7 Cara Lama Bagaimana Anda Boleh Dapatkan Pelanggan Untuk Bisnes Anda Sekarang




Antara kursus dan seminar yang mendapat sambutan hangat di kalangan usahawan adalah cara bagaimana nak dapatkan lebih ramai pelanggan beli produk atau servis mereka.
Harapan besar yang usahawan berikan terhadap kursus itu adalah untuk belajar idea hebat dalam melakukan pemasaran dan jualan.
Betul! ada kalanya idea hebat membantu untuk lonjakkan bisnes anda sekarang. 
Tetapi, masih ada cara mudah yang tak memerlukan idea hebat pun. Anda boleh lakukan sendiri. Tanpa perlu daftarkan diri masuk kelas mahal dari pakar-pakar pemasaran yang ada kat luar tu.
Jom kita tengok satu persatu idea-idea biasa-biasa atau lebih tepat, idea asas saja di bawah.
1. Lihat di belakangBagi yang dah 5 tahun berniaga, atau lebih lama lagi, tentu dah banyak produk atau servis anda yang dah berjaya di jual. Kalau tak, anda tak akan teruskan perniagaan tu.
Ramai yang terlepas pandang perkara ni. Bisnes dah lama buat. Pelanggan dah ada ramai yang membuatkan perniagaan and dapat terus bertahan.
Pernahkah anda bertanya bagaimana anda buat pemasaran dan jualan sejak dari awal dulu. Adakah cara tersebut masih terus diamalkan atau tidak?
Sebelum nak cari idea baru, lihat betul-betul di belakang. Apa cara yang selama ini terbukti berkesan dan pastikan anda kekalkan cara tersebut. Jangan lari jauh dari jalan itu dan buat penambah baikan kecil agar ia jadi lebih berkesan.
2. Masuk kilang atau pejabatSaya ada kenal seorang usahawan minyak angin di kampung satu ketika dulu. Dia punya jualan minyak angin atau minyak panas jauh berganda-ganda lebih banyak dari jualan yang pembuat minyak angin itu sendiri mampu jual.
Caranya mudah saja. Dia pergi masuk kilang-kilang bertaburan sangat banyak di Pulau Pinang dan Seberang Perai. 
Ramai pekerja kilang di Pulau Pinang. Dari beratus orang sehingga belasan ribu pekerja. Setiap kilang ada kelab sukan. Jadi, pada ahli kelab sukan itulah yang dia buat promosi.
Nak bersukan boleh sapu minyak panas. Terseliuh sapu, sakit sapu. Dan dia berjaya menjual ratusan ribu minyak angin.
Anda boleh fikirkan cara sama. Berhubung dengan para pekerja syarikat samada kerajaan atau swasta. Berikan sesuatu yang mereka ada minat untuk mengetahuinya sambil pasarkan produk atau servis anda.
3. Insentif rujukanCara ini sering digunakan oleh syarikat kad kredit untuk pengguna setia mereka. Syarikat insuran juga banyak pakai cara ni dengan minta pelanggan cadangkan kawan lain.
Salah satu contoh mudah adalah dengan membuat majlis ilmu atau seminar percuma dengan disediakan makan dan minum untuk semua pelanggan setia anda.
Kehadiran adalah percuma tapi dengan satu syarat. Mereka dikehendaki membawa sekurangnya seorang kawan atau kenalan. 
Ini dapat luaskan lagi jumlah prospek yang mengenali bisnes atau syarikat anda sekarang.
4. Terjah sajaDalam terma bisnes sering dipanggil 'cold walking' atau 'cold call'. Syarikat jualan lansung banyak amalkan cara mudah tapi menakutkan ini. 
Anda tentu pernah terserampak anak-anak muda jalan dari meja ke meja tawarkan produk seperti buku, minyak urut dan sebagainya. Kalau diperhatikan betul-betul, memang banyak juga jualan yang berjaya mereka capai walaupun sekali sekala dilayan dengan kasar oleh orang yang tak suka diganggu.
Teknik terjah ni adalah satu teknik yang dah lama dilakukan sejak dunia tak ada internet lagi. Jurujual jalan dari rumah ke rumah tawarkan macam-macam produk atau servis.
Tapi zaman sekarang, risau juga sebab ada ramai kaki tipu kaki pukau dan sebagainya. Kalau nak buat, pastikan anda fikir satu cara yang tidak membuatkan orang risau takut dan tak layan.
Terjah ke kilang atau pejabat lebih mudah dibuat berbanding terjah ke rumah. Terjah di kedai makan dari meja ke meja juga lebih mudah dan selamat dari kena kejar anjing.
5. Iklan akhbar atau majalahMasih ada lagi ke orang yang baca akhbar?
Saya lihat masih ada terjual akhbar di kedai-kedai runcit walaupun lebih sukar nak dapatkan surat khabar lama sekarang. Orang sekolah lama masih selesa membaca akhbar berbanding telefon pintas atau e-book.
Jadi iklan di akhbar masih kekal relevan. 
Perlu pastikan demografik yang anda sasarkan kena dengan produk atau servis yang ditawarkan.
Majalah juga masih ada tapi terhad dan betul-betul perlu dipastikan kesesuai demografik pelanggan yang disasarkan.
6. Seminar umumCara untuk sebarkan anda buat seminar sekarang sangat mudah berbanding dulu. War-warkan saja di media sosial.
Jika kena tajuk yang mampu menarik orang ramai, tentu akan berjaya. Kenalah kreatif dan pilih tajuk yang orang mahu dengar. Biasanya segala ilmu yang membantu permudahkan urusan seharian dan kehidupan manusia memang akan ada sambutan. 
7. Edaran percuma berbaloi disimpanAda hadiah atau cendera mata yang menarik dan berguna untuk anda edarkan kepada para pengguna. Boleh letakkan di mana saja kawasan yang tinggi trafik orang ramainya.
Contoh mudah edaran yang mungkin orang akan ambil dan simpan ada seperti senarai nombor panggilan kecemasan yang pengguna boleh gunakan jika perlu.
Buat dengan cantik, mudah lekat atau tampal atau selit, tentu akan ada yang ambil dan simpan.
Boleh selitkan maklumat perniagaan, produk atau servis yang syarikat anda tawarkan pada hadiah atau edaran percuma itu.
Anda boleh cuba kesemua 7 cara yang saya kongsikan di atas jika dirasakan sesuai. Memang semua itu cara lama tapi jika dirancang dengan baik, insyallah ada manfaatnya.
Tak cuba tak tahu.
Dalam marketing, asasnya adalah perlu bertindak. Buatlah apa saja. Tengok hasilnya dan adjust sikit mana yang perlu kemudian buat lagi. 
Begitulah berterusan sampai menjadi ..


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.hidupringkas.com/2022/11/7-cara-lama-bagaimana-anda-boleh.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Anak 1 5 Tahun Memang Takut Terima Makanan Baru Ini Cara Yang Mama Papa Boleh Lakukan

Anak 1 5 Tahun Memang Takut Terima Makanan Baru Ini Cara Yang Mama Papa Boleh Lakukan

papar berkaitan - pada 27/10/2022 - jumlah : 214 hits
Beberapa tingkah laku pemakanan biasanya berlaku apabila kanak kanak mula berdikari dan menguji serta meninjau kebebasannya Ini adalah sebahagian daripada perkembangan normal psikologikal kanak kanak dan ibu bapa tidak perlu berasa bimbang ...
Loghat Kelantan Pekat Sangat Pemuda Tukang Gunting Rambut Ini Cuba Cakap Luar Demi Bisnes Risau Pelanggan Tak Faham

Loghat Kelantan Pekat Sangat Pemuda Tukang Gunting Rambut Ini Cuba Cakap Luar Demi Bisnes Risau Pelanggan Tak Faham

papar berkaitan - pada 23/10/2022 - jumlah : 121 hits
MELIHAT anak muda di awal usia 20 an membuka premis perniagaan sendiri pasti ramai yang menyangka dia mendapat tajaan daripada bapa bergelar datuk seperti drama megah holding Namun menyoroti figura seorang tukang gunting rambut verstail di ...
Cara Menyimpan Serai Agar Tahan Lama Di Dalam Peti Sejuk

Cara Menyimpan Serai Agar Tahan Lama Di Dalam Peti Sejuk

papar berkaitan - pada 2/11/2022 - jumlah : 211 hits
Assalamualaikum Selamat Petang CARA MENYIMPAN SERAI AGAR TAHAN LAMA DI DALAM PETI SEJUK Bulan lepas Fiza jarang update blog gara gara sibuk dengan urusan anak anak In Shaa Allah bulan ni jika takde aral melintang Fiza akan kembali aktif ber...
Ganasnya Dia Tu Pun Jangan Kata Orang Komeneh La Bagai Ini Apa Hal Pulak Nih Kisah Lama Orang Pun Boleh Cari Kan

