Dr M Tak Bincang Sebelum Buat Lantikan Penting Kata Anwar


 
Durie Rainer Fong -April 10, 2021Anwar Ibrahim mendakwa Dr Mahathir Mohamad tidak dapat memahami perlunya pembaharuan institusi kerana beliau sebenarnya yang merosakkannya.PETALING JAYA: Ketua Pembangkang, Anwar Ibrahim, berkata pembahagian jawatan penting Kabinet secara saksama dalam kalangan orang Melayu adalah cara untuk mengukuhkan keyakinan golongan berkenaan terhadap kerajaan.
Merujuk kepada kegagalan Pakatan Harapan (PH) berbuat demikian, beliau menyalahkan perdana menteri ketika itu, Dr Mahathir Mohamad kerana tidak mengadakan perbincangan sewajarnya sebelum membuat pelantikan.
“Pelantikan yang penting dilakukan Mahathir ketika saya masih dalam penjara,” katanya ketika forum anjuran Majlis Profesor Negara hari ini.
Dalam konteks ini, Ahli Parlimen Port Dickson itu berkata, penting untuk meyakinkan golongan majoriti Melayu bahawa mereka tidak akan diabaikan, walaupun itu yang kini dirasai kumpulan berkenaan sedangkan kerajaan pemerintah juga berbangsa Melayu.
“Ini bererti, harap-harap selepas kami (PH) memerintah, kita boleh berbincang semula untuk mewujudkan keadaan di mana kepentingan mereka dipelihara, seterusnya mengukuhkan keyakinan rakyat di seluruh negara.
“Ini juga bagi bukan Melayu. Ini bukannya satu permainan dengan hanya orang Melayu dibantu manakala masyarakat Cina diketepikan, atau membantu orang Cina tetapi membiarkan Melayu miskin, pendekatannya mesti adil dan saksama,” katanya.
Beliau mengulas soalan daripada moderator sama ada merancang menangani isu yang membimbangkan orang Melayu selepas kebanyakan pemimpin DAP dilantik ke jawatan penting ketika pentadbiran Mahathir.
Katanya, berdasarkan pengalamannya dengan DAP, ia berbeza daripada persepsi orang Melayu dan menambah parti itu sentiasa bersedia berunding dan berdepan realiti.
Berhubung kegagalan PH melaksanakan pembaharuan institusi seperti dijanjikan dalam manifestonya, Anwar berkata Mahathir tidak dapat memahami sepenuhnya keperluan untuk memperbaharui institusi kerana beliau sendiri yang sebenarnya merosakkannya.
“Antaranya melibatkan kebebasan kehakiman serta media, yang memang dikembalikan semula sedikit, namun sebenarnya beliau yang merosakkannya dulu,” katanya.
“Bagaimanapun, bukan beliau saja yang bersalah dalam hal ini walaupun beliau yang mengemudi kapalnya. Jelas beliau bertanggungjawab atas pelbagai perkara yang kini diamalkan.
“Namun bergantung juga kepada rakyat yang mengkhianati kepercayaannya. Kita tidak patut melupakan perkara itu,” katanya.
Menjawab soalan lain, Anwar menolak pandangan bahawa perancangannya menerima golongan yang melompat parti, bersamaan mewujudkan kerajaan pintu belakang.
Katanya, ini tidak timbul kerana beliau sekadar cuba mendapatkan semula mandat diberikan kepada PH oleh rakyat pada pilihan raya umum lalu.
“Dan apakah janji pilihan raya (ketika itu)? Ia supaya Mahathir menjadi perdana menteri sementara. Jadi di sini ia sebenarnya melibatkan mendapatkan semula mandat,” katanya.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/04/dr-m-tak-bincang-sebelum-buat-lantikan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Apa Nak Hairan Dengan Najib Pun Anwar Bincang Juga Mahathir Kata

Apa Nak Hairan Dengan Najib Pun Anwar Bincang Juga Mahathir Kata

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 161 hits
Dr Mahathir Mohamad berkata beliau tidak terkejut dengan perbualan telefon antara presiden PKR dan Umno baru baru ini kerana kedua dua tokoh politik itu sememangnya mengadakan perbincangan Menurutnya beliau sedar bahawa Anwar Ibrahim mengad...
Gps Menang Lebih Penting Banding Beri Bersatu Kerusi Kata Mahiaddin

