7 Negeri Enggan Laksana Pkpb Umno Hentam Azmin Lagi



Menteri Perdagangan Antarabangsa Azmin Ali dihentam lagi oleh pemimpin Umno berikutan keengganan 7 negeri melaksanakan perintah kawalan pergerakan bersyarat (PKPB).
Kali ini anggota Majlis Tertinggi Umno, Abdul Rahman Dahlan pula menganggap situasi itu sebagai memalukan dan tidak pernah berlaku sepanjang BN mentadbir Malaysia.
Menurut Abdul Rahman ada sesuatu “yang tidak kena” apabila sembilan negeri mengambil pendirian tidak melaksanakan PKPB sebaliknya mengambil pendekatan sendiri.
“Ada yang tak kena dengan komunikasinya dan sepatutnya benda ini dilakukan oleh menteri (kluster) ekonomi sebab ini dalam ruang bidang dia.
“Untuk menangani krisis seperti ini, dia perlu lakukan banyak perbincangan dan mengadakan video persidangan dengan semua orang,” katanya semalam.
Abdul Rahman yang juga bekas menteri pusat semasa zaman Najib Razak berkata, apa yang berlaku itu merupakan “tamparan hebat kepada menteri ekonomi” apabila perintah PKPB tidak dipatuhi negeri.
“Nampaknya satu tamparan hebat kepada menteri ekonomi (Azmin) kerana tidak dapat koordinasi pembukaan perniagaan selepas PKP.
“Ini juga memalukan dan belum pernah terjadi sebelum ini,” katanya.
Sebelum ini Naib Presiden Umno, Mohamed Khaled Nordin menyalahkan kerajaan Perikatan Nasional mengenai ketidakseragaman pelaksanaan PKPB pada 4 Mei.
Walaupun tidak memetik sebarang nama, Khaled dipercayai menuding jari kepada Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Ekonomi, Azmin Ali.
Azmin ialah seorang daripada menteri kanan PN yang dilantik Muhyiddin selepas PN membentuk kerajaan baru-baru ini. Beliau merupakan bekas timbalan presiden PKR.
Kata Abdul Rahman, beliau bersetuju dengan pandangan Khaled kerana keputusan melonggarkan PKP adalah sesuatu yang besar dan mesti dibincangkan dengan semua kerajaan negeri bagi mendapatkan persetujuan bersama.
“Namun ia jelas tidak dilaksanakan.
“Kegagalan ini menunjukkan kelemahan ketara dalam kepimpinan, strategi dan penyelarasan yang berkaitan dengan pemulihan ekonomi negara,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/27456

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kecelaruan Pkpb Azmin Patut Cari Kata Sepakat Dengan Kerajaan Negeri Bukan Ugut

Kecelaruan Pkpb Azmin Patut Cari Kata Sepakat Dengan Kerajaan Negeri Bukan Ugut

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 344 hits
Pada 5 Mei 2020Kenyataan Media Ahli Parlimen DAP Iskandar Puteri Lim Kit Siang pada hari Selasa 5 Mei 2020Amaran kerajaan persekutuan mengenai tindakan undang undang terhadap sembilan kerajaan negeri yang enggan untuk mematuhi PKPB adalah b...
59 Persatuan Dewan Perniagaan Gesa Negeri Laksana Pkpb

59 Persatuan Dewan Perniagaan Gesa Negeri Laksana Pkpb

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 225 hits
LIMA puluh sembilan persatuan dan dewan perniagaan menggesa semua negeri melonggarkan sekatan pencegahan dan pengawalan wabak Covid 19 dengan membenarkan pejabat dan perniagaan beroperasi semula seperti yang diputuskan oleh Putrajaya bermul...
7 Negeri Tolak Laksana Pkpb

7 Negeri Tolak Laksana Pkpb

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 248 hits
Kerajaan Perikatan Nasional mendapat tamparan pertama dalam membuka kembali ekonomi apabila separuh jumlah negeridi Malaysia menolak melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat bermula 4 Mei Kedah Sabah Selangor Negeri Sembilan dan S...
Pkpb Ditolak Khaled Nordin Salahkan Azmin Gagal Bincang Dengan Kerajaan Negeri

Pkpb Ditolak Khaled Nordin Salahkan Azmin Gagal Bincang Dengan Kerajaan Negeri

papar berkaitan - pada 4/5/2020 - jumlah : 346 hits
ARIF ATAN Naib Presiden Umno Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menganggap Menteri Kanan Datuk Seri Mohamed Azmin Ali gagal berbincang dengan kerajaan negeri sebelum membenarkan sebahagian besar sektor ekonomi beroperasi pada kapasiti penuh t...
Kami Bukan Nak Cari Gaduh Kata Shafie Kerana Enggan Laksana Pkpb

Kami Bukan Nak Cari Gaduh Kata Shafie Kerana Enggan Laksana Pkpb

papar berkaitan - pada 6/5/2020 - jumlah : 276 hits
Shafie Apdal menerima sumbangan Covid 19 daripada beberapa organisasi di Kota Kinabalu hari ini KOTA KINABALU Ketua Menteri Sabah Shafie Apdal berkata negeri itu tidak akan berundur daripada pendiriannya untuk meneruskan perintah kawalan pe...
Negeri Yang Tidak Laksana Atau Tangguh Perlaksaan Pkpb Pada 4 Mei

Negeri Yang Tidak Laksana Atau Tangguh Perlaksaan Pkpb Pada 4 Mei

papar berkaitan - pada 3/5/2020 - jumlah : 449 hits
PKPB merupakan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat PKPB merupakan satu reaksi yang dilaksanakan oleh kerajaan setelah mendapat tekanan daripada sektor ekonomi yang semakin meruncingkan saban hari Jadi setakat 4 00 Petang 3 Mei 2020 terdap...
Kerajaan Negeri Pahang Hanya Laksana Pkpb Di Zon Hijau

Kerajaan Negeri Pahang Hanya Laksana Pkpb Di Zon Hijau

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 376 hits
KUANTAN Pelaksanaan perintah kawalan pergerakan bersyarat di Pahang hanya melibatkan premis di kawasan yang diklasifikasikan sebagai zon hijau dengan pematuhan prosedur operasi standard ditetapkan kerajaan negeri Setiausaha Kerajaan Pahang ...
Negeri Enggan Buka Semula Ekonomi Boleh Disaman Pihak Industri Azmin

Negeri Enggan Buka Semula Ekonomi Boleh Disaman Pihak Industri Azmin

papar berkaitan - pada 5/5/2020 - jumlah : 401 hits
Negeri enggan buka semula ekonomi boleh disaman pihak industri AzminMenteri Kanan Mohamed Azmin Ali mengingatkan kerajaan negeri kemungkinan tindakan undang undang yang boleh diambil oleh pihak industri jika ekonomi tidak dibuka semula di b...
Pertembungan Tajam Bersatu Umno Di Konstituensi Melayu Geng Azmin Sah Ditolak Pengundi

Pertembungan Tajam Bersatu Umno Di Konstituensi Melayu Geng Azmin Sah Ditolak Pengundi

papar berkaitan - pada 27/4/2020 - jumlah : 364 hits
ZAKARIA MUSA Timbalan Presiden Umno Mohamed Hassan bukanlah pemimpin pertama yang menegaskan parti itu tidak pernah menyertai Perikatan Nasional atas alasan ia bukan satu entiti politik yang berdaftar seperti Barisan Nasional Umno juga meng...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Optimizing Your Twitter Feed Strategies For Positive Content Filtering

Adapting To Consumer Behavior

Rm232mil Road Project Awarded To Nepturis Witness Tells Wan Saiful Trial

There Is An Awakening

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

App Inarah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Ngedate

Al Qur An Sebagai Obat Dan Faktor Yang Mempengaruhi Berhasilnya Ruqyah

Untukmu Shayang

Pesanan Buat Sang Suami

Lfl Should Defend The Victims Too

1 500 Berarak Ke Dataran Merdeka Tuntut Hak Pekerja