61 827 Murid Terengganu Kembali Ke Sekolah Hari Ini


Salim Ab Ghani (dua dari kanan) meninjau keadaan murid membeli makanan sewaktu rehat mengikut garis panduan.KUALA TERENGGANU, 15 Julai - Seramai 61,827 murid Tahun 5, Tahun 6, Tingkatan 6 Semester 1, kelas peralihan serta Tingkatan 1 hingga 4 di seluruh negeri Terengganu kembali semula ke sekolah hari ini untuk meneruskan pembelajaran mereka setelah hampir empat bulan terhenti akibat COVID-19.

Pengarah Jabatan Pendidikan Negeri Terengganu (JPNT), Salim Ab Ghani berkata, jumlah tersebut membabitkan seramai 41,882 murid sekolah rendah dan 19,945 murid sekolah menengah dari semua kawasan.

Melalui tinjauan yang dilakukannya pagi tadi, beliau berpuas hati melihat persiapan semua pihak termasuk sekolah, pelajar dan ibu bapa untuk pembukaan semula sekolah secara berperingkat tersebut.

"Alhamdulillah saya berpuas hati dengan kesiapsiagaan semua pihak terutamanya pihak sekolah dalam menerima kemasukan pelajar-pelajar kita hari ini selepas hampir empat bulan sekolah diarahkan tutup dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan diikuti Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

"Bagaimanapun, kita mengharapkan persiapan dan kawalan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ditetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Majlis Keselamatan Negara (MKN) dan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) di sekolah-sekolah ini sentiasa dipatuhi dan dijalankan secara berterusan.

"Sehingga kini kita masih menanti kemasukan pelajar Tahun 1 hingga 4 yang berjumlah seramai 85,784 orang yang dijadualkan bermula 22 Julai ini selain sebahagian pelajar sekolah berasrama yang berkecuali daripada pilihan penangguhan.

"Justeru saya mengharapkan pihak sekolah, guru-guru dan ibu bapa sentiasa berwaspada tentang keselamatan masing-masing terutamanya melibatkan pelajar-pelajar," katanya pada satu sidang media selepas meninjau keadaan di Sekolah Kebangsaan (SK) Seri Budiman, di sini.

Hadir sama, Guru Besar SK Seri Budiman, Salleh Mokhtar dan Penolong Kanan Hal Ehwal Murid (HEM) sekolah, Saadiah Abdul Rahman.

Jelasnya, disebabkan ruang dan kapasiti setiap sekolah adalah berbeza, pengoperasian juga perlu dilaksanakan dengan menggunakan pendekatan berbeza mengikut kapasiti dan keupayaan sekolah.

"Selepas mengambil kira aspek penjarakan sosial, ada sekolah yang dapat menampung kehadiran murid seperti biasa dan ada juga yang sebaliknya. Di Terengganu, kita mempunyai dua sekolah di Dungun dan Kemaman yang mengikut Model Dua Sesi.

"Model kedua ini adalah untuk sekolah sedia ada yang beroperasi secara dua sesi ataupun sekolah satu sesi yang kini perlu beroperasi secara dua sesi kerana tidak mempunyai ruang yang mencukupi bagi menempatkan semua murid dengan mengambil kira penjarakan sosial," katanya.

Untuk rekod, seramai 195 murid Tahun 5 dan 173 murid Tahun 6 SK Seri Budiman memulakan pembelajaran mereka bermula hari ini.

Terdahulu, Menteri Kanan (Pendidikan) Dr Mohd Radzi Md Jidin mengumumkan sesi persekolahan akan bermula pada 22 Julai bagi murid Tahun 1 hingga 4.

Tarikh pembukaan penuh sekolah itu membabitkan semua sekolah yang berdaftar dengan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) dan terpakai kepada semua sekolah kerajaan, sekolah bantuan kerajaan, sekolah swasta dan mana-mana institusi pendidikan yang berdaftar dengan KPM.

"Bagi sekolah yang tidak berdaftar dengan KPM pula, mereka juga disaran untuk turut mengikut tarikh pembukaan penuh sekolah yang ditetapkan," katanya dalam sidang media khas.