Gps Menang Lebih Penting Banding Beri Bersatu Kerusi Kata Mahiaddin

papar berkaitan - pada 3/4/2021 - jumlah : 270 hits
KUCHING 2 April Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata kemenangan besar Gabungan Parti Sarawak selaku rakan Perikatan Nasional pada Pilihan Raya Negeri ke 12 adalah lebih penting berbanding peruntukan kerusi untuk Bersatu Muhyiddi...
Pindaan Ordinan Darurat Tidak Beretika Kata Anwar

Pindaan Ordinan Darurat Tidak Beretika Kata Anwar

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 165 hits
Pindaan Ordinan Darurat tidak beretika kata Anwar Dikemas kini 26 minit yang lalu Diterbitkan pada 31 Mar 2021 7 04PM
Syarat No Anwar No Dap No Bersatu Tu Hanya Gula Gula Sebelum Pru

Syarat No Anwar No Dap No Bersatu Tu Hanya Gula Gula Sebelum Pru

papar berkaitan - pada 29/3/2021 - jumlah : 248 hits
Walaupun zahid jelas sebut no anwar no umno no dap tapi dia juga mengatakan bhw umno bn terbuka utk bekerjasama dgn mana2 pihak lepas PRU 15 yg boleh terima dominasi umno bn Maksudnya bagaimana Maksudnya jika anwar dan d4p boleh terima umno...
Sebelum Pru No Anwar No Dap Lepas Dah Menang Tak Mustahil Yes Anwar Yes Dap

Sebelum Pru No Anwar No Dap Lepas Dah Menang Tak Mustahil Yes Anwar Yes Dap

papar berkaitan - pada 31/3/2021 - jumlah : 195 hits
Walaupun ia sekadar kemungkinan tp benda yg semacam ini tak boleh dibuat main main 22 bulan dah cukup terseksa walaupun masa tu PM bukan anwar dan jawatan tertinggi dipegang oleh dap hanya Menteri Kewangan namun polisi2 yg dilaksanakan hamp...
7 Persediaan Sebelum Berhenti Kerja No 7 Sangat Penting

7 Persediaan Sebelum Berhenti Kerja No 7 Sangat Penting

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 370 hits
7 persediaan sebelum berhenti kerja No 7 Sangat penting Assalamualaikum dan salam sejahtera Dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu ini aku yakin masih ramai yang sanggup berhenti kerja Bukan kerana mereka langsung tidak tahu mengenai kead...
Siapa Azmin Mahu Kata Anwar Khianat Perjuangan

Siapa Azmin Mahu Kata Anwar Khianat Perjuangan

papar berkaitan - pada 13/4/2021 - jumlah : 245 hits
Naib Ketua Angkatan Muda KEADILAN Malaysia Syed Badli Shah Syed Osman menempelak Menteri Kanan Azmin Ali kerana mengaitkan Presiden KEADILAN Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan kisah pengkhianatan Kata Syed Badli nama Anwar begitu harum untuk d...
Rakaman Audio Tular Zahid Anwar Tak Gadai Semangat Reformasi Kata Ezam

Rakaman Audio Tular Zahid Anwar Tak Gadai Semangat Reformasi Kata Ezam

papar berkaitan - pada 11/4/2021 - jumlah : 216 hits
April 10 2021 Rakaman audio didakwa melibatkan Presiden PKR Anwar Ibrahim dan Presiden Umno bukanlah satu isu yang boleh merosakkan semangat reformasi Bekas senator Ezam Mohd Nor yang kini memimpin gerakan longgar yang dijuluki nama Gerak 9...
Video Kerjasama Ph Bincang Dengan Ahli Parlimen Tertentu Bukan Parti Anwar

Video Kerjasama Ph Bincang Dengan Ahli Parlimen Tertentu Bukan Parti Anwar

papar berkaitan - pada 17/4/2021 - jumlah : 145 hits
Pakatan Harapan tidak berbincang dengan mana mana parti untuk berkolaborasi namun bersama Ahli Parlimen tertentu yang berpegang teguh kepada agenda reformasi kata pengerusinya Datuk Seri Anwar Ibrahim
The Evolution Of Adult Entertainment

Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Fahmi Fadzil Perlu Beri Penjelasan Bukan Beri Alasan

Pm Akan Umum Sspa Terbaik Pernah Diperkenalkan Kerajaan

Prof As Dakwa Tak Selamat Kunjungi Malaysia Selepas Sebar Propaganda Sokong Zionis



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Brauninhas House By Pablo Lanza Arquitetura In Itu Brazil

Banteras Isu 3r Manivanan Cadang 10 Langkah Percepat Siasatan Polis

Analysis Harapan S Uphill Battle To Defend Kuala Kubu Baharu

Kkb By Election Will Be A Confidence Vote For The Anwar Administration

Azmin Pledges To Tell All On May 11