64 773 Penghantar Grab Food Panda Daftar Skim Bawah Perkeso


AGENDA DAILY
Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz
Sejumlah 64,773 pencarum aktif yang terdiri daripada penghantar Grab Malaysia dan Food Panda telah berdaftar dan mencarum di bawah Skim Keselamatan Sosial Pekerjaan Sendiri (SKSPS) setakat 9 Julai 2021.
Menteri Kewangan Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz berkata jumlah tersebut merangkumi 39 peratus daripada jumlah orang bekerja sendiri (OBS) aktif yang mencarum dengan Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso) iaitu kira-kira 166,000 orang.
“Saya menyeru semua platform penyedia perkhidmatan untuk turut mengikut jejak langkah Grab Malaysia dan Food Panda dalam menzahirkan keprihatinan mereka terhadap rakan penghantar seterusnya menyokong usaha kerajaan dengan memastikan rakan penghantar mereka didaftar, dicarum dan dilindungi,” katanya.
Beliau berkata demikian dalam laporan Unit Pelaksanaan dan Koordinasi Stimulus Ekonomi Antara Agensi Nasional (Laksana) ke-62 yang dikeluarkan pada Khamis.
Memetik laporan Bernama, Tengku Zafrul berkata platform penyedia perkhidmatan, Grab Malaysia dan Food Panda, telah mendaftarkan hampir kesemua rakan penghantar mereka di bawah Skim Pekerjaan Sendiri Lindung (SPS Lindung) di bawah Perkeso.
Menurutnya, skim ini merupakan penambahbaikan kepada Program Dana Padanan Bagi Platform Ekonomi Gig (PenjanaGig) bagi menyediakan perlindungan keselamatan sosial kepada orang yang bekerja sendiri di bawah SKSPS.
“Program antara Perkeso dan platform penyediaan penghantaran ini merupakan satu lagi pendekatan strategik dan proaktif dalam merealisasikan hasrat kerajaan untuk memperluaskan jaringan keselamatan sosial kepada mereka yang bekerja sendiri termasuk rakan penghantar.
“Kerjasama ini mencerminkan semangat pendekatan ‘whole of nation’ di bawah Pelan Pemulihan Negara (PPN),” katanya.
Bagi memastikan golongan ini dilindungi dan menggalakkan mereka mendaftar, kerajaan melalui SPS Lindung menyediakan bantuan berbentuk pembiayaan penuh caruman SKSPS di bawah pelan dua, iaitu sebanyak RM232.80 untuk tempoh perlindungan setahun.
“Selaku peneraju kepada 133 platform penyedia perniagaan di Malaysia, Grab Malaysia dan Food Panda merupakan dua platform pertama yang tampil menyahut seruan tersebut dan hasilnya, rakan penghantar di bawah naungan mereka kini dilindungi oleh Skim Bencana Pekerjaan di bawah SKSPS,” katanya.
Sementara itu, Tengku Zafrul berkata, pengekalan penarafan kredit Fitch Ratings pada BBB+ terhadap Malaysia baru-baru ini menjadi bukti ketahanan ekonomi negara berdepan dengan ketidakpastian keadaan semasa.
Ini juga, katanya, mencerminkan kemampuan negara untuk terus menawarkan prospek pertumbuhan jangka sederhana yang kukuh dan meluas, di samping menjadi satu pengiktirafan kepada polisi dan usaha kerajaan yang berterusan.
“Fitch Ratings telah mengekalkan kredit berdaulat Malaysia dengan prospek stabil dalam indeks “issuer default rating” atau penarafan kelalaian penerbit yang menjadi kayu ukur kepada keteguhan kredit negara-negara berdaulat di dunia.
“Secara ringkasnya, ini adalah seumpama penarafan kredit individu, cuma sistem penarafan ini berlaku pada skala yang lebih besar serta kompleks dan melibatkan sektor-sektor utama sebuah negara seperti sektor ekonomi, kewangan dan sebagainya,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/07/64773-penghantar-grab-food-panda-daftar.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Penghantar Barang Makanan Kini Dilindungi Perkeso Bawah Program Mof

Penghantar Barang Makanan Kini Dilindungi Perkeso Bawah Program Mof

papar berkaitan - pada 18/7/2021 - jumlah : 196 hits
AGENDA DAILY Penghantar barangan dan makanan Grab Malaysia serta Foodpanda sudah mencarum dengan Perkeso Penghantar barangan dan makanan kini dilindungi Pertubuhan Keselamatan Sosial menerusi inisiatif program SPS Lindung yang diumumkan Kem...
Kau Apahal Aku Langgar Kau Ke Pu Kau La Rider Grab Food Tak Puas Hati Ditegur Langgar Lampu Isyarat Merah