Sumber: teganukita.net

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.terengganu11.com/2020/07/61827-murid-terengganu-kembali-ke.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Calon Pt3 Meninggal Dunia Mengejut Pada Hari Pertama Mula Sekolah

Calon Pt3 Meninggal Dunia Mengejut Pada Hari Pertama Mula Sekolah

papar berkaitan - pada 16/7/2020 - jumlah : 440 hits
Gambar hiasanBila ajal tiba ia tidak akan mengenal masa usia dan tempat Inilah yang berlaku kepada seorang pelajar Tingkatan 3 yang juga merupakan calon PT3 yang secara tiba tiba pengsan dan meninggal dunia pada hari pertama bermula sesi pe...
Covid 19 M Sia Kembali Catat Dua Angka Kes Positif Hari Ini Kkm

Covid 19 M Sia Kembali Catat Dua Angka Kes Positif Hari Ini Kkm

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 221 hits
MALAYSIAKINIMalaysia kembali mencatat jumlah kes positif Covid 19 dua angka hari ini dengan 10 kes baru direkodkan hari ini Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata daripada 10 kes baru itu tujuh kes adalah kes import yang m...
Sekolah Akan Kembali Di Buka Pada 15 Julai 2020

Sekolah Akan Kembali Di Buka Pada 15 Julai 2020

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 644 hits
Sekolah Sesi 2010 Akan Kembali Di Buka Pada 15 Julai 2020 Sekolah akan kembali dibuka pada 15 Julai 2020 untuk murid Tahun 5 dan 6 serta Tingkatan 1 hingga Tingkatan 4 Manakala murid Tahun 1 hingga 4 akan mula ke sekolah pada 22 Julai 2020 ...
Lawang Sewu Kembali Dibuka Kuota Dibatasi Hanya 3 000 Pengunjung Per Hari

Lawang Sewu Kembali Dibuka Kuota Dibatasi Hanya 3 000 Pengunjung Per Hari

papar berkaitan - pada 10/7/2020 - jumlah : 187 hits
Objek wisata Lawang Sewu Kota Semarang Jawa Tengah mulai diuji coba dibuka untuk publik Pembatasan pengunjung dibatasi 43 persen setiap harinya dan wajib menerapkan protokol kesehatan sebagai bagian kenormalan baru di masa pandemi Covid 19
5 Anak Selebriti Teruja Kembali Ke Tadika Mak Ayah Memang Risau Tapi Percaya Guru Sekolah Dah Buat Terbaik

5 Anak Selebriti Teruja Kembali Ke Tadika Mak Ayah Memang Risau Tapi Percaya Guru Sekolah Dah Buat Terbaik

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 334 hits
Sejak kerajaan laksanakan Perintah Kawalan Pergerakan semua sekolah tadika dan pusat asuhan ditutup bagi membendung penularan pandemik Covid 19 Namun setelah 3 bulan berlalu Malaysia juga sudah menunjukkan perubahan positif dalam menanggani...
10 Persediaan Ibubapa Dan Anak Sebelum Kembali Ke Sekolah Pasca Pkp

10 Persediaan Ibubapa Dan Anak Sebelum Kembali Ke Sekolah Pasca Pkp

papar berkaitan - pada 2/7/2020 - jumlah : 688 hits
Sekolah kembali dibuka setelah berbulan lamanya ditutup sejak Perintah Kawalan Pergerakan dilaksanakan Berakhirnya satu penantian terutama buat ibubapa yang mempunyai anak anak yang masih bersekolah Dan mungkin sebilangan anak anak yang sud...
Jadwal Belajar Tvri Selasa 14 Juli 2020 Soal Tvri Belajar Dari Rumah Tvri Hari Kedua Masuk Sekolah

Jadwal Belajar Tvri Selasa 14 Juli 2020 Soal Tvri Belajar Dari Rumah Tvri Hari Kedua Masuk Sekolah

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 186 hits
Program Belajar dari Rumah TVRI atau BdR TVRI akhirnya hadir kembali setelah masa liburan Prorgam edukasi yang dihadirkan pemerintah melalui Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Kemendikbud berkolaborasi dengan TVRI ini menjadi alternatif ...
Selamat Kembali Ke Sekolah

Selamat Kembali Ke Sekolah

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 277 hits
Selamat Kembali Ke Sekolah Hari ini 15 Julai 2020 1st day Akif bersekolah setelah sekian lama bercuti Lama sangat cuti agaknya mood ke sekolah berkobar kobar pagi tadi Semangat lain macam sebab dah lama tak ke sekolah Bangun pon awal daripa...
Kembali Ke Sekolah Norma Baharu Tahun 5 Dan 6

Kembali Ke Sekolah Norma Baharu Tahun 5 Dan 6

papar berkaitan - pada 15/7/2020 - jumlah : 395 hits
Sk Kubang Kerian 2 Tanggal 15 Julai 2020 Sesi persekolahan Norma Baharu telah dibuka kepada murid murid Tahun 5 dan 6 Sebanyak 5 buah kelas bagi Tahun 5 dan 4 buah kelas bagi Tahun 6 telah mula beroperasi bermula hari ini Murid murid dikehe...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Makanan Perlis Paling Popular

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan