeri lain Seperti yang ...
Takut Kalah Atau Hilang Jawatan Pas Mahu Tingkatkan Kerjasama Dengan Bersatu

Takut Kalah Atau Hilang Jawatan Pas Mahu Tingkatkan Kerjasama Dengan Bersatu

papar berkaitan - pada 21/2/2021 - jumlah : 74 hits
PAS mahu kerjasama dengan Bersatu di bawah PN dipertingkatkanFebruary 21 2021 Kerjasama Pas dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia dalam Perikatan Nasional adalah baik dan berjalan lancar namun perlu dipertingkatkan lagi Walaupun ada pihak cuba...
Dilema Antara Yolo Atau Menabung Untuk Masa Depan Ada Triknya Lo Agar Bisa Jalan Beriringan

Dilema Antara Yolo Atau Menabung Untuk Masa Depan Ada Triknya Lo Agar Bisa Jalan Beriringan

papar berkaitan - pada 22/2/2021 - jumlah : 89 hits
Di satu sisi meronta ronta ingin jalan jalan dan jajan ini itu di sisi lain keinget harus nabung
Cara Lakukan Tuam Untuk Surutkan Bengkak Atau Benjol

Cara Lakukan Tuam Untuk Surutkan Bengkak Atau Benjol

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 90 hits
Cara Lakukan Tuam Untuk Surutkan Bengkak atau Benjol Anak anak yang melasak memang tak kan terlepas dari alami benjolan akibat jatuh Anak MF yang perempuan semuanya lasak lasak Jatuh itu satu kebiasaan dah Bila jatuh jangan cepat panik Teng...
Tiada Yang Terkecuali Termasuk Timbalan Saya Ketua Jabatan Atau Balai Ayob Khan

Tiada Yang Terkecuali Termasuk Timbalan Saya Ketua Jabatan Atau Balai Ayob Khan

papar berkaitan - pada 23/2/2021 - jumlah : 60 hits
Oleh Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay Gambar Facebook Polis Johor SEJAK bertugas di Johor nama Datok Ayob Khan Mydin Pitchay sememangnya digeruni oleh penjenayah atau sesiapa sahaja yang sering melanggar undang undang di negeri itu atas ketega...
Pendaftaran Program Jaringan Prihatin B40 Bantuan Rm300 Peranti Rm180 Data

Kenapa Bpr Gagal Kredit

Gagal Bayar Hutang Gangster Campak 1 000 Ekor Lipas Dalam Restoran Peminjam

Jadual Pembayaran Bpr Fasa 1 2 3 Semakan Jumlah Bayaran Diterima

Rakyat Kecewa Tanah Rizab Pdrm Pindah Milik Jejas Imej Polis

Pendidikan Seks Cara Islam

Selamat Bersara Cikgu Lajat

Airasia To Debut First Virtual Idol



Ini Sebab Mengapa Arab Saudi Import Pasir Dari Negara Lain

Budaya Kejam Gemukkan Kanak Kanak Perempuan di Mauritania Leblouh

Biodata Model Rita Suraya Kakak Pelakon Rita Nadira

5 Tradisi Hari Raya Aidilfitri Yang Semakin Luput Ditelan Peredaran Zaman

Ke Mana Perginya Semua Hasil Karya Bob Ross


Usah Tertipu Dengan Kata Manis Ahli Politik Kemaruk Kuasa Harta

Pulut Kacang Spore

Perghhh Tandas Raya Diy Siap Dengan Kos Hanya Rm300

Program Jaringan Prihatin B40 Tebus Subsidi Rm180 Rm300

Sudah Berkahwin Jangan Harapkan Mak Ayah Tanggung Cubalah Hidup Berdikari Walaupun Susah

Akulah Alpan Dan Omega