Kau Apahal Aku Langgar Kau Ke Pu Kau La Rider Grab Food Tak Puas Hati Ditegur Langgar Lampu Isyarat Merah

papar berkaitan - pada 26/7/2021 - jumlah : 710 hits
The Reporter Kau apa hal Sekarang aku tanya kau aku langgar kau ke jerit seorang lelaki yang juga penghantar makanan tidak berpuas hati dengan tindakan seorang pemandu membunyikan hon terhadapnya Video berdurasi 50 saat yang viral di media ...
Cara Daftar Food Market Hub

Cara Daftar Food Market Hub

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 338 hits
CARA DAFTAR FOOD MARKET HUB CARA DAFTAR FOOD MARKET HUB Kepada peniaga makanan pernahkah anda mendengar Food Market Hub Di sini kami kongsikan berkenaan Food Market Hub dan juga cara daftar dan login Semoga membantu APA ITU FOOD MARKET HUB ...
Sarung Ppe 16 Jam Bawah Terik Matahari Urus Jenazah Covid 19

Sarung Ppe 16 Jam Bawah Terik Matahari Urus Jenazah Covid 19

papar berkaitan - pada 25/7/2021 - jumlah : 287 hits
Pasukan sukarelawan Amal Valley Organization menguruskan jenazah Covid 19 PETALING JAYA Memakai pakaian perlindungan diri dalam cuaca panas terik sehingga 16 jam antara cabaran dilalui pasukan sukarelawan menguruskan jenazah umat Islam meni...
Pasangan Mata Wang Gbpusd Membuat Pembalikan Harga Di Bawah Tahap Rintangan 1 Berdepan Dengan Tekanan Penurunan Harga

Pasangan Mata Wang Gbpusd Membuat Pembalikan Harga Di Bawah Tahap Rintangan 1 Berdepan Dengan Tekanan Penurunan Harga

papar berkaitan - pada 27/7/2021 - jumlah : 289 hits
Pasangan mata wang GBPUSD dilihat telah membuat pembalikan harga di bawah tahap rintangan 1 yang selari dengan rintangan garis aliran menurun Anjakan Semula Fibonacci 61 8 dan Lanjutan Fibonacci 127 2 Harga cenderung untuk jatuh ke arah sok...
Usdjpy Terdedah Kepada Tahap Rendah Yang Lebih Rendah Di Bawah 109

Usdjpy Terdedah Kepada Tahap Rendah Yang Lebih Rendah Di Bawah 109

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 186 hits
USDJPY ditolak ke arah 110 50 dan kini diperdagangkan di bawah 110 lagi Harga telah meningkat tinggi dan penolakan harga selepas kembali menguji garis trend merah USDJPY berpotensi untuk menembusi di bawah paras terendah baru baru ini 109 1...
Permintaan Risiko Lemah Dan Mata Wang Komoditi Masih Berada Di Bawah Tekanan Gambaran Keseluruhan Usd Nzd Dan Aud

Permintaan Risiko Lemah Dan Mata Wang Komoditi Masih Berada Di Bawah Tekanan Gambaran Keseluruhan Usd Nzd Dan Aud

papar berkaitan - pada 28/7/2021 - jumlah : 205 hits
Indeks saham utama AS berjaya menamatkan sesi di zon positif dan mengemas kini tahap tinggi sebelum mesyuarat Fed Hasil Perbendaharaan AS juga sedikit menurun setelah kejatuhan minggu lalu Namun masih terlalu awal untuk mengharapkan permint...
Petisyen Tolak Cadangan Th Bawah Seliaan Bnm Kumpul Lebih 13 500 Tandatangan

Petisyen Tolak Cadangan Th Bawah Seliaan Bnm Kumpul Lebih 13 500 Tandatangan

papar berkaitan - pada 23/7/2021 - jumlah : 180 hits
PEMBELA desak cadangan ditolak demi kepentingan umat Islam BANGI Setakat jam 5 petang tadi petisyen atas talian Menolak cadangan meletakkan Lembaga Tabung Haji di bawah seliaan Bank Negara Malaysia berjaya mengumpul 13 564 tandatangan Petis...
Bitcoin Di Bawah 30 000 Apakah Sekarang

Bitcoin Di Bawah 30 000 Apakah Sekarang

papar berkaitan - pada 22/7/2021 - jumlah : 178 hits
Bitcoin mencapai tahap rendah baru 29 296 setelah mengabaikan sokongan statik 30 066 Biasnya menurun jadi pasangan BTC USD dapat meneruskan penurunannya pada bila masa saja Prospeknya menurun sehingga terlalu awal untuk bercakap dan mencari...
Azmin Pledges To Tell All On May 11

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Utilizing Crowdfunding For Business

What Is The Lifespan Of Vinyl Windows And How Can You Prolong It

Nga S Aide Chosen For Kuala Kubu Baharu After Dap Abandoned Hope Of Malay Vote

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Kemeriahan Aidilfitri Bila Anak Anak Pulang Beraya Bersama Keluarga

Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024