7 Persediaan Sebelum Berhenti Kerja No 7 Sangat Penting


 


7 persediaan sebelum berhenti kerja. No 7 Sangat penting! | Assalamualaikum dan salam sejahtera. Dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu ini, aku yakin masih ramai yang sanggup berhenti kerja. Bukan kerana mereka langsung tidak tahu mengenai keadaan semasa namun “kehidupan” mereka lebih penting. Dan atas alasan itu, mereka memilih untuk berhenti kerja. Hari ini aku ingin kongsikan dengan semua apakah persediaan yang perlu korang buat sebelum buat keputusan untuk berhenti kerja.

Kenapa memilih untuk berhenti kerja? Kadang aku suka Tanya, kenapa nak berhenti kerja? Sebab apa nak berhenti kerja? Apa yang kurang? Atau ada masalah apa di tempat kerja? Atau mungkin dapat peluang yang lebih baik di tempat lain? Ada pelbagai persoalan kan? Dan pastinya soalan-soalan ini korang juga kerap tanyakan.

Baik, di antara banyak jawapan, aku lebih suka dengan jawapan “dah tak serasi dengan environment di tempat kerja. Besar sebenarnya maksud environment tu, untuk lebih faham, dah tak serasi nak bekerja sama ada dengan ketua atau pihak atasan.

Banyak sebenarnya yang aku jumpa, kerja langsung tidak memberi masalah kepada mereka. Apa sahaja kerja yang diberi, pasti akan dilaksanakan. Bahkan ada yang bekerja lebih daripada 10 tahun. Ini bermakna, mereka langsung tiada masalah dengan kerja.

Namun, bercerita mengenai ketua atau pihak atasan, di sini ramai yang membuat keputusan untuk berhenti kerja. Dek kerana, mungkin mereka bekerja dengan orang yang tidak ada hati perut? Mungkin? Atau dengan mereka yang tak mahu ambil tahu masalah orang bawahan? Mungkin? Atau mereka bekerja dengan orang yang hanya fikirkan diri mereka sahaja? Tanpa pernah fikir orang bawah?



Nak berhenti kerja tapi takut? Aku pasti ramai sebenarnya yang nak berhenti kerja tapi takut. Di antara ketakutan itu adalah:

i) Takut tak dapat bayar komitmen bulanan. Yelah, kalau dah berhenti kerja, macam mana nak bayar duit rumah, duit kereta, duit insurans, duit belanja, pelbagai bil dan sebagainya. Ini adalah ketakutan terbesar bagi semua orang pastinya.

ii) Ketakutan kedua adalah, takut income bulanan tak ada. Kalau sebelum ini, cukup bulan dapat gaji. Kerja baik atau tidak, hujung bulan pasti gaji masuk. Dan mereka yang memilih untuk berhenti kerja dan berniaga, pastinya akan risau pasal perkara kedua ini. Kalau gaji bulanan tak ada, macam mana nak selesaikan masalah di atas tu kan?

iii) Takut orang sekeliling cakap. Ini aku selalu jumpa. Dah kerja elok-elok, berhenti dan meniaga pasar malam (contoh). Member yang masih kerja pergi pasar malam dan jumpa member ini berniaga. Kemudian dia pun cakap, dah elok kerja baik pergi berhenti buat apa? Tengok dah susah.

Maaf cakap ya, rata-rata yang aku jumpa semua macam ini lah. Cuma aku nak kasitahu sedikit, apa korang fikir mereka yang berniaga pasar malam ini, income mereka kecil ke? Silap-silap lagi besar daripada mereka yang mengata tu. Kikiki.

iv) Takut tak dapat benefit sedia ada. Sewaktu kerja dengan syarikat, ada macam-macam benefit yang mereka dapat. Contoh paling utama adalah kesihatan. Sewaktu kerja, syarikat bayarkan kesihatan diri,isteri dan anak-anak. Boleh pilih nak masuk hospital kerajaan ataupun hospital swasta. Pergi klinik ambil ubat pun tak pernah kena bayar

Tapi kalau berhenti, dah nak kena fikir semua tu kan? Nak ambil ubat di klinik, bayaran siap dengan nasihat doctor bukan murah. Jadi ini juga masalah terbesar yang dihadapi ramai orang dan akibatkan mereka ini takut nak berhenti kerja.



7 persediaan sebelum berhenti kerja Hari ini aku nak kongsikan, beberapa persediaan sebelum berhenti kerja dan pastinya, penyelesaian kepada masalah takut nak berhenti kerja tu.

#1. Tahu berapa jumlah komitmen bulanan.

Perkara pertama yang korang kena tahu adalah berapa jumlah bayaran bulanan korang. Contoh sebulan bayaran keseluruhan komitmen adalah sebanyak RM2000. Ini termasuk dengan bil, bayaran kereta,rumah dan sebagainya ya. Jumlah tersebut mungkin berbeza bagi setiap orang, jadi senaraikan sendiri komitmen bulanan korang ya.

#2. Kenalpasti berapa belanja bulanan

Selepas tahu berapa komitmen sebulan. Korang kena kira pula berapa belanja bulanan korang. Contoh sebulan korang belanja RM1500 (jumlah ini pasti berbeza bagi setiap orang ya). Belanja ini termasuk waktu cuti korang pergi berjalan-jalan, termasuk juga makanan dan hiburan lain. Kira semuanya ya.

#3. Kenal pasti berapa bayaran kesihatan

Selepas dah kenal pasti 2 belanja di atas, korang kenal pasti pula berapa jumlah bayaran kesihatan. Cuba tengok dalam sebulan, berapa kali korang atau keluarga ke klinik. Aku lebih suka ambil average setahun. Kemudian, jangan terlepas pandang belanja hospital ya. Masukkan sekali. Boleh jadi selepas korang berhenti, pilih sahaja hospital kerajaan kerana bayarannya lebih murah.

Tapi prinsip aku, jika korang berani keluar daripada zon selesa, korang mesti dapatkan yang lebih baik daripada yang baik. Kalau sebelum ini, boleh ke hospital swasta, takkan dah berhenti tak boleh kan? Mesti usaha dapat yang lebih baik. Jadi, aku letak kasar belanja kesihatan RM2000 (dan sekali lagi, belanja ini berbeza bagi setiap orang ya).

#4. Simpanan 3,6 dan 12 bulan

Selepas dah kenal pasti semua belanja, korang perlu sediakan simpanan bulanan sama ada 3 bulan, 6 bulan ataupun setahun. Banyak yang aku belajar, rata-rata orang nasihatkan agar ada simpanan selama setahun. Contoh aku beri di atas, jumlah semua belanja bulanan adalah RM5500.

Jadi, simpanan :


3 bulan : RM16,5006 bulan : RM33,00012 bulan : RM66,000
Simpanan ini adalah sangat penting ya. Kerana ianya menjadi “benteng” buat korang. Andai kata berlaku sesuatu yang tidak diingini, korang boleh gunakan duit simpanan ini. Contoh, nak berniaga, tapi tak jadi, korang dah ada simpanan selama setahun. Dan dalam masa setahun tu, pasti ada banyak usaha lain kan? Ini sememangnya sangat membantu.

#5. Rangka pelan yang lengkap.

Seterusnya dalam persediaan sebelum berhenti kerja adalah rangka pelan yang lengkap. Ambil contoh nak berniaga. Pastinya korang ada plan sendiri kan. Ada produk ini, kemudian pasarkan di offline dan online. Dan nasihat aku adalah, jangan sekadar ada 1 pelan sahaja.

Boleh jadi apa yang dirancang tidak menjadi, jadi korang kena sediakan banyak plan. Boleh jadi plan B,C,D,E berapa pun tak kisah. Kalau buat ini tak jadi, korang buat plan B, tak jadi plan B, korang buat plan C dan begitulah.

