7 Jenis Makanan Bagus Untuk Hipotiroid Amalkan Seharian



Assalamualaikum,
Jika sebelum ini saya kongsikan tentang makanan terbaik untuk pesakit hipertiroid, tak adil pula kalau tak kongsikan tentang makanan bagus untuk hipotiroid amalkan seharian kan?

Hipotiroid ialah keadaan dimana kelenjar tiroid gagal berfungsi untuk membekalkan hormoon tiroid dengan mencukupi. Keadaan ini akan mengganggu fungsi tubuh sesorang.
Simptom simptom hipotiroid antara yang perlu dikawal agar tidak memberikan risiko tinggi atau komplikasi terutama kepada ibu hamil. Penjagaan pemakanan adalah salah satu cara untuk mengawal hipotiroid selain ubat ubatan.
Makanan bagus untuk Hipotiroid 1.Makanan tinggi iodin. Kekurangan iodin pada penghidap hipotiroid adalah masalah utama kelenjar tiroid. oleh itu, penting untuk menyeimbangkan gizi makanan agar hipotiroid dapat dikawal. Makanan tinggi iodin ini membantu membina hormon tiroid dan meningkatkan metabolisma tubuh.
Iodin tidak boleh dibina oleh tubuh badan manusia. Maka, pengambilan iodin dari pemakanan harian adalah sangat diperlukan. Sumber makanan yang membekalkan iodin ialah seperti telur, yogurt, ikan laut masin, susu soya, daging, rumpai laut, strawberi, plum dan juga kerangan.
walau bagaimanapun, makanan tinggi iodin adalah tidak sesuai sama sekali untuk penghidap hipertiroid. Lihat makanan terbaik hipertiroid disini
2. Makanan tinggi protien Makanan sumber protien baik diperlukan bagi membina sel sel baru yang sihat pada kelenjar tiroid. Protien baik adalah dari tumbuh tumbuhan seperti soya atau dari daging ayam dan ikan. Pemilihan sumber potien dari daging lembu dikatakan tidak bersesuaian utk penghidap hipotiroid.
3. Makanan tinggi antioksidan Penghidap hipotiroid memerlukan sumber antioksidan yang tinggi bagi menetang radikal bebas yang menyebabkan kegagalan fungsi kelenjar tiroid. Antioksidan juga berfungsi untuk meningkatkan metabolisma tubuh.
Selain itu sumber antioksidan diperlukan bagi mengurangkan keradangan pada kelenjar tiroid. Sumber makanan yang tinggi antioksidan adalah seperti anggur merah,  kurma,  kismis,  kobis unggu,  lobak ungu,  limau,  blueberry,  rasberry dan avocado.
4. Makanan mengandungi zat besi Zat besi atau iron juga sangat penting untuk penghidap hipotiroid. Zat besi adalah pemacu kepada pembinaan sel darah merah yang berfungsi mengatur perjalanan oksigen dan mineral lain keseluruh tubuh sekaligus memperbaiki kelenjar tiroid.

5. Makanan mengandungi selenium dan zink Selenium dan zink saling membantu membina hormon tiroid. Dengan meningkatkan pengambilan selenium dan zink bagi penghidap hipotiroid mampu mengurangkan komplikasi terhadap simptom hipotiroid.
Sumber makanan utk selenium dan juga zink adalah seperti biji anggur,  barli,  kekacang, cendawan, kacang brazil,
6. Makanan tinggi Omega 3 Satu lagi makanan bagus untuk hipotiroid ialah makanan tinggi Omega 3. Selain ia bagus untuk otak dan penglihatan, kehadiran omega 3 dalam diet seharian membantu meningkatkan penghasilan hormon tiroid kepada penghidap hipotiroid. Omega 3 tidak boleh dibina oleh badan manusi.
Pengambilan sumber makanan mengandungi Omega 3 yang tinggi seperti ikan dari lautan seperti salmon, kembung, tuna dan makerel. Selain itu kerang atau tiram, sayur bayam, brokoli dan juga minyak kelapa.
7. Makanan tinggi Omega 6 Selain Asid Lemak Omega 3, asid lemak omega 6 juga diperlukan untuk menambah peningkatan hormon tiroid dan menjadi makanan bagus untuk hipotiroid. Lengkapnya kehadiran omega 6 ini menjalankan fungsi metabolisma tubuh sekaligus. Antara makanan yang mengandung Omega 6 ialah kentang, kacang merah, tomato, dan bayam.
7 jenis nutrisi yang perlu ada dalam makanan harian penghidap hipotiroid sangat memainkan peranan untuk memulihkan hipotioid. Tapi, agak mustahil untuk mendapatkan nutrisi lengkap kesemua 7 diatas kerana makanan mentah dizaman ini sudah berkurang nutrisinya disebabkan galian dari tanah semakin berkurang. Proses untuk penyedian makanan dan memasak juga telah menyebabkan makanan hilang nutrisinya.
Jadi, saya amat syorkan kepada anda semua untuk mengambil supplemen sebagai menambah keperluan nutrisi anda seharian. Pilih yang selamat, semulajadi dan berkesan. Jom kita lihat mereka yang menghidap masalah tiroid berjaya mendapat kesihatan yang lebih baik selepas mengamalkan suplemen Shaklee.
KLIK UNTUK MAKLUMAT LENGKAP TENTANG SUPLEMEN TIROID
 
(klik pada gambar untuk cerita penuh)
 
(Klik gambar untuk cerita penuh)
 

 

 