Ganasnya Dia Tu Pun Jangan Kata Orang Komeneh La Bagai Ini Apa Hal Pulak Nih Kisah Lama Orang Pun Boleh Cari Kan

papar berkaitan - pada 20/10/2022 - jumlah : 116 hits
Presiden PAS Abdul Hadi Awang merupakan naib presiden Kesatuan Ulama Antarabangsa yang didakwa oleh kerajaan Arab Saudi Emiriah Arab Bersatu Mesir dan Bahrin terbabit dengan aktiviti keganasan Gambar fail The Malaysian Insight 23 November 2...
Cara Simpan Buah Belimbing Buluh Tahan Lama

Cara Simpan Buah Belimbing Buluh Tahan Lama

papar berkaitan - pada 22/10/2022 - jumlah : 863 hits
Alhamdulillah selepas suami kak ana cantas dahan dahan pokok belimbing buluh belakang rumah kami kembali lebat berbunga dan mengeluarkan buah Banyak sangat buahnya kali ni Separuh pokok tu kak ana suruh jiran kami Abang Yaya ambil Zura iste...
Myanmar Beri Amaran Tekanan Tambahan Asean Boleh Cetus Implikasi Negatif

Myanmar Beri Amaran Tekanan Tambahan Asean Boleh Cetus Implikasi Negatif

papar berkaitan - pada 29/10/2022 - jumlah : 83 hits
Myanmar beri amaran tekanan tambahan Asean boleh cetus implikasi negatif Dikemas kini 28 saat yang lalu Diterbitkan pada 29 O
Bagaimana Seorang Banduan Boleh Muncul Dalam Tv Berkempen

Bagaimana Seorang Banduan Boleh Muncul Dalam Tv Berkempen

papar berkaitan - pada 25/10/2022 - jumlah : 147 hits
Dah berabad lama rasanya aku tak tengok TV1 dan TV3 Jadi hari ini bila tersebar berita yang mantan PM yang kini bergelar banduan diberi slot berucap di TV1 tak dapat aku pastikan kebenarannya Kalau ini benar maka seluruh rakyat Malaysia waj...
Manjakan Anak Tu Boleh Tapi Jangan Ikut Sangat Apa Dia Nak Takut Naik Lemak

Manjakan Anak Tu Boleh Tapi Jangan Ikut Sangat Apa Dia Nak Takut Naik Lemak

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 141 hits
Kebanyakan ibu ayah buntu mengapa anak mereka suka buat perangai Sebenarnya dalam tidak sedar kitalah yang menyebabkan mereka berperangai negatif Jika dibiarkan mungkin ia boleh berlanjutan sehingga mereka besar nanti Artikel Menarik Sebaga...
Hiburan Saya Boleh Terima Isu Rupa Lagi Penting Dari Bakat Nasha Aziz Setuju Dengan A Aida

Hiburan Saya Boleh Terima Isu Rupa Lagi Penting Dari Bakat Nasha Aziz Setuju Dengan A Aida

papar berkaitan - pada 28/10/2022 - jumlah : 212 hits
Terdahulu penerbit terkenal iaitu telah mengeluarkan kenyataan bahawa dia lebih memilih rupa berbanding bakat dalam pengambilan pelakon yang akan membintangi drama atau filem terbitannya Susulan itu kenyataan tersebut telah mengundang pelba...
Transforming Malaysia S Healthcare Financing System

Twinboss The Story Of Irwann Cheng S Twin Engine Yamaha Rxz

Bulan Malaysia Sihat Sejahtera 2024 Tarikh Senarai Aktiviti

Legoland Nagoya Travel Guide

Hyatt Alila Bangsar Kuala Lumpur Best Hotel Ever

Happy168 Happy168 Asia 29 2567 Happy168 168 Top 35 By Princess

Linkin Park The Emptiness Machine Chord

Autism Walkathon Melaka 2024


echo '';
Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Pinjaman Syurga Slot Akasia TV3

Kini Kembali Ini Butiran Info Gegar Vaganza 2024 Musim 11


Mengapa Hadi Tidak Bekerjasama Dengan Anwar

Lunch Spicy Buttermilk Chicken Rice Di Bite N Sip Alor Setar

Sedapnya Makan Pizza Wagyu By Chef Jofliam

Budoxe The Dark Knight

Kedah Air Melimpah Di Kedah Empat Kampung Dilanda Banjir Kilat

Budak Didakwa Bawa Ipad Pada 1941