Kena ada banyak plan “pemulihan”.

#6. Mula lebih awal

Aku suka nasihatkan orang dengan perkara no 6 ini. Jangan tunggu dah berhenti kerja baru nak mula. Kalau nak berniaga, mulakan lebih awal. Penat sedikitlah. Mungkin siang korang bekerja makan gaji, malam korang berniaga.

Atau 5 hari bekerja makan gaji, hujung minggu korang berniaga. Yang penting, korang mula dari awal. Bila semuanya dah selesa dan stabil. Korang akan hantar surat berhenti kerja dengan perasaan bangga. Tanpa perlu fikir apa-apa.

#7. Percaya rezeki Allah itu luas

Dan akhir sekali adalah, percayalah, rezeki Allah itu sangatlah luas. Sampai kadang rasa macam tak logik dek akal dari mana datang rezeki yang melimpah ruah. Jadi, berlapang dada, percaya! Rezeki itu luas.

Aku sebenar tak suka dengan ayat, kalau berhenti ni, boleh hidup ke? Anak isteri nak makan apa? Apa mereka ingat, rezeki tu ada 1 tempat sahaja ke dalam dunia ini? Aku sejujurnya memang tak suka dengan ayat macam ini.

Dan nasihat aku pada rakan-rakan yang terima ayat macam ini, percaya rezeki Allah itu luas. Buktikan kepada kawan-kawan yang cakap macam itu, tunjukkan kepada mereka. Tapi janganlah menyombong diri ya, tak elok sifat itu, ok!



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mrejoy.com/2021/04/7-persediaan-sebelum-berhenti-kerja-no.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Benci Otak Asyik Berfikir Janna Nick Terlalu Penat Rasa Nak Berhenti Kerja

Benci Otak Asyik Berfikir Janna Nick Terlalu Penat Rasa Nak Berhenti Kerja

papar berkaitan - pada 10/4/2021 - jumlah : 170 hits
Pelakon dan penyanyi Janna Nick menganggap dirinya gagal apabila tidak dapat menyembunyikan lagi tekanan terhadap kerjaya dalam kehidupannya Menerusi sebuah video di Instagram pemilik nama Nurul Jannah Muner itu mengakui terlalu bekerja ker...
Dr M Tak Bincang Sebelum Buat Lantikan Penting Kata Anwar

Dr M Tak Bincang Sebelum Buat Lantikan Penting Kata Anwar

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 207 hits
April 10 2021Anwar Ibrahim mendakwa Dr Mahathir Mohamad tidak dapat memahami perlunya pembaharuan institusi kerana beliau sebenarnya yang merosakkannya PETALING JAYA Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim berkata pembahagian jawatan penting Kabine...
Ponteng Kerja Bertahun Masih Terima Gaji

Ponteng Kerja Bertahun Masih Terima Gaji

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 311 hits
JAKARTA Hampir 300 kakitangan kerajaan di Pentadbiran Daerah Mimika wilayah Papua bakal dipecat selepas dikesan ponteng kerja dengan tidak masuk ke pejabat selama beberapa tahun Lapor Kompas com kes itu didedahkan selepas siasatan dilakukan...
Tiada Tindakan Tegas Jika Berlaku Kemalangan Maut Di Tempat Kerja Pembinaan

Tiada Tindakan Tegas Jika Berlaku Kemalangan Maut Di Tempat Kerja Pembinaan

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 258 hits
Dah banyak kali berlaku kemalangan maut di tapak pembinaan dlm negara kita tapi tiada satu pun tindakan tegas keras diambil terhadap pihak yg bertanggungjawab Mengaku kerajaan Isle kononnya akan bertindak adil Adil tang mana Sebaliknya nega...
Kerja Penstabilan Struktur Binaan Di Suke Selesai

Kerja Penstabilan Struktur Binaan Di Suke Selesai

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 170 hits
Kerja penstabilan struktur binaan di SUKE selesai Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 23 Mar 2021 11 31PM
Kenapa Aku Buat Semua Kerja Rumah Sebab Aku Ada Anak Lelaki Ayah Cerminan Anak

Kenapa Aku Buat Semua Kerja Rumah Sebab Aku Ada Anak Lelaki Ayah Cerminan Anak

papar berkaitan - pada 25/3/2021 - jumlah : 433 hits
Sebenarnya dalam rumahtangga kita perlu banyak bertolak ansur dengan pasangan kita dan juga anak anak Sebagai isteri jika anda rasa tak mampu jangan paksa diri lakukan semua kerja Itu hanya akan mencederakan emosi anda sendiri Kita manusia ...
Tugas Ibu Suri Rumah 2 5 Kali Lebih Berbanding Kerja Sepenuh Masa Lain Kajian

Tugas Ibu Suri Rumah 2 5 Kali Lebih Berbanding Kerja Sepenuh Masa Lain Kajian

papar berkaitan - pada 26/3/2021 - jumlah : 284 hits
Kajian terkini membuktikan bahawa tugas seorang suri rumah adalah 2 5 kali lebih berbanding pekerjaan sepenuh masa yang lain Tinjauan melibatkan jadual mingguan 2 000 ibu di Amerika Syarikat yang mempunyai anak berumur antara 5 hingga 12 ta...
Saya Guru Praktikal Yang Rakam Video Itu Saya Yang Diberhentikan Kerja Bukan Cikgu Tetap Itu

Saya Guru Praktikal Yang Rakam Video Itu Saya Yang Diberhentikan Kerja Bukan Cikgu Tetap Itu

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 844 hits
Perkembangan terkini mengenai kes cikgu menolak dan mencampak murid lelaki di sebuah pusat pendidikan di Shah alam Guru praktikal yang membuat rakaman video dalam kelas untuk dihantar kepada pihak universiti sehingga menampakkan adegan keka...
Padah Rakam Video Guru Tetap Campak Murid Cikgu Praktikal Dibuang Kerja

Padah Rakam Video Guru Tetap Campak Murid Cikgu Praktikal Dibuang Kerja

papar berkaitan - pada 27/3/2021 - jumlah : 522 hits
Sejak semalam video mengenai seorang guru yang dipercayai mengangkat dan mencampak anak muridnya di sebuah tadika telah tular dan mendapat kecaman daripada banyak pihak Pada laporan sebelum ini ada makluman mengatakan bahawa guru yang melak...
Can Forest City Be Country S Economic Lifeboat

Diabetes Bayi Pun Boleh Kena Jenis Penyakit Yang Tak Kenal Usia

How Did Afif Know Of Alleged Rm100m Payment For Pjd Link Asks Pj Mp

Produk Nestle Naik Harga Harga Milo Dan Nescafe Akan Meningkat Ikuti Senarai Produk Nestle Malaysia

Memikirkan The Unknown

Najib Razak Mangsa Atau Pemangsa

Hotel Royal Signature Permata Baru Kuala Lumpur Setiap Bilik Menggemakan Intipati Kediaman

Dah Viral Baru Nak Terhegeh Hegeh Tak Tahu Buat Kerja Ke



Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023

Biodata Dan Umur Adik Tantari Penyanyi Lagu Viral Rindu Hatiku Rindu Pesilat Cilik

Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi


Datin Thalia Terkilan Dengan Sikap Buruk Pembantu Rumahnya

Jenis Pelaburan Terbaik Di Malaysia

Kenaikkan Harga Hotel Bajet Bakal Jejaskan Industri Pelancongan Negara

Persatuan Hotel Bajet Sarankan Penggunaan Pekerja Asing Untuk Industri Perhotelan

Buasir Otak Tv Main Teka Bendera Negara

3 Leather Sofas For Your Mid Century Modern Entertainment Room