Hubungi saya terus (019.242.3139) bagi mendapatkan keterangan lanjut dan untuk saya cadangkan suplemen yang paling sesuai dengan masalah tiroid anda. Pstttt…kalau nak diskaun atau pun nak jadi member (dapat harga ahli ) jangan segan segan klik link whatsapp dibawah ni yer
Klik Sekarang ————–> www.wasap.my/60192423139
Klik Sekarang ————–> www.wasap.my/60192423139
Klik Sekarang ————–> www.wasap.my/60192423139
Terima Kasih
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://sweetmommystory.com/2018/10/20/7-jenis-makanan-bagus-untuk-hipotiroid-amalkan-seharian/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jenis Makanan Disarankan Semasa Hendak Bersalin

Jenis Makanan Disarankan Semasa Hendak Bersalin

papar berkaitan - pada 11/10/2018 - jumlah : 334 hits
Bila sakit kontraksi hendak bersalin sudah menyerang memang tak senang duduk dibuatnya Hendak makan dan minum pun rasa tak lalu Tetapi ibu perlu makan dan minum kerana ia penting untuk membekalkan tenaga terutama apabila proses melahirkan a...
Cara Membuat Saus Telur Asin Enak Untuk Topping Segala Jenis Makanan

Cara Membuat Saus Telur Asin Enak Untuk Topping Segala Jenis Makanan

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 327 hits
Cara membuat saus telur asin enak untuk topping segala jenis makanan Jika saus digunakan untuk seafood sebaiknya hilangkan susu cair dari resep
Makan Muntah Bau Makanan Tak Boleh Jika Alahan Terlalu Teruk Amalkan Tip Ini

Makan Muntah Bau Makanan Tak Boleh Jika Alahan Terlalu Teruk Amalkan Tip Ini

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 409 hits
Biasanya trimester pertama kehamilan bagi sesetengah ibu memang mencabar Ada yang langsung tak boleh makan atau minum bau makanan tak boleh buat kerja berat dan macam macam lagi Alahan ini jika tak diatasi boleh menyebabkan ibu hamil tak be...
Wanita Hamil Amalkan 6 Makanan Ini Untuk Kesihatan Elakkan Makan Makanan Berproses

Wanita Hamil Amalkan 6 Makanan Ini Untuk Kesihatan Elakkan Makan Makanan Berproses

papar berkaitan - pada 7/10/2018 - jumlah : 306 hits
Wanita hamil perlu makan makanan yang berkhasiat agar kesihatan diri dan kandungan berada di tahap yang baik Amalkan 6 pemakanan ini dan elakkan mengambil makanan yang diproses ataupun makanan segera Ikuti perkongsian Dr Zubaidi MAKANAN TAM...
Jauhi 3 Jenis Makanan Ini Ketika Cuaca Panas

Jauhi 3 Jenis Makanan Ini Ketika Cuaca Panas

papar berkaitan - pada 13/10/2018 - jumlah : 351 hits
Dalam keadaan cuaca panas melampau ini kita bukan saja perlu minum banyak air mengekalkan kadar cecair dalam badan tapi juga mengawasi apa yang dimakan Tiga jenis makanan ini sebaiknya anda kurangkan pengambilannya ketika cuaca panas kerana...
Jenis Makanan Kurangkan Kolestrol

Jenis Makanan Kurangkan Kolestrol

papar berkaitan - pada 21/10/2018 - jumlah : 308 hits
Terdapat jenis makanan bolah membantu menurunkan tahap paras bacaan kolestrol dalam badan Biarpun kolestrol datang dari sesetengah jenis makanan pada masa sama terdapat juga makanan yang boleh menurunkan kadar kolestrol Sebab itu amat penti...
Ini 3 Cara Makanan Di Goreng Kurang Berminyak Idea Bagus Boleh Cuba

Ini 3 Cara Makanan Di Goreng Kurang Berminyak Idea Bagus Boleh Cuba

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 449 hits
Makanan bergoreng memang sedap dan rangup tapi ia sebenarnya mempunyai kandungan kolestrol yang tinggi Dah tentu tentu ia tidak baik untuk kesihatan terutama masalah jantung dan tekanan darah tinggi Kalau anda sukar mengelakkan makanan berg...
5 Jenis Makanan Perlu Dielak Penghidap Tiroid Untuk Lebih Sihat

5 Jenis Makanan Perlu Dielak Penghidap Tiroid Untuk Lebih Sihat

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 1164 hits
Assalamualaikum Jika ada pemakanan yang bagus diambil oleh pesakit hipotiroid dan juga hipertiroid sebagaimana saya jelaskan sebelum ini pastinya ada juga makanan perlu dielak penghidap tiroid agar dapat menjamin kesihatan yang lebih baik B...
Jaminan Bekalan Makanan Untuk Keselamanan Negara

Jaminan Bekalan Makanan Untuk Keselamanan Negara

papar berkaitan - pada 12/10/2018 - jumlah : 219 hits
Sekarang keselamatan negara bukan sahaja boleh diganggu gugat oleh pihak musuh luar dalam bentuk peperangan ia juga boleh diganggu gugat oleh masalah kekurangan dan kenaikan harga bekalan makanan asasi Ia boleh dianggap tsunami senyap untuk...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Backstabbing Drama In The Opposition Pas Sabotaging Bersatu By Attacking Chinese Vernacular Schools

Pas Anggap Terlalu Awal Bincang Pertukaran Mb Perlis

Umno Explores Every Means Possible To Free Najib

Calon Bersatu Prk Kkb Tunggang Isu Kematian Teoh Beng Hock

100 Cawangan Kfc Tutup Dan Akur Kuasa Boikot

Perasaan Bila Orang Namakan Kucing Mereka Dgn Nama Anda

Bonus R 5000 Jogue Ca A T Queis Onlin



Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia


Puasa Ayyamul Bidh Niat Keutamaan Jadwal 2024

Belajar Menerima Keluarga Pasangan Anda

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Siapa Nak Tahu Asal Usul Selfie

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan